Däcktest Michelin Wild Enduro: maximalt grepp för utförsåkning

Datum:
18 maj 2022 09:45

Vi har testat Michelins uppdaterade Wild Enduro Racing Line, en uppsättning däck designade med världscupracing i åtanke. Under slutet av förra året presenterade däckjätten en rad uppdateringar för sina olika däck för mtb, där ibland dessa utförsdäck.

Michelin började göra cykeldäck i slutet av 1800-talet och är alltså långt ifrån nya på fältet, men när det kommer till just mtb tillhör de inte de stora märkena. Eller de har inte gjort tidigare i alla fall.

Under de senaste åren har man kunnat se allt fler världsåkare på däck med den tjocka lille vita gubben på. Den uppdatering som nu har gjorts på flera av märkets modeller gör att de nu i högsta grad är med och utmanar de allra bästa i kvalitet.

Det grövre framdäcket till vänster och bakdäcket till höger.

Modellen som vi har testat, Wild Enduro Racing Line, finns också sedan tidigare i en lättare version som inte är lika kraftigt uppbyggt. Lättaste sättet att se skillnaden på dem är att kraftigare Racing Line serien har fått den gul-blå loggan på sidan.

Michelin Wild Enduro hittar vi nu mera på en lång rad Enduro World Series-åkares cyklar, precis där de hör hemma. För precis som namnet antyder är detta däck som är framtagna för att matcha de tuffa krav som ställs på sulor för dagens världscuptävlingar i enduro.

Snacka om lager på lager…

Kortfattat innebär detta rejäla sidoväggar för punkteringsskydd, ett framdäck med mönster för maximalt grepp och ett bakdäck som är lite mer lättrullat än ett downhill-däck. Lägg sedan till en gummiblandning som är greppigt nog för att vara så all round som möjligt.

Louise PaulinDäcken i aktion på starten på Pro stage från EWS 2021 i italienska Finale Ligure.

Resultatet när den franska gummijätten tillgodosett denna önskelista är ett par däck som imponerar.  Vi har testat 29” däcken i under en hel vecka i Finale Ligure där de har fått smaka på tuffa EWS-banor, sten, hög fart och löst underlag. Självklart har de även körts här hemma i Sverige över rotmattor och i väta för att få en så bra känsla som möjligt för hur de presterar.

Vikt – lättare än specifikationen

Detta är inte de lättaste däcken på marknaden, den saken är klar. Men är det utförscyklingen som är det viktigaste och vägen upp inte riktigt lika nogräknad så är detta inget jätteproblem. Bredden på däcken är 2,4 tum med sidoväggar i fyra lager Down Hill Shield kallar Michelin det för.

Wild Enduro Front väger enligt tillverkaren 1459 gram men i vår egen vägning endast 1392 gram.
Wild Enduro Rear väger enligt tillverkaren 1350 gram och i vår egen vägning 1322 gram.

Hugo RöjgårdLättare än utlovat.

Grepp

Kombinationen med det grövre framdäcket och det något mer lättrullade bakdäcket känns balanserat.

Bakdäckets kantdobbar är tillräckliga för att ge utmärkt grepp när de lutas ner i svängarna. Och framdäcket inger verkligen en känsla av ”hero grip” på ett sätt som absolut kan mäta sig med konkurrenternas motsvarigheter.

Gummiblandningen Magi-X DH är den samma genom hela mönstret, alltså inte som vissa andra märken som har kombinationer av gummi i flera lager. Detta gör att däcken behåller sina egenskaper över till exempel rötter och hala hällar även när de slitits ner en bit.

Hugo RöjgårdRejäla kantdobbar ger extra trygghet i kurvorna.

Gummiblandningens stötdämpande karaktär är ganska långsam, likt en stötdämpare med långsammare rebound, vilket ökar förutsägbarheten över rötter och liknande men gör också att de kan kännas ganska suddgummitröga på asfalt.

Däckens uppbyggnad med de kraftiga sidoväggarna håller formen bra och tillåter ganska lågt lufttryck utan att börja kränga i onödan. En kritik som är giltig för dessa däck, likt för många andra, är att deras greppiga egenskaper försämras märkbart i kallare temperaturer.

Lera

När det kommer till lera har framdäcket riktigt bra egenskaper med tillräckligt djupt mönster i kombination med ett större mellanrum som gör att däcket inte kletar igen i första taget. Bakdäckets något tätare mönster blir däremot något mer utsatt på riktigt smetiga banor. En lösning för de där leriga dagarna är att välja Wild Enduro Front även för bakhjulet, något som bland annat Martin Maes gjorde under EWS-tävlingen i La Thuille i fjol.

Hugo RöjgårdDra på ett framdäck även bak och få bättre grepp i leran.

Slitning

Efter testperioden har både fram och backdäck mycket kvar att er även om det finns tydliga spår av användning, speciellt på bakdäcket vilket förstås är helt normalt. Det finns begynnande sprickor vid bakdäckets lägre stjärnformade mittenmönster och det är nog här däcket kommer att ta slut fortast.

Hugo RöjgårdFram och bakdäck efter testperioden.

Även de kraftigare kantdobbarna ser ut som ett begagnat suddgummi efter ett nationellt prov i matematik. Hållbarheten är ändå bättre än till exempel ett Maxxis DHR II med MaxxGrip som slits ännu snabbare. Nötningen är jämn över dobbarna, vilket är en bra egenskap. På ett Michelin Wild Enduro som har gjort sitt kan det förekomma avbrutna kantdobbar.

Hugo RöjgårdSlitna men långt från slut.
Hugo RöjgårdEtt bakdäck som körts hårt över ett par månader av världscupåkare, ej testdäcken alltså.

Lätta att jobba med

Hur många gånger har man inte stått där och svurit, knäckt avdragare med skinnflådda fingrar? Alla däck är inte lika lätt att komma överens med helt enkelt. Michelins enduro-däck är bland de mest lättarbetade däck jag har haft. De monterades på DT Swiss EX 511 fälgar både med och utan CushCore utan några problem alls med en vanlig golvpump. I mitt tycke är detta inte en oviktig egenskap då det till exempel under en tävling ibland kan vara bråttom.

Hugo RöjgårdInga problem att få däcken på plast med en vanlig golvpump.

De läckte dock en del tubelessvätska innan de riktigt satt sig. Inget jätteproblem även om det inte såg så kul ut. När de väl hade satt sig ordentligt och guckan gjort sitt jobb så har däcken hållit trycket mycket bra mellan körningarna.

Pris

Smakar det så kostar det… Wild Enduro Front 29, kostar omkring 850 kr och priset på Wild Enduro Rear 29 är något lägre på ca 750 kr.

Vem bör överväga ett par Michelin Wild Enduro Racing Line?

Har du en tyngre cykel, kanske e-mtb, eller om du är trött på att få punkteringar så absolut! Eller för dig som kör endurotävlingar eller cyklar på ställen där fokus ligger på lutning utför med en inte allt för mjuk och teknisk väg upp igen.

Cykling i inboxen

Missa inte det senaste från Happyride, signa upp dig på vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer max en gång i veckan.

Senaste kommentarer

jonj5555 2022-05-30

Föregångarna var grymt bra och mina fram ser fortfarande rätt nya ut efter ett drygt års användning. Har den nya bak, och hittills minst lika bra. Klart bättre än Dhf/Dhr och Magic Mary. Dock ej testat Assegai.

skjivert 2022-05-18

Perfekt för ens Canyon Strive när man ska iväg på EWS :cool:

C-dale 2022-05-18

Kan ju avse terrängen som världscupracing utförs på.

DD88 2022-05-18

Hindrar ju inte andra från att köpa dom. Är väl inte helt ovanligt att tillverkarna säljer däck avsedda för tävling, ofta med väldigt begränsad livslängd och högt pris, något som inte berör de sponsrade stallen.

Gimpen 2022-05-18

"designade med världscupracing i åtanke" Detta måste väl ändå vara en sjukt smal kundkrets kan jag tycka...