Får alltid några pm&mail med frågor om fatbike, packning, däck, rutter, packraft, vilka vinterskor, handskar etc och försöker alltid svara men ska nu svara i tråden. Det är lättare för mig och hoppas att det hjälpas/inspireras mer happycyklister.
Vill också säga att jag är ingen gratis hjälpdesk. Vill gärna hjälpa, svara på frågor, skicka tusentals bilder och dela erfarenhet, cykelglädjebubblor, fatbikeplågor, rädsla och ännu mer känslor som man får på fatbikeäventyr .. mennnn det finns gränser. Jag är också yonna, och har ett liv, får jobba som de flesta gör, har ofta ingen tid att internetcykla och jag vägrar svara på PMare som bara frågar/kräver och ger ingenting tillbaka. Inget namn, hälsning, inte nåt personligt, ingen tack eller efteråttanke .. bara en "hej, tänkte fråga dig vilken fatbike, sovsäck, däck, gps etc jag skulle köpa". Och jag struntar i att jag är inte snäll. Hoppas det är tydligt :)
Jag har en egen website så det skulle vara smartare att svara där, men har aldrig tid för den (fattar inte hur man får tid när man antingen cyklar eller jobbar, det finns då ju ingen tid?). Det är också jobbigt för jag får skriva på tre olika språk, usch vad hemskt för jag mixar språk tills jag är vilse i ett högt ordkaosberg. Har också en annan hjärndefekt; jag älskar att ta bilder men tycker inte om att se tillbaka i tiden, alltså i det förflutna. Jag är mer en jag-lever-nu-människa. Så har tusentals bilder från resor, kompisar etc och det kaotiska bildberget växer varje dag och det är hemskt att försöka ordna dem. Det går aldrig att hacka en väg igenom, hur jag än försöker för varje månad kommer tusentals mer bilder. Och en webbsajt utan bilder är ju tråkigt som fan. Jo, stora problem för en fatbiker som blir alltmer känd men som bara vill cykla och fota :) Kanske jag får starta en ny tråd för smarta tips, en blog&website för dummies tråd, eller nåt liknande.
Men ska ändå försöka börja med websiten, den här tråden är ju ett stort kaos, det går aldrig att hitta nåt tillbaka. Mina RR är också hopplösa; inga kartor, högdmeter, mil per dag, lunchbilder och sådana tråkiga fakta som några gärna vill veta. Det är dags att ta onlinelivet seriös! Tur att tråden har 66sidor och nästan 3000 inlägg så jag inte är den enda som är skyldigt för kaoset :)
Men först nu lite mer happykaos! ? Ska börja med fråga 71 från fråglistan (lite ordning är ju viktigt) om surlys 8-pack rack. Egentligen är det fem frågor: om jag är nöjd med den; om det passar på pugsleys offset gaffel (tror det är samma gaffel som Moonlander men vet inte säkert); om man kan se däcket när man sitter på sadeln; om det går att hänga på vanliga sidoväskor/panniers; och varför jag valde den. Alltså mycket intressanta frågor, eller hur ;)
Okej då. Frågan 71.1 Är du nöjd med pizzaräcket?
Jepp, är mycket nöjd. Enklare än en handlebar bag (har själv en Revelate harness). Lättare att dra packningen fast. Kan bära mycket mer/större packning och vikt (13.6kg). Packraften är nu skyddat från fatbikes hungriga käkar (däckets knobs äter snabbt ett hål i drybags och happybåten). Cykeln är nu liiite lättare att kånka/bära på stora stenar, superbranta berg och genom djupa älvar. Gick lättare att rädda cykeln (och migsjälv) ut illaluktade sumpmark som sög som tusentals hungriga spädbarn. Finns nu mer plats på styret för t.ex lampor eller gps. Kan surra fast nåt på räckets sidor: flaskor, paddel, flytväst, små drybags och också ett paraply men det var farligt för den fick jag nästan som ett spjut i magen när det stod ett träd i vägen. Inget bråk längre med broms/växelvajer .. och några mer fördelar.
Nackdelen är bara att Revelate harness vikt är 425 och pizzarack 640gram, så 215g mer att bära. Men 215g mer eller ett hål i Happyraften .. jo då är valet lätt.
Surly's 8-pack pizza rack, för pizzas ..
.. och för däck som inte passar i vanliga cykelställ.
Men ibland hittar man cykelställ för fatties, som den här i Norge, som är så bredd att även pizzarack passar i.
Pizzaräcket med min vanliga packning vid en lång resa (några veckor/månader).
Vill inte ha stora sidoväskor för då är cykeln bredare, tyngre och går det inte på små och jobbiga skog/fjällstigar. Klassisk tourcykling vs bikepacking, lite samma som bära ett ok vs ryggsäck.
Med pizzarack kan jag cykla hela världen runt ..
.. och när bilvägen stops flinar Pugsley mot skylten och rullar smooth vidare. Har sett förresten den här skyltarna också med texten 'elcykel förbjuden', så bäst att lära trampa själv ;)
Går också bra på en packraft.
Men glöm inte att pizzaräcket vill gärna titta mot himlen ..
.. och inte vill krossas mot sten.
Den har förresten ett litet 'staket' så att packningen inte ligger tätt mot styrröret. Också en fördel för handlebar harness slipar bort färg från surlys styrrördekal, inte alls viktigt men kan tänka mig att det finns folk som skulle gråta.
Frågan 71.2: passar räcket på en pugsleys offset gaffel? Jepp, den passar utan problem på Pugs krokiga gaffel (den har två olika ben), det var bara att gaffeln hade också två flaskhållare plus en Salsa Anything cage och en Blackburn cage. Men med många förbannelser gick det bra, dessutom slängde jag sur och arg Anythingcagen bort (den är ändå inte så bra som Blackburn) så då fanns det mer plats.
Svar 71.3: ser man däcket när man kör? Jo, det ser man, det är ju samma som en styrväska (om man har samma drybagstorlek), syns bara lite av pakethållaren som sticker ut.
Dessutom är pizzaräcket inte lång ..
.. och fatbikehjul är ju mycket stora, den lilla pakethållaren försvinner nästan.
Men om man har mycket packning försvinner kanske däcket, vet inte säkert, har aldrig haft så mycket packning. Mesta packning är på lång bikeraftresa när det är fortfarande kallt/fryser. Då har jag ofta packraft, flytväst plus en drybag med sovsäck/kläder på pizzaräcket.
Plus regnkläder, jacka, mössa, handskar och sådana saker man ta på/av hundra gånger per dag.
Fråga 71.4 (tack och lov närmar vi slutet): går det att hänga på vanliga panniers/sidoväskor? Jo, men inte alla och då behövs också ett spännband för att dra fast väskorna annars ska de dansa och ramla loss.
Har olika fram&bak väskor och testade idag några; Ortlieb och Vaude är lite för långa (har olika modeller); Arkel Ultralite går inte för baksidan är för mjuk och dessutom skulle fattiesdäck omedelbart äta upp dem, men Carradice SuperC går bra för dem är små, korta och har en hårt baksida.
Men jag har som sagt några flaskhållare/cages på gaffeln och då finns det inte så mycket plats för sidoväskor.
På Blackburn Cage baksidan har jag skruvat en flaskhållare till och då finns det inte alls plats för stora väskor. Kan ju alltid ta bort flaskhållare men jag behöver inga framsidoväskor, då är cykelvärlden begränsat till bara asfalt och grusvägar.
Jaahh fråga 71.5! det har lyckats :) 'Varför valde du just den här racket?'
Hade först en surly Nice Rear rack som frampakethållare.
Men den är 1260gram, mycket större och för stora sidoväskor (kan bära 36kg) så därför sökte jag en mindre. Men en liten frampakethållare från stål som passar en fatbike och kan överleva fatäventyr i fjäll, vinter, salta sandstränder och mycket mer är inte lätt att hitta. Hittade bara Surlys 8-rack, men kanske det finns nu fler?
NiceRearRack har långa/breda sidor för stora väskor men det vill man inte ha när det finns en meter snö, det är ju jävla tung.
Hoppas Surly ska sponsra mig nu efter alla reklam och hoppas jag klarade jobbet och får svåra frågan 83 nu. Den är superlätt: vilka vinterskor har du :)