[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
På hyllorna för ris, havregryn, havremjölk, pasta etc så var såklart det som återstod endast (dyra) ekologiska produkter

[OT] Coronatråden 3
På hyllorna för ris, havregryn, havremjölk, pasta etc så var såklart det som återstod endast (dyra) ekologiska produkter
Sjukt.
Jag behöver mer ris oavsett. Hoppas det finns nåt vettigt kvar på orienthuset när jag väl kommer loss.. fast dit hittar kanske inte prepper-Svensson för att köpa ris utan svensk eller engelsk text på påsen.

[OT] Coronatråden 3
Jag jobbar inom vård och idag infördes kommunen besöksförbud på sjukhus, äldreboenden mm. Helt otroligt att vi inte hade det tidigare. Vi personalen gör allt vi kan att hålla viruset ute men om alla kan komma in och det finns ingen koll på besökare då är det ju helt meningslös. Och de flesta som bor här skulle sannolikt dö om de blir smittat.
Vi har nu på alla dörrar lappar med 'STOP' och' 'BESÖKSFÖRBUD' med en förklaring varför och vi hoppas att anhöriga/besökare förstår för det är ju inte vårt jobb att bråka och diskutera med folk.

Inom vård får vi också stora problem när skolor ska stängas, för dem som har småbarn kan då inte jobba och det finns ju redan stor personalbrist, framförallt sjuksköterskor. Det är ett mycket allvarligt problem för vem ska vårda de sjuka och dem som skulle dö. Lätt att säga "ni får jobba hemma'" men det går ju inte i sjukvården. Och vi som jobbar med patienter får ABSOLUT inte komma på jobbet om vi känner oss bara en liiiite sjuk, och klart att vi känner oss stressat, osäkert och lite sjuk nu. Jag har nu t.ex huvudvärk men vet inte om jag fick det från de 8 liter kaffe, de många stressiga jobbtimmar eller om det är nåt annat.

Vi är också rädd att vi får läkemedelsbrist på vanliga och viktiga läkemedel (som tillverkas i Kina) och som folk börja hamstra nu (t.ex värktabletter). Vi hotas även av utrustningsbrist såsom andningsmasker, munskydd, handskar och engång skyddsrockar.

Jag tvivlar stark att den svenska sjukvården klarar en situation likt den i Italien. Sjukhusen kan då tvingas prioritera bort allt annat än de mest akuta sjukdomsfallen, och det är man ju inte van i Sverige, det gör man bara vid stora olyckor. Så jag hoppas att om vi får ett fullskaligt utbrott att det inte blir en katastrofsiuation.

[OT] Coronatråden 3
Glömde de jvla kolsyretuberna så fick åka tillbaka till Ica. Nu är ALLT vitt bröd slut.
Jag måste erkänna att jag blir lite skakad. Tur att jag ligger steget före.
Vitt bröd, ah denna välkända källa till volymmässigt effektiva snabba och nyttiga kolhydrater!

[OT] Coronatråden 3
En del av de åtgärder presidenten presenterade inatt var just att införa tillfällig sjukpenning, men det har det naturligtvis varit tyst om i svensk media.
Jag läser mest Guardian men har missat det även där. Det var ju ett oväntat smart drag oavsett. Då är de ungefär där vi är med andra ord. Återstår att se om en vecka eller två hur stor spridning de och vi redan haft.

[OT] Coronatråden 3
En del av de åtgärder presidenten presenterade inatt var just att införa tillfällig sjukpenning, men det har det naturligtvis varit tyst om i svensk media.
Det är väl inte klart än? Ena sidan motsätter sig en sån lösning.

[OT] Coronatråden 3
Vitt bröd är ju sjukt viktigt i dessa tider, vad ska man annars bred jordnötssmöret på? Typ prio ett efter pilsner ju. Pasta kan man låna av grannen.

[OT] Coronatråden 3
Statsepidemiologen tycker inte att företag ska uppmana sina anställda att jobba hemifrån. Eftersom inte alla kan göra det vore det ojämlikt, tycker han. Man tar sig för pannan.

[OT] Coronatråden 3
Statsepidemiologen tycker inte att företag ska uppmana sina anställda att jobba hemifrån. Eftersom inte alla kan göra det vore det ojämlikt, tycker han. Man tar sig för pannan.
Ja, det verkar värre än jag trodde. Mycket märkligt uttalande.

[OT] Coronatråden 3
Det bästa vore om man kunde jobba från ett annat land, typ Somalia.

[OT] Coronatråden 3
Domen blir hård. Han tyckte dessutom att det var en god idé att åka till Somalia när Sverige o världen stod för en pandemi. Utöver detta vanvett så har han levererat alla tvärsäkra påståenden som visat sig vara felaktiga. Hur vore det med lite ödmjukhet inför ett okänt hot?

[OT] Coronatråden 3
Jag jobbar inom vård och idag infördes kommunen besöksförbud på sjukhus, äldreboenden mm. Helt otroligt att vi inte hade det tidigare. Vi personalen gör allt vi kan att hålla viruset ute men om alla kan komma in och det finns ingen koll på besökare då är det ju helt meningslös. Och de flesta som bor här skulle sannolikt dö om de blir smittat.
Vi har nu på alla dörrar lappar med 'STOP' och' 'BESÖKSFÖRBUD' med en förklaring varför och vi hoppas att anhöriga/besökare förstår för det är ju inte vårt jobb att bråka och diskutera med folk.

Inom vård får vi också stora problem när skolor ska stängas, för dem som har småbarn kan då inte jobba och det finns ju redan stor personalbrist, framförallt sjuksköterskor. Det är ett mycket allvarligt problem för vem ska vårda de sjuka och dem som skulle dö. Lätt att säga "ni får jobba hemma'" men det går ju inte i sjukvården. Och vi som jobbar med patienter får ABSOLUT inte komma på jobbet om vi känner oss bara en liiiite sjuk, och klart att vi känner oss stressat, osäkert och lite sjuk nu. Jag har nu t.ex huvudvärk men vet inte om jag fick det från de 8 liter kaffe, de många stressiga jobbtimmar eller om det är nåt annat.

Vi är också rädd att vi får läkemedelsbrist på vanliga och viktiga läkemedel (som tillverkas i Kina) och som folk börja hamstra nu (t.ex värktabletter). Vi hotas även av utrustningsbrist såsom andningsmasker, munskydd, handskar och engång skyddsrockar.

Jag tvivlar stark att den svenska sjukvården klarar en situation likt den i Italien. Sjukhusen kan då tvingas prioritera bort allt annat än de mest akuta sjukdomsfallen, och det är man ju inte van i Sverige, det gör man bara vid stora olyckor. Så jag hoppas att om vi får ett fullskaligt utbrott att det inte blir en katastrofsiuation.

Tydligen är det precis som du beskriver stor brist på handsprit och andningsmasker på våra sjukhus.
Helt otroligt egentligen med tanke på hur pass kort tid vi haft det här trycket på sjukvården.
Men det är väl som med allt annat i det här landet tyvärr.

Att vissa sjukvårdsanställda får svårt att ta sig till jobbet om skolorna stänger är förstås ett problem men samtidigt ger stängda skolor färre smittade i samhället och därigenom en mindre belastning på vården.
Sen ska man betänka att barnen kan komma att smitta föräldrarna, d.v.s att sjuksköterskorna och läkarna tvingas sjukskriva sig i veckor.
Hamnar vi i Italiens situation så kommer folk att uppleva tider dom aldrig trodde att vi skulle uppleva igen.
Dödstalen där ligger kring 200 personer per dag.
Många äldre avlider delvis av skälet att sjukvården där tvingas till prioriteringar, att äldre människor lämnas halvt om halvt åt sitt öde då de allt annat än tillräckliga resurserna satsas på yngre förmågor istället.

[OT] Coronatråden 3

[OT] Coronatråden 3
Tur man gillar havregryn och gulaschsoppa (var för sig). De hyllorna gapade dock rätt tomma idag med..

[OT] Coronatråden 3
Förresten: bör man under apokalyptiska förhållanden hålla sig fit på bekostnad av kalorier och (temporärt) immunförsvar, eller är hibernerande approach att föredra? Beställde Wilderängs preppingbok tidigare i veckan men snålade med slöfrakt :/

[OT] Coronatråden 3
Det enda jag köpt som har med situationen att göra är en extra burk vitaminer och mineraler. Jag kan förmodligen leva med att äta allt det där som står kvar på hyllorna när alla andra valt färdigt vad de ska idiotbunkra.

[OT] Coronatråden 3
Och apropå fejk njus så är Trump dum eftersom han vidtar åtgärder (som alla andra också kommer vidta om ett tag). Spelar ingen roll vad han gör, han är dum. Alltid. Måste påpekas!

Ja vita huset är ju kända för att länge legat i framkant och jobbat proaktivt i den här frågan.

[OT] Coronatråden 3
Vad har det med saken att göra? Mitt inlägg ironiserar över den svenska pajasjournalistkåren som ALDRIG kan skriva något positivt om Trump. Deras hat lyser igenom i varenda rad de skriver, dag efter dag. Sjukt oprofessionellt.
Bara ironiserade lite över ditt irrelevanta och lite småtrötta inlägg.

[OT] Coronatråden 3
Vad har det med saken att göra? Mitt inlägg ironiserar över den svenska pajasjournalistkåren som ALDRIG kan skriva något positivt om Trump. Deras hat lyser igenom i varenda rad de skriver, dag efter dag. Sjukt oprofessionellt.

Det finns inget positivt att skriva bara. Ingen konspiration där.

[OT] Coronatråden 3
Eländiga ironi.

Jag gick ut i "brygg- och förrådshuset" för att se vad vi hade och vad som behövde fyllas på. Det vi har allra mest av är en väldig massa öl kvar från storfesten i somras. Alla av den sort som ingen gillade (då heller) - Corona.

Skeppa över dom till mig! Jag älskar nämligen Corona, gärna med lite lime i. JA, JAG SA DET! JAG ÄLSKAR SKITEN! Fick jag dricka en öl för resten av livet så skulle det var Corona.

[OT] Coronatråden 3
Är han vänster? Då är det ok med irrationella uttalanden som saknar logik så länge man står stadigt på en känslomässig värdegrund.

[OT] Coronatråden 3
Om jag ska dra någon slutsats av förra trådens stängande till följd av ett inlägg jag skrev misstänker jag att denna tråd också börjar ligga i farozonen till följd av några inlägg med politiska vibbar på sistone.

[OT] Coronatråden 3
Han har också sagt att viruset dör av sig självt i April, då det blir varmt.
Lysande. Då kan vi också konstatera att snacket om att Stockholm skulle vara drabbat är rena nyset. Vi har på sistone haft temperaturer som ligger långt över de som är typiska för ställen som Prudhoe Bay i april.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Och apropå fejk njus så är Trump dum eftersom han vidtar åtgärder (som alla andra också kommer vidta om ett tag). Spelar ingen roll vad han gör, han är dum. Alltid. Måste påpekas!
USA är i stora delar att likna vid ett u-land. Fattigt, saknar tillräcklig allmän sjukvård och dålig utbildning.
Corpnaviruset i kombo med den sittande presidenten kommer vara en katastrofal kombo.

[OT] Coronatråden 3
Nån som har koll på hur det ser ut med World Tour framöver?

Paris-Nice pågår ju (med publikrestriktioner), de italienska loppen är väl rökta, men i övrigt?

Det vore ju trist om det inte finns nåt att titta på om man måste sitta inne framöver... Skidsäsongen har ju i princip tagit tvärslut

[OT] Coronatråden 3
Ja vita huset är ju kända för att länge legat i framkant och jobbat proaktivt i den här frågan.

Hahaa! Trump är som Bagdad Bob, säger allt är i kontroll medans man ser hur allt rasar bakom honom, hans agerande riskerar främst hans anhängare men det skiter ju han i så länge han får sitta kvar!

Allt han gjort är att göra situationen värre!

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Han har också sagt att viruset dör av sig självt i April, då det blir varmt.
Det återstår väl att se vad som händer i april. Vår egen statsepidemiolog, som borde vara expert, har ju redan sagt många liknande saker som visat sig vara fel. Först skulle viruset inte ta sig utanför Kina, sedan skulle det peaka i Sverige i fredags, därefter i tisdags, osv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp