Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Sverige har inga sådana regler. Kollar man t ex belgiska bilar har de skylt i avvikande färg på sina.

Nej det kändes märkligt, tillfällig skylt är väl sån grön bilhandlarskylt typ.

Biltema finns ju i fler länder där skyltning på hållare kan vara ett krav. T.ex. Danmark? Beskrivningen är nog samma på alla marknader...

torsten-var-namnet sa:
Ska iväg 160 mil med fyra cyklar på söndag. Har min och sambons cykel på taket och tänkte ha barnens på dragkroken.
Så ikväll tänkte jag för säkerhets skull provmontera kidsens woom-hojar på ett Thule xpress 2...men det gick ju inte alls!

Funkar 16” och 20” på ett Euroride 941?

Nog borde du kunna få fast dom på xpress med lite god vilja? Även FS cyklar brukar man få trixa lite, fästa strapen på sadelröret osv.

torsten-var-namnet sa:
Ska iväg 160 mil med fyra cyklar på söndag. Har min och sambons cykel på taket och tänkte ha barnens på dragkroken.
Så ikväll tänkte jag för säkerhets skull provmontera kidsens woom-hojar på ett Thule xpress 2...men det gick ju inte alls!

Jag svarar på min egen fråga.

Det fungerar suveränt!

AX3L sa:
torsten-var-namnet sa:

Nog borde du kunna få fast dom på xpress med lite god vilja? Även FS cyklar brukar man få trixa lite, fästa strapen på sadelröret osv.

Testade faktiskt med sadelröret men då rymdes inte den andra pinnen in i ramen på 16”, 20” gick bättre att hänga dit. Hade jag tagit bort ramlåset och flaskhållarna hade det nog faktiskt funkat. Har hängt grabbens gamla hoj i fälgarna när vi åkt till stugan men nu blir de 160 mil enkel väg istället för 16 så det blev att köpa ett euroride. Som bonus kommer vi in i bakluckan lite enklare ;)

torsten-var-namnet sa:
AX3L sa:
torsten-var-namnet sa:

Testade faktiskt med sadelröret men då rymdes inte den andra pinnen in i ramen på 16”, 20” gick bättre att hänga dit. Hade jag tagit bort ramlåset och flaskhållarna hade det nog faktiskt funkat. Har hängt grabbens gamla hoj i fälgarna när vi åkt till stugan men nu blir de 160 mil enkel väg istället för 16 så det blev att köpa ett euroride. Som bonus kommer vi in i bakluckan lite enklare ;)
Hänga i hjulen är ju iofs fullt funktionellt på en sån cykel.. men kunna öppna luckan är klart bekvämt.

Rattnalle sa:
Hänga i hjulen är ju iofs fullt funktionellt på en sån cykel.. men kunna öppna luckan är klart bekvämt.

Absolut, kan erkänna att det var närmare villhöver än behöver. En kvarts demontering av skärmar, flaskhållare och lås på 20” och att hänga 16” uppochned hade löst det. Fast nu går det väldigt snabbt att nå kylväskan som står just innanför bakluckan ;)

Idag provade jag att lasta på alla tre cyklar vi ska ha med på semestern, hur smidigt som helst. Tog typ 10 minuter med montering av hållaren inkluderad.

Körde sen en liten provtur för att se hur det betedde sig, var ju lite orolig efter att ha sett filmen här tidigare. Men det var stadigt och det rörde sig inte mycket.
Känns bra för den stundande semestern, ska ju ändå hänga där bak 2x43 mil.

Bilagor

• 20190622_114618.jpg
    20190622_114618.jpg
    437.4 KB · Besök: 385
Nån som har adaptern för extrahjul på sin velocompact 3?
Går det att fästa cyklarna nedvinklat iom att adaptern käkar upp första cykelns utrymme eller måste man köpa till den utökade 4-cykel-grejen för att få på 3 cyklar?

*Edit
Adaptern/hjulet käkar alltså innersta platsen:
9DBDF9F3-54F0-4F58-A772-9BCA5AF84BC8.jpeg

Senast ändrad:
Ingen chans att få dit en cykel vinklad, adaptern tar en cykelplats!
Här en äldre Thule Euroclassic men den visar tydligt problemet.
Ska man ha dit en extra cykel får du köpa adaptern.
904200_f_1_sized_1800x1200_rev_1.jpg

Detta kom igår
20190705_215617.jpg

Tyvärr är frun i Jönköping med bilen så har inte kunnat prova det än.
Med 3 pers och 3 LVG cyklar behövdes inget ställ
20190706_100644.jpg

En stor nackdel med NSR stället som jag egentligen visste om men lyckades glömma bort någonstans på vägen är ju att det bara tar MTBs. Tror inte det kommer gå att sätta en LVG på det.

Köpte ett Thule VeloCompact 927. Hade tidigare Thule 943, men lite bökigt med 3 mtb. 927 är grymt smidigt. Kan rekommendera.

Bilagor

• 20190705_140940.jpg
    20190705_140940.jpg
    526.1 KB · Besök: 331
Jag har just kört första vändan med min nya Thule Easyfold XT 3 och jösses vad nöjd jag är. De har verkligen tänkt på allt (som jag har lyckats upptäcka hittills). Tre ganska rejäla mtb, varav två 27.5+, stod hur fint som helst, stadigt och med gott om plats. I och med att alla tre armarna som håller ramarna går att flytta runt hela bågen var det inga problem att komma åt och spänna fast även lite knepiga FS-ramar. Om jag ska peka på någon ev svaghet så skulle det vara att min inte jättestarka särbo precis orkade spänna fast hållaren på draget när hon tog i för kung och fosterland.

Rattnalle sa:
Freddie L sa:
eriaxe sa:
Monterade ihop Julas cykelhållare för 4st cyklar. Inga andra input än det som redan nämnts i tråden. (Skit i manualen, vänd på fästena för nummerskyltshållaren, 13-polig-->7-polig)
Men kom på att min dashcam i bakrutan bör fångat upp hur hållaren beter sig under färd...och det stämde ju :)
Klippte ihop lite snabba sekvenser så man får ett hum om hur gunget ser ut i fart.
På hållaren 2st 29or, 1st 27,5
Jula Hamron cykelhållare Art.nr 609208
Ser lite läskigt ut. Nu hoppas jag att någon med Thule kan producera en lika bra film! :-)
Det rör sig ju inte särskilt mycket på den där filmen. Fyra cyklar plus gropig landsväg då jäklar. Men det verkar inte vara något problem och Thules fjädrar också en del.
Nu har jag köpt en Easyfold XT3 och kört till fjällen tur och retur. Den gungar inte alls så som den på filmen. Har en ambition att ordna en jämförande film någon dag... Kanske.
Lägger ingen värdering i det, Julas fungerar förstås bra den också. Men Thules gungar mindre.

C-dale sa:
Justera klämmet så att hon slipper förta sig

..fast lägre klämkraft innebär att den sitter sämre/roterar lättare, säkrare om du klämmer fast den själv - har för mig att det står 47kg i manualen, inte lätt för en lättare dam som nästan får lyfta sig själv ..

Senast ändrad:
Slog till på ett stycke Buzzrack för fyra cyklar från England. Sitter bra på kroken. Har inte lika smidiga spännband som på Thules varianter men för långkörning känns det prisvärt, landade på 2200:- med vår sopiga kronkurs.
0BE9DB68-0FAF-4A2A-8624-AE570E1DDBB6.jpeg
C1300468-8F87-45D2-AAC5-8BA6F1B595DC.jpeg
5B3C2B0B-4F24-42A4-88C2-71EB7FB41290.jpeg

Senast ändrad:
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Freddie L sa:
eriaxe sa:
Monterade ihop Julas cykelhållare för 4st cyklar. Inga andra input än det som redan nämnts i tråden. (Skit i manualen, vänd på fästena för nummerskyltshållaren, 13-polig-->7-polig)
Men kom på att min dashcam i bakrutan bör fångat upp hur hållaren beter sig under färd...och det stämde ju :)
Klippte ihop lite snabba sekvenser så man får ett hum om hur gunget ser ut i fart.
Ser lite läskigt ut. Nu hoppas jag att någon med Thule kan producera en lika bra film! :-)
Det rör sig ju inte särskilt mycket på den där filmen. Fyra cyklar plus gropig landsväg då jäklar. Men det verkar inte vara något problem och Thules fjädrar också en del.
Nu har jag köpt en Easyfold XT3 och kört till fjällen tur och retur. Den gungar inte alls så som den på filmen. Har en ambition att ordna en jämförande film någon dag... Kanske.
Lägger ingen värdering i det, Julas fungerar förstås bra den också. Men Thules gungar mindre.
Jag ifrågasätter inte att Thule inte skulle vara stabilare. Men mitt Jula gungar så jag nästan undrar varför det inte känns i ratten ibland. Det har hållit för bedömt uppåt tusen mil på fyra år.

Drömmen är ett sånt där ställ Thule säljer i USA så man slipper fippla med de där armarna. Av det som säljs i Sverige verkar Easyfold helt klart vara det man ska ha. Är för snål när jag har ett som typ funkar bara :-)

Senast ändrad:
mcperand sa:
Jag har just kört första vändan med min nya Thule Easyfold XT 3 och jösses vad nöjd jag är. De har verkligen tänkt på allt (som jag har lyckats upptäcka hittills). Tre ganska rejäla mtb, varav två 27.5+, stod hur fint som helst, stadigt och med gott om plats. I och med att alla tre armarna som håller ramarna går att flytta runt hela bågen var det inga problem att komma åt och spänna fast även lite knepiga FS-ramar. Om jag ska peka på någon ev svaghet så skulle det vara att min inte jättestarka särbo precis orkade spänna fast hållaren på draget när hon tog i för kung och fosterland.

Går väll justera? Om den verkligen behöver sitta såååå hårt. Håller annars med. Skitnöjd med mitt easyfold xt3.
Dyrt ja. Men det äre fan värt. Håller det som allt annat från Thule äre dessutom lååååång avskrivning.

Rullat på några mil, bla en tur och retur till fjällen. Petade bort ändpluggarna för att kunna skjuta ut hjulställen någon centimeter till. En 29 XL får inte riktigt plats annars.
IMG_20190711_140211.jpg

Gjorde även en check på fästanordningen. Typ alla skruv var lite för försiktigt åtdragna. Stället glappade/slamrade litegrann mellan fästet på dragkulan och tiltfunktionen.
De satt inte löst men gick spänna åt till handledsmomentet tyckte det var lagom. Nu tajtare utan att försämra tilten.
(18, 19, insex 5 och 7.)

..och ja det gungar som videon visar. Men allt sitter där det ska. Hoppas på lite mindre rörelse nu.
IMG_20190711_140530.jpg

IMG_20190711_140346.jpg

eriaxe sa:
April 2019

Senast ändrad:
eriaxe sa:
Rullat på några mil, bla en tur och retur till fjällen. Petade bort ändpluggarna för att kunna skjuta ut hjulställen någon centimeter till. En 29 XL får inte riktigt plats annars.

Gjorde även en check på fästanordningen. Typ alla skruv var lite för försiktigt åtdragna. Stället glappade/slamrade litegrann mellan fästet på dragkulan och tiltfunktionen.
De satt inte löst men gick spänna åt till handledsmomentet tyckte det var lagom. Nu tajtare utan att försämra tilten.
(18, 19, insex 5 och 7.)

..och ja det gungar som videon visar. Men allt sitter där det ska. Hoppas på lite mindre rörelse nu.

eriaxe sa:
April 2019

STCS, trevligt :)

Har nu testat mitt Thule Easyfold XT 933 för två cyklar. Funkade väldigt smidigt och kändes stabilt under 50 mil. Lite klurigt att hitta ett bra sätt att fästa cyklarna i början (breda ramar), men det löste sig. Fick montera bort en flaskhållare.

Dock låter cyklarna lite skumt efter färden. Antar att det sitter rätt mkt smuts nånstans (kanske mellan bromsskivorna?).
Har nån nåt bra rengöringstips, eller är det bara att skölja?

Bidrar med två foton på familjens cyklar på en velocompact 927. Två boost och en ickeboost.. ganska tight men med lite rörisolering på gaffelben och baksving så repas ingenting.

Bilagor

• C2C5D93E-5DA2-4F77-B40F-45005C77A682.jpeg
    C2C5D93E-5DA2-4F77-B40F-45005C77A682.jpeg
    505.8 KB · Besök: 329
  • 676C77F1-1881-4C2E-ADC0-57EF84629D37.jpeg
    676C77F1-1881-4C2E-ADC0-57EF84629D37.jpeg
    395 KB · Besök: 341
Inhandlade en cykelhållare från Jula likt den som denna tråden startade med. Är det någon som kan hjälpa mig... hållaren sitter inte fast på kulan utan går att vrida/svänga ganska enkelt. Jag har monterat på den efter alla konstens regler men nåt galet är det ju! Dessutom blir jag inte klok på hur jag ska tillta hållaren. Ska man dra i den svara bygeln? Den sitter bergfast o går inte att få loss.

Någon som har bild på 927 med extrahållare för fjärde cykel?
Två vuxen MTB, en 24" och en 20" ska på. Funkar det?
De flesta bilder man ser är stora cyklar. Funkar det bra för mindre hojar också?

joa sa:
De flesta bilder man ser är stora cyklar. Funkar det bra för mindre hojar också?
Gammal bild visserligen, men det funkar med olika storlekar. Har haft 2 stora MTB alltid plus 2 till i olika storlekar. 24,26 mm Har också blandat heldämpat och ht. Det vi provat har funkat. Dock så får man inte stressa vid nya konstellationer. Tar det lugnt för att hitta bra placering så det inte repas. Men har alltid isolerrör för säkerhets skull.
A9789A4A-D5D6-46CA-950F-12A09B067251.JPG

Bulldog76 sa:
joa sa:
Gammal bild visserligen, men det funkar med olika storlekar. Har haft 2 stora MTB alltid plus 2 till i olika storlekar. 24,26 mm Har också blandat heldämpat och ht. Det vi provat har funkat. Dock så får man inte stressa vid nya konstellationer. Tar det lugnt för att hitta bra placering så det inte repas. Men har alltid isolerrör för säkerhets skull.
Tack!

Om man ska köpa ett ställ som ska förvaras i bakluckan när det inte används, vilket ska man ha då? xt3? är det det som tar minst plats ihopvikt?

Om man ska köpa ett ställ som ska förvaras i bakluckan när det inte används, vilket ska man ha då? xt3? är det det som tar minst plats ihopvikt?
VeloCompact 925 ? Det köpte jag med argumentet att det var det kompaktaste av de riktiga ställen. XT2 är annsrs det minsta ihopvikt - men den är inte pytteliten den heller. Minst och lättast är ju hang on varianten, men de har ju sina nackdelar.

Tillbaka
Topp