Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När kan jag låna din bil, Raggamuffin?
...
Har sett att många proffs har en sån här, men har aldrig ägt en själv.
https://www.wiggle.se/park-tool-3-way-aw-hexagonal-insexnyckel/
Tack för alla goda råd!
Bara att ösa på, jag har en utdragslåda kvar som inte är helt planerad. Kanske blir dubbla lager i den.
Länk till den växelöreriktaren från CRC? Vad heter det på engelska?
Någon som testat billigare digitala momentnyckeladaptrar från kina? Funkar de? (300:-, 1/4")
Momentnyckel, digital 1/4"
//K
Park Tools kallar sin för derailleur hanger alignment gauge (DAG). Ganska simpelt verktyg som gör ett fantastiskt jobb, ganska nödvändigt imho. Just i detta fallet har jag faktiskt ett Park Tool-verktyg, men i de flesta andra fall måste jag passa på att avråda från just den tillverkaren. En stor del av deras grejer är stansade plåtverktyg när de borde vara smidda eller gjutna. Att de sen doppar allt i blå plast och lägger femton miljarder på marknadsföring gör inte att det är proffsverktyg..
Åtdragningsmoment måste mätas noggrant, annars inte alls. En digital grej för 300 kr låter som en fantastisk grej att dra sönder sin styrstam med.
Parktools enkla. Gör jobbet! Ögonmått? Hur fasen känner du ekerspänning med ögonmått?Är det någon som använder en "spoke tensiometer" när de bygger hjul eller kör alla på känsla?
Jag har aldrig prövat utan rattar bara med ögonmått tills jag är nöjd. Väl medveten om att det kanske är HELT fel strategi.
//K
Jag har ett par momentnycklar från biltema/jula men har faktiskt aldrig testat att "mäta upp" eller kalibrera dem. Undrar hur stora avvik man får när man kör billigare grejer?
Mycket av det man köper på ebay och aliexpress är REN SKIT, men det finns guldkorn.
//K
Det där är ett väldigt bra sätt att knäcka sadelstolpar & styren i kolfiber ? Av egen erfarenhet är det väldigt få som har koll på hur otroligt lågt 4-6nm är & drar ofta dubbelt så hårt som rekommenderat. Sitter skruvar på hojen som skall dras åt med 0.8-1nm också & den skruven är ännu värre då inte alla vet hur fjäderlätt det momentet är, så beroende på person så är det inte alltid så lämpligt att köra på känslaDet är bättre att gå på känsla och dra åt "lagom"
Det där är ett väldigt bra sätt att knäcka sadelstolpar & styren i kolfiber ? Av egen erfarenhet är det väldigt få som har koll på hur otroligt lågt 4-6nm är & drar ofta dubbelt så hårt som rekommenderat. Sitter skruvar på hojen som skall dras åt med 0.8-1nm också & den skruven är ännu värre då inte alla vet hur fjäderlätt det momentet är, så beroende på person så är det inte alltid så lämpligt att köra på känsla
Men visst, en erfaren person som servat cyklar regelbundet kanske har bra "känsla" men njaaa, så krångligt är det inte att få tag i en vettig momentnyckel
Nepp, det var ingen lösryckt citering, jag kortade ner citatet men min kommentar gällde ändå hela inlägget. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel att den drar åt med dubbla utlovade momentet, något som jag sett människor "på känsla" regelbundet göra, tveksamt om din hypotetiska nyckel ens existerar på Biltema, dom som testats på jobbet diffar inte mer än 5% så drar man inom 5% varenda gång "på känsla" så skulle jag bli imponeradTack för den lösryckta citeringen.
Jag hävdade att en digital momenthyls-grej för 300 kr förmodligen var ett bra sätt att dra sönder sin styrstam på. En dålig momentnyckel är sämre än att dra på känsla, vilket jag fortfarande hävdar. Citera gärna hela inläggen du svarar på, och än bättre är om du läser hela den föregående dialogen innan du gör egna tolkningar av vad som skrivits.
Nepp, det var ingen lösryckt citering, jag kortade ner citatet men min kommentar gällde ändå hela inlägget. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel att den drar åt med dubbla utlovade momentet, något som jag sett människor "på känsla" regelbundet göra, tveksamt om din hypotetiska nyckel ens existerar på Biltema, dom som testats på jobbet diffar inte mer än 5% så drar man inom 5% varenda gång "på känsla" så skulle jag bli imponerad
Asså en momentnyckel till cykeln känns duktigt överflöd, sure att det finns folk som har absolut noll koll på vad som är lagom hårt och vad lagom mycket loctite är. Är totalt ointressant om du drar sadelklämman efter utmärkta 6.7nm eller 8.4 på känn.. sakerna går inte sönder så länge du inte drar tills du skiter ner dig.. ändra gången man har amvändning av moment nyckeln är när skruven ska streckas ut t.ex skruva topplocksskruvar på bilen, men inte sliter man frm den för o sätta fast klämman på sadelstolpen.
någon skrev att har du mycket kolfiber på cykeln är det bra..? ( men nm nyckel) Varför? Har 100% kolfiber på allt som kan vara, slår du ett öga på gängorna är det aluminium insatser som gängorna är gjorda av, och hur ska du kunna dra sönder kolfibret?
Förstår du inte ens hur kolfibret går sönder om man drar för hårt, så förstår jag att du inte förstår varför man ska ha en momentnyckel.
Jag håller inte med. Jag anser att du har fel helt enkelt.Driv
då är du en av dom som har absolut noll känsla för att meka, om du drar så jävla hårt att fibrerna pressas sönder är det ju bara något annat allvarligt fel
Ja alla är berättigade till sin åsikt, o du får gärna anse att jag har fel. Lika så anser jag att den som drar sönder sin 50k ram bara för man inte kör med moment nyckel borde ge fan i o skruva helt o hållet. Jag har spenderat tusentals timmar med att skruva genom livet och det är extremt sällsynt att moment nyckeln åker fram, det är enbart på motorn till bilen som den kan komma fram. Och ALDRIG någonsin har jag dragit sönder något, eller satt det så löst att skiten trillar av bara för man inte kört med en momentnyckel.Jag håller inte med. Jag anser att du har fel helt enkelt.
Jag tog mig friheten att korta lite i ditt inlägg också då, så att du förstår grejen.Jag har aldrig i hela mitt liv sett en felkalibrerad momentnyckel
Dumheter, du kortade inte ner mitt inlägg, du ändrade mitt inlägg, det du kortade ner såg ursprungligen ut såhärJag tog mig friheten att korta lite i ditt inlägg också då, så att du förstår grejen.
Dumheter, du kortade inte ner mitt inlägg, du ändrade mitt inlägg, det du kortade ner såg ursprungligen ut såhär
"Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel"
Eftersom du tog bort "så" i mitt inlägg ändrade det innebörden av meningen medans ditt inlägg jag citerade innehöll
"Det är bättre att gå på känsla och dra åt "lagom""
Och ditt citat i mitt inlägg var identiskt:
"Det är bättre att gå på känsla och dra åt "lagom""
Att ändra citatet helt som du gjorde är inte samma sak som att korta ner citatet jag gjorde
Iaf, tillbaka till urpsrungsfrågan av personen, det är inget större fel på momentnycklarna på Jula eller Biltema så vill du investera i dessa så är det inga problem. Även dom nycklarna som följer med vissa cyklar (som på bilden nedanför) har bättre precision (dock skitdålig precision jämfört med en vettig momentnyckel) än "att dra åt på känsla" för genomsnittlig person (som som sagt vanligtvis drar åt alldeles för hårt)
![]()
Vissa här verkar föredra att köra utan moment, även på kolfiberdelar (kolfiber gillar inte att klämmas vilket är precis det som görs på cykeldelar såsom sadelrör & styre & med tanke på att tillverkare tävlar i så lätta komponenter som möjligt så är det inte jättestora marginaler på åtdragningsmoment, det finns en anledning till varför man använder monteringspasta till kolfiber) vilket säkerligen fungerar i 95% av fallen men när man ser trådar eller inlägg på happy & andra cykelforum liknande "Det knakade i styret när jag drog åt" (minns jag rätt så drog snubben åt 12nm istället för 6nm, alltså dubbla på känsla & redan då gick det illa), "Jag knäckte sadelstolpen" osv osv; speciellt tycker jag inte det är bra att rekommendera "på känsla" här på Happy då det finns medlemmar i alla kunskapskategorier så en som inte är van att mecka kan nog ha god hjälp av en momentnyckel, så; att köpa ett verktyg som kostar mindre än komponenterna man skruvar åt tycker jag inte är så mycket att bråka om
Allt kan verka frid & fröjd när man drar åt "på känsla" men ovetande har man råkat delaminera ett kolfiberlager med fraktur på komponenten 1 år senare så finns inte överdrivet många vettiga argument till att inte köra med momentnyckel när dom är så lätt-tillgängliga & inte speciellt dyra
Pannlampa (om det nu inte redan är nämnt). Särskilt bra när man passerat typ 40-årsåldern.
Livet är ett mörker efter 40 menar du?:)
Jag är inte så vetenskaplig eller musikaliskt lagd. Jag strävar mest efter jämn spänning. Jag känner på ekrarna med händerna också. Men när man får en baston efter fem pling så vet man att man har en dålig eker där ;)Kolfiber är inte så överdrivet känsligt om man inte är en som har köttnävar. Det är trots allt så att angivet moment på en styrstam t ex gäller gängorna i stammen och inte styret som stam-tillverkaren inte vet vilket som kommer monteras.
Spänna ekrar efter ton är väl inte alls fel men kräver såklart att man vet vad man håller på med och vilken ton som är rätt spänning.
Easton byggde väl så förr?