Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mycketvillhamer sa:Birebiker sa:Hur pass detaljerad va ritningen du köpte? Avstånd, höjder och svängradier!
Den har alla mått som krävs för att bygga banan. Jag ritade min 3D-modell helt utifrån ritningen. Det enda som inte är med är lutningen på bermsen, men köper boken ”Welcome to pumtrack nation” så får man info om hur det ska gå till med.
Putteman sa:Tjusigt! Ser ju supernice ut. Var exakt ligger detta?
Om detta låg nära Skrylle så vore ju en idé senare att markera upp cykelvägen emellan så blir det ju ett grymt komplement till slingan där. Om det nu önskas ett bra nyttjande av pumptracken dvs.
Gör ontrack hela jobbet?
Vad är totalkostnaden med allt arbete och material?
skier sa:Ser fint ut!
230 ton! Hur många lastbilar blir det?
Lars.E sa:Najs?
Vad exakt är det ni bygger själva banan/vallarna av för material?
Jajjas sa:När får man prova?!!!??111 :)
Aron sa:Grymt jobbat! Kul att det verkar ha gått så (jämförelsevis) snabbt och smidigt att sy ihop allting. Kudos!
Jajjas sa:Provade banan idag, riktigt snyggt byggt. Blev ett par varv. Sista rundan kom vi på att man kanske skulle låsa dämparna och då gick det mycket fortare. En hel del energi som försvinner annars. Hade varit kul att testa med en cykel som är gjord för att köra pumptrack med.
Lars.E sa:...
Sist men inte minst så måste jag påpeka att du är en hjälte som fixar denna lekpark för cyklister.
ceel sa:Lars.E sa:...
Sist men inte minst så måste jag påpeka att du är en hjälte som fixar denna lekpark för cyklister.
+1
Startgas sa:Om jag jämför med den största nybörjalinjen av 4 i Gorge Road i Queenstown som jag körde en hel del, och efter lite (högst vetenskaplig) mätning på google maps så verkar det vara ca 9 meter från toppen av landningen till toppen på kicken på efterföljande hopp. Och platåerna verkar vara strax över 2 meter långa(alltså själva vågräta delen av platån, kick och landning exkluderat.)
De platåhoppen var nog nånstans mellan 1 och 1,5 meter höga. Det är svårt att säga då de var så välbyggda och därför kändes mindre än vad de nog var.
Själva startrampen var bara marginellt(kanske 50cm) högre än hoppen, men banan var välpackad och man fick pumpa ner i svackan innan första hoppet. Eller man kunde starta längst bak på startplatån som lutade lätt, men då landade man platt efter första hoppet, vill jag minnas.
Givetvis ska du ha gap-hopp också :)
Lars.E sa:Nu är jag ju rätt kass på att hoppa och långt ifrån efterfrågad expertis, men i ren happyanda svarar jag ändå då jag ändå har lite erfarenhet och insyn i liknande projekt.
Gaphopp kan vara najs för duktiga cyklister, men risken är att de knappt kommer att användas om det blir för svårt för den stora massan och då bli beroende av fler timmar skötsel än vad det blir cykeltimmar i den linjen.
Platåhopp kan rullas och man kan prova sig fram i tills man kommer över oavsett längd och vinklar, vilket gör att det cyklas mer där.
Med tillräckligt många duktiga hoppare som gillar gap-hopp och en fet mellanlinje med lika långt mellan kick och landning som i gap-linjen så blir det fler som kan ta steget till gapsen, och då blir det kanske tillräckligt med trafik i gapsen för att det ska vara värt det.
Step-ups är bra då det kräver fart men känns relativt trygga då man inte blir rädd för överhoppning eller OTBs med ett 2-meters dyk rätt ner i marken på samma sätt som vid vanliga platåer om bakhjulet får för mycket spätt i kicken.
Bygg så att det går att komma upp även om farten är lite för låg och en fin nedfart på baksidan så blir det ett perfekt ställe att utvecklas på.
Step-ups är en självklarhet att bygga för att träna skallen på att köra fort mot något som kan upplevas som en vägg ;)
jonte987 sa:ceel sa:Lars.E sa:...
+1
Absolut. Kan man tänka sig ett hopp i trä som man kan höja en 1'' i taget?
Mycketvillhamer sa:Startgas sa:Om jag jämför med den största nybörjalinjen av 4 i Gorge Road i Queenstown som jag körde en hel del, och efter lite (högst vetenskaplig) mätning på google maps så verkar det vara ca 9 meter från toppen av landningen till toppen på kicken på efterföljande hopp. Och platåerna verkar vara strax över 2 meter långa(alltså själva vågräta delen av platån, kick och landning exkluderat.)
De platåhoppen var nog nånstans mellan 1 och 1,5 meter höga. Det är svårt att säga då de var så välbyggda och därför kändes mindre än vad de nog var.
Själva startrampen var bara marginellt(kanske 50cm) högre än hoppen, men banan var välpackad och man fick pumpa ner i svackan innan första hoppet. Eller man kunde starta längst bak på startplatån som lutade lätt, men då landade man platt efter första hoppet, vill jag minnas.
Givetvis ska du ha gap-hopp också :)
Tackar, var marken platt där med? Måste man bygga hoppen mindre och mindre eller bibehålls farten om man gör rätt?
PatternsOn sa:Det lutar åt två efter varandra men att vi bygger ett i taget. Detta blir gissningsvis till våren beroende på hur vintern sen ut.