Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Bulldog76 sa:
PatrikHA sa:
Bulldog76 sa:
marr sa:
Jag hade velocompact. Men bytade till velospace. Nu kan man typ gå mellan cyklarna på stället.... :)

Jag funderar på att göra samma sak, dock så läste jag på Thules hemsida att spacing mellan cyklarna är 19 cm, precis som på velocompact. Så jag undrar lite om det stämmer att det är samma bredd i o m att du skriver som du gör.

Jag ville haft mer mellanrum mellan cyklarna för att det ska vara lättare att lasta på och av. Kör ofta 4 cyklar bark på och när man dessutom ofta inte tar samma 4 konstellationer med sig så tar det ett tag att lära sig optimal placering för att dels slippa risk för skav och att kunna sätta dit hojarna utan att trixa alltför mycket med att sänka sadel, vinkla in styre mm.,

Velospace, https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velospace-xt-2-_-938000
hm, mysko, ser att det är XT2 som du länkat till. Kollar jag XT3 ser det ut så här. Undrar om Thule angett fel eller inte, för det är samma mått som velocmpact för 3-4 cyklar. Nog läge för att mail till dem.

https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velospace-xt-3-_-939000

Väldigt underligt, att det var just 25 cm trodde jag var grejen med Velospace, och absolut anledningen till att jag köpte det. Att det bara blir 19 cm till tredje cykeln med adapter vet jag, men inte att hela XT 3 var 19cm.

Tex denna sida säger 25 för XT 3
https://bikeshop.se/tillbehor/cykel...I_M11XQRPlf74k_3NEDbOoi-Ohwr-xnQaAobYEALw_wcB

Senast ändrad:
Jag är en ny användare av Velocompact 3 och hade lite problem i helgen...

När jag hade 4 cyklar lastade (1 på adapter) ville cyklarna vinkla sig ner vid de med rött inringade lederna, trots att jag drog åt skruvarna så hårt jag kunde.
För att cyklarna skulle vara upprätta under färden satte jag ett spännband från gröna cirkeln till mitt tackräcke.

Någon kommentar...?

Bilagor

• thule.jpg
    thule.jpg
    116.9 KB · Besök: 304
Senast ändrad:
PatrikHA sa:
Bulldog76 sa:
PatrikHA sa:
Bulldog76 sa:
marr sa:
Jag hade velocompact. Men bytade till velospace. Nu kan man typ gå mellan cyklarna på stället.... :)

Jag funderar på att göra samma sak, dock så läste jag på Thules hemsida att spacing mellan cyklarna är 19 cm, precis som på velocompact. Så jag undrar lite om det stämmer att det är samma bredd i o m att du skriver som du gör.

Jag ville haft mer mellanrum mellan cyklarna för att det ska vara lättare att lasta på och av. Kör ofta 4 cyklar bark på och när man dessutom ofta inte tar samma 4 konstellationer med sig så tar det ett tag att lära sig optimal placering för att dels slippa risk för skav och att kunna sätta dit hojarna utan att trixa alltför mycket med att sänka sadel, vinkla in styre mm.,

Velospace, https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velospace-xt-2-_-938000
hm, mysko, ser att det är XT2 som du länkat till. Kollar jag XT3 ser det ut så här. Undrar om Thule angett fel eller inte, för det är samma mått som velocmpact för 3-4 cyklar. Nog läge för att mail till dem.

https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-velospace-xt-3-_-939000

Väldigt underligt, att det var just 25 cm trodde jag var grejen med Velospace, och absolut anledningen till att jag köpte det. Att det bara blir 19 cm till tredje cykeln med adapter vet jag, men inte att hela XT 3 var 19cm.

Tex denna sida säger 25 för XT 3
https://bikeshop.se/tillbehor/cykel...I_M11XQRPlf74k_3NEDbOoi-Ohwr-xnQaAobYEALw_wcB

Fick svar från Thule att jo XT3 är bara 19 cm mellan cyklarna över hela, detta för att det skulle få plats 3 istället fö 2 cyklar så man minskade avstånden istället för att öka storleken. De visste inte riktigt varför de inte ökade mellanrummet, Velospace känns därför inte lönt att byta till, även om möjligen plattformen är bredare än min Velocompact.
Jag får helt enkelt lära mig att sätta cyklarna optimalt och sen ta bild på det. Det böir lite knas när man inte alltid tar samma hojar utan blandar lite. :)

Sungam sa:
Jag är en ny användare av Velocompact 3 och hade lite problem i helgen...

När jag hade 4 cyklar lastade (1 på adapter) ville cyklarna vinkla sig ner vid de med rött inringade lederna, trots att jag drog åt skruvarna så hårt jag kunde.
För att cyklarna skulle vara upprätta under färden satte jag ett spännband från gröna cirkeln till mitt tackräcke.

Någon kommentar...?
Det Mårten skriver är helt korrekt.. du måste lossa plastskruvarna rätt mycket, trycka ner bågen så ändarna på bågen ”låser” fast i botten sen är det bara att spänna skruvarna igen

Monterade ihop Julas cykelhållare för 4st cyklar. Inga andra input än det som redan nämnts i tråden. (Skit i manualen, vänd på fästena för nummerskyltshållaren, 13-polig-->7-polig)
Men kom på att min dashcam i bakrutan bör fångat upp hur hållaren beter sig under färd...och det stämde ju :)
Klippte ihop lite snabba sekvenser så man får ett hum om hur gunget ser ut i fart.
På hållaren 2st 29or, 1st 27,5
Jula Hamron cykelhållare Art.nr 609208

Senast ändrad:
eriaxe sa:
Monterade ihop Julas cykelhållare för 4st cyklar. Inga andra input än det som redan nämnts i tråden. (Skit i manualen, vänd på fästena för nummerskyltshållaren, 13-polig-->7-polig)
Men kom på att min dashcam i bakrutan bör fångat upp hur hållaren beter sig under färd...och det stämde ju :)
Klippte ihop lite snabba sekvenser så man får ett hum om hur gunget ser ut i fart.
Ser lite läskigt ut. Nu hoppas jag att någon med Thule kan producera en lika bra film! :-)

sundqvist sa:
Har hittat en sida, tror den är tysk men allt är översatt till svenska. Känns väldigt seriös och tyskarna kan ju bygga prylar :)

Men jag har alla fall fastnat för Eufab premium 3. Ser rejäl ut och går att vika ihop. Bra mkt billigare än thule...
https://www.rameder.se/cykelhallare-eufab-premium-iii-121692.html

/ sunkan
Den såg ju bra ut. Lätt och hopfällbar. Billigare än Easyfold och väskan ingår i priset. :-) Hittar inte vilket avstånd det är mellan hållarna dock.

Nån som har den?

Freddie L sa:
eriaxe sa:
Ser lite läskigt ut. Nu hoppas jag att någon med Thule kan producera en lika bra film! :-)
Det rör sig ju inte särskilt mycket på den där filmen. Fyra cyklar plus gropig landsväg då jäklar. Men det verkar inte vara något problem och Thules fjädrar också en del.

Euroway verkar fortfarande säljas av vissa kedjor men är uppgraderad och heter numera Velocompact, Velocompact 2b har kvar samma kulkoppling men Velocompact 3B har fått en betydligt kraftigare kulkoppling.
Min input på den blir att vinkeln på hjulskenorna gör att cyklar med lång hjulbas hamnar lågt, Thule Velospace är ett bättre alternativ om du rör dig uppåt 1200-1300mm.
Både Euroway och Velospace är lite mindre att förvara då man kan skjuta ihop den lite, hjulskenorna i plast går trycka in lite, Velospace behåller sin bredd.

2B
https://bikeshop.se/tillbehor/cykel...uswA-xOmHRsh1-d3wvxUb9Rj9zSCFni8aAtMJEALw_wcB
3B
https://www.decathlon.se/velocompact-927-3-cyklar-id_8340817.html

Någon som vet ett billigt ställe att köpa ny plastmutter utan nyckel till Euroway 941?

Har någon förlängt sitt ställ på bredden så långa moderna cyklar står stabilt?

Yeew! sa:
Euroway verkar fortfarande säljas av vissa kedjor men är uppgraderad och heter numera Velocompact, Velocompact 2b har kvar samma kulkoppling men Velocompact 3B har fått en betydligt kraftigare kulkoppling.
Min input på den blir att vinkeln på hjulskenorna gör att cyklar med lång hjulbas hamnar lågt, Thule Velospace är ett bättre alternativ om du rör dig uppåt 1200-1300mm.
Både Euroway och Velospace är lite mindre att förvara då man kan skjuta ihop den lite, hjulskenorna i plast går trycka in lite, Velospace behåller sin bredd.

2B
https://bikeshop.se/tillbehor/cykel...uswA-xOmHRsh1-d3wvxUb9Rj9zSCFni8aAtMJEALw_wcB
3B
https://www.decathlon.se/velocompact-927-3-cyklar-id_8340817.html

Tack för input, verkar som man får lägga till 1500:- och få den senaste varianten.

// Jeppe

mikipedia_ sa:
Någon som vet ett billigt ställe att köpa ny plastmutter utan nyckel till Euroway 941?

Det smidigaste sättet för det är nog ändå att köpa fatbike-strapsen. Jag har tänkt göra det länge men inte fått tummen ur.

Jag tyckte det där såg rätt gungigt ut jämfört med vår velocompact med 4 cyklar på, men det kan ju bero på dragkroken också, det är inte mycket svikt i kroken på vår NV400.

Det känns ändå lite nervöst med 4 cyklar, och det blir nog tyngre än Thules rekommendation. Jag har kört med spännremmar mellan cykeln längst ut, och gångjärnen till bakdörrarn, och då känns det väldigt stabilt, även på lite sämre väg.

Så länge konstruktionen är avsedd att svikta lär det vara lugnt.

Titta ut i mittgången på ett stort flygplan som lyfter om du sitter långt bak. Det rör sig en del ..

AX3L sa:
mikipedia_ sa:

Det smidigaste sättet för det är nog ändå att köpa fatbike-strapsen. Jag har tänkt göra det länge men inte fått tummen ur.

Ja det kan ju vara ett alternativ. Fast då kan jag bara sätta längre spännband än dom som sitter nu, blir ju samma?
Är lite sugen på att förlänga själva bågen hjulvaggorna sitter på?

Vem har sagt att det inte oroar mig att se hur mycket det sviktar i ett flygplan? ;-)

Hittar man rätt rytm, så kan man göra sönder ganska kraftiga saker med hjälp av självsvängning, och det är väl sådant som går runt i huvudet ibland.

mikipedia_ sa:
AX3L sa:
mikipedia_ sa:

Ja det kan ju vara ett alternativ. Fast då kan jag bara sätta längre spännband än dom som sitter nu, blir ju samma?
Är lite sugen på att förlänga själva bågen hjulvaggorna sitter på?

Tror jag löst mitt armproblem iaf, lånade armen från husvagnens ställ. Då kommer ramen att luta lite bakåt men det borde ge mer plats för att slippa skav mellan cyklarna. Ska ut å åka i helgen så får utvärdera sen?

Bilagor

• 20190528_184748.jpg
    20190528_184748.jpg
    730.9 KB · Besök: 225
Jag har en Easyfold XT 2b som mäter 22-23cm mellan cyklarna och jag tycker det ser rätt luftigt ut jämfört med den förra Euroclassic G5 med 17cm avstånd.

Har ett tvåcyklars 941, kör oftast bara min egen cykel på det, men med polarens icke-boost funkar avståndet. Problemet med 941 är snarare moderna cyklars hjulbas. Jag har verkligen inte en superslack hoj (eller stor ram) men det är på gränsen.

moros sa:
Har ett tvåcyklars 941, kör oftast bara min egen cykel på det, men med polarens icke-boost funkar avståndet. Problemet med 941 är snarare moderna cyklars hjulbas. Jag har verkligen inte en superslack hoj (eller stor ram) men det är på gränsen.

Jo det är ganksa snävt med en xl stumpy?

Så många intressanta poster och mycket nyttig läsning. Tack!

Sitter själv och klurar på en cykelhållare. Biltemas cykelhållare för 3 cyklar. Den ska klara en maxvikt/totalvikt på 100kg.
Jag tänkte ställa två elcyklar på det. Ca 45kg samlad vikt (tagit av batterier)
Någon som har erfarenhet av denna hållare eller har tankar om min eventuella uppsättning?

https://www.biltema.se/fritid/cykla...lhallare/cykelhallare-for-dragkrok-2000039838

Biltemas hållare brukar faktiskt klara sig hyfsat i tidningstester, de brukar inte hamna i direkta bottensegmentet, men om ingen av Thules cykelhållare - som jag anser mer realistiska i sina maxlaster, (men där finns säkert en god säkerhetsmarginal) - klarar mer än 2x30kg/3x20kg på tex Easyfold och Velospace så låter 85kg nyttolast - (hållaren väger 15,6kg) väldigt optimistiskt...

Tycker jag har läst hela tråden men hittar inte riktigt...
Hur var det nu med Thule Euroway G2 (heter den velokompakt nu?).
Funkar den bra till 2 fs mtb? Typ en Large och en Small? Är det Boostnavet som kan bli problem eller längen på hjulbasen?
Lite sugen på en sådan...

Jacoba sa:
Någon som testat north shore racks? Gillar vertikalutförandet.

https://www.northshoreracks.com/racks/nsr-4-bike/

Återkommer om 2-3 veckor då jag fått mitt som precis beställdes. Ska bli jäkligt spännande att se hur det funkar och om jag räknat rätt så det kommer funka med min dragkrok. North Shore Bike Racks har varit grymma att ha göra med och svarat utförligt på alla frågor jag har haft.
Var helt inne på att skaffa en http://www.isi-carriers.com/ men det skulle landa på över 12000:- ink frakt och moms. NSR-4:an hamnar förvisso på ca 7000:- med frakt och moms så den blir jävligt dyr den med.

Vizual54 sa:
Jacoba sa:
Någon som testat north shore racks? Gillar vertikalutförandet.

https://www.northshoreracks.com/racks/nsr-4-bike/

Återkommer om 2-3 veckor då jag fått mitt som precis beställdes. Ska bli jäkligt spännande att se hur det funkar och om jag räknat rätt så det kommer funka med min dragkrok. North Shore Bike Racks har varit grymma att ha göra med och svarat utförligt på alla frågor jag har haft.
Var helt inne på att skaffa en http://www.isi-carriers.com/ men det skulle landa på över 12000:- ink frakt och moms. NSR-4:an hamnar förvisso på ca 7000:- med frakt och moms så den blir jävligt dyr den med.

Hur får du fast den på draget? eller har du ett ”Amerikadrag”?

alidhojd sa:
Hur får du fast den på draget? eller har du ett ”Amerikadrag”?
Har så jag kan montera bort kulan och den balk kulan sitter i. Lite svårt att förklara och en bild säger ju mer än tusen ord, planen är att fästa den i de inringade bultarna.
20190305_171156.jpg

Efter 2013 behöver man inte regbesiktiga när man monterar/demonterar typgodkänd dragkrok. Så det borde vara ok att ta bort kroken och ersätta med cykelhållaranordning för att sedan montera dragkrok igen.

Senast ändrad:
Har du köpt en cykelhållare med amerikansk Hitchkrok så skaffa en äkta koppling av typen längst upp till vänster nedan och bulta fast, då kan du låta den sitta och komplettera med adapter för 50mm kula också!

2019-06-19_155853.jpg

Jo, jag har en 2" Hitch receiver som jag köpte från Dalhems för ett tag sedan.
Dock var denna för stor för att passa rakt av. Måste fräsas bort ett par mm. Sedan tror jag det blir svårt att hävda typgodkänd dragkrok med ett sådant bygge. Men det kanske skulle gå att regbesiktiga. Fast då skulle man flytta upp den så den inte förstör departure angle som det gör nu. Ah, det blir helt enkelt för mycket meck för att orka nu.

Jag tröttnade på att mitt 941 var för kort, så måttade lite plåtar och fixade lite skruv, låsmuttrar och ett borr?
Nu blev stället 10cm längre per sida å cykeln står inte å väger på kanterna när man ska klämma fast den.
Var ju även tvungen att ta en meköl?

Bilagor

• 20190620_153120.jpg
    20190620_153120.jpg
    422.7 KB · Besök: 228
  • 20190620_153135.jpg
    20190620_153135.jpg
    164.5 KB · Besök: 186
  • 20190620_161807.jpg
    20190620_161807.jpg
    292.3 KB · Besök: 316
  • 20190620_161819.jpg
    20190620_161819.jpg
    381.7 KB · Besök: 193
  • 20190620_163842.jpg
    20190620_163842.jpg
    573.6 KB · Besök: 182
  • 20190620_012229.jpg
    20190620_012229.jpg
    73.6 KB · Besök: 169
  • 20190620_165902.jpg
    20190620_165902.jpg
    244.4 KB · Besök: 205
Senast ändrad:
Idag kom mitt Thule Velocompact 3. Var ju tvungen meka ihop de delar som skulle på och sen ut på bilen.
Sitter riktigt bra på kroken. Provlastade min och sambons mtb och de satt fast riktigt fint, smidigt med pumpspännen till hjulen.

Var en smart fastsättning av regskylten, man stoppade in plåten i nederkant innanför två läppar och sen var det två plastklipps som man klickade fast plåten med.

Bilagor

• 20190620_200027.jpg
    20190620_200027.jpg
    130.1 KB · Besök: 257
  • 20190620_192227.jpg
    20190620_192227.jpg
    412.8 KB · Besök: 261
Freddie L sa:
Hur var det nu? Bara att beställa en extra skylt och inte fundera mer på det?

Jag tänker att det är bättre att ha en extraskylt på som visar regnummer än att det döljs på bilen av cyklarna.
Jag tror personligen att det ska vara en grinig polis som vill bötfälla för att man visar vilket regnummer man har.

Acadian sa:
Freddie L sa:
Hur var det nu? Bara att beställa en extra skylt och inte fundera mer på det?

Jag tänker att det är bättre att ha en extraskylt på som visar regnummer än att det döljs på bilen av cyklarna.
Jag tror personligen att det ska vara en grinig polis som vill bötfälla för att man visar vilket regnummer man har.
Ja, så känner jag också. Och skulle man stöta på en grinig polis är det bara att ta det.

Fast nu såg jag precis det här inlägget i annan tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3565282/3569603#msg-3569603
Det är ju en variant. Frågan är om det är bättre eller sämre?

Ska iväg 160 mil med fyra cyklar på söndag. Har min och sambons cykel på taket och tänkte ha barnens på dragkroken.
Så ikväll tänkte jag för säkerhets skull provmontera kidsens woom-hojar på ett Thule xpress 2...men det gick ju inte alls!

Funkar 16” och 20” på ett Euroride 941?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp