Trysil bygger vidare

Datum:
31 augusti 2018 12:41

På mindre än fyra år har norska Trysil gått från noll cyklister till att vara Skandinaviens största cykeldestination. Det firar man genom att fortsätta att bygga ännu mer led.

Det var många som höjde på ögonbrynen när norska Trysil gick ut med sin satsning på cykling 2015. För det första skulle man inte, som alla andra skidorter, satsa på liftbaserad cykling utan renodlad stigcykling. För det andra så var de 25 norska miljoner som satsningen skulle gå på rent astronomiska i cykelsammanhang. För det tredje knorrades det rejält över sättet man byggde led på i området Gullia, tillrättalagt, maskinbyggt och på sina ställen till och med grusat – långt ifrån den naturligt tekniska, rot- och stenfyllda, stigcykling som dominerar i Skandinavien. Debatten gick het som en nygräddad våffla med brunost på forumet på terrengsykkel.no, och det var många skeptiska och kritiska röster som skrek i både kör och i kanon. Idag, mindre än fyra år senare, är tonläget ett helt annorlunda.

– Jag kommer ihåg en kille på forumet, som jag inte ska nämna vid namn, som var extremt kritisk till det vi höll på med. Nu är han här då och då och lägger ut bilder på Instagram och berättar hur bra han tycker Trysil är, ler Olve Norderhaug, led- och byggansvarig för Trysil Bike Arena, när jag träffar honom i foajén på Radison Blue-hotellet.

Fredrik Otterstad

Den svarta Huckleberry är ett av dom nyaste tillskotten i Trysils ledutbud. Tacklas både med eller utan skärm på hjälmen.

Miljonsatsning som gett resultat
De 25 miljoner som Trysils grundsatsning kostar är i skidortssammanhang egentligen inte speciellt anmärkningsvärda. Till exempel kostar en skapligt enkel fyrstolslift som inte är kopplingsbar ungefär samma pengar, en typ av investering som görs hela tiden på skidorter världen över utan att någon höjer på ögonbrynen. Och bara för att ställa det i en annan proportion, Trysils golfbana som ligger granne med Gullia gick på 44 miljoner norska kronor när den byggdes, och då har den runt 100 besökare per dag som mest.

I Trysils fall har investeringarna på cykling i princip skapat en helt ny turistsäsong på sommaren, vilket måste anses som extremt väl spenderade pengar. Grundpengen kommer till 25% från Trysils kommun, och resterande 75% från det lokala näringslivet. För även om det är gratis att cykla i Gullia så har cyklingen blivit en enorm vinstaffär för Trysil som samhälle. I år kommer Trysil mest troligt att komma upp i 50 000 cykeldagar. Siffror som fullständigt pulveriserar övriga cykeldestinationer i Skandinavien med hästlängder, och det redan efter knappt fyra säsonger på cykelkartan. Ett tydligt bevis på att man satsat rätt.

Jonas Sjögren

Den röda leden Redneck (norsk humor) öppnade i fjol och är en av flera nya leder som riktar in sig mot mer erfarna cyklister.

Lättillgänglig cykling
Det är tre saker som verkligen sticker ut när det gäller Trysils cykling. För det första hur extremt lättillgänglig den är. Det är bara att parkera bilen, trampa i en minut och så är du ute på lederna. Allt är välskyltat, tydligt och enkelt. 

För det andra så slås man direkt över mängden barn och ungdomar som cyklar i Trysil. Man har lyckats med det som så många andra cykelanläggningar bara pratar om, att locka aktiva familjer. Olve Norderhaug har sin bestämda uppfattning klar när det gäller just den biten.

– Det gäller att veta vem man bygger för och vad den gruppen vill uppleva. Kolla på vintern, ungarna kör ju skogsbanor och pucklar på skidor, så varför skulle dom vilja uppleva något annat på cykeln? Dom vill utmana sig själva och cykla pumptrack och Happy Rabbit (en av Gullias gröna cykelleder som förärats med 49 stycken rollers i rask följd), säger han bestämt. 

Och efter att ha skådat spektaklet en hyfsat normal dag under sommaren vid GT Bike Park – där Trysils asfalterade pumptrack ligger ihop med ett stort skillsområde och starten för Gullias ledsystem – så är det svårt att säga emot honom.

För det tredje, och viktigast av allt, Trysils leder är bra. Riktigt bra till och med. Visst, man kan tjata sig harmynt om att cyklingen är tillrättalagd och inte traditionell stigcykling i ordets rätta bemärkelse. (Vill man cykla smalsti som det så fint heter i Norge, så finns det även gott om uppmärkt, traditionell sådan i Trysil.) Men det har också varit meningen från dag ett, att skapa en cykelprodukt som inte funnits tidigare på våra breddgrader. Och huvudsaken är att man har kul på cykeln, inte att kokettera över vad som är korrekt eller inte.

Destinasjon Trysil

Två nya leder är just nu under byggnad i Gullia-området.

Grävandet går vidare
Trysils ledcrew ligger inte på latsidan trots den inledande braksuccén, man köttar på med grävmaskinerna i samma takt som förut. Totalt jobbar i dagsläget 15 personer med att bygga och underhålla led i Trysil, något som sker i samarbete med det franska företaget Bike Solutions. I denna skrivande stund håller man dels på med byggnationen av två nya leder bortanför King Lizzard och Redneck, som ligger längst bort i området just nu. Där man blir det en ny röd led vid namn Miss Piggy, samt en blå led med vissa pumptrackliknande element. Dessutom bygger man en ny led på Fageråsen längre in i dalgången.

– Vi kommer att bygga i den här takten i två år till, säger Norderhaug. Vi kommer även att bygga fler leder från toppen av stolliften där Magic Moose går idag. Men vi kommer aldrig bli en downhilldestination för den sakens skull, vi håller på med stigcykling.

Tobias Liljeroth

Ulrika Frisk hittar flytet i Magic Moose.

En magisk älg
Magic Moose ja. Trysils enda liftburna cykelled, blå till svårighetsgraden, är också en av Europas längsta flytstigar (ett inofficiellt ord som vi inte hittat en bättre term för ännu) med sina sju kilometer fyllda med berms, berms, berms och lite fler berms. Och ett flyt som relativt få leder på den här planeten kan erbjuda. Det fina i kråksången är att dom allra, allra flesta cyklister kan ha kul på sin nivå i Magic Moose. Ja, det finns hårdare leder i både Norge och Sverige. Och visst, lite större hopp hade garanterat varit kul för erfarna cyklister. Men Trysil handlar i mångt och mycket om att sprida stigcyklingens evangelium till en bredare målgrupp, inte att erbjuda den hårdaste cyklingen som går – just den biten överlåter man till andra destinationer.

– För vår del i Trysil har det varit viktigt att föra tillbaka cykelglädjen igen. Här i Norge hade vi nästan dödat stigcyklingen med Birken och allt som hör den till.

Den närmaste framtiden
När Trysils första byggfas är klar om två år kommer man att ha adderat ytterligare 10 kilometer till Gullia, byggt fler leder på Fageråsen, byggt fler nya skillcenters, med mera, med mera. Och förutom själva byggandet kommer lägga minst en miljon per år på underhåll och cykelpatrull. Med andra ord, ribban är lagd. Frågan är vilken cykeldestination i Skandinavien som är beredd att lägga den ännu högre. 

Fakta Trysil

Gullia 20 km stig
Magic Moose 7 km flowtrail från lift
Totalt 100 km uppmärkt stig i Trysil
Info trysil.com/sykkel

Senaste kommentarer

EST 2018-09-01 13:43

Skjut bra cykling med eller utan familj tillåmed men fru tycket det är kul att cykla där! Jag åker gärna dit med familj eller med polare sjukt bra stigar!

H. 2018-09-02 17:59

Kul, hade inte fattat att de hade sådan nybyggnadstakt. Har bara sett några bilder på den där trädubbeln när det var nybyggt.

Trysil står nu på listan över kommande ställen att besöka.

PinHead 2018-09-03 19:19

Var där både i sommar och förra året. Rekommenderas starkt.
Mindre än en timmes bilfärd från Sälen.

Dempa 2018-09-03 20:20

Om man lämnar Gullia och ger sig ut på "riktig" stig så lutar det på bra. Fjället är ju 1100 meter högt och på andra sidan byn trampar man väl upp några hundra höjdmeter också.

Andra sidan byn: https://youtu.be/93VCOP-lUiI