[Byggtråd] Dubbelbyggtråd - Först garage och sen hardtail

andjo024

Aktiv medlem
Tjo,
Min första tråd... En byggtråd. Nice.Så tänker åtminstone jag när det dyker upp byggtrådar, därför måste jag ju bidra med en själv.
Åker idag fulldämpat men vill komplettera med en HT för att bli bättre på att cykla. Har ju läst dangerholms och Alfaalfas trådar och känner inspirationen spira. Stora barndomsidolen var ju Jeremy McGrath, så varför inte försöka göra en cykel inspirerad av Mcgraths Honda CR250 från 1996, en riktig klassiker.
91d98a0a9fc3e818ac4c25a473879509.jpg

En viktig detalj i mina ögon är ju att ha rätt färg på gaffelbenen, osäker på varför det var viktigt men jag fick tag i en gaffel med en bra färg. Satt länge och tittade på en Ragley Big Al-ram men sen dök det upp en Dartmoor Primal 29 här på happy så jag slog till. Sen har jag hamstrat delar lite under året så det mesta som behövs borde finnas hemma nu. Men problemet är; vi köpte hus 2018 följt av renovering av tak, dränering av grund, nytt kök och sovrum. Garaget har blivit en plats att dumpa saker på för tillfället, i princip utan ordning. Så för att bygga cykel måste jag ordna upp garaget först. Har börjat med en hylla längst bak för att frigöra lite golvyta så det ser faktiskt bättre ut än det gjorde härom dagen. Startläget är alltså:
20200101_150638.jpg

En sak är säkert, den här tråden kommer antagligen ta tid. Men jag ser väldigt mycket fram emot att genomföra projektet och hoppas kunna få tips på funderingar här på forumet.

Mcgrath var min idol också när man var liten grabb. Det här blir spännande att följa. Blir det omlackering av ram eller något sorts allmänt Honda CR-tema?

Härligt att du är i gång å bygger!
Ska du ha plats för bilen där inne? Annars skulle jag rekomendera ett takmonterat mekställ, väldigt skönt å slippa benen?

mikipedia_ sa:
Ska du ha plats för bilen där inne? Annars skulle jag rekomendera ett takmonterat mekställ, väldigt skönt å slippa benen?

Kul! Man vet inte vsd man är mest nyfiken på. Cykeln eller garaget? Jag har också alltid önskat att jag hade ett fint garage och ett takhängt ställ med slidefäste och spärr så att endast fästet är i taket när man inte använder stället. Har nog att göra med att jag är lång nog att slå i mycket som kommer ut från tak. Kämpa på med byggena. Blir säkert lysande.

Kul! Byggtråd är alltid nice som du säger :)
Sen är jag sjukt avundsjuk på den där första fixen, när man var så exalterad över varenda skruv man fick dra och alla nya utmaningar som kändes jättestora då.

Numera slänger man ihop en hoj på ett par timmar, allt ligger ändå redan klart i kartonger när ramen kommer. När sista skruven är dragen tar man en bild för att dokumentera cykelbeståndet och börjar redan drömma om nästa bygge ?

Det är det jobbiga med droger, man drömmer alltid om nästa fix ?

Härligt med en byggtråd! Ska bli kul att se slutresultatet men ännu roligare att se vägen dit.

Hasse#7 sa:
mikipedia_ sa:

Kul! Man vet inte vsd man är mest nyfiken på. Cykeln eller garaget? Jag har också alltid önskat att jag hade ett fint garage och ett takhängt ställ med slidefäste och spärr så att endast fästet är i taket när man inte använder stället. Har nog att göra med att jag är lång nog att slå i mycket som kommer ut från tak. Kämpa på med byggena. Blir säkert lysande.

Takhängt är fan en bra ide, det måste jag klura lite på! Garaget är alldeles för litet för att kunna få plats med bil och nånting annat av nytta.

Cykeln kommer få ny färg, tanken är vit grund med svart-rött i nån form ovanpå. Hade en tanke på att ta bort färg från gaffeln och vevpartiet för att matcha dom anodiserade detaljerna på crossen men vi får se. Även hjulen kan bli utan färg, eller om man köper Newmens nya silverhjul... Håller på att skissa lite i en paint-deluxe och tankarna spretar just nu. Ska försöka få ihop några förslag för synpunkter senare.
Själva byggandet är inget nytt då jag skruvat i diverse saker under många år. Cross, skoter, cykel och mitt hatobjekt (mekmässigt) bilar. Utmaningen ligger i att få en snygg helhet med design och att lyckas med lackningen.
Prio 1 är just nu att putsa garageväggen och därefter bygga arbetsbänk. Har kvar gamla köksbänken så kommer nog bli rinnande vatten och avlopp, klart användbart när man servar saker och vill slippa byta rum för att tvätta händerna.

andjo024 sa:
Hasse#7 sa:
mikipedia_ sa:

Takhängt är fan en bra ide, det måste jag klura lite på! Garaget är alldeles för litet för att kunna få plats med bil och nånting annat av nytta.

Cykeln kommer få ny färg, tanken är vit grund med svart-rött i nån form ovanpå. Hade en tanke på att ta bort färg från gaffeln och vevpartiet för att matcha dom anodiserade detaljerna på crossen men vi får se. Även hjulen kan bli utan färg, eller om man köper Newmens nya silverhjul... Håller på att skissa lite i en paint-deluxe och tankarna spretar just nu. Ska försöka få ihop några förslag för synpunkter senare.
Själva byggandet är inget nytt då jag skruvat i diverse saker under många år. Cross, skoter, cykel och mitt hatobjekt (mekmässigt) bilar. Utmaningen ligger i att få en snygg helhet med design och att lyckas med lackningen.
Prio 1 är just nu att putsa garageväggen och därefter bygga arbetsbänk. Har kvar gamla köksbänken så kommer nog bli rinnande vatten och avlopp, klart användbart när man servar saker och vill slippa byta rum för att tvätta händerna.

Låter som du har koll på läget? Takstället går ju att sätta i någon gångjärnsmojäng så du kan fälla upp det i taket när det inte används?
Varför putsa väggen? Är det inte enklare å bara klä den med 12mm plyfa? Blir ju betydligt lättare å sätta hyllor, bänk osv.

mikipedia_ sa:
Varför putsa väggen? Är det inte enklare å bara klä den med 12mm plyfa? Blir ju betydligt lättare å sätta hyllor, bänk osv.

Bra tanke där! Väggen är putsad sen tidigare men det har släppt här och där så förutsatte att jag måste putsa upp det. Har konsulterat min byggexpert så nu blir det uppreglat med lite isolering och plyfa ytterst?

andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Bra tanke där! Väggen är putsad sen tidigare men det har släppt här och där så förutsatte att jag måste putsa upp det. Har konsulterat min byggexpert så nu blir det uppreglat med lite isolering och plyfa ytterst?

Är garaget litet så försvinner ju dyrbara centimetrar när du reglar upp. Därmed inte sagt att det kan vara värt det ändå.

Hälsingland sa:
andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Är garaget litet så försvinner ju dyrbara centimetrar när du reglar upp. Därmed inte sagt att det kan vara värt det ändå.

Man kan ju "regla" men tunnare än 45mm virke oxå, typ plyfaremsor. Då får du ju väggen bara 24mm, typsom putsen bara?

mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Man kan ju "regla" men tunnare än 45mm virke oxå, typ plyfaremsor. Då får du ju väggen bara 24mm, typsom putsen bara?

Visst kan man göra det men det lät inte troligt om ts tänkt isolera också.

Hälsingland sa:
mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Iofs.

mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Iofs.

Det var inget klagande vara ett vänligt tänk på detta typ ?.

Jag har nyss byggt nytt garage och det är mycket man vill göra annorlunda efteråt hur väl man än tycker sig ha planerat innan.

Hur är det med fukt ts om det är en källare? Fuktar väggarna kan det väl bli tråkigt om du klär in dom.

Edit: när jag tänker på det så byggde ju jag också först garaget i somras och sedan ny cykel ??

Senast ändrad:
Hälsingland sa:
mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Iofs.

Jag har nyss byggt nytt garage och det är mycket man vill göra annorlunda efteråt hur väl man än tycker sig ha planerat innan.

Hur är det med fukt ts om det är en källare? Fuktar väggarna kan det väl bli tråkigt om du klär in dom.

Edit: när jag tänker på det så byggde ju jag också först garaget i somras och sedan ny cykel ??

Jag håller precis på att fixa till mitt garage. Även det ligger i källaren och har putsade väggar som är precis omöjliga att få fäste i, så jag reglar upp med stålreglar (45mm) och kör OSB och gips på det. Visst hade det funkat med bara plyfa istället, men jag vill ha det lite mer ombonat.
Ytterväggens reglar ställer jag ett par cm ut från väggen för att få lite bättre cirkulation bakom, och sedan kompletterar jag med ett par ventilationsdon vid golv och tak så ska det nog klara sig från fuktproblem.

Förhoppningsvis ska det byggas cykel i garaget framöver också.

Edit:
Står det någonstans att TS’s garage ligger i källaren?

Senast ändrad:
Bonzo sa:
Hälsingland sa:
mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
mikipedia_ sa:
Hälsingland sa:
andjo024 sa:
mikipedia_ sa:

Iofs.

Jag håller precis på att fixa till mitt garage. Även det ligger i källaren och har putsade väggar som är precis omöjliga att få fäste i, så jag reglar upp med stålreglar (45mm) och kör OSB och gips på det. Visst hade det funkat med bara plyfa istället, men jag vill ha det lite mer ombonat.
Ytterväggens reglar ställer jag ett par cm ut från väggen för att få lite bättre cirkulation bakom, och sedan kompletterar jag med ett par ventilationsdon vid golv och tak så ska det nog klara sig från fuktproblem.

Förhoppningsvis ska det byggas cykel i garaget framöver också.

Edit:
Står det någonstans att TS’s garage ligger i källaren?

Nej jag la det som en fråga typ, men det ser så ut. Inga fönster, leca, element i taket osv. Så det var min spontana gissning att det är så.

Tja !
Jobbar mycket i sthlm city , i gamla kåkar
vi använder oftast hattprofiler och våtrumsgips plus ventiler i ned och överkant om det finns misstanke att det KAN bli fuktigt,
inte bygga igen om det ÄR fuktigt .
Mange

Haha, nu missade jag en lång diskussion här ? garaget ligger i källaren, där väggarna tyvärr är hålsten. Kommer regla 45mm med motsvarande isolering. Innan dräneringen var det fuktigt på väggarna, men inte längre. Kommer ändå säkerställa att det finns ventilation.

BKXC på youtube har en jäkligt smidig hängare i taket, kolla upp hans bod för inspo.

andjo024 sa:
Haha, nu missade jag en lång diskussion här ? garaget ligger i källaren, där väggarna tyvärr är hålsten. Kommer regla 45mm med motsvarande isolering. Innan dräneringen var det fuktigt på väggarna, men inte längre. Kommer ändå säkerställa att det finns ventilation.

Alla trådar spårar på happy det är sen gammalt ?

Hur går det med garage och cykelbygge?
Det är bra med en påminnelse ibland. Hade kommit en bit men hann inte uppdatera innan vi åkte till alperna. Alpresan var en höjdare då vi prickade in ett rejält dump.
IMG-20200204-WA0002.jpg

Hur som helst lyckades jag få upp väggar och en bänk. Det som står näst på agendan är mer belysning och verktygsplatser ovanför bänken. Ska även hitta ett bra sätt att montera mekstället i taket.
20200117_155146.jpg

Förhoppningsvis börjar jag lite parallellt att ta bort färgen från ramen nästa vecka.

Wow! Avis!! Mycket snyggt och prydligt blev det. Några planer på att få på lite färg eller blir det "rått" ?

Just nu är planerna rått men funderar på att måla arbetsbänken... gillar plywooden på väggen men inte bänken?

Ett tips i all välmening är att fixa bättre belysning då det ser lite mörkt ut för stunden.

Jag uppgraderade själva alldeles nyligen från 2 st klotlampor till 5 st armaturer med LED-lysrör och skillnaden blev bokstavligen som natt och dag.

Ett tips i all välmening är att fixa bättre belysning då det ser lite mörkt ut för stunden.

Jag uppgraderade själva alldeles nyligen från 2 st klotlampor till 5 st armaturer med LED-lysrör och skillnaden blev bokstavligen som natt och dag.
Bra tips som även ligger i planen? svärfar hade troligen några lysrörsarmaturer aom jag kunde ta så dom kommer att anvämdas.

Nu händer det grejer! Fast ganska sakta... vara pappaledig tar mer tid än planerat?
Kladda, vänta, slipa, repetera ungefär. Fast nånstans halvägs till där jag är nu insåg jag att jag troligen inte måste ta av all färg utan det hade räckt med att matta upp ytan... suck. Å andra sidan så ser det ganska ut med bra rå alu, kanske måste ändra designkoncept eller åtminstone skjuta lackningen till nästa år? har även väldigt svårt att bestämma hur jag ska göra med färg på gaffeln, gjorde lite skisser på hur jag tänkte från början och det ser ut som skit...
Den uppmärksamme ser att jag har fått upp bänkbelysning.

Bilagor

• 20200220_222022.jpg
    20200220_222022.jpg
    565.4 KB · Besök: 274
Slipa är ju inte min grej så efter några kvällar blev jag less och kände att jag måste provcykla... nu saknas adapter till bakbromsen annars redo för provtur. Kommer köra på rå alu ett tag åtminstone, måste dock köpa lite finare papper för bättre yta.

Bilagor

• 20200225_124600.jpg
    20200225_124600.jpg
    1,014.1 KB · Besök: 262
Tillbaka
Topp