[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
SVT mörkar antalet smittade med att endast redovisa bekräftade men envisas med att kalla det smittade. Dessutom det enda relevanta är att redovisa antalet smittade per 1000 invånare lr per capita och där ligger vi helt klart i topp i hela Europa.
Nu har jag inte räknat men jag gissar att Island toppar listan räknat per capita

[OT] Coronatråden 3
San Marino toppade i alla fall dödlighet för ett tag sen. 1 död. Per capita löser inte allt...

• Gilla
Reactions: Bsk
[OT] Coronatråden 3
Man har ju betalat och förmodligen sparat in på avbeställningsskyddet, att försaka något ligger ju inte riktigt i tiden. Var folk här som åkte till Italien nu på sportlovet v10 trots läget, v9 var det säkert många från Sthlm där men då var ju iaf läget lite bättre även om det säkert var marginellt.
Avbeställningsskydd gäller vid egen eller anhörigas sjukdom osv, inte Om man själv väljer att inte åka pga anledning.
Känns som att jag inte behöver oroa mig speciellt för om hur vädret blir i Fuengirola 20-30/4 ?

[OT] Coronatråden 3
Avbeställningsskydd gäller vid egen eller anhörigas sjukdom osv, inte Om man själv väljer att inte åka pga anledning.
Känns som att jag inte behöver oroa mig speciellt för om hur vädret blir i Fuengirola 20-30/4 ?

Sant, ja corona är väl inte giltigt skäl, svärföräldrarna avbokade en resa med konsert till sthlm nu dom fick inga pengar tillbaka.

Inte för att vara den som är den men så hård koll verkar det ju inte vara.

[OT] Coronatråden 3
Avsikten är inte att hindra spridning helt, utan att sakta ner spridningen så att sjukvården får någon rimlig chans att hantera situationen.

precis mitt på spiken. helt tydligt våra myndigheters inriktning, och en mycket klok sådan.

katastrofmedicinaren och kirurgen johan von schreeb gjorde det klart i ett extra tv-program igår. och han har ändå personliga erfarenheter att hantera ebola på plats i afrika. en sjukdom som kräver helt andra åtgärder än vad som nu är aktuellt.

man har t ex nu sagt att det inte är aktuellt att testa vanliga friska svenssons som drabbas ute i samhället, för att kunna koncentrera labresurserna till mer behövande.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Denna borde alla se, postade den korta varianten på förra sidan (15min) samma som första kvarten i denna.

Det blir då uppenbart vad vi står inför. Läskigt.
Vad tror folk Italienaren tänkte för 2-3 veckor sedan? Precis som vi gör nu dvs det är inte så farligt etc
verkar inte ha funkat så bra för de..

[OT] Coronatråden 3
Denna borde alla se, postade den korta varianten på förra sidan (15min) samma som första kvarten i denna.

Det blir då uppenbart vad vi står inför. Läskigt.
Vad tror folk Italienaren tänkte för 2-3 veckor sedan? Precis som vi gör nu dvs det är inte så farligt etc
verkar inte ha funkat så bra för de..
eller också funkar det bra i italien, som kommer snabbare ut på andra sidan.

man kan dra paralleller med försök som gjorts på förskolor med karantärtänk, snorförbud, handsprit mm. precis lika många blir i slutändan sjuka, det som händer är att epidemierna drar ut på tiden.

inte alls en nackdel att så sker i fallet corona, nytt virus, ingen tidigare immunitet i befolkningen. ungefär som vilken småbarnsavdelning som helst. och barnen där har bortåt hundra liknande förkylningsvirus som bara väntar på att få träffa på dem.

vi får se om det krävs mer än försiktiga åtgärder för att få en hanterbar spridning här i sverige. men panikåtgärder från politiker som vill visa handlingskraft har en del biverkningar. dock kan vi säkert se fram emot en del restriktioner ett antal veckor.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3

man kan dra paralleller med försök som gjorts på förskolor med karantärtänk, snorförbud, handsprit mm. precis lika många blir i slutändan sjuka, det som händer är att epidemierna drar ut på tiden.

inte alls en nackdel att så sker i fallet corona, nytt virus, ingen tidigare immunitet i befolkningen. ungefär som vilken småbarnsavdelning som helst. och barnen där har bortåt hundra liknande förkylningsvirus som bara väntar på att få träffa på dem.

vi får se om det krävs mer än försiktiga åtgärder för att få en hanterbar spridning här i sverige. men panikåtgärder från politiker som vill visa handlingskraft har en del biverkningar. dock kan vi säkert se fram emot en del restriktioner ett antal veckor.

Fast nu dör ju folk i corona om sjukhusens intensivvårdsplatser blir otillräckliga tex så ett snabbt förlopp är nog riktigt uselt ut det perspektivet.

[OT] Coronatråden 3

Några källor på det eller bara killgissat?

Publicerat torsdag 23 september 2010 kl 03.00

Om personalen på förskolorna får lära sig mer hur smittor sprids vid lek och blöjbyten så kan sjukfrånvaron i förskolan minska mycket. I Västra Götalandsregionen pågår ett projekt där alla förskolor får besök av hygiensjuksköterska. Barnen är nu mindre sjuka - sjukdagarna har minskat med över 20 procent på vissa förskolor.

Barnen på avdelningen Stjärnan på Bakgårdens förskola i Göteborg sjunger en tvättsång medan de tvättar händerna efter uteleken. Förskolan deltar i ett hygienprojekt om smittor, tillsammans med 1400 andra förskolor i Västra Götalandsregionen.
Avdelningen har fått besök av en hygiensjuksköterska som sett över skötbord och pratat om hygienrutiner och smittor med både personal och föräldrar. Nu är barnen på Stjärnan mycket mindre sjuka.
– Vi tvättar leksaker, vi diskar det som kan diskas, tar undan gosedjur, tvättar dörrposter, spritar handtag och så vidare. Det försöker vi göra varje dag, berättar förskollärare Camilla Fromell.
Ökad hygien, till exempel att tvätta händerna noga och ofta och använda engångsartiklar i förskolan, är viktigt för att hindra smittspridningen, framför allt vid magsjuka och andra tarminfektioner.
På många avdelningar som deltar i hygienprojektet har sjukfrånvaron i magsjuka minskat med över 20 procent visar en intern uppföljning. I genomsnitt minskade den med sex procent mellan 2008 och 2009.

[OT] Coronatråden 3
42Hz, det är känt sedan länge. publicerat och klart. men det kommer ständigt nya som vill uppfinna hjulet. det är klart att vabruariproblemet är frestande att försöka stävja. kanske man borde sprita händer osv just denna månad för att sprida ut epidemierna. för lika många kommer enligt den studier jag sett refererade till att i slutändan insjukna.

förskola är förstås en smittig plats, men man kan killgissa att de förkylningar man inte får då, får man senare. det är inte som att de försvinner från planetens yta bara för att man missar en sväng.

i en publikation jag såg refererad kring detta såg man att småbarn som var hemma hade i genomsnitt 3 förkylningar per år, förskolebarn 5,18. så en skillnad, men inte astronomisk.

detta kan tolkas som att vid tio års ålder har man betat av typ hälften av de förkylningsvirus som finns.

dödligheten hos äldre som missat någon av alla dessa virus varierar, men en dålig vecka dör i sverige cirka 4 gånger fler än en bra vecka. dödligheten följer närmast exakt antal inlämnade prover för lunginflammation (s k näsprov).

så är man svag av hög ålder, hjärta, cancer eller något annat, är dessa virus verkligt dödliga faror. vi yngre friska gör närmast bäst i att beta av så många som möjligt.

det är närmast problemet med alla gamla som alla saknar immunitet som är den stora utmaningen med corona.

[OT] Coronatråden 3
Mitt företag har valt att förse mig med munskydd, vilket jag givetvis är mycket tacksam för. Det verkar inte som någon annan här fått något, så jag kan bara tolka det som att jag är en extra viktig resurs för företaget.

1583921664611.png

[OT] Coronatråden 3
42Hz, det är känt sedan länge. publicerat och klart. men det kommer ständigt nya som vill uppfinna hjulet. det är klart att vabruariproblemet är frestande att försöka stävja. kanske man borde sprita händer osv just denna månad för att sprida ut epidemierna. för lika många kommer enligt den studier jag sett refererade till att i slutändan insjukna.

förskola är förstås en smittig plats, men man kan killgissa att de förkylningar man inte får då, får man senare. det är inte som att de försvinner från planetens yta bara för att man missar en sväng.

i en publikation jag såg refererad kring detta såg man att småbarn som var hemma hade i genomsnitt 3 förkylningar per år, förskolebarn 5,18. så en skillnad, men inte astronomisk.

detta kan tolkas som att vid tio års ålder har man betat av typ hälften av de förkylningsvirus som finns.

dödligheten hos äldre som missat någon av alla dessa virus varierar, men en dålig vecka dör i sverige cirka 4 gånger fler än en bra vecka. dödligheten följer närmast exakt antal inlämnade prover för lunginflammation (s k näsprov).

så är man svag av hög ålder, hjärta, cancer eller något annat, är dessa virus verkligt dödliga faror. vi yngre friska gör närmast bäst i att beta av så många som möjligt.

det är närmast problemet med alla gamla som alla saknar immunitet som är den stora utmaningen med corona.

Logiska resonemang är inte applicerbara på ett irrationellt kollektiv.

[OT] Coronatråden 3
Skjuter du alla sjukdomar i tiden så är det väl helt logiskt en som ramlar över kanten så att säga....

I övrigt får vi väl göra som med vädret och kolla de danska prognoserna

[OT] Coronatråden 3

Utan kommentarer i övrigt: s k näsprov är INTE prov för lunginflammation.

[OT] Coronatråden 3
det heter egentligen nasopharynx-odling, men det visste du säkert.

det utförs för att se vilket agens som ligger bakom en eventuell lunginflammation, i det fall det rör sig om bakterier.

hur coronaprovet tas vet jag inte.

[OT] Coronatråden 3
På tal om irrationellt beteende - har överkuckun, dvs statspidemiologen, kommit hem från det prioriterade biståndsarbetet i Somalia än?
Inte för det gör någon skillnad. Han hade ju fel. Det kanske var därför han åkte. (foliehatt på)

[OT] Coronatråden 3
Nu är det strax dags för pressträff igen på SVT Direkt.

[OT] Coronatråden 3
det heter egentligen nasopharynx-odling, men det visste du säkert.

det utförs för att se vilket agens som ligger bakom en eventuell lunginflammation, i det fall det rör sig om bakterier.

hur coronaprovet tas vet jag inte.
Felet med att kalla det test för lunginflammation är för att det inte i första hand bör tas för att ta reda på agens (=typ av bakterie) vid lunginflammation. Då tar man helst en odling på sputum (= upphostning). I öppenvården avråds från att ta näsodling (nasofarynx, NPH-odling) annat än i undantagsfall eftersom man sällan får svar på bakterier som är relevanta - däremot får man ofta fynd av irrelevanta bakterier som man har i näsan utan att bli sjuk av.

I slutenvård (=sjukhusvård) används det oftare i samband med oklar infektion även om man hellre hittar bakterier från rätt lokal (dvs lungorna i fallet med lunginflammation) än bakterier från annan plats.

[OT] Coronatråden 3
På tal om irrationellt beteende - har överkuckun, dvs statspidemiologen, kommit hem från det prioriterade biståndsarbetet i Somalia än?
Inte för det gör någon skillnad. Han hade ju fel. Det kanske var därför han åkte. (foliehatt på)
Det står ju, lite fint omskrivet, i DN-artikeln ovan att han mest gått och väntat på pensionen senaste åren, det kan ju förklara ett och annat...

[OT] Coronatråden 3

Tja, man behövde ju inte tvätta händerna innan operationer en gång i tiden heller, kanske är just den inställningen som gör att förkylningarna florerar konstant i barngrupper? Som det stod i studien jag länkade till minskade även magsjuka...
Om det är känt sedan länge kan det ju inte vara så svårt att hitta nån källa på det? Skulle vara intressant att läsa.
Tyvärr är det väl lite i samma anda som att strunta i att vaccinera sina barn eftersom sjukdomarna inte längre är
"aktuella", typ mässlingen, som snabbt smittar många.

[OT] Coronatråden 3
Här är en italiensk expert. Han tycker annorlunda än de svenska experterna:
Vi får väl se om de är mer överens om ett par veckor...
En svensk expert som redan idag håller med italienarn...
Tycker den svenske experten har mycket rätt i det han säger, att det verkar som att folkhälsomyndigheten inte har haft några scenariobaserade planer och beredskap för detta utan mest sitter och killgissar. Det är precis det intryck jag fått av statsepidemologen ända sedan han gjorde bort sig i tv genom att inte veta att air china flög direkt Peking-Arlanda, vidare över de felaktiga gissningarna när kulmen skulle vara nådd, också kronan på verket att pysa ut bakvägen och smita till Somalia mitt under brinnande kris.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Man kan nog komma fram till att "man varit naiva"

Skåne har ju varit relativt förskonade än så länge, men för egen del så börjar man ju fundera på vilka situationer man snart skall sluta utsätta sig för. Jag cyklar redan till jobb så kollektivtrafiken slipper man. Kontoret känns i sig rätt så ok i nuläget och att gå och handla kan man nog göra ett tag till. Däremot kan man ju fundera på om man snart satt sin fot på gymmet och i spinningsalen för sista gången på obestämd framtid. Det känns personligen som min största riskzon där man flera gånger i veckan utsätter sig för andras bakterier på svettiga maskiner och ganska små ytor. Tur är så kommer kanske vårsolen tillsammans med coronaviruset! (idag känns det så i alla fall).

[OT] Coronatråden 3

Här man man sortera på antal fall per 1M personer (sista kolumnen). Norge skjuter iväg rätt bra och är nu femte mest drabbade landet. Sen kanske man inte kan lita på siffrorna från alla regimer heller..

[OT] Coronatråden 3
Felet med att kalla det test för lunginflammation är för att det inte i första hand bör tas för att ta reda på agens (=typ av bakterie) vid lunginflammation. Då tar man helst en odling på sputum (= upphostning). I öppenvården avråds från att ta näsodling (nasofarynx, NPH-odling) annat än i undantagsfall eftersom man sällan får svar på bakterier som är relevanta - däremot får man ofta fynd av irrelevanta bakterier som man har i näsan utan att bli sjuk av.

I slutenvård (=sjukhusvård) används det oftare i samband med oklar infektion även om man hellre hittar bakterier från rätt lokal (dvs lungorna i fallet med lunginflammation) än bakterier från annan plats.
tack för klargörande. men studien såvitt jag minns gällde dödlighet per vecka vs inlämnade just näsprov. tankeväckande läsning oavsett. försökte googla fram studien men det var ett tag sedan och har ingen sökt på något halvår har google alzheimer även för saker som man vet finns där

[OT] Coronatråden 3
Det står ju, lite fint omskrivet, i DN-artikeln ovan att han mest gått och väntat på pensionen senaste åren, det kan ju förklara ett och annat...
Man hör ju om seniorer som vill plantera sina rötter i värmen och leva i lugn och ro i Spanien, Portugal, Thailand och Miami. Men Somalia alltså, det senaste? Otippat!

[OT] Coronatråden 3
Att skidturisterna skulle drabbas hårt anades när smittan i Italien började skena iväg. Packade som sillar i kabin och äggliftar, afterski och sedan en mysig hemfärd i buss eller flyg. Bra tillfällen att sprida sjukdom. Om de som smittades i alperna börjar insjukna nu lär det ta upp mot 2 veckor innan vi börjar se hur många de har smittat i Sverige.

[OT] Coronatråden 3
Undrar hur många stockholmare (som stannat hemma för att undvika folkmassor på chefens order) som gick man ur huse för att stå - i folkmassor - och titta på när ett skepp kom lastat med en bro...

[OT] Coronatråden 3
Nu har visst även Sverige kommit till den insikt Danmark och Norge gjorde för några dagar sedan, dvs att förbjuda/avråda evenemang som samlar mer än 500 personer. Varför ska vi alltid vara så senfärdiga i det här landet? Det vore intressant med en studie hur mycket denna senfärdighet kostat i smittospridning.

[OT] Coronatråden 3
Nu har visst även Sverige kommit till den insikt Danmark och Norge gjorde för några dagar sedan, dvs att förbjuda/avråda evenemang som samlar mer än 500 personer. Varför ska vi alltid vara så senfärdiga i det här landet? Det vore intressant med en studie hur mycket denna senfärdighet kostat i smittospridning.
Därför att Sverige nu är i det läget som Norge och Danmark var för några dagar sen. Råden/avråden följer utvecklingen i Sverige, inte vad som sker i andra länder. Fullt rimligt tycker jag, annars kan vi ju lika gärna följa Italien och sätta landet i karantän redan nu.

[OT] Coronatråden 3
Därför att Sverige nu är i det läget som Norge och Danmark var för några dagar sen. Råden/avråden följer utvecklingen i Sverige, inte vad som sker i andra länder. Fullt rimligt tycker jag, annars kan vi ju lika gärna följa Italien och sätta landet i karantän redan nu.
Japp, exakt. Karantänåtgärderna i Sverige kommer om 9-14 dagar. Frågan är bara hur länge det kommer ta innan första utbrottsvågen är över.

[OT] Coronatråden 3
Mitt företag har valt att förse mig med munskydd, vilket jag givetvis är mycket tacksam för. Det verkar inte som någon annan här fått något, så jag kan bara tolka det som att jag är en extra viktig resurs för företaget.

Visa bilaga 405514
Nja, b-viktig är nog mer rätt.
Dom viktigaste får också en ådrig plugg till aktern till ev magreaktion.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp