Fast det där argumentet med bensinmack haltar ju extremt när man väger in tidsaspekten i vad som krävs för att ”tanka”. Rätt trött på det argumentet då det ju inte håller. 5 minuter vs 40 min (om vi pratar 150 kWh laddare). Här i uppsala finns ju mig veterligen ingen ”superladdare” heller. Finns några lite kraftigare, men inget riktigt kraftigt. Sådana är ju heller egentligen inte hållbart i stort. Bäst skulle ju faktiskt vara om alla kunde ladda långsamt hemma, både för elnätet och för batterierna. Visst ska det skyndas långsamt. Problemet är ju att politikerna inte skyndar långsamt på själva fordonssidan. Alltså kommer vi få leva med att det är klart sämre ett bra tag alternativt att omställningen inte går så fort som politikerna vill.
Känner igen mig i det ooms skriver. Våran förening har installerat laddare på 5 platser av säg 40-50 platser. Problemet är att man bara jackat på dem på motorvärmarslingan, den är ju inte dimensionerad för att såååå många fler platser finns, utan att behöva bygga om den helt. Detta förutsatt att man ens har en plats med elplint från början (föreningen har ju platser utan el alls och ännu fler som står längs gatan)
men det är ju klart. Det är ingen rättighet. Tycker ändå man börjar i fel ände. Man borde börja med att ge incitament för att bygga fler laddstationer eller åtminstone göra det parallellt. Och det gör man väll inte idag?