Verktyg som är obligatoriska i cykelmekarlådan?

Tack för alla goda råd!
Bara att ösa på, jag har en utdragslåda kvar som inte är helt planerad. Kanske blir dubbla lager i den.

Länk till den växelöreriktaren från CRC? Vad heter det på engelska?

Någon som testat billigare digitala momentnyckeladaptrar från kina? Funkar de? (300:-, 1/4")
Momentnyckel, digital 1/4"

//K

Park Tools kallar sin för derailleur hanger alignment gauge (DAG). Ganska simpelt verktyg som gör ett fantastiskt jobb, ganska nödvändigt imho. Just i detta fallet har jag faktiskt ett Park Tool-verktyg, men i de flesta andra fall måste jag passa på att avråda från just den tillverkaren. En stor del av deras grejer är stansade plåtverktyg när de borde vara smidda eller gjutna. Att de sen doppar allt i blå plast och lägger femton miljarder på marknadsföring gör inte att det är proffsverktyg..

Åtdragningsmoment måste mätas noggrant, annars inte alls. En digital grej för 300 kr låter som en fantastisk grej att dra sönder sin styrstam med.

Park Tools kallar sin för derailleur hanger alignment gauge (DAG). Ganska simpelt verktyg som gör ett fantastiskt jobb, ganska nödvändigt imho. Just i detta fallet har jag faktiskt ett Park Tool-verktyg, men i de flesta andra fall måste jag passa på att avråda från just den tillverkaren. En stor del av deras grejer är stansade plåtverktyg när de borde vara smidda eller gjutna. Att de sen doppar allt i blå plast och lägger femton miljarder på marknadsföring gör inte att det är proffsverktyg..

Åtdragningsmoment måste mätas noggrant, annars inte alls. En digital grej för 300 kr låter som en fantastisk grej att dra sönder sin styrstam med.

Jag har ett par momentnycklar från biltema/jula men har faktiskt aldrig testat att "mäta upp" eller kalibrera dem. Undrar hur stora avvik man får när man kör billigare grejer?

Mycket av det man köper på ebay och aliexpress är REN SKIT, men det finns guldkorn.

//K

Är det någon som använder en "spoke tensiometer" när de bygger hjul eller kör alla på känsla?
Jag har aldrig prövat utan rattar bara med ögonmått tills jag är nöjd. Väl medveten om att det kanske är HELT fel strategi.

//K

Är det någon som använder en "spoke tensiometer" när de bygger hjul eller kör alla på känsla?
Jag har aldrig prövat utan rattar bara med ögonmått tills jag är nöjd. Väl medveten om att det kanske är HELT fel strategi.

//K
Parktools enkla. Gör jobbet! Ögonmått? Hur fasen känner du ekerspänning med ögonmått?

Jag har ett par momentnycklar från biltema/jula men har faktiskt aldrig testat att "mäta upp" eller kalibrera dem. Undrar hur stora avvik man får när man kör billigare grejer?

Mycket av det man köper på ebay och aliexpress är REN SKIT, men det finns guldkorn.

//K

Problemet är att du inte vet hur mycket eller åt vilket håll det diffar. De kanske mäter helt perfekt, men det har du tyvärr ingen aning om. Det är bättre att gå på känsla och dra åt "lagom" än att blint dra i ett handtag och lyssna till ett klick som du inte vet vad det betyder, skulle jag påstå.

Det är bättre att gå på känsla och dra åt "lagom"
Det där är ett väldigt bra sätt att knäcka sadelstolpar & styren i kolfiber ? Av egen erfarenhet är det väldigt få som har koll på hur otroligt lågt 4-6nm är & drar ofta dubbelt så hårt som rekommenderat. Sitter skruvar på hojen som skall dras åt med 0.8-1nm också & den skruven är ännu värre då inte alla vet hur fjäderlätt det momentet är, så beroende på person så är det inte alltid så lämpligt att köra på känsla

Men visst, en erfaren person som servat cyklar regelbundet kanske har bra "känsla" men njaaa, så krångligt är det inte att få tag i en vettig momentnyckel

Det där är ett väldigt bra sätt att knäcka sadelstolpar & styren i kolfiber ? Av egen erfarenhet är det väldigt få som har koll på hur otroligt lågt 4-6nm är & drar ofta dubbelt så hårt som rekommenderat. Sitter skruvar på hojen som skall dras åt med 0.8-1nm också & den skruven är ännu värre då inte alla vet hur fjäderlätt det momentet är, så beroende på person så är det inte alltid så lämpligt att köra på känsla

Men visst, en erfaren person som servat cyklar regelbundet kanske har bra "känsla" men njaaa, så krångligt är det inte att få tag i en vettig momentnyckel

Tack för den lösryckta citeringen.

Jag hävdade att en digital momenthyls-grej för 300 kr förmodligen var ett bra sätt att dra sönder sin styrstam på. En dålig momentnyckel är sämre än att dra på känsla, vilket jag fortfarande hävdar. Citera gärna hela inläggen du svarar på, och än bättre är om du läser hela den föregående dialogen innan du gör egna tolkningar av vad som skrivits.

Tack för den lösryckta citeringen.

Jag hävdade att en digital momenthyls-grej för 300 kr förmodligen var ett bra sätt att dra sönder sin styrstam på. En dålig momentnyckel är sämre än att dra på känsla, vilket jag fortfarande hävdar. Citera gärna hela inläggen du svarar på, och än bättre är om du läser hela den föregående dialogen innan du gör egna tolkningar av vad som skrivits.
Nepp, det var ingen lösryckt citering, jag kortade ner citatet men min kommentar gällde ändå hela inlägget. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel att den drar åt med dubbla utlovade momentet, något som jag sett människor "på känsla" regelbundet göra, tveksamt om din hypotetiska nyckel ens existerar på Biltema, dom som testats på jobbet diffar inte mer än 5% så drar man inom 5% varenda gång "på känsla" så skulle jag bli imponerad

Det va jävla rediga lådor ni släpar runt på!

TS, luftningskit ? - skummade igenom lite men kanske missade att det stod med.

Nepp, det var ingen lösryckt citering, jag kortade ner citatet men min kommentar gällde ändå hela inlägget. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel att den drar åt med dubbla utlovade momentet, något som jag sett människor "på känsla" regelbundet göra, tveksamt om din hypotetiska nyckel ens existerar på Biltema, dom som testats på jobbet diffar inte mer än 5% så drar man inom 5% varenda gång "på känsla" så skulle jag bli imponerad

Asså en momentnyckel till cykeln känns duktigt överflöd, sure att det finns folk som har absolut noll koll på vad som är lagom hårt och vad lagom mycket loctite är. Är totalt ointressant om du drar sadelklämman efter utmärkta 6.7nm eller 8.4 på känn.. sakerna går inte sönder så länge du inte drar tills du skiter ner dig.. ändra gången man har amvändning av moment nyckeln är när skruven ska streckas ut t.ex skruva topplocksskruvar på bilen, men inte sliter man frm den för o sätta fast klämman på sadelstolpen.

någon skrev att har du mycket kolfiber på cykeln är det bra..? ( men nm nyckel) Varför? Har 100% kolfiber på allt som kan vara, slår du ett öga på gängorna är det aluminium insatser som gängorna är gjorda av, och hur ska du kunna dra sönder kolfibret?

Asså en momentnyckel till cykeln känns duktigt överflöd, sure att det finns folk som har absolut noll koll på vad som är lagom hårt och vad lagom mycket loctite är. Är totalt ointressant om du drar sadelklämman efter utmärkta 6.7nm eller 8.4 på känn.. sakerna går inte sönder så länge du inte drar tills du skiter ner dig.. ändra gången man har amvändning av moment nyckeln är när skruven ska streckas ut t.ex skruva topplocksskruvar på bilen, men inte sliter man frm den för o sätta fast klämman på sadelstolpen.

någon skrev att har du mycket kolfiber på cykeln är det bra..? ( men nm nyckel) Varför? Har 100% kolfiber på allt som kan vara, slår du ett öga på gängorna är det aluminium insatser som gängorna är gjorda av, och hur ska du kunna dra sönder kolfibret?

Förstår du inte ens hur kolfibret går sönder om man drar för hårt, så förstår jag att du inte förstår varför man ska ha en momentnyckel.

Driv
Förstår du inte ens hur kolfibret går sönder om man drar för hårt, så förstår jag att du inte förstår varför man ska ha en momentnyckel.

då är du en av dom som har absolut noll känsla för att meka, om du drar så jävla hårt att fibrerna pressas sönder är det ju bara något annat allvarligt fel

Jag håller inte med. Jag anser att du har fel helt enkelt.
Ja alla är berättigade till sin åsikt, o du får gärna anse att jag har fel. Lika så anser jag att den som drar sönder sin 50k ram bara för man inte kör med moment nyckel borde ge fan i o skruva helt o hållet. Jag har spenderat tusentals timmar med att skruva genom livet och det är extremt sällsynt att moment nyckeln åker fram, det är enbart på motorn till bilen som den kan komma fram. Och ALDRIG någonsin har jag dragit sönder något, eller satt det så löst att skiten trillar av bara för man inte kört med en momentnyckel.

Jag tycker t ex 5nm på en sadelklämma är rätt mycket, så hårt spänner jag aldrig när jag går på känsla.

På väldigt tunna styren så kan styret ge sig innan gängorna gör det, men om man faktiskt besitter känsla så känner man gängorna när man man spänner. En bra övning är att montera tändstift och känna skillnaden på när stiftet bottnar brickan och när brickan är bottnad.

Det finns väldigt många som spänner väldigt väldigt hårt, de behöver en momentnyckel. Kategorin som spänner hjulmuttrarna till bilen med fälgkors och ett 3 meters rör.

Jag tog mig friheten att korta lite i ditt inlägg också då, så att du förstår grejen.
Dumheter, du kortade inte ner mitt inlägg, du ändrade mitt inlägg, det du kortade ner såg ursprungligen ut såhär

"Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel"

Eftersom du tog bort "så" i mitt inlägg ändrade det innebörden av meningen medans ditt inlägg jag citerade innehöll

"Det är bättre att gå på känsla och dra åt "lagom""

Och ditt citat i mitt inlägg var identiskt:

Att ändra citatet helt som du gjorde är inte samma sak som att korta ner citatet jag gjorde

Iaf, tillbaka till urpsrungsfrågan av personen, det är inget större fel på momentnycklarna på Jula eller Biltema så vill du investera i dessa så är det inga problem. Även dom nycklarna som följer med vissa cyklar (som på bilden nedanför) har bättre precision (dock skitdålig precision jämfört med en vettig momentnyckel) än "att dra åt på känsla" för genomsnittlig person (som som sagt vanligtvis drar åt alldeles för hårt)

9663241420830.jpg

Vissa här verkar föredra att köra utan moment, även på kolfiberdelar (kolfiber gillar inte att klämmas vilket är precis det som görs på cykeldelar såsom sadelrör & styre & med tanke på att tillverkare tävlar i så lätta komponenter som möjligt så är det inte jättestora marginaler på åtdragningsmoment, det finns en anledning till varför man använder monteringspasta till kolfiber) vilket säkerligen fungerar i 95% av fallen men när man ser trådar eller inlägg på happy & andra cykelforum liknande "Det knakade i styret när jag drog åt" (minns jag rätt så drog snubben åt 12nm istället för 6nm, alltså dubbla på känsla & redan då gick det illa), "Jag knäckte sadelstolpen" osv osv; speciellt tycker jag inte det är bra att rekommendera "på känsla" här på Happy då det finns medlemmar i alla kunskapskategorier så en som inte är van att mecka kan nog ha god hjälp av en momentnyckel, så; att köpa ett verktyg som kostar mindre än komponenterna man skruvar åt tycker jag inte är så mycket att bråka om

Allt kan verka frid & fröjd när man drar åt "på känsla" men ovetande har man råkat delaminera ett kolfiberlager med fraktur på komponenten 1 år senare så finns inte överdrivet många vettiga argument till att inte köra med momentnyckel när dom är så lätt-tillgängliga & inte speciellt dyra

Senast ändrad:
Enda gången jag inte använder moment är på ställen det inte går att komma åt på. Men man är inte förvånad att de finns folk som sågar momentnyckel, det är nog samma människor som inte tror på vaccin.

Dumheter, du kortade inte ner mitt inlägg, du ändrade mitt inlägg, det du kortade ner såg ursprungligen ut såhär

"Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så felkalibrerad momentnyckel"

Eftersom du tog bort "så" i mitt inlägg ändrade det innebörden av meningen medans ditt inlägg jag citerade innehöll

Och ditt citat i mitt inlägg var identiskt:

Att ändra citatet helt som du gjorde är inte samma sak som att korta ner citatet jag gjorde

Iaf, tillbaka till urpsrungsfrågan av personen, det är inget större fel på momentnycklarna på Jula eller Biltema så vill du investera i dessa så är det inga problem. Även dom nycklarna som följer med vissa cyklar (som på bilden nedanför) har bättre precision (dock skitdålig precision jämfört med en vettig momentnyckel) än "att dra åt på känsla" för genomsnittlig person (som som sagt vanligtvis drar åt alldeles för hårt)

9663241420830.jpg

Vissa här verkar föredra att köra utan moment, även på kolfiberdelar (kolfiber gillar inte att klämmas vilket är precis det som görs på cykeldelar såsom sadelrör & styre & med tanke på att tillverkare tävlar i så lätta komponenter som möjligt så är det inte jättestora marginaler på åtdragningsmoment, det finns en anledning till varför man använder monteringspasta till kolfiber) vilket säkerligen fungerar i 95% av fallen men när man ser trådar eller inlägg på happy & andra cykelforum liknande "Det knakade i styret när jag drog åt" (minns jag rätt så drog snubben åt 12nm istället för 6nm, alltså dubbla på känsla & redan då gick det illa), "Jag knäckte sadelstolpen" osv osv; speciellt tycker jag inte det är bra att rekommendera "på känsla" här på Happy då det finns medlemmar i alla kunskapskategorier så en som inte är van att mecka kan nog ha god hjälp av en momentnyckel, så; att köpa ett verktyg som kostar mindre än komponenterna man skruvar åt tycker jag inte är så mycket att bråka om

Allt kan verka frid & fröjd när man drar åt "på känsla" men ovetande har man råkat delaminera ett kolfiberlager med fraktur på komponenten 1 år senare så finns inte överdrivet många vettiga argument till att inte köra med momentnyckel när dom är så lätt-tillgängliga & inte speciellt dyra

Du klippte ju av mitt i en mening vilket ändrade hela betydelsen av meningen och inlägget. Mitt inlägg var kort och koncist, att klippa i det var ju fullständigt onödigt och gjorde att jag verkade mena att man alltid skulle dra åt lite godtyckligt, när det inte alls var vad jag skrev. Om man vill diskutera något med någon i skrift kan jag tycka att det är rimligt att inte ändra eller förvanska det motparten tidigare skrivit, vilket du gjorde när du klippte av en mening mitt i.

Ha en trevlig dag.

Jag är helt enig om att man bör ha en viss känsla för hur mycket man kan dra när man mekar hoj, även om man inte mekar kolfiber. Jag har sett folk dra sönder gängorna i aluramar, dra av axelkämmorna på gafflar, och på min senaste hoj så var bakdämparen åtdragen så att den knappt snurrade runt bakre pivotpunkt.

På verkstäder ser jag ofta "erfarna mekniker" säga att momentet sitter i handleden. Många använder inte ens loctite även fast det SKALL VARA LOCTITE på grund av vibrationer osv. Vissa skruvar får inte dras hårt, men måste ändå sitta fast, därav loctite. Problemen kanske inte kommer förns efter 1 år eller 3000mil på en bil, men då är det redan ny ägare så ingen vet varför det hände.

Jag har sett bromsok ramla av både DH cyklar och personbilar på grund av fel moment och avsaknat loctite.

Folk med köttnävar skruvar sönder saker helt enkelt.

Kolfiber har jag aldrig ägt i cykelväg, men tänker mig att det kan vara sjukt känsligt.

Gällande eker tensiometer som frågan handlade om så har jag aldrig använt en. Jag bygger hjulen genom att använda rätt ekerlängd och sedan dra dem exakt like mycket genom att se på ekerns läge i nippeln. Jag skruvar alltså genom fälgen med en mejsel, inte på nippeln, när jag bygger.

När jag sedan spänner upp hjulen som jag redan använder så går jag alltid först ett helt varv och drar alla ekrar lika mycket.

Problemet är när de börjar bli skeva och slagna eller äggformade..

Jag är ingen hjulbyggare, har ärligt talat ingen aning om hur man skall göra. Jag brukar slå en ringnyckel på ekern och höra på tonen som generas. Det går fort att plinga alla ekrarna ett helt varv och leta efter bastonerna. Hur vetenskaplig denna teknik är lämnar jag till hjulbyggarna, därav frågan om tensiometern ;)

Med tålamod och tid får jag hjulen relativt raka och fina, men aldrig perfekta. Så jag antar att det finns mycket utrymme för förbättring här. Men det är en ämne för en annan tråd ;)

tackar för all input!

//K

Kolfiber är inte så överdrivet känsligt om man inte är en som har köttnävar. Det är trots allt så att angivet moment på en styrstam t ex gäller gängorna i stammen och inte styret som stam-tillverkaren inte vet vilket som kommer monteras.

Spänna ekrar efter ton är väl inte alls fel men kräver såklart att man vet vad man håller på med och vilken ton som är rätt spänning.

Easton byggde väl så förr?

Läste tråden och vad jag kände igen mig. Jag hade hade en super box med i princip allt. Men då jag bara motioncyklar så blev det för mycket släpande. Nu tar jag med mig en Unior Bike Tool Home kit med ilagt + ventilverktyg+ Squirtkedjevax + en eker med nippel+ Torxnyckel 20 +buntband + trasa och lite Däck gucka vid sidan. Växelöra och kedjelänkar ligger alltid i "sadelväskan" el.Ryggan. Resten (tex lager, luftningskit osv) får jag fixa hemma efter en resa el. improvisera. Detta fungerar bra för mig!

Länk till verktygsväskan: https://uniortools.com/eng/product/1600CN-625141-pro-home-set#841953

Kolfiber är inte så överdrivet känsligt om man inte är en som har köttnävar. Det är trots allt så att angivet moment på en styrstam t ex gäller gängorna i stammen och inte styret som stam-tillverkaren inte vet vilket som kommer monteras.

Spänna ekrar efter ton är väl inte alls fel men kräver såklart att man vet vad man håller på med och vilken ton som är rätt spänning.

Easton byggde väl så förr?
Jag är inte så vetenskaplig eller musikaliskt lagd. Jag strävar mest efter jämn spänning. Jag känner på ekrarna med händerna också. Men när man får en baston efter fem pling så vet man att man har en dålig eker där ;)

För DH är det inte superviktigt medspikraka hjul. Men det är ganska viktigt att ekerspänningen iallafall är hyfsad. Det går fort att förstöra hjulen när ekrarna börjar bli slappa..

//K

Tillbaka
Topp