Långtidstest: Ibis Ripmo efter sommaren

Datum:
01 september 2018 12:31

Sommaren med Ibis Ripmo har varit en lång smekmånad tagen ur en romantisk dröm. Ni vet en sådan där rosenskimrande fantasi fjärran vardagens bittra realism och passiv-aggressiva irritation som många längre relationer mynnar ut i. Tre månader av fnitter, kuddkrig och molnfri himmel har passerat, sommaren med Ripmo är till ända och när hösten kryper närmare finns bara varma minnen kvar.

Tabeller och fakta om cykeln finner du i första artikeln.

Att cykla är kul och att skruva cykel är tråkigt. Det är mina ingångsvärden och livsfilosofi. Därför har det passat mig utmärkt att cykla runt på Ibis Ripmo några månader. Bortsett från det faktum att jag var tvungen att montera hela cykeln från mycket små cykeldelar vid leverans, har den sedan hållit ihop fenomenalt bra under hela testperioden med i stort sett inga mekaniska problem alls. För mig är det ovanligt och ett välkommet trendbrott.

Björn Olsson

Ett sällsynt besök i verkstaden, Ripmon har krånglat exceptionellt lite.

Ibis har med Ripmo velat göra en cykel med brett användningsområde och jag anser att de gjort ett mycket bra jobb. Hojen är lätt och effektiv att trampa med, till och med på plattstig. De stora hjulen rullar fint i Stockholmsterräng och den låga vikten gör cykeln livlig nog att ha kul på även för en lat bergscyklist som jag själv. Vevlagerhöjden är sådär lagom lagom så pedalerna håller sig borta från stenkontakt. Att klättra med hojen är bekvämt både i korta högpulsbackar och långa långsamma stigningar. Av de cyklar i genren jag nyttat förut är denna den absolut mest bekväma när många höjdmeter uppåt ska avklaras. Undantaget är vid branta knixiga klättringar där jag känt ett behov av att arbeta mer aktivt med viktfördelningen för att hålla båda hjulen i shack.

Emma Wallin

Även bra klättrare behöver ibland en knuff. Hunden tillhör fotografen.

När det lutar nerför piggnar cykeln till ordentligt. Jag finner Ripmon som bäst när jag cyklar aktivt med hela kroppen, den låga vikten gör riktningsförändringar åt alla håll intuitiva och enkla att genomföra, och trots de stora hjulen är cykeln rapp och direkt. Det finns grövre cyklar i 29” endurosegmentet som passar bättre att bränna igenom saker med, men för den som tycker det är roligare att vara över stök än i stök är Ripmon en given kandidat. Hojen svara fint på tilltal, så att säga.

Det tog en stund att få till dämparna att kännas bra, men känslan i mått och vinklar i ramen var bekväma från dag ett. Jag var dock lite bekymrad över en lätt själabefriad känsla vid start, cykeln kändes korrekt och bra men kanske inte helt…  svinkul. Den ståndpunkten har jag ändrat, cykeln är numera svinkul och dessutom på ett nyktert och lite mer vuxet plan. Jag har svårt att inte jämföra med Evil The Calling som jag tillbringade mycket tid på förra året, den jämförelsen är orättvis och haltande på många plan eftersom The Calling är gjord utifrån helt andra kompromisser. Ripmon är ett moget och långsiktigt utmärkt val för den som noggrant tänker igenom sina förutsättningar hela vägen, typ.

Emma Wallin

Snäll men snabb, lugn men kvick. Ripmon erbjuder få otrevliga överraskningar och en ruggig fartpotential.

Ibis Ripmo uppvisar även fortsättningsvis en ytterst hög kvalitetskänsla i såväl stort som smått och det verkar genuint som att de har fått till en väldigt kompetent cykel över tid. Jag är knappast känd för att vara snäll mot cyklar och det gläder mig med något som kräver så lite underhåll som Ripmon.

Björn Olsson

Övre stenkrossen, märken efter grus som varit in och vänt i länkaget.

Men ingen cykel är perfekt och såklart finns det punkter att anmärka på. Länkaget har i Happyrides forum fått namnet Stenkrossen för dess förmåga att fånga och bearbeta sten med hemska ljud som följd. Jag har fått mängder av småsten att komma in och vända i den övre bryggan och spåren av dess framfart är tydliga. Vid ett tillfälle fick jag också in en sten mellan fram- och baktrangel i höjd med de undre länkarna. Ljudet av något som krossades var oskönt för öronen och förmodligen för ramen och stenen var tuff att få loss, men väl borta var allt som vanligt igen. Alla utformningar har för och nackdelar och för Ibis Ripmo är detta den enda nackdel jag kunnat finna, länkaget känns precis så styvt och bra som första dagen.

Björn Olsson

Nedre stenkrossen, här med faktisk sten.

Breda fälgar är en fantastisk utveckling, aluminiumringarna från Ibis mäter 34 mm innermått och har ekerhålen borrade ocentrerat för att uppnå jämn ekerspänning. Känslan i hjulen är utmärkt, de är styva utan att kännas stumma och ekerspänningen har varit bra under perioden trots tidvis oöm behandling. Det enda negativa är några bucklor i bakfälgen från Åre (såklart) som vittnar om några ögonblicks bristande koncentration. Däcken är från Maxxis, Aggressor i bak och Minion DHF i fram. Båda är 2,5” breda och gjorda för breda fälgar. Jag hade inte velat ha något annat i sommar.

Stötdämparna är från Fox. En Float 36 i fram med 160 mm slaglängd och en DPX2 i bak som ger 145 mm på bakhjulet. Väl inställda har de fungerat fint och utan knot, men det väsande ljudet från bakdämparen hade jag klarat mig utan. Dämpningen har känts linjär, följsam och stabil, jag har regelmässigt bottnat ur bakdämparen (man vill ju använda hela slaget) men det har ändå inte känts obekvämt eller våldsamt som det kan göra, slaget rampar upp för att åtminstone minimera det klonkande ljud som kan uppstå när dämparen får slut på fjädringsväg. Enligt leverantören Cykelkraft kommer Ibis till nästa modellår leverera Ripmo med den nya Fox Float X2 som ska erbjuda mer progressivitet i slutet av slaget. 

Björn Olsson

Nästa år kommer cyklarna med Fox Float X2 med mer progressiv dämpning.

Bromsarna är Shimanos XT med tvåkolvsok och 180 mm skivor. De erbjuder inte en ocean av kraft, men jag gillar känslan. Till nästa modellår, alltså de som beräknas levereras någon gång i mars, levereras nya XT med fyrkolvsok istället.

Andra förändringar för 2019-modellen är sadelstolpe från Revive istället för Fox, samt 2019 års Fox 36-gaffel.

De svenskar som beställt en Ibis Ripmo har det vid detta laget förstått att företaget stod föga rustat för succén som modellen haft. Tillverkaren har slitit med att möta efterfrågan och har fått allokera ramar från andra marknader för att tillgodose Sverige. Tidiga tävlingsframgångar, ett aggressivt pris och auran av exklusivitet kring varumärket har bidragit. Enligt leverantören Cykelkrafts siffror lär vi se många Ripmos på stigarna framöver trots att Ibis egentligen är en nischad boutique-tillverkare långt från de optimerade leveranskedjor och arbetsflöden som utmärker en storskalig cykelfabrik. Väntan på Ripmo kan alltså bli längre innan den blir kortare.

Emma Wallin

Stora hjul sitter fint i backen.

Att en cykel för 64 000 kronor skulle vara något annat än fantastisk vore en skräll i sig på en såpass mogen marknad som cykelvärlden erbjuder idag. Så det är föga förvånande att jag ger Ibis Ripmo högt betyg. Men jag kanske kan trygga de mängder av svenskar som beställt en Ripmo om att ni, enligt mig, gjort ett gott val. Mycket bra uppför, mycket bra utför och faktiskt alldeles utmärkt på platten. Dessutom med god byggkvalitet och förhoppningsvis lång livslängd är Ibis Ripmo en cykel värd att vänta på för den som är utrustad med tålamod.

Om testaren:
1,84 cm, 75 kg. Cyklat mountainbike sedan 1994. Fostrad i stockholmsterräng men idag specialiserad på fjäll, park och berg, guidar och håller kurser. Uthållig snarare än snabb på klättring och utförsstig, pinsamt svag på platten. Tävlat på tramsnivå i enduro i Sverige, Norge och Frankrike med konsekventa mittenplaceringar. Specialitet: On-sajta stökiga branter. Svaghet: tävlingsnerven. Måtto: ”Sämst när det gäller”

Senaste kommentarer

Krompa 2018-09-01 13:07

Pivot har tagit fram välskurna skyddslappar för liknande länkage som funkar bra mot grus och annat. Ibis borde sno.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEkD9h_uuV2H5kR6TKMv1IybgktJYehD1DHhgKmJDSgo9dgRCzbA

theBrand 2018-09-02 16:22

Varför är inte den här klistrad förresten?

magnil 2018-09-09 08:28

Ibis har skyddslapp till Ripmon med. Av någon konstig anledning monterar dom inte den från fabrik utan man får maila dem så skickar de en.

Crossmax 2018-09-09 10:38

Fast den är inte jämförbar med det Pivot har på sin hoj.