Köpråd HT (total nybörjare)

Swemaker

Medlem
Hej nu va det dags att köpa cykel. Suttit och läst här några dagar och ni verkar trevliga och kunniga.
Så skulle vilja ha lite tips och hjälp om vilken cykel jag ska köpa?
Bara haft vanliga cyklar innan och på min tid fanns inte ens stötdämpare :)

Budget... någonstans 5-8000kr.

Vad ska jag ha cykeln till?. Kommer kanske vardagscykla 50% men vill även kunna dra ut i skogen med den resten av tiden.
Längd på mig.. 187 vikt nånstans 80-85?

Vill ha en hyfsat tålig cykel med ok komponenter så jag slipper byt ut saker i början.
Ni kan tilltala mig som ett barn då jag har noll koll inom denna världen.

Detta är lite av vad jag kikat på. Kom gärna med tips och förklarningar.

Tackar för tipset.

Om ni orkar och har tid skulle jag bli tacksam om ni kunde motivera varför jag borde köpa den ena cykeln före den andra.
Som sagt är helt grön inom området, googlat och läst forum så mycket jag kan man inget slår ju info från folk som har detta som största intresse och kanske har kört igenom ett par cyklar/komponenter genom åren. (y)

Några snabba tips på vägen då...
1. Utgå från var du vill köra. 50% asfalt o 50% grusväg typ? Då behöver du inget enduromonster i varje fall. Något XC-aktigt blir då roligare o rappare.
2. Köp en modern hoj med sk modern geometri. Geometri kostar inget (i teorin). Omodern geo är kort, brant o hög.
3. Luftgaffel är schysst då den ofta är lättare än fjäder samt går att ställa in efter din vikt. Med det sagt tycker jag faktiskt att luftgafflar i budgetsegmentet inte är speciellt mkt bättre än fjäder-gafflar så länge det går att ställa returen ordentligt...

Kör själv oftast en hottad Vitus Nucleus som jag köpte för 550€ och är nöjd m a p priset. Att klaga på är hög vikt, okänslig gaffel o avsaknad av boost (standard för genomgående axlar). Man får vad man betalar för. 2020 kostar den mer o jag tycker inte den är lika prisvärd längre.

Tycker nog att genomgående axlar borde vara ett krav då QR (öppen nertill) inte bara tål mindre stök men gör att hjulen kan sitta sämre. T ex gjorde jag en hård inbromsning en gång då det främre hjulet inte satt fast ordentligt (ska alltså sitta skithårt) vilket gjorde att allt flexade o jag böjde en bromsskiva...

Med din budget så är väl Decathlon-hojen helt ok. Grand Canyon lika så. Kommer du över 10 000 kr så finns det absolut mer att välja på.

Slänger in en fråga òckså:

Kör till vanligtvis en Genius 920 anno 2018 i skogen och bergen. Jag har planer att ta upp att pendla till jobbet igen, för att få in lite "gratis" TITS(ca 2 mil enkel väg) - men vill ogärna använda Geniusen, dels pga slitage men även stöldrisken.

Har suktat in på en HT, men som när lusten faller in även klarar av roligare vägar hem(så en Gravel eller CX går bort, ser även ett värde i att kunna bjuda med folk att prova på MTB). Har trampat sträckan fram och tillbaka några gånger på Geniusen och med den går det superfint.

Slutklämmenn är:
Nukeproof Scout 290 Race eller en Vitus Sentier 29.

Gillar skarpt Scoutens lite mer brutala utseende och något bättre specifikation. Men Sentiern kännes mer lämplig som allround hoj(lite snällare geo) och har ett lite bättre pris. Ingen av dem har ju särskilt lämpliga däck för pendling, men har ett gäng mer rullvänliga att kränga på.

Samt, tror ni man skulle märka någon skillnad på 29" och 27,5" ur pendlingssynpunkt?

Några snabba tips på vägen då...
1. Utgå från var du vill köra. 50% asfalt o 50% grusväg typ? Då behöver du inget enduromonster i varje fall. Något XC-aktigt blir då roligare o rappare.
2. Köp en modern hoj med sk modern geometri. Geometri kostar inget (i teorin). Omodern geo är kort, brant o hög.
3. Luftgaffel är schysst då den ofta är lättare än fjäder samt går att ställa in efter din vikt. Med det sagt tycker jag faktiskt att luftgafflar i budgetsegmentet inte är speciellt mkt bättre än fjäder-gafflar så länge det går att ställa returen ordentligt...

Kör själv oftast en hottad Vitus Nucleus som jag köpte för 550€ och är nöjd m a p priset. Att klaga på är hög vikt, okänslig gaffel o avsaknad av boost (standard för genomgående axlar). Man får vad man betalar för. 2020 kostar den mer o jag tycker inte den är lika prisvärd längre.

Tycker nog att genomgående axlar borde vara ett krav då QR (öppen nertill) inte bara tål mindre stök men gör att hjulen kan sitta sämre. T ex gjorde jag en hård inbromsning en gång då det främre hjulet inte satt fast ordentligt (ska alltså sitta skithårt) vilket gjorde att allt flexade o jag böjde en bromsskiva...

Med din budget så är väl Decathlon-hojen helt ok. Grand Canyon lika så. Kommer du över 10 000 kr så finns det absolut mer att välja på.
Tackar för din input, så de Vitus jag hade med i mina länkar är inte värt för priset alltså?

Jo, de är väl fortfarande hyfsat prisvärda men då de kostade 550€ var det en no-brainer i det budget-segmentet. Nu när de är dyrare borde det väl finnas andra, likvärdiga hojar. Den har i och för sig vunnit trail-bike of the year (i 500£-kategorin) hela 5(?) ggr enligt tidningen MBR, så helt fel är den väl inte. Men tycker nog som sagt att QR inte borde vara standard 2020.

Se om du får några andra tips här att jämföra med. Eller sök igenom forumet, finns mängder med trådar om detta.

Senast ändrad:
Jo, de är väl fortfarande hyfsat prisvärda men då de kostade 550€ var det en no-brainer i det budget-segmentet. Nu när de är dyrare borde det väl finnas andra, likvärdiga hojar. Den har i och för sig vunnit trail-bike of the year (i 500£-kategorin) hela 5(?) ggr enligt tidningen MBR, så helt fel är den väl inte. Men tycker nog som sagt att QR borde vara standard 2020.

Se om du får några andra tips här att jämföra med. Eller sök igenom forumet, finns mängder med trådar om detta.

Minns att jag betalade 5800kr för min Nucleus 29VR i april 2019. Nu kostar 2020 Nucleus VR 6300kr trots att jag numera har 12% lojalitetsrabatt inräknat.

Huruvida det är valutan som ändrats eller Wiggles prissättning låter jag vara osagt men betydligt dyrare är den i år.

trevlig cykel?

Tillbaka
Topp