För mig finns det bara en äkta mountainbike och det är den typ som kallas hardtail. När jag började fanns det inget annat, då fanns det knappt dämpade framgafflar. Nu tänker många att jag är en innovationshatande surgubbe som tycker att allt var bättre förr. Inget kunde vara mer fel. Låt mig försöka förklara vad som är så fint med en hardtail. Här är mitt ode till mountainbiken i dess renaste form.
I min herrgrotta står det cyklar, jag brukar inte vilja prata om hur många cyklar jag har. Inte av någon finkänslighet som att samer inte vill prata om hur många renar dom har eller att norrmän inte vill berätta om hur många teslor som står på uppfarten.

För mig är det enklare än så, jag vet helt enkelt inte riktigt. Det är egentligen ganska grundläggande matematik som jag lärde mig i årskurs ett, jag borde vid tillfälle lyckas räkna cyklarna.
”Det finns en elegans hos den klassiskt hardtail-skolade stigcyklisten, som du knappast kan erövra med en bakdämpare.”
Cykelhögen är i ständig förändring och jag kan helt utan nostalgisk ångest sälja en cykel. Det enda jag alltid försöker ha ihopbyggt och väl fungerande är en hardtail. Just nu är den enda mountainbike jag har just en hardtail och så kommer det nog få vara över sommaren. Det är en modern hardtail med enkelklinga fram, jag älskar den hojen.
Myten om hardtail som det trista fattigmansalternativet
–Hardtail är helt värdelös!
En kompis som är cykelhandlare utbrast dessa ord när jag var förbi med min hardtail för några veckor sedan.
– En hardtail i allmountain-stil måste vara det sämsta som finns och bara är till för såna som inte har råd med en heldämpad cykel, fortsatte han.
Det må vara hans sanning, men för mig är det ett tecken på att jag är rätt ute, enkelheten i att inte ha en bakdämpare kan vara det bästa med en cykel, man får väldigt mycket mer cykel för pengarna vid inköp och samtidigt skaffar man sig lägre servicekostnader. När vi diskuterat min hardtail ett tag får jag ett visst medhåll, det är nog en ganska rolig cykel trots allt.

Jag vill inte behöva byta kullager i länkaget och serva bakdämparen två gånger om året till en kostnad som ett fint hjulpar. Jag vill istället veta exakt var jag har mitt bakhjul och få underlaget kommunicerat direkt via en odämpad baktriangel. Det må gå lite långsammare när det är som stökigast, men jag har slutat värdera min cykling i sekunder och istället bytt till glädje som måttstock. Och jag blir glad av att cykla på min hardtail. Förra säsongen servade jag min framgaffel själv, det kostade 200 kronor i delar, det var allt som behövdes. I år klarar sig nog gaffeln utan service.
Elegansen hos en klassiskt skolad cyklist
Att lära sig cykla på en hardtail är något helt annat än att börja cykla i skogen på en heldämpad. På en hardtail blir du en mer aktiv cyklist som måste kunna läsa underlaget. Du blir också bättre på att med hjälp av tyngdpunkten hitta fäste och välja en linje som passar cykeln.
Jag vill påstå att jag lätt kan se skillnad på två cyklister där den ena började cykla i skogen på en heldämpad och den andra på en hardtail. Det finns en elegans hos den klassiskt skolade cyklisten som du knappast kan erövra med en bakdämpare. Så även om du inte är helt övertygad om hardtailens förträfflighet kan det vara bra att ibland cykla utan massa gung i bak för att på så sätt bli en bättre cyklist.

Ett verktyg med många användningsområden
Min favorithardtail finns i prisklassen strax över tiotusen, då kan man få en helt OK specifikation och en ram som kan vara med i många år. En lika duglig heldämpad kostar nästan det dubbla. Med hardtailen kan både nybörjare och mer erfarna cyklister njuta av både teknisk stig (allt är relativt) och lättare Cykelvasaterräng.
Om man är lagd åt det praktiska cykelägandet kan en hardtail också vara en utmärkt partner för cykelpendling. Det kan också vara så att man har en heldämpad cykel, men gillar omväxlingen och det faktum att man känner sig bättre efter en runda på sitt lite stelare åk. Här ligger också chansen att vinna den där elegansen för dig som började cykla direkt på heldämpad mountainbike, ta ett steg tillbaka och komplettera med några rundor i bland på hardtail så kommer din teknik att få en superfin injektion av grace.
Verkligheten är också den att många som cyklar mountainbike håller sig till grusvägar och ganska snälla stigar, tittar man på Cykelvasans stora antal deltagare inser man som inbiten stigcyklist att det finns massor av skogscyklister som trivs bäst på ganska släta stigar, där är en hardtail kung. Det finns också fördelar ur något slags hållbarhetsperspektiv, vi är inte lika benägna att byta ut våra hardtails lika ofta som andra cyklar. En hardtail åldras värdigt och kräver som sagt lite mindre praktisk kärlek för att hålla sig i trim.

Ett enkelt cyklande
I någon slags utopi skulle jag bara ha en enda cykel och det skulle vara en helt vanlig hardtail, gärna redan från tillverkaren anpassad för långlopp och inte för dyr. Med enkla grepp skulle jag sen kunna anpassa den till alla tänkbara användningsområden. Jag tänker mig lite grövre däck till mina vanliga stigar och något lättrullat när det behövs lite fart.
Det vore så befriande, lite som om Marie Kondo hade gått in i min cykelgrotta och rensat och utbrustit:
”– Lets spark joy into your cycling life by making it simple, you only need one, away you go!”.
Kanske inte så drastiskt, men jag tror på det enkla cyklandet även om det kan vara lite trixigare när man är ute på stigen.

Jag erkänner, jag tog en paus i texten och gick ner till min mancave och räknade cyklar.
Jag såg bara en, det andra där inne var bara nio tillfälliga bekantskaper och varianter av min älskade urcykel.
Jag äger en hardtail och nu har jag några annonser på Happyrides Köp & Sälj.
/Kalle Bern
Vad är en hardtail egentligen?
Hardtail (ht) är en mountainbike med stel bakdel, det vill säga ingen dämpare där bak. Hardtails var de första mountainbikes som kom på 1990-talet och erövrade världen. En äkta MTB-maskin. Det är cyklar som ger dig god kontakt med underlaget och tar dig snabbt och effektivt fram på stigar, grusvägar, annan terräng, såväl som asfalt – allt beroende på hur du utrustar din cykel med däck etc. Den är idealisk för cross country- och stigcyklister som siktar på att ta sig fram fort i den inte allra stökigaste terrängen.
På Sportson sorteras mountainbikes i Downhill, Enduro, Trail, XC Race FS, XC sport och XC race HT.
Du hittar hardtail-cyklarna i de två sistnämnda kategorierna, där XC Sport är mer komfortabla cyklar med en ramgeometri som generellt ger dig en lite mer upprätt sittställning (skönt om du inte vill vika dig som en fällkniv) och något lägre priser, här hittar många sin allra första MTB. I kategorin XC Race HT hittar du lite dyrare, lättare och styvare hardtails. Det är cyklar för sig som siktar på fart på i mindre teknisk terräng.
Länkar till cyklarna på bilderna:
- Specialized Chisel Comp 29 (18 995 kr)
- Trek Roscoe 8 (17 995 kr)
Om Sportson
Sportsons affärsidé är att sälja kvalitetscyklar av välkända varumärken för all typ av cykling och till hela familjens behov. Den första butiken som Sportson öppnade var i Göteborg 1980, idag finns 25 butiker på 14 orter runt om i landet. När du köper cykel hos Sportson är den monterad och körklar, det ingår 1 års fri service samt evigt öppet köp.
erik h 2020-06-30
Ja en HT gör sig bäst helstel. Bonus är att det inte heller behöver servas. Planeterna bara linjerar upp sig en efter en. Det är fantastiskt.
Westman 2020-06-29
Det där med underhåll är väl mest ett litet plus i kanten. Dom flesta som gillar HT väljer det väl för känslan, rapp, direkt och mycket feedback från underlaget om du gör rätt eller fel. Sen upprepar jag att det ännu är ganska få tillverkare som re...
Mårten 2020-06-28
Lite glitter i bamseschampot fixar biffen. Men, alltså jag är inte så övertygad av hardtailens förträfflighet. Det finns, nästan, inget jag inte kan göra med fs som jag kan göra med ht. Upplever inte heller att det är så värst mycket mer underhåll i...
erik h 2020-06-27
Ja det är flera svaga länkar, alltså rörliga delar, kvar att få bort ur ekvationen även på en brakeless fixie helstel HT. Luft i däcken står först på listan. Mycket strulig grej. Särskilt när man har ”stansat” hjulen med vatten och bamseschampoo istä...
H. 2020-06-27
Å andra sidan är det väl just det där med luft i däcken som alltid måste grejas med innan varje tur. Oavsett slaglängd.
erik h 2020-06-27
Man måste ha en HT. Det måste gå att när en skogsslot plötsligt öppnar sig, snabbt rycka en cykel som FUNGERAR, tål alla förhållanden, inte har mer inställningar än luft i däcken, och så är man i skogen fyra minuter senare.
Berk 2020-06-24
Tror att du har rätt. En bakhjul som hoppar runt på alla rötter och sten på stiger i Sverige gör det svårare när man måste har koll på många andra saker samtidigt och också hitta rätt ställning på cyklen. Enda icke-negativa jag kan komma på är att ...
N_sandstrom 2020-06-24
Jag är nyfiken på hur många som tycker att man "lär sig bättre på HT", som faktisk har lärt sig på ht, och inte bara skaffat en efter många år på fs. Jag tycker jag är enormt mycket bättre på att cykla på min HT nu, när jag primärt kört heldämpat et...
jimmie.. 2020-06-23
Köpte en beg Lapierre prorace 627 Byggde om till singel klina 11-46 34 oval fram Bytte det jag kunde till kolfiber Bytte till xtr 9020 hjul Nu har jag en fin Ht på exakt 10.1 kg Växlar är xt väljer du xtr kommer du troligen under 10 kg
jimmie.. 2020-06-23
Fullkomligt älskar Ht underbar känsla, kör till och med 27.5 tums hjul. Älskar min cykel rapp uppför och full attack nerför, man lär sig att välja rätt spår val.