[Notis] Pole lanserar sitt fräsiga enduromonster – Machine

Datum:
24 november 2017 00:01

Den finska cykeltillverkaren Pole lanserar nu sin nya långslagiga endurocykel som använder en lite annorlunda tillverkningsteknik. 

Det har cirkulerat lite bilder och en del information om den nya ramen, men nu väljer Pole alltså att gå ut officiellt med den nya cykeln som de valt att kalla Machine. Namnet hintar om tillverkningsprocessen som Pole menar ska ge många fördelar i jämförelse med konventionell ramtillverkning. Mer om tillverkningen senare, först en snabbkoll på själva cykeln. Det handlar alltså om en 29″ mountainbike som är tänkt att köras med 180 millimeter slaglängd fram och 160 millimeter bak. Pole själva säger att den kan användas till all typ av mountainbikecykling, men vi kan väl gissa att det inte är så många Machine som kommer att rulla långloppscupen nästa år. Egentligen avslöjar inte Poles pressmaterial väldigt mycket om cykelns geometri mer än att den kommer att följa deras designfilosofi med lång reach, flack gaffelvinkel och en brant sadelrörsvinkel. Det kommer kanske inte som någon chock.

Det som är kanske lite mer fascinerande här är Poles nya tillverkningsteknik. Istället för att låta fabriksarbetare i Asien svetsa ihop deras ramar har de nu skaffat ett gäng finska cnc-robotar som ska fräsa ur ramen ur ett stycke 7075 T6 aluminium (som de menar är 1,7 gånger så starkt som den vanligare 6061 T6) i deras hemliga fabrik i Finland. Enligt Pole kan de då få mycket exaktare tjocklekar och kan göra ramen både lättare och styvare än vad de kunnat göra med vanlig hydroformning. De menar också att processen är snabbare och miljövänligare än vad det skulle vara att tillverka ramen i kolfiber. De fräser ramen i tre delar som sedan limmas samman. Ramarna kommer att tillverkas halt och fullt i Finland och de menar att de inte kommer ha några problem med massproduktion i sin fabrik.

För de som gillar det här med breda däck så meddelar Pole att bak kommer man att kunna få in ett 3″-däck utan svårigheter. För de som är väldigt törstiga kommer ramen att ha möjlighet att böra tre vattenflaskor, två på insidan av framtriangeln och en på dess undersida. Ramen kommer att ha en helt extern kabeldragning.

Pole menar  att den aluminium de använder är så pass hård att de inte kommer att ge ramen någon behandling, ingen lack och ingen färg. De menar att aluminiumet kommer att få en patina med tiden men kommer att hålla sig snyggare än en lackad ram. De hintar om att det kanske kommer andra färger framöver om efterfrågan är stor. Men de kommer att introducera den endast i rå alufinish.

Pole har även funderat lite över det här med bakdämparplacering. För att erbjuda ett så lågt insteg som möjligt har de vridit bakdämparen 90 grader så att piggybacken sticker ut åt höger istället för uppåt eller neråt som är brukligt. I takt med att höj och sänkbara sadelstolpar blir allt längre gjort sadelröret rakt så långt som möjligt, för att lyckas med det har de placerat bakdämparen asymetriskt. Den är alltså förskjuten åt vänster i ramen (båda dessa designdetaljer kan inte tydligt ses i det bildmaterial som Pole skickade ut, min tolkning är alltså att det, framför allt vridningen av dämparen, är ändringar som gjorts efter pressmaterialet fotats/filmats för de båda detaljerna kan ses på den 3D-renderade bilden).

Och här bjuder jag på en personlig reflektion: Att placera dämparen på det viset verkar lite dumt, av pressbilderna att döma ser det ut som om det kommer att vara lätt att skada bakdämparen vid en potentiell vurpa där cykelns vänstra sida utsätts för moder jords skarpa klor. jag kan, som vanligt, ha fel. jag utgår nämligen ifrån att Leo Kokkonen på Pole är smartare än mig när det gäller cykeldesign.

Pole avslöjar också att det kommer att komma en ny DH-hoj, en xc/lätt stigcykel med 140mm slag och en, håll i hatten, elassisterad mountainbike.

 

 

Senaste kommentarer

Klavikel 2017-12-18 13:10

I tider som dessa så saknar jag verkligen lite genomtänkta och högkvalitativa inlägg från Undescore. Det var bättre förr!!!

JTF 2017-12-18 13:13

+1!!

-> https://happyride.se/forum/read.php/1/2533981/2534886#msg-2534886

larsaw 2017-12-18 18:48

Hahaha!!! Dagens bästa!!! :D

Kung Stalle 2017-12-18 20:44

Det här är ju så som rättshaveristerna dravlar.

Stalle

Erik O 2018-04-27 10:21

http://enduro-mtb.com/en/pole-machine-first-ride-review/

Börjar komma ut lite korttester av Machinen. Jag kan inte annat än älska kompromisslösheten i hojen och hela projektet.