Fatbike med hål eller utan?

AndreasDai

Aktiv medlem
Hej! Väldigt ny inom detta forum och även MTB cykling. Har bestämt att jag ska testa Fatbike just för att kunna göra lite av allt innan jag eventuellt går över till något annat. Har alltid gått "all-in" när jag hittat nytt intresse så risken finns att det blir fler saker inom kort!
Men en fråga angående ett köp som ska göras.. Det finns en hel del fatbikes som kommer med "hål i fälg eller utan". Vad menas med detta? Hittar ingen information om det! Är det bara utseende eller har det någon funktion?

Med hål
Medhål.png

Utan hål
utanhål.png

----------------
EDIT:
Det ser ut som att det blir en Fatbike (White) eller 27,5 plus (Något märke). Nu är bara frågan om vilken. Pros/Cons listan kommer snart..
Tack igen för alla kommenterar, hjälper mycket i denna djungel!

Senast ändrad:
Är väl främst tänkt för att spara vikt på alufälgar, carbon har inte hål.

köp ingen billig kinafeting som de på bilden

Jo, det låter ju som en anledning. Kändes som att man sparar så lite vikt då man kanske offrar lite hållbarhet?

Ser ut som att det blir "26" Fatbike X-TREME" PRO eller ev bara alu. Denna har fått väldigt bra respons i Finland.
Har inte lust att lägga runt 15 på den första även fast dom är lättare :)

kan du utveckla det?

kritiken mot kinafeting?

6000kr för Ngt som kommer döda cykelglädjen!

för sammma peng kan du få en white lite på rea med shimano deore komponenter och vettig geo

kritiken mot kinafeting?

6000kr för Ngt som kommer döda cykelglädjen!

för sammma peng kan du få en white lite på rea med shimano deore komponenter och vettig geo

Är inte den som har koll på alla begrepp än men det är väl Shimano delar på X-treme också?
Är White något som generellt varit bättre?

Ser ut som nåt som skulle kosta typ 1995 på biltema.
Borde det inte finnas gott om begagnade fatbikes ute i stugorna nu? I södra delen av landet känns det som dom flesta är undanställda.

Det sitter enklast möjliga prylar på den där, finns ingen spec ens på komponenter mm me. Ser ut att vara acera eller dylikt. Alla mina varningsklockor ringer, inte speciellt billig ens sett till specen kolla beggat istället som denna:

Det sitter enklast möjliga prylar på den där, finns ingen spec ens på komponenter mm me. Ser ut att vara acera eller dylikt. Alla mina varningsklockor ringer, inte speciellt billig ens sett till specen kolla beggat istället som denna:

Jo begagnat är ju ett val men om jag missar något viktigt så kommer nog reparationen stå mig dyrt istället?
Då bör man hitta något i Norra delen där jag bor, annars blir det att lägga på ca 1600kr för "frakten" :)

Ser ut som det eventuellt kommer bli en White 7Fat Pro istället.. Lite verkar inte längre säljas hos XXL. (Väntar på mail).
Lite orolig för att det är en stum gaffel? Kanske inte kommer hoppa något speciellt första året men ändå!

Det finns en hel del fatbikes som kommer med "hål i fälg eller utan". Vad menas med detta? Hittar ingen information om det! Är det bara utseende eller har det någon funktion?
Det är inte bara spara vikt. Däcktrycket på fatbike fälgar är enormt högt och de får mycket stryk offroad, så hålen dämpar/absorbera stötar och hjälper (lite som fjädring).

White är bra cyklar, förmodligen ljusår bättre än xtremen. Xxl brukar väl ha något beställ-på-nätet hämta-i-butik alternativ om det inte finns rätt storlek i butik i närheten.

Skulle inte vara rädd för stel gaffel till att börja med. Jag har cyklat helstel fatbike sen 2013, och har fortfarande lika kul.

Men är det främst hoppande du är ute efter så finns det bättre alternativ än en fatbike. Vill man däremot leka bulldozer på stigarna och köra över allt som kommer i ens väg, eller cykla skoterspår vintertid är det svårslaget.

Jo begagnat är ju ett val men om jag missar något viktigt så kommer nog reparationen stå mig dyrt istället?
Då bör man hitta något i Norra delen där jag bor, annars blir det att lägga på ca 1600kr för "frakten" :)
Ska du ha något i den prisklassen så är begagnat the way to go. Du kommer få något som håller längre och framför allt håller för mer stryk. Den där x-treme hojen har sämsta möjliga komponenter rakt igenom. Se bara t.ex på framgaffeln som är av modell "aluminium" dvs inte ens ett märke. Sannolikt en hoppstylta. Då är det bättre med stel framgaffel. Fatbikes har så feta däck så du klarar dig ändå rätt bra utan. Geometrin på ramen är också lite märklig. White hojen är ljusår bättre.

Varför fatbike förresten? De är lite trögtrampade och tunga. Hur tänker du att du kommer köra? Finns annars rätt många fina vanliga mtb för strax under 10k.

[QUOTE="Valhalla_, post: 3700401, member: 15609"

Varför fatbike förresten? De är lite trögtrampade och tunga. Hur tänker du att du kommer köra? Finns annars rätt många fina vanliga mtb för strax under 10k.
[/QUOTE]

+1

Kolla på 27.5+ där finns många fina beggade hojar, mera allround.

Ska du ha något i den prisklassen så är begagnat the way to go. Du kommer få något som håller längre och framför allt håller för mer stryk. Den där x-treme hojen har sämsta möjliga komponenter rakt igenom. Se bara t.ex på framgaffeln som är av modell "aluminium" dvs inte ens ett märke. Sannolikt en hoppstylta. Då är det bättre med stel framgaffel. Fatbikes har så feta däck så du klarar dig ändå rätt bra utan. Geometrin på ramen är också lite märklig. White hojen är ljusår bättre.

Tack!
Huvudsakligen är det väl för att jag kommer vilja göra lite allt möjligt. Åka skoterspår, MTB banor, "hike" olika årstider, diverse "äventyrsbanor" i europa, pendla året om, osv.
Trögdrampade och tunga, jo, kanske men den jag jämfört med vanlig MTB så var det inte stor skillnad. Den väger 15 kg och har jag problem så blir det att träna mer!

Har dock inte än bestämt mig! Prövade en 27,5 imorse. Dom kändes också rolig men ska göra lite mer research!

+1

Kolla på 27.5+ där finns många fina beggade hojar, mera allround.

Jag kommer absolut kika mer på 27,5+ innan jag bestämmer mig. Tror inte jag kommer välja en begagnad, dels för att jag har svårt att lita på folk och känner att jag vill lära mig mer om cykeln innan jag köper en begagnad.
(Finns få cyklar i Norr. De flesta i Söder. Vilket innebär bilresa eller bussgods).

Tack!

White är bra cyklar, förmodligen ljusår bättre än xtremen. Xxl brukar väl ha något beställ-på-nätet hämta-i-butik alternativ om det inte finns rätt storlek i butik i närheten.

Skulle inte vara rädd för stel gaffel till att börja med. Jag har cyklat helstel fatbike sen 2013, och har fortfarande lika kul.

Men är det främst hoppande du är ute efter så finns det bättre alternativ än en fatbike. Vill man däremot leka bulldozer på stigarna och köra över allt som kommer i ens väg, eller cykla skoterspår vintertid är det svårslaget.
Skickade ett mail till XXL men med tanke på vår-rean så kommer nog svaret att dröja.
White fat lite finns inte ens att hitta i XXL sortiment, endast Pro och Interceptor.
Vi får se!

Någon som har några tips på 27,5 plus MTBs? Det är absolut en djungel för alla märken!
HIttade en https://www.bikester.se/serious-mt-el-capitan-mtb-hardtail-275-svart-575729.html#rating
Men hade tydligen fått dåligt enligt många på happyride.

Helst inte över 12k som första cykel!
Längd: 178cm
Den där ser ut att vara riktigt prisvärd.

1099 Euro och fri frakt!

Denna har ju fin spec för pengarna. Klart bättre gaffel än ovan och dessutom dropper post.

Hej, har denna på annons, kvalitetshoj för rimlig peng :) (om man får länka egna annonser?)
Tack för tipset. Jag har svårt för färgen blå dock!''

Den där ser ut att vara riktigt prisvärd.

Denna har ju fin spec för pengarna. Klart bättre gaffel än ovan och dessutom dropper post.

Tack för kommentaren. Förstår att den senare är bättre men då kostar den 11500kr också och jag har ju svårt att avgöra om det är värt det..
Läste något om att "SERIOUS" hade kort Reach men.. har ju inte så lång armar så ;) Har jag pengar över just nu så blir det andra roliga prylar och jag är inte emot uppgraderingar efter eller under sommaren..

Svårt! Haha

Även om Seriousen är lockande billig så anser jag att den INTE är prisvärd. Mest pga den tunga svampiga stålfjädergaffeln. Har själv cyklat på en plus-cykel med exakt en sån gaffel i några dagar, och den dödade effektivt all cykelglädje... Sen köpte jag och bytte till en FOX 34 Rhythm-gaffel istället, och solen steg och fåglarna började kvittra! :cool:

Generellt: Ett grundkrav om man vill ha dämpad framgaffel är att den har luftjustering (kallas ofta Solo Air om det är en RockShox) och inte har en stålfjäder (coil spring). Och minst 32mm diameter på "rören" och konat (tapered) styrrör. Det är mina personliga åsikter, men jag vet att de delas av många.

Den länkade Serious MT. El Capitan är dessutom slutsåld i din storlek 48.

Om du mest bara är sugen på att prova fatbike för att se hur det känns (och info om att du bor i Umeå stämmer) så har jag två st och kan ställa upp på en provtur.

Om du mest bara är sugen på att prova fatbike för att se hur det känns (och info om att du bor i Umeå stämmer) så har jag två st och kan ställa upp på en provtur.
Tack! Men har faktiskt redan testat en billig variant och blev redan där riktigt sugen. Just nu ser det ut som att det blir en White Pro (Endast den som säljs i närheten?). Verkar inte bli någon rabatt närmaste tiden dock på den!

Kanske kontaktar dig för tips om banor dock! Är nyinflyttad så mycket att utforska här!

Om det är någon som är nyfiken..
Står just nu mellan Trek Roscoe 6 2020 eller X-Caliber 7 2020.

Tycker att Trek har bra service och verkar ha bra koll på sina saker.
Både Roscoe och Xcaliber har uppgraderings möjligheter med ex dropper (vilket jag kommer förmodligen köpa mot sommaren).
Nu är det "bara" att bestämma sig om man vill köra plus eller inte..

Kommer att beställa i slutet av månaden när jag är hemma igen!

Tillbaka
Topp