Tips på Lättrullande mtb däck för asfalt.

Tumstock

Medlem
Hej, ska snart köpa cykel och till en början blir det mest asfalt pga övervikt. Har tittat på lite olika däck och vill gärna höra eran åsikt och tips på produkter.
Vill ha mellan 2.2-2.8 bredd för bättre komfort plus att det är runt den bredden som får plats på fälgarna.
Har hittat dom här som är billiga och stämmer in hyffsat med vad jag är ute efter.

Vet inte hur lättrullade race-king är men dom var hyffsat lätta jämfört med dom andra, vad tycker ni?

Race King är väldigt lättrullade men om du nu bara/främst är ute efter däck för asfalt så är det nog bättre att kolla på Speed King istället för Race King

Jag tycker att Race King är tillräckligt lättrullade på asfalt och gör inte bort sig på grusvägar och enkla stigar. Har Race King på min retro MTB som går som träningscykel under vintern och rullmotståndet märks minimalt jämfört med en racer. Luftmotståndet cyklisten gör är det klart största problemet.

Luftmotståndet cyklisten gör är det klart största problemet.
Främst oljudet som gör att jag rekommenderar annat, har kört endel långdistanser på asfalt med mina Race King & brummandet från dubbarna är inte jättebehagligt, speciellt inte när det är gassande solsken ute & det blir brummande på klibbande ljud

1566950531_2002_1.jpg

Edit: Varför fungerar bilden här i redigeraren men inte efter att inlägget sparats? Aja

Fast visst, stör man sig inte av oljudet, eller tillhör dom som inte ens lägger märke till sånt så fungerar vilka däck som helst på asfalt

Hej, ska snart köpa cykel och till en början blir det mest asfalt pga övervikt. Har tittat på lite olika däck och vill gärna höra eran åsikt och tips på produkter.
Vill ha mellan 2.2-2.8 bredd för bättre komfort plus att det är runt den bredden som får plats på fälgarna.
Har hittat dom här som är billiga och stämmer in hyffsat med vad jag är ute efter.

Vet inte hur lättrullade race-king är men dom var hyffsat lätta jämfört med dom andra, vad tycker ni?

För mest asfalt hade jag valt Schwalbe Super Moto-X

men inte dom "smala" på Wiggle-länken utan 2.8" -bredden, som dessutom (tack vare RaceGuard istället för GreenGuard) är mer än 200 gram lättare styck (!) vilket för de flesta är en kännbar skillnad i upplevd cykelglädje, men ändå har bra punkteringsskydd.

Super Moto-X 27.5x2.8" till bra pris finns bl.a. här:

Dom ska sitta på WTB ST i30 fälgar, tror du 2.8 däck passar på dom? dom är 200 gram lättare men med mer kontakt yta mot marken så rullar dom inte lika bra. Kommer köra ganska högt tryck hursomhelst.

Dom ska sitta på WTB ST i30 fälgar, tror du 2.8 däck passar på dom? dom är 200 gram lättare men med mer kontakt yta mot marken så rullar dom inte lika bra. Kommer köra ganska högt tryck hursomhelst.
Dom passar på i30. Jag rekommenderde 2.8" eftersom du eftersökte komfort, lättrullat och är överviktig. Jag är själv tung och har lärt mig fördelarna med bredare däck på asfalt av praktiska erfarenheter, och inte av teoretiska siffror. Och ett däck med RaceGuard har rent materialmässigt lägre rullmotstånd än ett däck med tjockt GreenGuard, även om det senare är smalare, givet normala däcktryck för dimensionen, och inte runt 3-4 bar...

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker att Race King är tillräckligt lättrullade på asfalt och gör inte bort sig på grusvägar och enkla stigar. Har Race King på min retro MTB som går som träningscykel under vintern och rullmotståndet märks minimalt jämfört med en racer. Luftmotståndet cyklisten gör är det klart största problemet.

Jag gillar Race King - kör det också på gamla HT. De rullar förvånansvärt bra på asfalt och duger gott på grus och enklare stig. Lera är inte domänen för de däcken, men som sagt - lättrullade asfaltsdäck är det allt!

har du 2.4 eller 2.8? får bara flashbacks av kompisens hookworms 2.5 när jag ser vikten på moto-x 2.4. Mina absoluta favorit däck är Holy roller, har haft dom på 2 cyklar och 26" 2.4 så vägde dom 800 gram vilket jag tycker är överkomligt.

Tycker jämförelsevis att ca 900 gram för ett 27.5x2.8" -däck också är överkomligt.

? Själv rullar jag på Crazy Bob 26x2.35" på vardagscykeln i stan och på landsväg ibland. Väger biffiga 1050 - 1100 gram/st men rullar trots allt rätt så bra när man väl fått upp ångan. Men för snabba rödljus-race med upprepade start och stopp så är lättare däck typ Race King kvickare och svarar direkt på acceleration, hehe...

Är mer att jag vill ha en lekfull cykel och då kan tunga däck spela mer roll. Kanske kan testa race king i framtiden men lutar åt 2.8 Moto-x i dagsläget. Sett att dom är snarare 2.57.
71dXMeLzuIL.jpg

Senast ändrad:

Ska Du bara cykla på asfalt ska Du naturligtvis använda slicks!

Jag har Schwalbe Almotion på min fulpendlare som går mest asfalt men även lite annat. Det är liknande Moto-X ser det ut som. Trevligt däck. Men bredden! Mina är 2" och jag tycker det är lite för brett. Nu har precis testat ett par 40 mm och det blev ett lyft på asfalt, känns inte alls lika trögt. Samtidigt som det funkar hjälpligt om man tar sig lite lätt offroad. Det är en svår kompromiss detta med däck! :)

Även med tanke på min vikt? Väger 130 kg. Hur slitstarka är race king?

Men ärligt talat så lutar det mot Moto-x 2.8 om dom nu passar på vitus sentier. Dom har fått bra recensioner plus att dom väger bara 100 gram mer än mina absoluta favoritdäck maxxis holy roller och dom var 26x2.4. Har också sett att dom inte är 2.8 breda utan snarare runt 2.6, sett nån bild när dom mäter dom och dom är ca 2.57 breda vilket ändå känns överkomligt.

Senast ändrad:
lättrullade är iaf speedking 465g 2.2 går nog fint på asfalt lär dock inte tåla stökig terräng
...eller vasst grus, glasbitar, en och annan tappad skruv m.m. liknande skräp som brukar finnas längs asfaltsvägar ibland. Då tror jag Moto X har lite mer skydd i själva slitbanan.

Ja, om man har rakade ben och Rapha-uniform kanske.

(märks att du talar av okunskap)
Tröga däck är själadödande. Misstänker att jag har mer erfarenhet av dig trots att jag inte cyklar med varken rapha eller rakade ben. Men jag kan ha fel.

Ett rimligt tungt däck med mönster är ju mycket trevligare än ett tungt utan mönster.

Ett rimligt tungt däck med mönster är ju mycket trevligare än ett tungt utan mönster.
min erfarenhet/tro/gissning också. särskilt om en kommer ut på grus. jag gillar inte de punkteringsskyddade schwalbeslicks som jag provat (dock ej exakt modellen i fråga). hellre någon punktering då och då och ett följsamt däck.

varför plusdäck på asfalt? lite lägre bb gör ju inget på det underlaget. kanske något jag missat.

Tröga däck är själadödande. Misstänker att jag har mer erfarenhet av dig trots att jag inte cyklar med varken rapha eller rakade ben. Men jag kan ha fel.

Misstänker att du inte har praktisk erfarenhet av Moto X eller liknande däck i den dimensionen och i den viktklassen, efter vad du skrev i din förra kommentar. Ber om ursäkt om jag har fel.

Men jag har av ren nyfikenhet under flera månader med respektive däck provat Race King Protection 2.2" på ca 550 - 600 g/st, Big Apple och Big Ben 2.15" på ca 700 - 800 g/st, och har nu valt att behålla Crazy Bob 2.35" på ca 1050 - 1100 g/st.

Jag kan ju säga så här; jag hade inte valt Crazy Bob om det hade varit dom som rullat trögast av de tre olika ute på vägen.

Men är man mest ute ute efter kvick och responsiv känsla med upprepade start och stopp så upplevs självklart ett lätt däck som t.ex. Race King i "halvkilosklassen" betydligt snabbare.

Sen är det annars mest i skogen och under väldigt branta klättringar som däckvikten märks mest, tycker jag. Men jag kan tycka fel..

min erfarenhet/tro/gissning också. särskilt om en kommer ut på grus. jag gillar inte de punkteringsskyddade schwalbeslicks som jag provat (dock ej exakt modellen i fråga). hellre någon punktering då och då och ett följsamt däck.

Det var ju just exakt därför som jag rekommenderade det bredare Moto X 2.8"-däcket som även väger mindre (!) och har mer följsam stomme/slitbana, jämfört med det smalare Moto X 2.4" som väger mer, pga tjockare punkteringsskydd i slitbanan.

Det var ju just exakt därför som jag rekommenderade det bredare Moto X 2.8"-däcket som även väger mindre (!) och har mer följsam stomme/slitbana, jämfört med det smalare Moto X 2.4" som väger mer, pga tjockare punkteringsskydd i slitbanan.
jag har raceguard, som på moto x 2.8, på ett par 16-tums big apple till cykelkärran, och de däcken är i alla fall väldigt oföljsamma över smågupp. om moto x påminner om dem skulle välja ett annat däck helt utan punkteringsskydd.

g-one speed 2.35 sägs slitas galet fort, så det går väl inte att rekommendera. thunder burt gillar jag, men det slits också ganska fort. specialized renegade upplever jag som lika snabbt och med längre hållbarhet.

Ett annat exempel, om man vill ha ett lättrullat premiumdäck med lite mönster och som tål en tung cyklist även på enklare stigar, är ju Continental Cross King Protection 27.5x2.6" med angiven vikt 815 g.

Tillägg: Några kronor billigare här:

:) ...i förhållande till andra oskyddade däck. men jag sitter som sagt mest och gissar och tycker utifrån enstaka erfarenheter.

edit: jag har även provat diverse fullstora punkteringsskyddade schwalbedäck, dock inte just raceguard. men på 16-tumsdäcken är det raceguard, och de är bara marginellt mindre otrevliga än green guard och allt vad det heter. lite tunnare sidoväggar möjligtvis. men allt annat än följsamma.

men på asfalt spelar det kanske inte jättestor roll.

Senast ändrad:
Avslutar med ett sista premium-tips, när jag ändå börjat tassa omkring bland allround-däck som funkar på både asfalt, grusvägar, och enklare stigar för en tung cyklist: Schwalbe Rocket Ron Evo Addix Speedgrip Snakeskin

Dim. 27.5x2.6" vikt 735 g.
Dim. 27.5x2.8" vikt 785 g.

(och som alltid så är av tillverkaren angiven vikt inte huggen i sten, utan toleranser på X antal gram +/- är sedan länge accepterat av branschen)

Senast redigerad av en moderator:
Står nog fortfarande mellan moto-x 2.8 och race king 2.2. Undrar bara hur bra 2.8 däck kommer sitta på en 30 mm fälg. Tycker fortfarande inte att vikten är så farlig på moto-x, väger 100 gram mer än holy rollers som jag cyklat mycket på. Min kompis hade hookworm och dom vägde runt 1100 gram på 26" och klart man kände skillnad. Men till en början med tanke på min vikt så är det nog bra med lite extra volym och att det inte kommer bli så mycket lek med cykeln till en början. Det jag också undrar om moto-x är att maxtrycket är lite lägre än på vanliga däck, men jag antar att storleken och mängden luft i däcket gör att däcket håller formen bättre.

Ja, ju fetare däck desto lägre tryck krävs. Fatbike-däck på 4 - 5 tum rullar ju ofta bra med bara runt 1 bar eller så.

Ang. fälgen så är det inga problem med 2.8" även om 35-40 mm kanske hade varit mer superoptimalt. Men jag kör 19 mm fälg med 2.35" däck utan problem på asfalt, så det är ganska fritt att kombinera.

Har ställt frågan om just det på crc, och skickat mail till vitus om det. Har inte köpt cykeln ännu. Men har sett en bild på en som mäter bredden på just moto-x däcken och dom var ca 2.57 tum breda. Kommer ihåg sen dirt/street tiden att dirt däcken var oftast lite smalare än vad som stod.

Det skrivs inte mycket om Schwalbe... Är det helt ute nu? Racing Ralph 2,35 bak och Nobby Nic 2,35 fram. En komb jag började med 2014 (ganska lätta, lättstansade, och rullar bra) och återkommit till efter utflykter med Conti, GC och Maxxis. Som sagt, är Schwalbe historia?

Det skrivs inte mycket om Schwalbe... Är det helt ute nu? Racing Ralph 2,35 bak och Nobby Nic 2,35 fram. En komb jag började med 2014 (ganska lätta, lättstansade, och rullar bra) och återkommit till efter utflykter med Conti, GC och Maxxis. Som sagt, är Schwalbe historia?
?

Tycker det skrivits mest om just Schwalbe i tråden.

Tillbaka till det här ämnet. Blir nog en Ragley marley 2.0 och max bredd på däcken där som dom rekommenderar är 2.6 så Moto-x 2.8 är ute ur leken tyvärr.... Skulle fortfarande vilja ha lite bredare än 2.2 men utbudet verkar fattigt. Finns väl typ maxxis Ikon men dom är så dyra.. Nu finns inte heller moto-x 2.4 i lager heller när man tänkt beställa från wiggle för att komma upp i guldkundstatus.

Har ni nåt mer alternativ så är det väldigt uppskattat alltså ett 27.5 däck 2.2-2.6 som rullar snabbt på asfalt men även klarar lite grusväg till en början. Maxpris runt 300 kr. Är ju en bonus om dom tål lite och inte får pyspunka om man kör över minsta lilla.

Vad dom rekommenderar och vad som får plats är inte alltid exakt samma. Dessutom, när det rekommenderas t.ex. max 2.6" så är det oftast med tanke på ett grovmönstrat däck, med marginaler för lera och skit för x antal millimeter på varje sida och utanpå radiellt. Så jag tror mig veta med 95% säkerhet att även ett slätmönstrat 2.8"-däck får plats utan problem.

Tillbaka
Topp