Finns gratisapp för styrning av smarttrainer

roller

Aktiv medlem
Jag har behov av att under perioder då jag inte har någon betaltjänst (trainerroad etc) använda mig av en gratisapp för styrning av smarttrainer. Specifikt är det Elite Direto. Jag har även använt deras egen app, men den är inte gratis efter första året som jag förstår. Jag har inga krav på färdiga pass utan är ute efter att på ett enkelt sätt styra effekten. Finns det något sådant att tillgå eller är det lika bra att teckna helårsprenumeration på trainerroad direkt?

Ja det blir bra med helår på trainerroad. Jag blev bara snål efter deras senaste prishöjning och för att jag missade att teckna innan höjningen. Betalar jag blir det väl ett incitament att använda det också i perioder då jag fokuserar på annan träning.

RGT (Road Grand Tour) är gratis. Som Zwift, man cyklar omkring bland andra riktiga personer men även datorstyrda avatarer. Effekten styrs av hur vägen går och även draft bakom någon.

Wahoos app är gratis. Vet dock inte om den bara går att använda med Kickr, eller om den funkar med andra smart trainers också.

Innan jag skaffade zwift körde jag Hurts Ergo, vet inte om den funkar med andra än Kickr.
Edit: Den funkar bara att styra Kickr:n.

Jag kör denna till min Direto. Har ett gäng olika pass i gratis versionen. Fler om man betalar. Men man kan göra sina egna om man vill.
Toppen, ska testa den snarast.

@Lingon: Den verkar vara enbart framtagen för iOS och fungera enbart med Kickr. Såg att det i min kravställning saknades att jag helst kör på en androidenhet.

@Williamkidd: Kan vara intressant men inte riktigt den typen av app jag söker.

Idag hade mitt abonnemang fär elite e-trainer gått ut och jag tänkte köra med ICW. Jag lyckades inte para ihop mitt pulsband ihop med telefonen via ICW. Det fungerar med Trainerroad och E-trainer bl.a. Det visade sig att min POlar H7 inte har stöd för ANT+ vilket är det som fungerar med ICW.

Vad finns det för prisvärda pulsband på marknaden med ANT+?

Jag köpte ett Wahoo-band med både BT och ANT+ för att vara på den säkra sidan. Har funkat bra.

Är det denna du syftar på?

Tänkte återkoppla avseende användandet av ICW.
När jag väl köpt ANT+ pulsband gick det fint att få till träningspassen. Dock har jag en mobilhållare med fästen i ovan och nederkant. Då mobilens display täcker i princip hela mobilens yta täcker hållaren delar av displayen. Tyvärr så är justeringen av effekten placerad längst ned till vänster, vilket innebar att jag fick flytta undan hållaren när jag manuellt skulle justera effekten.
Till pass 2 gjorde jag i förväg ett eget pass och då fungerade allt som det skulle. Så appen är verkligen ett bra alternativ för träning med smarttrainer.
@Petter.T Tack för tipset!

Efter att ha bytt telefon visade det sig att den inte har Ant+ och därmed fungerar inte ICW med min Tacx Neo2T och pulsbandet (Wahoo Tickr). Är det någon annan som råkat ut för det och hittat en lösning på det? Eller är det någon som har tips på hur man kan lösa det?

ICW verkar inte ha stöd för BT. Kör du fler än en enhet kopplad med BT? Vilken app kör du med?
Trainerroad och lite zwift. Skumt att den inte har stöd för BT men det kanske är gamla grejor. Jag bara kollade lite snabbt.
Jag kör kadens, trainer och puls med BT på mobil & platta. Sen kör jag också, eller i alla fall barnen, ant+ på dator.

Kolla på trainerday appen om det kan duga

1641328836782.png

Skaffa en dongle då?
Hittar jag ingen annan lösning får det bli det. Men den lösningen känns inte så "clean". Är väl mest besviken att moderna (dyra) lurar inte har Ant+. Jag tittade inte ens efter det när jag köpte min senaste utan tog det bara för givet att det skulle fungera.

Mina Samsung har ant+ men skiten fungerar inte längre.

Har de andra grejorna BT så är det väl onödigt att köpa nåt istället för att byta app.

Har du en dator så köp i så fall en dongle till den istället och kör golden cheetah.

Edit. Eller testa rgt men möjligen har de ändrat hur wo funkar i gratis version

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp