[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Drygt 400 igår, 168 ytterligare idag.
Hur många blir det i morgon?
Det här är ingen vanlig säsongsinfluensa, man stänger inte ner landet för det.
Italien nu, Spanien och Frankrike om någon eller några veckor.
Situationen i vår huvudstad börjar eskalera, fortsätter det så här några dagar till så måsta man börja agera på alvar.

Snart får kanske vår Somalia resenär ringa till Kina om råd.
Kina (hela landet) hade drygt 40 nya fall igår. Enbart Stockholm hade 60 idag.

[OT] Coronatråden 3
Norge har nästan dubbelt så många fall per 1miljon innevånare som Sverige. Danmark har också fler fall än Sverige per 1miljon innevånare. Finland har knappt några fall alls.

[OT] Coronatråden 3
Eller så kan man vända på det. Hur många kineser har ej dött pga förbättrad luftkvalitet och minskade antalet trafikolyckor i och med ett nedstängt samhälle. Tror faktist att den totala dödligheten i kina tom minskat. Men den aspekten i det hela näms aldrig.

[OT] Coronatråden 3
Eller så kan man vända på det. Hur många kineser har ej dött pga förbättrad luftkvalitet och minskade antalet trafikolyckor i och med ett nedstängt samhälle. Tror faktist att den totala dödligheten i kina tom minskat. Men den aspekten i det hela näms aldrig.
Fast när man bedömer hur farligt det är att bli smittad av en sjukdom, är väl trafikolyckor och luftkvalitet fullständigt irrelevant?

[OT] Coronatråden 3
Sedan kan man vända på det ännu en gång, hur många kommer att dö pga fattigdom pga utebliven ekonomisk tillväxt pga det nedstängda samhället? På det stora hela är jag övertygad om att minst antal människor dör om man så snabbt som möjligt får igång ekonomin på full fart igen. All erfarenhet och fakta säger det.

[OT] Coronatråden 3
Något vi pratade om på jobbet idag är ju vad som sker om skolor/förskolor stängs. Vad sker med alla föräldrar som inte kan jobba hemma och måste vara hemma med barnen, och lärare får dom lön ändå?

Hämtade dottern hos en kompis ikväll och pappan är ensamstående, han hade ju inte råd att vara hemma särskilt länge utan lön.

[OT] Coronatråden 3
Hörde just en på tv som sa att vi inte behöver sluta skaka hand eftersom det inte smittar mellan två friska. Jag måste erkänna att jag inte förstår logiken.

[OT] Coronatråden 3
Något vi pratade om på jobbet idag är ju vad som sker om skolor/förskolor stängs. Vad sker med alla föräldrar som inte kan jobba hemma och måste vara hemma med barnen, och lärare får dom lön ändå?

Hämtade dottern hos en kompis ikväll och pappan är ensamstående, han hade ju inte råd att vara hemma särskilt länge utan lön.

Detta är ett stort problem även i sverige såklart men fatta i USA där typ mer än 50% jobbar på timlön och samma personer har inte råd med sjukförsäkring så de är inte ens vana att gå till sjukvården när de mår dåligt. Ingen bra situation plus att de lever så nära gränsen att de inte klarar ngt lönebortfall alls.

[OT] Coronatråden 3
Detta är ett stort problem även i sverige såklart men fatta i USA där typ mer än 50% jobbar på timlön och samma personer har inte råd med sjukförsäkring så de är inte ens vana att gå till sjukvården när de mår dåligt. Ingen bra situation plus att de lever så nära gränsen att de inte klarar ngt lönebortfall alls.

Ja absolut dom som arbetar i turistnäringen i USA kommer ju inte stanna hemma även om dom känner sig sjuka. Dom är ju piskade att arbeta, gäller väl säkert många andra också men jag tänker typ servitriser, taxichaffisar etc. som Agnes Wold pratade om på SVT precis. Vi har en på kontoret som är i Florida precis och en annan som är i Oslo, vete fasen om vi släpper in dom när dom kommer tillbaka..

[OT] Coronatråden 3
Samt att de ofta jobbar i serviceyrken som taxichaufförer, restauranger, och annat. Givet de kommer jobba sjuka, och smitta massor.

[OT] Coronatråden 3
Fast när man bedömer hur farligt det är att bli smittad av en sjukdom, är väl trafikolyckor och luftkvalitet fullständigt irrelevant?

Vad jag m
Sedan kan man vända på det ännu en gång, hur många kommer att dö pga fattigdom pga utebliven ekonomisk tillväxt pga det nedstängda samhället? På det stora hela är jag övertygad om att minst antal människor dör om man så snabbt som möjligt får igång ekonomin på full fart igen. All erfarenhet och fakta säger det.

Och så kan man vända på det ytterligare om detta med ekonomisk "tillväxt". Människans ökande population samtidigt med ständigt ökande rovdrift på planeten är det som kommer att förgöra mänskligheten. Detta som vi ser nu tror jag bara är en försmak på virus som kommer att dyka upp i framtiden. Det är väl naturens sätt att reglera en art om den blir för stor helt enkelt.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Denna är också svår. Man ska agera som vanligt annars blir det superjobbigt. Säker därför man ska skaka hand också
– Risken är att om en person som är frisk behöver stanna hemma från jobbet så gör denne andra saker i stället, och kanske träffar andra personer som kan vara svårare att spåra.
Men varför ska det spåras om hen är frisk? Och om hen stannar hemma så gör väl hen inte andra saker som ska spåras?

Lägger de till ordet frisk i varje mening för att det ska låta bra? Blir ju lite svårt att förstå.

[OT] Coronatråden 3
Ja absolut dom som arbetar i turistnäringen i USA kommer ju inte stanna hemma även om dom känner sig sjuka. Dom är ju piskade att arbeta, gäller väl säkert många andra också men jag tänker typ servitriser, taxichaffisar etc. som Agnes Wold pratade om på SVT precis. Vi har en på kontoret som är i Florida precis och en annan som är i Oslo, vete fasen om vi släpper in dom när dom kommer tillbaka..

Längtar extra mycket efter sommarens 2,5 veckor i USA!

[OT] Coronatråden 3
De menar nog att ev smittspårning blir lättare att göra om folk håller sig på sina jobb, än om företag stänger totalt vilket leder till att många "jobbar" hemma och därmed springer runt på andra platser i samhället. Svårare då att spåra vem hen träffat och hur det spritts vidare (eller innan hen blev smittad) vid ett ev sjukdomsutbrott. Dvs om du blir sjuk blir bakspårningen lättare om du varit på jobbet, än om du sprungit runt på stan och gjort sjuttielva ärenden (vilket nog många gör om de får chansen att "jobba" hemma).

[OT] Coronatråden 3
Det var generöst. Jag tror kanske inte de fått jobbet för sin kommunikationsförmåga. Övrig kompetens kan jag inte bedöma.

[OT] Coronatråden 3
Varför är folk så kåta på att resa? Det är tydligen den absolut vanligaste frågan som myndigheter och media får kring Corona-viruset, dvs "kan jag åka dit eller dit"?
Varför inte bara acceptera att just nu kanske det inte riktigt är läge, utan man får nog spara utlandsresan till hösten eller nästa år.

[OT] Coronatråden 3
Varför är folk så kåta på att resa? Det är tydligen den absolut vanligaste frågan som myndigheter och media får kring Corona-viruset, dvs "kan jag åka dit eller dit"?
Varför inte bara acceptera att just nu kanske det inte riktigt är läge, utan man får nog spara utlandsresan till hösten eller nästa år.

Man har ju betalat och förmodligen sparat in på avbeställningsskyddet, att försaka något ligger ju inte riktigt i tiden. Var folk här som åkte till Italien nu på sportlovet v10 trots läget, v9 var det säkert många från Sthlm där men då var ju iaf läget lite bättre även om det säkert var marginellt.

[OT] Coronatråden 3
Elva länder (med officiella siffror, notera) i Afrika med bekräftade fall. Just saying.
Å andra sidan klarade de afrikanska staterna av ebolan
Vodka skyddar alltså?
Verkar så.
Hela Östeuropa har klarat sig väl än så länge.
Ukraina, ett enda rapporterat fall, Ryssland 20.
Vodka, få italienska skidturister eller myndigheter som förstår situationen är väl de tre mest sannolika skälen till att länderna har få corona smittade medborgare.

[OT] Coronatråden 3
Så vad är ett rimligt scenario i Sverige / storstockholm inom den kommande månaden? Att det kommer eskalera med smittade känns ju rätt givet, men hur kommer det hanteras i samhället? Vilka åtgärder kan man förvänta sig från myndigheter? Kommer de stänga skolor/förskolor? Förbjuda sammankomster? Sätta områden i karantän? Hur fungerar det rent praktiskt, kan man då inte åka till sitt jobb tex?
(Edit: Så här funkar det i Italien: https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-har-far-italienarna-gora-och-inte-gora/ )

Om de stänger skolor/förskolor antar jag att man får ta ut VAB från försäkringskassan?

Vilka samhällsfunktioner (förutom sjukvården) kan man räkna med kommer bli drabbade? Elförsörjning och vattentillgång borde ju inte vara alltför känsliga så länge det inte börjar bli betydande mängder folk borta från sina jobb inom dessa områden.

Folk har ju börjat hamstra mat och även jag tänker se till att hålla skafferierna fyllda den kommande tiden, men det är mer för att ha möjlighet att slippa åka och handla om det skulle behövas, tvivlar på att det skulle bli så omfattande problem att affärerna börjar gapa tomma på mat.

Och mer filosofiskt, är det ens realistiskt att genom åtgärder likt de i Italien hindra spridning av viruset? Eller blir resultatet detsamma, bara det att man förutom den direkta samhällskostnaden av sjukdomen även drabbas av en stor samhällskostnad pga att man stänger ner landet under en tid? Hur drastiska metoder har egentligen använts av Kina och har de faktiskt lyckats förhindra spridningen eller är det bara propagandasiffror?

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
De menar nog att ev smittspårning blir lättare att göra om folk håller sig på sina jobb, än om företag stänger totalt vilket leder till att många "jobbar" hemma och därmed springer runt på andra platser i samhället. Svårare då att spåra vem hen träffat och hur det spritts vidare (eller innan hen blev smittad) vid ett ev sjukdomsutbrott. Dvs om du blir sjuk blir bakspårningen lättare om du varit på jobbet, än om du sprungit runt på stan och gjort sjuttielva ärenden (vilket nog många gör om de får chansen att "jobba" hemma).
Ja, förmodligen är det så de menar men hur lätt är det med smittspårning om man åker kollektivt till jobbet? Jag har i alla fall inte koll på vilka personerna som befinner sig i min närhet på tåget är.

[OT] Coronatråden 3
Hur länge till kommer man ägna sig åt smittspårning? När man når det stadium att det är "allmän spridning i samhället" eller vad de kallar det har man väl tappat kontrollen? Då handlar det väl bara om att försöka minimera denna allmänna spridning i största möjliga mån?

[OT] Coronatråden 3
Och mer filosofiskt, är det ens realistiskt att genom åtgärder likt de i Italien hindra spridning av viruset? Eller blir resultatet detsamma, bara det att man förutom den direkta samhällskostnaden av sjukdomen även drabbas av en stor samhällskostnad pga att man stänger ner landet under en tid?
Avsikten är inte att hindra spridning helt, utan att sakta ner spridningen så att sjukvården får någon rimlig chans att hantera situationen.

[OT] Coronatråden 3
Så vad är ett rimligt scenario i Sverige / storstockholm inom den kommande månaden? Att det kommer eskalera med smittade känns ju rätt givet, men hur kommer det hanteras i samhället? Vilka åtgärder kan man förvänta sig från myndigheter? Kommer de stänga skolor/förskolor? Förbjuda sammankomster? Sätta områden i karantän? Hur fungerar det rent praktiskt, kan man då inte åka till sitt jobb tex?

Om de stänger skolor/förskolor antar jag att man får ta ut VAB från försäkringskassan?

Vilka samhällsfunktioner (förutom sjukvården) kan man räkna med kommer bli drabbade? Elförsörjning och vattentillgång borde ju inte vara alltför känsliga så länge det inte börjar bli betydande mängder folk borta från sina jobb inom dessa områden.

Folk har ju börjat hamstra mat och även jag tänker se till att hålla skafferierna fyllda den kommande tiden, men det är mer för att ha möjlighet att slippa åka och handla om det skulle behövas, tvivlar på att det skulle bli så omfattande problem att affärerna börjar gapa tomma på mat.

Och mer filosofiskt, är det ens realistiskt att genom åtgärder likt de i Italien hindra spridning av viruset? Eller blir resultatet detsamma, bara det att man förutom den direkta samhällskostnaden av sjukdomen även drabbas av en stor samhällskostnad pga att man stänger ner landet under en tid? Hur drastiska metoder har egentligen använts av Kina och har de faktiskt lyckats förhindra spridningen eller är det bara propagandasiffror?
Hade tänkt svara på den sista biten men det blir omöjligt utan att det blir politik av det hela så jag avstår.

[OT] Coronatråden 3
Ja, förmodligen är det så de menar men hur lätt är det med smittspårning om man åker kollektivt till jobbet? Jag har i alla fall inte koll på vilka personerna som befinner sig i min närhet på tåget är.
Ja, kollektivtrafiken är nog en av de största riskerna i Sthlm/Sverige idag. Ex.vis Kina satte ju tidigt in ganska hårda åtgärder där: kontroll av symptom och temperatur på alla resenärer, obligatoriskt med munskydd (även om just det sägs inte hjälpa), osv. Dock hade de ju redan bra infrastruktur på plats genom att bagage och annat röntgas när man går in på ex.vis en T-banestation. Är nog betydligt svårare att åstadkomma detta i Sthlm/Sverige.

[OT] Coronatråden 3
Kan tillägga att mina kinesiska kollegor sedan ett par veckor slutat åka kollektivt, de cyklar eller tar bilen till jobbet. En t.o.m. köpte en cykel enkom pga detta.

[OT] Coronatråden 3
Hur länge till kommer man ägna sig åt smittspårning? När man når det stadium att det är "allmän spridning i samhället" eller vad de kallar det har man väl tappat kontrollen? Då handlar det väl bara om att försöka minimera denna allmänna spridning i största möjliga mån?
I Sthlm tror jag man sagt att fr.o.m. nu ska man inrikta smittspårningen på de riktigt svåra fallen. Vad nu det innebär.

[OT] Coronatråden 3
Ja, kollektivtrafiken är nog en av de största riskerna i Sthlm/Sverige idag. Ex.vis Kina satte ju tidigt in ganska hårda åtgärder där: kontroll av symptom och temperatur på alla resenärer, obligatoriskt med munskydd (även om just det sägs inte hjälpa), osv. Dock hade de ju redan bra infrastruktur på plats genom att bagage och annat röntgas när man går in på ex.vis en T-banestation. Är nog betydligt svårare att åstadkomma detta i Sthlm/Sverige.
De kan göra som i Korea, skicka ett sms till alla personer som delat buss/t-bana med någon som varit smittad. Verkar som om man får upp till 10 meddelanden om dan, allt från "du käkade lunch nånstns i förrgår där det fanns sjuka människor" till "nu kan du gå hämta din munnskyddsranson på apoteket". Verkar funka skitbra för alla utom dem vars äktenskap spricker när det kommer fram att nån inte alls var på tennisträning...

[OT] Coronatråden 3
Jaha, Norge hoppar av världscupavslutningen i längdskidor i Kanada/USA kommande två helger. Men Sverige är redan på plats.

Även Birkebeinerrennet (Norges motsvarighet till Vasaloppet) den 21/3 ställs in.

[OT] Coronatråden 3
Jag tror ju tyvärr att sverige och svenskar tar alldeles för lätt på corona. Fortf folk som frågar om de kan åka på semester i nästa vecka osv. Underligt minst sagt.

Detta ger ju en liten annan bild än den man hör på svenska nyheter iaf

[OT] Coronatråden 3

Den data som finns tyder på att vi får en omfattade spridning. Jag åker pendeltåg till jobbet och räknar med att bli sjuk förr eller senare. Jag är ju inte förväntad att dö av detta och jag är tveksam till hur sanktionerna ska säkerställa att optimera allmännyttan. Ge det en vecka och jag gissar att smittspårning är ett minne att glömma.

[OT] Coronatråden 3
I Sthlm tror jag man sagt att fr.o.m. nu ska man inrikta smittspårningen på de riktigt svåra fallen. Vad nu det innebär.
Jag tror man menar att man ska testa de som läggs in. Men väldigt otydligt. Ändrar msn test strategi lär siffrorna ändras också

[OT] Coronatråden 3
(Edit: Så här funkar det i Italien: https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-har-far-italienarna-gora-och-inte-gora/ )

En ganska bra krönika av Wolfgang Hansson i Aftonbladet som delvis tar upp de åtgärder Kina använt sig av. Stämmer också med vad jag fått höra från kollegor, ex.vis vägspärrar på motorvägar där tempen tas på alla i bilen => feber och du skickas direkt till karantän, osv.

[OT] Coronatråden 3
SVT mörkar antalet smittade med att endast redovisa bekräftade men envisas med att kalla det smittade. Dessutom det enda relevanta är att redovisa antalet smittade per 1000 invånare lr per capita och där ligger vi helt klart i topp i hela Europa.

[OT] Coronatråden 3
SVT mörkar antalet smittade med att endast redovisa bekräftade men envisas med att kalla det smittade. Dessutom det enda relevanta är att redovisa antalet smittade per 1000 invånare lr per capita och där ligger vi helt klart i topp i hela Europa.
För att vara rättvis skulle jag säga att det är inget unikt för just SVT. Det är så jag sett merparten av svensk nyhetsmedia rapportera om det.

[OT] Coronatråden 3
Det finns nån sorts symbolik i detta: https://sakochliv.se/2020/03/09/vice-riksbankschefen-martin-floden-smittad-av-corona/

F3768665-C920-414D-8A98-07817B3B5D27.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp