OT Svårt kärvande blandare från Mora Armatur?

jonja

Aktiv medlem
Exet köpte lägenhet i ett 60-tals hus som har MA-blandare som kärvar svårt när man ska öppna och stänga dem, både i badrum o kök. Man bara väntar på att spaken ska gå tvärt av av våldet och blandaren rör sig i sitt monteringhål och man ser även att rören under tvättställ och vask rör sig under denna manöver. Eftersom det inte heller finns synliga mini-stoppkranar för att stänga av skiten, så oroar jag mig för att de gamla rören till slut ska smälla av när man står och brötar och orsaka en gigantisk vattenskada. Gammal koppar blir väl spröd med ålder? Eller oroar jag mig i onödan?

Går det att smörja upp ventilen utan att ta isär blandaren? Går det att byta ventilen som en separat reservdel eller är det bara byte av hela blandaren som gäller? Att byta alltihop blir så dyrt att hon drar sig för det.

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Meh, vad kostar två billiga blandare på typ
> Bauhaus ca 300 kr /st? Eller

Eftersom det inte framgår hur man stänger av vattnet och eftersom hemförsäkringen inte lär gälla om det blir vattenskada efter reparation, så brukar man vara hänvisad till rörmokare, och så fort man gör det drar det iväg rejält.

Det här är ju som att fråga om en sjukdom. Ring en röris för bövelen.

Eftersom du inte ens vet vad en "mini-stoppkran" heter så har du uppenbarligen visat prov på okunskap i ämnet. Det kan inte bara bli riktigt dyrt, du kan stå där med ett oanvändbart badrum under renoveringen.

Ballofix kanske? Look, jag har aldrig påstått att jag är nån röris eller att jag skulle vara lämplig för ingreppet, eller att jag ens sugen är att ge mig på det. Undrar bara om det finns nån enkel quick fix som inte kostar 5000.

jonja skrev:
> Ballofix kanske? Look, jag har aldrig påstått
> att jag är nån röris eller att jag skulle vara
> lämplig för ingreppet, eller att jag ens sugen
> är att ge mig på det. Undrar bara om det finns
> nån enkel quick fix som inte kostar 5000.

Off Topic: Tur att det är exet :-D
On topic: Utan avstängningsventiler(AV) (Ballofix är ett produktnamn) så måste ändå rörisen anlitas (givet att man inte får tillträde till huvud/stamventiler själv, och vet vad man gör) för att det ska gå att byta manöverdel på blandarna. Gissar att det är ungefär en sån här?
Tvättstllsblandarensnettovanifrn.jpg
.

I samband med att vattnet ändå är avstängt så är det lämpligt att installera AV. Dom där gamla blandarna blir inte särskilt roliga ens i renoverat skick, och manöverdelen kostar inte så mycket mindre än ny blandare.
M.a.o, själv skulle jag ha kostat på nya blandare.

Lycka till!

jonja skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Meh, vad kostar två billiga blandare på typ
> > Bauhaus ca 300 kr /st? Eller
>
> Eftersom det inte framgår hur man stänger av
> vattnet och eftersom hemförsäkringen inte lär
> gälla om det blir vattenskada efter reparation,
> så brukar man vara hänvisad till rörmokare, och
> så fort man gör det drar det iväg rejält.

Vadå, skulle inte hemförsäkring gälla om man inte har papper på vem som installerat blandaren? Har hen det nu? Har alla det? Har du papper på vem som monterat dina? Är det krav på det för alla lägenhets/hus ägare?

Däremot trodde jag nog nästan alla husägare vet hur man stänger av vattnet , Och vet man inte det borde inte hemförsäkring gälla ;)

Jag kanske blandar ihop med elolycka och att det sen uppdagas att installation gjorts på ett icke fackmannamässigt sätt. Har för mig min fastighetsskötare har sagt att om lekmän leker med vvs installationerna i ett flerfamiljshus riskerar man att bli ersättningsskyldig mot försäkringsbolaget om det kan styrkas att något ingrepp bevisligen inte varit fackmannamässigt.

Det är bara byta packningssats och smörja med armaturfett.
Finns som reservdel hos närmsta vvs grossist.
Dock måste du ju kunna stänga av vattnet, kolla efter någon lucka i någåt garderobsgolv eller likn om du inte hittar avstängningsventilen.

Det är det som är hickupen, misstänker att det inte finns nån avstängning i lägenheten och då faller alltihop som ett korthus. Hittade iofs en under vasken men det var ett sidospår till inkommande ledning till blandaren, troligen ett uttag för en framtida diskmaskin.

jonja skrev:
> Det är det som är hickupen, misstänker att det
> inte finns nån avstängning i lägenheten och då
> faller alltihop som ett korthus.
Undvik grundbulten!

Undvik sen de billigaste blandarna som släpper vatten från varmt till kallt eller tvärtom. De fuckar upp hela huset och ingen får kallvatten, bara ljummet.

Jag råkade ut för detta i köket då KRAPEAS blandare inte höll måttet.

Bara för att låta spydig men inte mena att vara det.

Det är ju stor risk att 5000 är den billiga lösningen och inte den dyra lösningen.

Om det är flerfamiljshus så finns huvudavstängning antagligen i källaren, men det krävs en rörmokare att tolka kodningarna och rören, om man inte helt säkert kan det själv. Vidare är det inte problemfritt att stänga av vatten för en hel stam, det bör annonseras i förväg så att folk inte står mitt i ngt viktigt. Jag tror att diskmaskiner och tvättmaskiner hart en automatisk avkännare för vattentillförsel i alla fall, ¨å att de inte skall gå torrt.

Fliken skrev:

> Det är ju stor risk att 5000 är den billiga
> lösningen och inte den dyra lösningen.
>

Ja som sagt det är ju inte min lgh men de där jäkla blandarna stör och bekymrar mig varje gång jag är där och fixar i köket. Men all annan hårdvara är också slut så blandarna kommer långt ner på todo-listan. Själv har jag stor respekt för vattenskador då jag kommer från en familj som av gammal hävd drar till sig vattenskador så som koblaffor drar till sig spyflygor en högsommardag mitt i fruntimmersveckan.

Inte så svårt att byta blandare. En gammal och trög blandare skulle inte jag kosta på nya packningar, bättre köpa helt ny. Min gamla köksblandare, ingen kvalitetsblandare direkt men jag satte i den för ca 8 år sedan, på senaste tiden har den börjat läcka och det gått trögt att svänga kranen. Köpte ny Mora förra veckan. Böjliga slangar för v/k vatten satt monterat. Behövde kompletera med två reducerings kopplingar 10mm-12mm. Vattenrören är 12mm slangarna 10mm. Stängde av vattnet. Rev bort det gamla. Nya Mora gick inte riktigt ner i hålet i diskbänken, fick såga lite med vinkelslipen och fila till en aning. Lite gängtejp på kopplingarna för säkerhets skull. Montera ihop, dra inte åt för hårt, bara lite lagom.

erik h skrev:
> Blandare lyder i högsta grad under "buy quality,
> cry once".

Nu har jag ju inte kört så värst länge med mina men de första 21 månaderna har mina Ikea-blandare för 195 kronor skött sig utmärkt.

Jag har fått ut en av två nonameblandare från 90-talet ur huset nu...

Edit: visst får det väl vara godkänt med 20 års livstid på en varjedagpryl som både innehåller rörliga delar och vatten. Men det är ju inte heller ovanligt med väsentligt äldre gamla rackare som fortfarande gör ett fint jobb.

Och nu när vi fixar hus så är tidsperspektivet svindlande nog "livet ut".

Senast ändrad:
Packningssatsen till en sån blandare är i två delar och går på ungefär 150 spänn. När den kärvar brukar det betyda att den är slut. Kan vara svårmeckad om den ärgat ihop, i så fall är det risk att man drar sönder den. Byte är nog att föredra.

erik h skrev:
> Och nu när vi fixar hus så är tidsperspektivet
> svindlande nog "livet ut".

som med den nyinköpta cykeln.. ;)

på tal om det behöver även jag kolla på nya blandare.

Jag har också nonameblandare till handfaten i badrummen, under hundringen st, funkar hur bra som helst. Förtydligande, att min Mora köksblandare inte gick ner först berodde på att den har två gängstänger, de föregående har bara haft en. En finess med Mora är att man kan bestämma hur stor svängradie man vill ha, standard sitter en plastring med klack som ger 110 grader innan det tar stopp, medföljande plastringar ger andra radier, jag satte förstås i en för 360 grader, varför ha ett stopp överhuvudtaget, det leder bara till skadad kran om någon är oförsiktig, nu kan man dra tills väggen tar emot.

mattel skrev:
> som med den nyinköpta cykeln.. ;)

Haha, "den HÄR cykeln kommer jag att kunna ha så länge jag lever... tidlös och allround"

Sen kan man ju också fundera på hur nyttigt det är för kroppen att ha en gammal blandare i mässing när ytskiktet börjar bli dåligt. Vi kör på billigt i badrummen och dyrt rostfritt i köket.

jomper skrev:
> Det enklaste är ju att göra slut med exet :-)

Det är redan gjort. Om du verkligen vill hjälpa mig så tala hellre om hur man gör för att delete:a barnet :)

Är det någon av de vanliga engreppsblandarna till köket t.ex. så ser väl keramikinsatsen ut så här och jag hade en kökskran nyligen som började kärva och "knaka" högst påtagligt utan att den var gammal, högst 1 1/2 - 2 år och efter isärtagning och infettning med Mora's silikonfett på glidytor på keramikdelen så blev den mjuk i rörelsen och tyst igen.

En helt ny insats kostar 154- via postorder + frakt kanske.
http://www.rinkabyror.se/artikel/ma-keramisk-insats-inxx-a1-2/

Bilagor

• Mora_9392.jpg
    Mora_9392.jpg
    4.5 KB · Besök: 278
Det här tipset kanske egentligen hamnar under begreppet fulmek, men jag chansar och delar med mig av det ändå. Dock inget jag tar nåt ansvar för eller ens rekommenderar...

Jag skulle montera bänkdiskmaskin i en hyreslägenhet en gång och det fanns inte heller där några avstängningskranar i lägenheten.
Då gjorde jag helt sonika så att jag tog en lämplig dag, nån gång på förmiddagen då jag räknade med att de flesta i huset var på jobbet, gick ner i källaren och hittade alla kranar (många var det).
Sen lyssnade jag att det inte spolade i nåt rör och rusade sedan upp i lägneheten och vred på alla kranar och spolade i toaletten och rusade sen ner i källaren igen.
Då hördes det ganska tydligt i vilka rör det brusade och sen vred jag av kranen/kranarna tills det tystnade igen och sen var det bara att gå upp och montera diskmaskinen, och sen gå ner och släppa på vattnet igen.

Jag möttes inte av några nakna irriterade pensionärer med lödder i håret och fick inga hotbrev heller, så det var nog ingen som märkte avbrottet.

Men, men, inget jag direkt rekommenderar...

frippegubben skrev:
> Det här tipset kanske egentligen hamnar under
> begreppet fulmek, men jag chansar och delar med
> mig av det ändå. Dock inget jag tar nåt ansvar
> för eller ens rekommenderar...
>
> Jag skulle montera bänkdiskmaskin i en
> hyreslägenhet en gång och det fanns inte heller
> där några avstängningskranar i lägenheten.
> Då gjorde jag helt sonika så att jag tog en
> lämplig dag, nån gång på förmiddagen då jag
> räknade med att de flesta i huset var på jobbet,
> gick ner i källaren och hittade alla kranar
> (många var det).
> Sen lyssnade jag att det inte spolade i nåt rör
> och rusade sedan upp i lägneheten och vred på
> alla kranar och spolade i toaletten och rusade sen
> ner i källaren igen.
> Då hördes det ganska tydligt i vilka rör det
> brusade och sen vred jag av kranen/kranarna tills
> det tystnade igen och sen var det bara att gå upp
> och montera diskmaskinen, och sen gå ner och
> släppa på vattnet igen.
>
> Jag möttes inte av några nakna irriterade
> pensionärer med lödder i håret och fick inga
> hotbrev heller, så det var nog ingen som märkte
> avbrottet.
>
> Men, men, inget jag direkt rekommenderar...

Kunde ha blivit spännande om någon händig granne hade fått
För sig att felsöka/åtgärda orsaken till avbrottet i vattenförsörjningen....-)

PG

Lägenhet, då är det väl bara att felanmäla blandaren till vaktmästaren så får dom byta ut den!

Belse skrev:
> Lägenhet, då är det väl bara att felanmäla
> blandaren till vaktmästaren så får dom byta ut den!

Du menar "hyresrätt"?

När man öppnar kranen så läcker det nere vid blandarfoten (där den är ledad) på köksblandaren. Räcker det med att byta den vanliga packningen då?

Eftersom du inte ens vet vad en "mini-stoppkran" heter så har du uppenbarligen visat prov på okunskap i ämnet. Det kan inte bara bli riktigt dyrt, du kan stå där med ett oanvändbart badrum under renoveringen.
Så många svenska idioter här som inte ens kan svara på frågan?? Släng dem!

Så många svenska idioter här som inte ens kan svara på frågan?? Byt inte dem iaf, "Släng" dem!

Hur går det till egentligen? Det måste ju gå att göra extremt intressanta psykologiska studier på det.

Tillbaka
Topp