Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Googla så att fingret blöder.
Jag hittade bästa priset för ett år sedan hos Bilia, då de hade en drive med 25% rabatt på tillbehör.

Har någon provat biltemas ställ
Art,nr 34297
Sämre eller bättre jämfört med jula.
Jag behöver transportera 3st. 24" mtb
Och ibland 1-2 DH cyklar

"För de pengarna får man ju ett Thuleställ."

Vart köper man ett thule som tar 3cyklar
För ungefär samma pengar som biltema eller jula?

Jaha. Idag dog nog mitt Julaställ lite. Det sa "klick" på ett olycksbådande sätt när jag spände fast det på kroken och spaken gick ner för lätt. Stället gick sedan att vrida med ett rejält mått handkraft. Det satt dock stilla när jag körde med det när jag tog det lugnt och försiktigt.

Tror gängan i spännanordningen gav sig till slut. Borde vara rätt lätt fixat genom att lägga en lämpligt tjock bricka ovanpå den runda sak som klämmer på toppen av kulan. Det är gängan till denna som jag tror gett sig för det går inte att skruva den med handkraft.

Tror jag kört lite drygt 600 mil med stället sen jag köpte det våren -15.

filename=IMG_0339.JPG

Börjar lessna på raceway stället. Fungerar bra, men ett elände att montera (tar tid). Så klurar på ett Thule VeloCompact 925 - är det sweet spot ibland thules dragkroksställ? Tanken är att köra en cf racer och en stålcross. Thule RideOn var jag inne på, men har hört påståenden att det är meckigare att montera och svårare att sätta dit cyklarna.

Om man kör VeloCompact skall man då köra stången (Bike Frame Adapter) på cockos cykeln eller är det onödigt?

Att köra med extrastången för att man har plastram är onödigt. Klämmorna runt ramen är ganska breda o mjuka. Har man en orolig själ kan man använda Thules egna ramskydd som fördelar krafterna lite mer. Det gör jag.

Jag är nöjd med RideOn, men har kompletterat med ett simpelt spärrskaft med lång 19mm (tror jag?) hylsa för att göra montering på kroken så enkel som möjligt. Fast förstås lite bökigare än en spak.

Stående byglar mellan cyklarna som man sedan fäster ramen mot med en rem. Extremt flexibelt. alla cyklar som har något som går mellan styrrör och sadelrör kommer fungera att sätta fast enkelt. Flexiblare än VeloCompact men det sistnämnda är nog smidigare om det passar den ram du har.

Hur väl fungerar Thules Velocompact 927 med 3 MTB varav åtminstone en har booststandard?
Är stället tillräckligt brett mellan cyklarna?

Samma frågeställning som ovan gäller även för Witter ZX503 och ZX504.

Hej ska köpa velospace xt3 eller velofold 3

Nån med synpunkt förutom förvaringsutrymme osv. Skiljer en tusing

2 FS mtb. Ibland. Gravel cyklar och landsväg å barncykel

Har moddat Harald Nyborg/Julastället.
Jag gillade inte klämmorna på armarna för att sätta fast i ramen så jag tog och bytte ut armarna till annat alurör och monterade istället på Thules gummifästen med stropp. Det blev mycket stabilare samt mer flexibelt och dessutom känns risken mindre att min kolfiberram skadas.

Bilagor

• 33AA9719-DA39-46BA-B1C5-C688FDAA6219.jpeg
    33AA9719-DA39-46BA-B1C5-C688FDAA6219.jpeg
    416.2 KB · Besök: 159
  • 248A27C4-9A59-4F40-A854-13C0C53D14F9.jpeg
    248A27C4-9A59-4F40-A854-13C0C53D14F9.jpeg
    160.2 KB · Besök: 209
Senast ändrad:
Tror ni att ett VeloCompact 925 funkar med två FS 27,5-tummare med boost?
Eller kanske är bättre med en VeloSpace 918.

Senast ändrad:
Jag har fattat att julastället är ok. Men hur meckigt är det att sätta på stället på bilen och få på cyklarna. Mina tidigare erfarenheter av budget vs thule är att budget funkar men att men det krävs väsentligt mera meck för att få på grejerna. Någon som har julastället som orkar ge en tids och meckighets uppskattning?

Har ett Velocompact 926 sen några veckor och jag tycker mig ha ett litet "problem". När jag sätter min Enduro på stället hamnar armen lite snett uppåt och när man då vrider klämman för att passa in den på överröret så sitter den ju inte parallellt med ramen längre utan klämmer lite diagonalt med två kanter i klämman bara. Känns som det vore bättre att klämman satt rakt över röret, men har ingen lösning på det riktigt...

På min racer i kolfiber kommer det kännas ännu mindre bra om den hamnar så. Har inte testat än då jag brutit nyckelbenet och har därmed ingen lust att lyfta cyklar just nu...

Internetstulen bild från ett test där de beskriver just mitt problem.
xThule-VeloCompact-927-11.jpg

http://www.mbr.co.uk/reviews/products/thule-velocompact-927

swedo sa:
Jag har fattat att julastället är ok. Men hur meckigt är det att sätta på stället på bilen och få på cyklarna. Mina tidigare erfarenheter av budget vs thule är att budget funkar men att men det krävs väsentligt mera meck för att få på grejerna. Någon som har julastället som orkar ge en tids och meckighets uppskattning?

Inte alls mekigare.
Stället sätts på dragkroken genom att man skjuter på det på dragkroken och fäller ner en bygel (ca 40cm långt handtag) så låser mekanismen över kulan.
Cyklarna sätts fast med tandade straps vid hjulet som på Thule och en gripklo över ramen, som på Thule.
Stället är tiltbart enkelt med en bygel som är lättåtkomlig.

Jag har haft mitt i en 4-5 år och är nöjd. Det är ju klart med budget så allt känns inte lika gediget som Thule men funktionen är det inget fel på.

dnleriksson sa:
Har ett Velocompact 926 sen några veckor och jag tycker mig ha ett litet "problem". När jag sätter min Enduro på stället hamnar armen lite snett uppåt och när man då vrider klämman för att passa in den på överröret så sitter den ju inte parallellt med ramen längre utan klämmer lite diagonalt med två kanter i klämman bara. Känns som det vore bättre att klämman satt rakt över röret, men har ingen lösning på det riktigt...

På min racer i kolfiber kommer det kännas ännu mindre bra om den hamnar så. Har inte testat än då jag brutit nyckelbenet och har därmed ingen lust att lyfta cyklar just nu...

har du testat flytta den lite mer till vänster och fånga ramen underifrån? Har samma hållare och beroende på vilka hojar ska med brukar jag få mecka/flytta gripklon längst hela u-röret på hållaren för att det ska passa.

dnleriksson sa:

Det är ett ickeproblem i praktiken. Men kläm underifrån om det stör dig.

AddeN sa:
swedo sa:

Inte alls mekigare.
Stället sätts på dragkroken genom att man skjuter på det på dragkroken och fäller ner en bygel (ca 40cm långt handtag) så låser mekanismen över kulan.
Cyklarna sätts fast med tandade straps vid hjulet som på Thule och en gripklo över ramen, som på Thule.
Stället är tiltbart enkelt med en bygel som är lättåtkomlig.

Jag har haft mitt i en 4-5 år och är nöjd. Det är ju klart med budget så allt känns inte lika gediget som Thule men funktionen är det inget fel på.
Det har en stor brist. Armarna är inte avtagbara. Att lirka på fyra cyklar kräver en del pyssel och tålamod. Men kör man samma cyklar och har lärt sig rätt ordning funkar det ju.

Har köpt och monterat ihop jula stället.
Bruksanvisning var som andra sagt inget som stämde. Vände fästena för skylt/ljushållare upp och ner för att få mer mellanrum när man fäller ner cyklarna.

Testat att sätta på det. Får nog spänna med för jag kunde vrida den i sidled lite samt att stället lutade lite uppåt när det satt på.

Återkommer med mer info. Cykeltur imorgon med min stora mtb samt dotterns barn mtb och sonens större junior mtb.

Stämmer bra Rattnalle. Lite sånna saker som visar att Thule är mer gedigna och genomtänkta.
Men för 1800 istället för 5000 så kan man ha överseende med de sakerna. :)

AddeN sa:
Stämmer bra Rattnalle. Lite sånna saker som visar att Thule är mer gedigna och genomtänkta.
Men för 1800 istället för 5000 så kan man ha överseende med de sakerna. :)
Jag betalade nog bara 1400 eller nåt. Så visst är det prisvärt. Mitt har rullat rätt många hundra mil vid det här laget och funkar än.

Invigt idag. Grymt ställ. Ruskigt lättmonterat med. Återstår att se me fler hojar :-)

Bilagor

• 883F899D-DC74-40AE-9DAD-95F31A8A9142.jpeg
    883F899D-DC74-40AE-9DAD-95F31A8A9142.jpeg
    377.3 KB · Besök: 333
Rattnalle sa:
Jensen sa:
Invigt idag. Grymt ställ. Ruskigt lättmonterat med. Återstår att se me fler hojar :-)
Easyfold för 3 cyklar alltså? Det har väl bara funnits för två tidigare?

Easyfold xt 3 ja. Vet inte om trean funnits tidigare. Men tror heller inte de hette xt förut. Tror de uppdaterade den till i år eller förra året. Kommer ju troligen sällan köra mer ön två hojar. Men om så ä fallet me tre, så äre ju skönt att ha. Plus att kör man två hojar kan man välja att ha lite mer distans mellan dem

Jensen sa:
Rattnalle sa:
Jensen sa:

Easyfold xt 3 ja. Vet inte om trean funnits tidigare. Men tror heller inte de hette xt förut. Tror de uppdaterade den till i år eller förra året. Kommer ju troligen sällan köra mer ön två hojar. Men om så ä fallet me tre, så äre ju skönt att ha. Plus att kör man två hojar kan man välja att ha lite mer distans mellan dem

Vad är det för avstånd mellan hojjarna på den där?

marr sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Jensen sa:

Vad är det för avstånd mellan hojjarna på den där?

22 cm enligt Thule. Gick för övrigt in på högkant i bagageluckan ( i o för sig en av marknadens största bagage).

Senast ändrad:
Sett att bike-discount har bra pris på easyfold med. Kanske till o med bättre än mekonomen me sina 25% rabatt. Väskan man kan köp till var riktigt smidig så man slipper skits ner något om man ställer in den i bagaget bland andra saker.

Julas ställ för 4 cyklar kostar nu 1199:- i deras outletbutik i Skara. Fanns en hel pall när jag var där tidigare idag.

Bilagor

• jula.jpg
    jula.jpg
    152.5 KB · Besök: 120
935 som jag aldrig hört talas om trots grundlig forskning inom det här ämnet för bara två månader sedan ser ju jättebra ut!

Jag köpte en Velocompact 926 då jag ville ha med 13-pin. Den var alldeles för dyr egentligen tyckte jag, men XXL sålde den helt plötsligt för 3500 så då slog jag till. Hade tänkt köpa en för två cyklar, men sen blev ju den här billigare...

Tillbaka
Topp