OT Svårt kärvande blandare från Mora Armatur?
Exet köpte lägenhet i ett 60-tals hus som har MA-blandare som kärvar svårt när man ska öppna och stänga dem, både i badrum o kök. Man bara väntar på att spaken ska gå tvärt av av våldet och blandaren rör sig i sitt monteringhål och man ser även att rören under tvättställ och vask rör sig under denna manöver. Eftersom det inte heller finns synliga mini-stoppkranar för att stänga av skiten, så oroar jag mig för att de gamla rören till slut ska smälla av när man står och brötar och orsaka en gigantisk vattenskada. Gammal koppar blir väl spröd med ålder? Eller oroar jag mig i onödan?
Går det att smörja upp ventilen utan att ta isär blandaren? Går det att byta ventilen som en separat reservdel eller är det bara byte av hela blandaren som gäller? Att byta alltihop blir så dyrt att hon drar sig för det.
Går det att smörja upp ventilen utan att ta isär blandaren? Går det att byta ventilen som en separat reservdel eller är det bara byte av hela blandaren som gäller? Att byta alltihop blir så dyrt att hon drar sig för det.