Bättre struktur på happy

Bättre struktur på happy
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså behövs ingen uppdelning.
> Do, or do not. There is no try.

Nä, men lite självcensur skulle inte skada ibland.

Fast för att återgå till ämnet är jag för en mindre uppdelning. En avdelning för happyrides, en för offtopic och en för resten skulle räcka. Vänta.. en till avdeling enbart för bigmollo och skoglings interna skämt så har vi raskt halverat bruset i de andra trådarna.

Bättre struktur på happy
En uppdelning skulle vara jävligt bra, men då skulle inte 29 trådar med samma fråga startas varje vecka, vilket är synd :P
Sökfunktionen är jävligt överskattad verkar det som, om man söker på en sak så får man ofta upp fem sidor med trådar som handlar om samma sak, och jag tror inte att alla går in på forumet varje dag för att söka efter något specifikt? Jag går in här för att kolla vad som är nytt men det kan ta tio min så är en ny (15min gammal) tråd på sidan 3...

Förstår inte vad som är så svårt med kategorisering? Blir det för krångligt för alla gammlingar då?

En del peroner brukar ofta ha svårt för förändringar t.ex äldre, bakåtsträvare, trångsynta människor mfl

www.cykelnet.com verkar förövrigt ha ett väldigt juste gränssnitt, felet på den sidan är att det är för många kategorier i förhållande till hur många nya trådar som skapas, hoppas att medlemmsantalet ökar där, jag är iaf en som bl.a kommer att kolla in det forumet i fortsättningen.

Det kanske finns någon motvilja att kategorisera bland adminsen, för om det skulle ske så skulle förumet att få trådar med bättre kvallitet i stället för kvantitet vilket KANSKE får det att SE UT om ett mindre aktivt forum?

Forumet är ju delvis kategoriserat med läsvärt, köp&sälj m.m... varför läggs inte allt det i samma forum om det är så bra, hur kom det säg att den uppdelningen skedde???

Det minsta man kunde göra är iaf en tråd för alla ot-trådar!

Bättre struktur på happy
Mr.Skalman skrev:
> kategorisering
>
> Cykel
> Happy rajjds
> OT
> bigmollo/skogling
>
> .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
> Att ha en cykel under 20kg är för veklingar...

Håller med! :)

Bättre struktur på happy
Mitt förslag på uppdelning:
Forumet Läsvärt Köp&sälj Butiksrecensioner Länkbibliotek Turtips

Senast redigerad av en moderator:
Bättre struktur på happy
Muerto skrev:
> Mitt förslag på uppdelning:
> Forumet Läsvärt Köp&sälj Butiksrecensioner
> Länkbibliotek Turtips
>
> /Muerto
> Nykär!
> (mina inlägg)
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-06-21
> 19:44 av Muerto.

Mitt förslag är att lägga alla de i 'Forum'

Bättre struktur på happy
Jag tror att happy är ett väldigt dåligt att dela upp, mest pga vår egen oförmåga att hålla oss till ämnet mer än två inlägg (högst), kolla bara på billigt bakhjul från biltema-tråden som gick via en hätsk diskussion där folk pratade bredvid varann till en sväng om Gud och soppkök. Lycka till att hitta ett annat subtopic än happy-junkyard som passar.

Bättre struktur på happy
Om ni tycker det är rörigt med alla ämnen i samma katergori varför då starta nya trådar om saker som redan avhandlas i andra trådar. Just detta ämne (fler kategorier i happy) är väl ett av de ämnen som säkrast kommer igen med jämna mellanrum (det skulle möjligtvis vara "jag har inte få Kadens, har du?"-trådarna som har en ännu mer exakt periodicitet).

För övrigt tycker jag det är bra som det är. Vem skulle egentligen hänga under en OT-rubrik när det egentligen är cyklar vi vill diskutera.
Kan dock hålla med om att en schysstare sökfunktion skulle förgylla tillvaron. En sak som antagligen inte är alltför svår att implementera är att man bara skulle kunna få upp unika trådar som träffar och inte flera sidor med inlägg från samma tråd.

Bättre struktur på happy
Muerto skrev:
> noob: Den uppdelning jag nämnde är den som finns
> idag. :)
>
> /Muerto
> Nykär!
> (mina inlägg)

nähä :]

Bättre struktur på happy
lave skrev:

> För övrigt tycker jag det är bra som det är. Vem
> skulle egentligen hänga under en OT-rubrik när det
> egentligen är cyklar vi vill diskutera.

Uppenbarligen så OT väldigt populärt, jag själv kan tycka att vissa är roliga, men flesta tycker jag är ivägen, typ 99 av 100.

Kan någon förklara för mig vad som skulle bli sämmre om man la OT i en egen kategori?

Bättre struktur på happy
Mycket märkligt att dagens ungdomar inte klarar av lite kaos... ;-) Har ni verkligen kategorisk ordning på allt i livet också? Låter tråkigt och gammaldags. Fritt fram för lite brainstorming och kaos, det livar alltid upp och det är happy ett bra exempel på. Visst är det lite rörigt, men hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete...

Det finns en funktion för den som tappar bort sin tråd, nämligen "Skicka svar i denna tråd till mig via e-post". Då behöver man inte ens surfa in på happy utan man får sina svar i mailboxen direkt, bra va? :-D

/Leo

Bättre struktur på happy
Leo skrev:

> Det finns en funktion för den som tappar bort sin
> tråd, nämligen "Skicka svar i denna tråd till mig
> via e-post". Då behöver man inte ens surfa in på
> happy utan man får sina svar i mailboxen direkt,
> bra va? :-D
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

...det kanske funkar men frågan är om det inte blir ännu mer rörigt om man ska kolla flertalet inlägg i mailen (som tom kanske fastnar i spamfiltret) och kolla alla nya trådar på happy samtidigt... :)

Bättre struktur på happy
Om du väljer att prenumerera på en intressant tråd behöver du inte ha notifiering via e-post utan kan titta på dina prenumererade trådar via din profil, mycket praktiskt!

Bättre struktur på happy
Kevlar, jag skrev en tråd om Signal to Noise Ratio här, den försvann från förstasidan innan jag hann se om den fick några läsare. :P

Bättre struktur på happy
blandat seriösa cykel-dels-disskussioner och lite loj loj, bra blandning.
lite tråkigt när lovande trådar spårar ur, men söker man hittar man det mesta sedan innan, kanske helt enkelt tagit slut på frågor??

Bättre struktur på happy
Låt tråden dööööö......

Gillar happys kaos.
Hittar alltid nya oprövade vägar, bilder, filmer, mektips, problem, bla, bla ...........
Skrattar gott åt alla urspårningar, roliga kommentarer osv.

LÅT HAPPY VARA HAPPY!

Bättre struktur på happy
Det har inte tagit slut på frågor, det kommer hela tiden nya prylar som behöver mekas med! Tillsammans på Happy har vi nog fortfarande inte varenda tänkbar cykelpryl så nog finns det att diskutera.

Fram för mer kaos!

Bättre struktur på happy
Senast ändrad:
Bättre struktur på happy
Den uppdelningen kan jag gå med på..
Roger skrev:
> Jag vet! Ett separat forum, där det bara
> diskuteras hur fourmet ska delas upp!
>
> :)

Bättre struktur på happy
Jag håller helt med twinzer! Alldeles för rörigt och trådarna spårar ur.
Hade för mig att det var lite mer kontrollerat i början då webmastern klev in och röt till ibland när det blev för mycket chattande. Jag tycker också att det är ett superbra forum men lite struktur på trådarna vore inte helt fel. Det behöver ju inte bli tråkigt för det. : )

/Manne

Bättre struktur på happy
fullrulle skrev:
> Hade för mig att det var lite mer kontrollerat i
> början då webmastern klev in och röt till ibland
> när det blev för mycket chattande.

Det var nog ett heeelt annat forum...titta vilket liv det är där idag...

Bättre struktur på happy
Jag börjar tröttna på Happy, det skrivs alldeles för mycket skit i trådarna. Om någon frågar något så får den personen ofta inte några vettiga svar, det blir en massa ifrågasättande och tjafs bara.

Bättre struktur på happy
Jag får hålla med Ted_B till viss del. Fick tipset att söka mig till Happy då jag började leta efter ny cykel och man kan få väldigt mycket bra tips. Tack!
Men..... det verkar bli mer och mer tjafs och det är nog det som skadar forumet mest och inte om det är kategoriserat eller ej. Om vi har en cykelkompis som vill ha hjälp eller råd så borde vi ju ge detta och inte skoja bort/tjafsa/skälla/ifrågasätta. Sedan kan vi väl alla tåla lite av skämt och upptåg också. Världen är inte svart och vit, och så inte Happy heller. Lite mer disciplin i de seriösa trådarna, håll till ämnet, starta nya trådar för nya ämnen och vi behöver kanske inte ändra på forumet..... Ooops, nu blev jag fundersam på om jag borde startat en ny tråd istället :)

Bättre struktur på happy
fullrulle skrev:
> Hade för mig att det var lite mer kontrollerat i
> början då webmastern klev in och röt till ibland
> när det blev för mycket chattande.

Det har sällan rytits offentligt. Några försiktiga påpekanden att hålla nivån har förekommit, det har skickats privata meddelanden där folk ombeds vårda språket och även några fall av redigerade inlägg.

Happy rullar med väldigt lite inblandning från admin, moderator, webmaster eller vad det nu kallas. Feffemannen jobbar på så mycket han hinner med programmeringen. Några andra försöker hålla ett öga så att inget olagligt skrivs, eftersom den som drabbas av det är Jomper. Happy bygger helt på alla som skriver här och målet är att det ska vara så lite inblandning från admin som möjligt.

Om trådar spårar ur för mycket är det kanske dags för alla att skärpa till sig en smula, oavsett hur forumet är strukturerat.

Under rådande struktur är det viktigt med rubriken på tråden. Tänk därför på att formulera en rubrik som gör att man direkt förstår vad tråden handlar om. På så vis blir det lättare att sålla för den som vill. När det gäller sådant som inte har med cykling att göra, alltså OT/Off Topic, så är det helt okej så länge det inte tar överhanden. Var noggrann med att skriva OT i ämnesraden så kan de som bara vill läsa om cykling lätt sortera.

Ett alternativ till att chatta med varandra i trådar är förutom telefon, SMS, e-mail m.m. även privata meddelanden, PM. Det är också ett utmärkt exempel att till exempel meddela e-mailadress till en person eller liknande. Även personliga fejder kan man med fördel föra i PM-form så kan trådarna fortsätta att handla om det som trådskaparen vill diskutera.

Upptäcker man något konstigt som man vill uppmärksamma kanske det inte alltid är det bästa att starta en ny tråd. Då kan det vara smidigare att PM:a någon moderator:
tekniska frågor och förslag, strukturförändringar: jomper, feffemannen
olagligheter som måste redigeras: jomper, TnT, Rikard, oxr, anci, *micke*
annonser: rikard
läsvärt: TnT, oxr
bannerköp: jomper

oxr - någon slags moderator

Bättre struktur på happy
zombie-rip-mens-t-shirt.jpg

Tillbaka
Topp