Har nu skamsen läst igenom tråden, men ingen poängterar att ALLA bilar slits på mer ställen än motor. Chassi, upphängning, bromsar framförallt, saker som gör att man en dag "skrotat skiten". Skiter i om det snurrar en elmotor mitt i all det där pinsamt dåligt rostskyddade härket.
Sen var poängen att laddhybrid med diesel som körs på HvO borde vara den snabbaste, billigaste och effektivaste lösningen framåt tills dess att bev tekniken satt sig. Vem vill ha en Tesla som körs på gamla litiium-jon batterier om ett par år när det finns litiium-svavel som laddar snabbare med mer kw/kg?
Nu när du läst kan jag ge lite av min bild.
Skall man äga vårda och slutförbruka? Ja, om man kan. Det är alltid mitt mål att använda upp. Ofta blir det ändå lite liv kvar som någon bekant kan klämma ut från typ noll i startkostnad.
Är det färre saker som går sönder i en elbil? Ja. Det finns ingen koppling, ingen växellåda, ingen automatlåda, ingen egentlig motor som man är van. Ingen vattenpump, generator, startmotor, inget avgassystem osv. Batteripacken med styrning kan degraderas några procent men går ytterst sällan sönder. På laddhybrider finns det mera som kan gå sönder men på de bästa är det egentligen bara en liten förbränningsmotor som rätt använd går en tiondel av bilens totala driftsträcka.
Kör normala människor annorlunda med eldrift? Ja man kör lugnare och jämnare samt helt ryckfritt. Man är mer medveten om vad som händer eftersom bilen mäter noga hur statusen är och förändras. Man kan säga att det är lättkört, nästan för lättkört men att man är mer aktiv i tankearbetet.
Krockar man mer? Nä, det tvivlar jag på om man är en van förare. Bilen regenerera ju så det är lättare att hålla avstånd. Det är smidigt att komma iväg eftersom man har 100% vridmoment direkt från 0 rpm. Det är lätt att ändra fart och köra om. Det blir inte alls det där behovet av att klämma sig förbi tex cyklister som man annars upplever att en del gör. Man får tyvärr lättare stenskott eftersom man är mer defensiv och kör långsammare än tidigare.
Är kvaliteten dålig på el och laddhybrid?
Nej, de som kommit hittills har snarare varit bättre eftersom man är livrädd att komma med en suspekt produkt och sedan ha en massa problem. Reserverar mig något för Tesla modell 3 som verkar vara lite väl hastigt tillverkad i stort antal. Även Zoe har en del missnöje med vattenläckage till kupé och detaljer som krånglar plus batterihyran då som inte var någon större succé.
Har man räckviddsångest. Nej, det går fort att vänja sig och kalkylera/läsa av sin resa. Får man slut på batteri? Jag har bara fått det med min äldsta bil och då när jag testade räckvidd och räknade med att det kunde hända.
Kommer bilar med nuvarande batteriteknik vara sämre än nya?
Ja självklart, men vad spelar det för roll om bilen man har räcker för behoven och man tänker köra slut på den.
Är en laddhybrid med diesel sämre? Antagligen inte, möjligen mer kontroversiell i dagen läge. De sämsta laddhybriderna är byggda som förbränningsbilar med elektrisk hjälpmotor och litet batteri, de bästa är byggda som elbilar med en förbränningsmotor som hjälpmotor och ett batteri som täcker normal daglig körning för pendlare.
Finns det problem med eldrift? Ja kupevärmen och kyla är en energitjuv. Laddpunkter som är sönder eller upptagna vid ankomst. Laddkablarna kan gå sönder. Man kan av misstag köpa fel bil för att man inte förstår vad man behöver. Man kommer fram marginellt senare men vänjer sig snabbt med att istället börja köra lite tidigare och njuta av en tyst och stressfri resa.
Varsågoda och massakrera det jag skrivit.