Riktverktyg växelöra Unior

Tjena!

Jag har bara bra erfarenheter av Unior. Det enda negativa är väl att dom ser billiga ut men det spelar ju egentligen ingen roll alls.

Kneecap sa:
Tjena!

Jag har bara bra erfarenheter av Unior. Det enda negativa är väl att dom ser billiga ut men det spelar ju egentligen ingen roll alls.

Kollade lite snabbt på dras övriga produkter och jag kan hålla med, det ser lite hemgjort ut ibland. Kände inte alls till märket tidigare.

Har förresten aldrig riktat växelöron förut. Skall bli intressant. Har bla en stålram med fast öra som nog skulle behöva en justering, men även alu-ram med löst alu-öra som förmodligen lider av lite snedhet. Såg priserna hos en verkstad för att rikta öra och insåg att om jag lyckas göra det själv, har jag snabbt tjänat in priset för verktyget.

Tjena!

För att förtydliga så använde jag Unior när jag jobba som mek, känner flera mekar som har det som sitt huvudmärke på verktygstavlan. Kvalitetsmässigt lätt i samma nivå som PT. Men fulare

mitt kostade hälften av det där och fungerar klockrent.

lånat ett unior eller helt liknande en gång, och det funkade bra även det. ägaren hade slarvat bort riktpinnen så fick ordna en ny. fastsättningen av den är lite typ on-off. lite eltejp runt ändarna kan minska risken för att den kommer bort.

Fick hem verktyget idag. Hyfsat snabbt btw. Beställde sent tisdag kväll och kunde hämta fredag em.

Gjorde en första snabbkoll direkt när jag kom hem och kunde konstatera att j-vlar vad snett örat var! Vågade inte justera fullt ut under stress. Får se om det går sen.

Kunde tyvärr konstatera att det finns ett visst glapp i verktyget i fästet mellan armen och fästbulten. Inte värre än att jag kan leva med det och antagligen något man inte tänker på efter att man jobbat in sig på verktyget.

Även glidhylsan som mätpinnen sitter på upplever jag som lite glappig. Det tänker jag nog åtgärda genom att gänga ett hål i hylsan och sätta i en liten skruv som kan spännas/släppas med tumme och pekfinger.

Inte helt imponerad av konstruktionens detaljutförande alltså, dock stabil grundstomme.

Ser ut som mitt hemmabyggda (på jobbet). Jag såg till att jag hade minimalt glapp i axeln som man skruvar in i bakväxelörat och hävarmen. Där vill man inte ha glapp. Gör som det står ovan, rotera hjulet med mätaren så att du har samma referenspunkt. Jag skulle inte rikta ett fast öra på stålram direkt med verktyget, känns som gängan e för klen för det. Mät med verktyget och rikta med en stor skiftnyckel eller dyl.

Bra tips om att rotera hjulet, att jag inte tänkte på det! Man skall inte meka under stress.

Lustigt med avsaknaden av låsskruv på hylsan som håller mätpinnen. När jag kollar kartongen verktyget skickades i, så finns det en liten bild på baksidan där man har två st låsskruvar på hylsan (se bild)! Den stora produktbilden på framsidan av kartongen och bilden i webshopen har det inte.

Nyfiken som jag är, drog jag nyss av hylsan från den stora armen och såg att man istället använder en fjäder med två kullagerkulor som ligger emot och skall tröga till både hylsa och mätpinne. Funkar sådär som sagt.

15714642436285166927676436451195.jpg

Jon sa:
Ser ut som mitt hemmabyggda (på jobbet). Jag såg till att jag hade minimalt glapp i axeln som man skruvar in i bakväxelörat och hävarmen. Där vill man inte ha glapp. Gör som det står ovan, rotera hjulet med mätaren så att du har samma referenspunkt. Jag skulle inte rikta ett fast öra på stålram direkt med verktyget, känns som gängan e för klen för det. Mät med verktyget och rikta med en stor skiftnyckel eller dyl.

Du har förmodligen rätt där. Skall endast mäta med verktyget när det gäller stålramen. Surt om man drar gängorna...

Har nu produktutvecklat Uniorverktyget. Köpte en billig gängtapp på BT och gängade ett hål i hylsan som mätpinnen sitter på. Den var bara upptrögad med två fjäderbelastade kulor i originalutförandet, och där fanns ett ganska ordentligt glapp. Skall testa nu och se om det funkar i praktiken.
20200418_111724.jpg

Gnuttan glapp är noll problem tycker jag i alla fall, du kommer att fippla runt lite och det är inte en "direkt" koppling än då, det är "seghet" i systemet, så bara det inte glappar rejält går det nog bra.
Jag kan lugnt säga att det här är den bästa investering man kan göra. Jag hade en ny hoj, lvg, som växlade bra, men den blev äckligt perfekt efter riktning.

Gnuttan glapp är noll problem tycker jag i alla fall, du kommer att fippla runt lite och det är inte en "direkt" koppling än då, det är "seghet" i systemet, så bara det inte glappar rejält går det nog bra.
Jag kan lugnt säga att det här är den bästa investering man kan göra. Jag hade en ny hoj, lvg, som växlade bra, men den blev äckligt perfekt efter riktning.

Har testat nu med min fixeringsskruv. Funkar stenbra. Hade mer än en gnutta glapp i mitt verktyg. Den där kula + fjäder-konstruktionen ger jag inte mkt för.

Fick ett ryck igårkväll och klickade hem ett riktverktyg till växelöra från Unior. Läste inte på så mycket innan och funderar nu över om det är skrot eller något att ha. Billigare än Park Tools, men inte det billigaste jag hittade på nätet. Erfarenheter?

https://www.atredo.se/cykelverktyg-diverse/unior---riktverktyg-fr-vxelra
Mitt verktyg glappar också. Kan ju tycka att det hade varit lämpligt att minimera spelet med tanke på syftet

Tillbaka
Topp