[Projekttråd] Bygge av allmän pumptrack i byn

Mycketvillhamer sa:
Birebiker sa:
Hur pass detaljerad va ritningen du köpte? Avstånd, höjder och svängradier!

Den har alla mått som krävs för att bygga banan. Jag ritade min 3D-modell helt utifrån ritningen. Det enda som inte är med är lutningen på bermsen, men köper boken ”Welcome to pumtrack nation” så får man info om hur det ska gå till med.

Tack!

Idag har Ontrack börjat bygga själva banan. 163 ton (av 230) levererades i morse och grävmaskinen har gått varm hela dagen. Blir super!
EF2CB73B-7768-4CB5-AFAA-78D176E0BA3D.jpeg

25F662DF-7CF5-44D3-9F94-7A573DD311D8.jpeg

45D559F6-A7FC-4FEF-B97F-FB7102330E50.jpeg

013CBE58-72D1-4C2A-88AF-3EB646FB4F30.jpeg

557F5473-F39E-41BF-9D4E-D14F6366E68D.jpeg

Tjusigt! Ser ju supernice ut. Var exakt ligger detta?

Om detta låg nära Skrylle så vore ju en idé senare att markera upp cykelvägen emellan så blir det ju ett grymt komplement till slingan där. Om det nu önskas ett bra nyttjande av pumptracken dvs.

Gör ontrack hela jobbet?

Vad är totalkostnaden med allt arbete och material?

Putteman sa:
Tjusigt! Ser ju supernice ut. Var exakt ligger detta?

Om detta låg nära Skrylle så vore ju en idé senare att markera upp cykelvägen emellan så blir det ju ett grymt komplement till slingan där. Om det nu önskas ett bra nyttjande av pumptracken dvs.

Gör ontrack hela jobbet?

Vad är totalkostnaden med allt arbete och material?

Det ligger vid idrottsplatsen i Torna-Hällestad, ca 10 min på cykel från Skrylleslingan.

En lokal markentreprenör har gjort bottenplattan och dräneringen och ontrack bygger banan. Jag har skött det administrativa. Möjligt att vi får hjälpa till att padda lite mot slutet av veckan.

Målet är ju att vi ska klara oss på de 150 000kr vi fått av sparbanksstiftelsen.

Mäktigt! 150 k var ju inte så värst ändå. Kan inte "någon" dra igång ett sånt här projekt i Stockholm ;-)

Ser mer och mer ut som en färdig bana!
F28C1BCF-D0BF-48AE-BE88-C136242BCD0B.jpeg

21778BF9-8928-4969-B927-D0C434710983.jpeg

213EC097-0239-4E02-A8D7-1DDE13E63F6D.jpeg

D02ABD1F-D2CC-42DE-B717-944C9DEBD17C.jpeg

Det var nog en rätt trevlig dag att jobba ute. Själv satt jag på kontoret och fick bilder skickade till mig från min föräldralediga fru.

Den här platsen ligger för övrigt på vägen mellan Skrylleslingan och pumtracken:

F050F0FA-FB26-463E-B40F-99FED2C1EBB0.jpeg

Efter starka insatser under dagen så är faktiskt själva banan färdigbyggd nu!

Väldigt roligt att själva huvudmålet nu är avklarat! Det som återstår är att bygga en anslagstavla, printa lite skyltar och att återställa infart och staket, småsaker alltså. Vi ska givetvis också ordna en officiell invigning ? Återkommer med datum för det.

Banan behöver nu köras in då den fortfarande är lite mjuk på ytan, den kommer alltså med tiden bli betydligt snabbare. Om ni är där och kör, trampa till spår och kanter som eventuellt uppstår.

I början kommer det tränga fram lite större stenar till ytan som sedan lossnar. Dessa sopas med fördel undan och med tiden blir det en hård och snabb yta.

Stort tack till alla som hittills varit inblandade!

Ner och kör med er nu!
520A84FB-711B-4E6C-93E0-7DF919233452.jpeg

9724753D-42D7-4441-9D62-7BC69C2052B7.jpeg

E7E17A99-C715-42D0-B2B4-2FB8E8951E15.jpeg

59ADE617-B521-4856-9C3F-6C1CCC621736.jpeg

ED7FF3C9-2E0F-493D-902B-CBD940765BBE.jpeg

Grymt jobbat! Kul att det verkar ha gått så (jämförelsevis) snabbt och smidigt att sy ihop allting. Kudos!

Aron sa:
Grymt jobbat! Kul att det verkar ha gått så (jämförelsevis) snabbt och smidigt att sy ihop allting. Kudos!

Jo, det har faktiskt klaffat riktigt bra! Ontrack var grymma att jobba med och alla ”stakeholders” har varit jäkligt positiva vilket har underlättat enormt!

Första testet i dagsljus, den är grym! Redan mycket snabbare idag, jämfört med igår. Troligen tack vsre att ett par lokala ungdomar kört ett par hundra varv ?

09C798D3-0B22-4341-B169-101492D19611.jpeg

Provade banan idag, riktigt snyggt byggt. Blev ett par varv. Sista rundan kom vi på att man kanske skulle låsa dämparna och då gick det mycket fortare. En hel del energi som försvinner annars. Hade varit kul att testa med en cykel som är gjord för att köra pumptrack med.

Jajjas sa:
Provade banan idag, riktigt snyggt byggt. Blev ett par varv. Sista rundan kom vi på att man kanske skulle låsa dämparna och då gick det mycket fortare. En hel del energi som försvinner annars. Hade varit kul att testa med en cykel som är gjord för att köra pumptrack med.

Kul, hoppas du gillade den! Den kommer bli snabbare och snabbare med tiden efterhand som materialet sätter sig. Har också varit och tagit några varv idag.

FE9DCE28-4B71-44CC-AA71-02B79BFA0798.png

Besökarrekord på banan idag!

Friluftsfrämjandet Genarp var och körde säsongsavslutning för sina MTB-grupper för barn. Kul att se att det var så många, stora som små, som verkade tycka att det var kul att köra pumptrack.

7B8237D2-FAFB-4560-B065-828670DBF284.jpeg

D9B4F27E-6C8A-41CC-93A8-DF27B976B3A2.jpeg

E30E6CD6-1267-4FB2-8C5E-7F9ECBCBD3A8.jpeg

Länge sedan jag uppdaterade något här. Banan lever och frodas. I våras blev den för torr och fick stängas ett tag. Fick lägga på 500l Dustex för att binda gruset bättre och padda om alltihop.

Var och körde några varv ikväll och nu är den grymt fin!

A56B2E4E-8634-4D19-BA8E-4B9EDE78C14D.jpeg

Nu behöver jag lite input från hoppexpertisen. Har precis fått OK från kommunen att bygga en hopplinje bredvid banan. Tänker mig att det blir två eller tre linjer från en startramp. Blir inga dödshopp, en linje för nybörjare och en för medelgoda och kanske en för mer avancerade. Tänker mig två till tre hopp på varje linje.

1. Då marken är helt platt, hur hög måste rampen vara för varje kategori?

2. Hur långt ska det vara mellan hoppen och hur stora bör man göra dem för att passa respektive kategori?

3. På nybörjarlinjen blir det bara table tops, men på de andra, ska man krydda dem lite? Step ups, gaps? Förslag tack!

Om jag jämför med den största nybörjalinjen av 4 i Gorge Road i Queenstown som jag körde en hel del, och efter lite (högst vetenskaplig) mätning på google maps så verkar det vara ca 9 meter från toppen av landningen till toppen på kicken på efterföljande hopp. Och platåerna verkar vara strax över 2 meter långa(alltså själva vågräta delen av platån, kick och landning exkluderat.)
De platåhoppen var nog nånstans mellan 1 och 1,5 meter höga. Det är svårt att säga då de var så välbyggda och därför kändes mindre än vad de nog var.
Själva startrampen var bara marginellt(kanske 50cm) högre än hoppen, men banan var välpackad och man fick pumpa ner i svackan innan första hoppet. Eller man kunde starta längst bak på startplatån som lutade lätt, men då landade man platt efter första hoppet, vill jag minnas.
Givetvis ska du ha gap-hopp också :)

Senast ändrad:
Nu är jag ju rätt kass på att hoppa och långt ifrån efterfrågad expertis, men i ren happyanda svarar jag ändå då jag ändå har lite erfarenhet och insyn i liknande projekt.

Gaphopp kan vara najs för duktiga cyklister, men risken är att de knappt kommer att användas om det blir för svårt för den stora massan och då bli beroende av fler timmar skötsel än vad det blir cykeltimmar i den linjen.
Platåhopp kan rullas och man kan prova sig fram i tills man kommer över oavsett längd och vinklar, vilket gör att det cyklas mer där.
Med tillräckligt många duktiga hoppare som gillar gap-hopp och en fet mellanlinje med lika långt mellan kick och landning som i gap-linjen så blir det fler som kan ta steget till gapsen, och då blir det kanske tillräckligt med trafik i gapsen för att det ska vara värt det.

Step-ups är bra då det kräver fart men känns relativt trygga då man inte blir rädd för överhoppning eller OTBs med ett 2-meters dyk rätt ner i marken på samma sätt som vid vanliga platåer om bakhjulet får för mycket spätt i kicken.
Bygg så att det går att komma upp även om farten är lite för låg och en fin nedfart på baksidan så blir det ett perfekt ställe att utvecklas på.
Step-ups är en självklarhet att bygga för att träna skallen på att köra fort mot något som kan upplevas som en vägg ;)

Sist men inte minst så måste jag påpeka att du är en hjälte som fixar denna lekpark för cyklister.

Startgas sa:
Om jag jämför med den största nybörjalinjen av 4 i Gorge Road i Queenstown som jag körde en hel del, och efter lite (högst vetenskaplig) mätning på google maps så verkar det vara ca 9 meter från toppen av landningen till toppen på kicken på efterföljande hopp. Och platåerna verkar vara strax över 2 meter långa(alltså själva vågräta delen av platån, kick och landning exkluderat.)
De platåhoppen var nog nånstans mellan 1 och 1,5 meter höga. Det är svårt att säga då de var så välbyggda och därför kändes mindre än vad de nog var.
Själva startrampen var bara marginellt(kanske 50cm) högre än hoppen, men banan var välpackad och man fick pumpa ner i svackan innan första hoppet. Eller man kunde starta längst bak på startplatån som lutade lätt, men då landade man platt efter första hoppet, vill jag minnas.

Tackar, var marken platt där med? Måste man bygga hoppen mindre och mindre eller bibehålls farten om man gör rätt?

Lars.E sa:
Nu är jag ju rätt kass på att hoppa och långt ifrån efterfrågad expertis, men i ren happyanda svarar jag ändå då jag ändå har lite erfarenhet och insyn i liknande projekt.

Gaphopp kan vara najs för duktiga cyklister, men risken är att de knappt kommer att användas om det blir för svårt för den stora massan och då bli beroende av fler timmar skötsel än vad det blir cykeltimmar i den linjen.
Platåhopp kan rullas och man kan prova sig fram i tills man kommer över oavsett längd och vinklar, vilket gör att det cyklas mer där.
Med tillräckligt många duktiga hoppare som gillar gap-hopp och en fet mellanlinje med lika långt mellan kick och landning som i gap-linjen så blir det fler som kan ta steget till gapsen, och då blir det kanske tillräckligt med trafik i gapsen för att det ska vara värt det.

Step-ups är bra då det kräver fart men känns relativt trygga då man inte blir rädd för överhoppning eller OTBs med ett 2-meters dyk rätt ner i marken på samma sätt som vid vanliga platåer om bakhjulet får för mycket spätt i kicken.
Bygg så att det går att komma upp även om farten är lite för låg och en fin nedfart på baksidan så blir det ett perfekt ställe att utvecklas på.
Step-ups är en självklarhet att bygga för att träna skallen på att köra fort mot något som kan upplevas som en vägg ;)

Sist men inte minst så måste jag påpeka att du är en hjälte som fixar denna lekpark för cyklister.

Tackar ödmjukast! Tror det kan vara läge att, i alla fall inledningsvis hoppa över gaps och sikta på en fin step up.

jonte987 sa:
ceel sa:
Lars.E sa:
...

+1

Absolut. Kan man tänka sig ett hopp i trä som man kan höja en 1'' i taget?

Vill helst ha koll på att banan alltid är i någorlunda konstant skick. Det står några småhopp där i dagsläget som ständigt vandrar runt av sig själva på något märkligt vis :)
2EBEB911-8A88-4E35-B31D-CA33FEE366C6.png

Mycketvillhamer sa:
Startgas sa:

Tackar, var marken platt där med? Måste man bygga hoppen mindre och mindre eller bibehålls farten om man gör rätt?

Lutar väldigt lite. Hoppen har samma storlek. Lätt, lätt lutning, hårt packat, och att pumpa gör att de kan vara lika stora.

Vi har samma planer som er att bygga hopp i tre olika svårighetsgrader. Idag har vi några platåer som är 1-2 meter långa. De byggdes med tron om att ett stort hopp är farligt. Så här i efterhand har vi insett att stora hopp innebär stora marginaler och lämpar sig bra för träning. Iaf tror vi så :) Istället för slänga ut några högar av grus har vi försökt blanda in lite vetenskap och beslutade oss för att mäta upp hastigheten man uppnått när man kommer fram till hoppet och sedan göra lite uträkningar baserade på det. Nedan är alla anteckningar jag har gjort. Dett aär vad vi har kommit fram till än så länge men det bör tilläggas att vi inte har någon tidigare erfarenhet av hopp förutom att det som finns idag har fel dimensioner. Hoppas att det kan vara till hjälp. Och kom gärna med synpunkter om vi har tänkt helt galet :)

Hopp mm.
30° nybörjare
45° medel
60° svårare
Längd
Vid 45° 2x hastighet = 4x längd
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/traj.html#tra7
https://trailism.com/trail-science/jump-design/
Grus bör multipliseras med 1,3 enligt rykte på stan. Dock är det ju inte säkert just vårt grus packar så mycket.

Stort hopp (baserat på 29km/h)
Höjd 1,5 m (gränsfall att det kan vara för lågt men vi börjar där.
Platå 6,5 m lång 1,5 meter bred. Blir gissningvis 1 meter kortare pga luftmotstånd, dämpning, hjulbas mm. Detta får man laborera och finjustera lite när hoppet är på plats.
Ramper ca 5 meter tillsammans. Lutning avsats 45°
Grusåtgång (6,5 + 5/2) * 2,5 * 2 * 1,3 = 58m2
(Längd * höjd * bredd(inkl sidor) * hur mycket gruset packar)

Mellanhopp (baserat på 20 km/h)
Höjd 80cm
Plåtå 2m lång 1,5 meter bred
Ramp 4meter tillsammans. Lutning avsats 30°
Grusåtgång (2 + 4/2) * 1,4 * 2 * 1,3 = 14,6m2
(Längd * höjd * bredd(inkl sidor) * hur mycket gruset packar)

Litet hopp (baserat på 15km/h)
Höjd 40cm
Platå 1m lång 1m bred
Ramp 2meter tillsammas. Lutning avsats 30°
Grusåtgång (1 + 2/2) * 0,6 * 1 * 1,3 = 1,6m2
(Längd * höjd * bredd * hur mycket gruset packar)

Total gruståtgång
58+14,6+1,6 =74,2m2 (ca 111 ton)

Senast ändrad:
Spännande, rapportera gärna hur det går efterhand som bygget fortskrider. Ska ni bara ha ett hopp per svårighetsgrad eller blir det fler efter varandra?

Det lutar åt två efter varandra men att vi bygger ett i taget. Detta blir gissningsvis till våren beroende på hur vintern sen ut.

PatternsOn sa:
Det lutar åt två efter varandra men att vi bygger ett i taget. Detta blir gissningsvis till våren beroende på hur vintern sen ut.

Manuellt arbete eller kommer ni hyra maskiner? Ska ni frakta dit jord eller bygga av vad som finns? Antar frakta dit eftersom ni har räknat så noga på hur mycket som går åt...

Tillbaka
Topp