[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Om det finns rutiner, som han följt, så är kanske ditt frågeställande ganska irrelevant? Jag vet inte hur man blir statsepidemiolog. Men det borde ha nåt med utbildning och erfarenhet att göra.
Nu vet jag inte vad du menar, men det handlar inte bara om att följa rutiner. Med hans uppdrag har han ansvar att ta fram rutiner, se till att planer och beredskap finns, osv. Det innebär att om det saknas rutiner eller om de som ev finns är bristfälliga, så är det hans ansvar. Det kan inte skyllas på "jag följde bara rutinerna"!

Hur statstjänstemän utses är nog en annan diskussion...

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3

[OT] Coronatråden 3
Du menar att ditt gnäll på mitt inlägg är mer relevant? Du får nog tänka igenom en gång till varför du skriver som du gör. Du har inte tillfört något medan jag lyfte en aspekt av hanteringen av corona, nämligen att media klankar på åtgärder för att de utförs av "fel" person. Jag är 100% övertygad om att rapporteringen varit den omvända om Obama beslutat samma sak. Därmed påverkar journalistkåren folks inställning till åtgärderna, vilket är helt korrupt.

Japp, Obama hade givetvis fått stående ovationer om han utnämnt sig själv till virusexpert och vecka efter vecka styvnackat hävdat att allt är lugnt. Nä, jag tror du gör bäst i att avvakta bättre tillfällen att ta till brösttoner om medias snedvinkling av Trump.

[OT] Coronatråden 3
Tyskland planerar stimulanspaket på _460 miljarder_ euro. För en ekonomisk analfabet som jag själv - kan någon förklara hur det praktiskt är möjligt att på kort tid kunna trolla fram såna summor?

[OT] Coronatråden 3
Smart drag av regeringen att lämpa över beslutet om ev skolstängningar på rektorerna, då slipper man ju själv ta ansvar för ev beslut i ena eller andra riktningen...

[OT] Coronatråden 3
Tyskland planerar stimulanspaket på _460 miljarder_ euro. För en ekonomisk analfabet som jag själv - kan någon förklara hur det praktiskt är möjligt att på kort tid kunna trolla fram såna summor?
Äh, pengar är ju bara en digital siffra på ett konto idag?

[OT] Coronatråden 3
Nu vet jag inte vad du menar, men det handlar inte bara om att följa rutiner. Med hans uppdrag har han ansvar att ta fram rutiner, se till att planer och beredskap finns, osv. Det innebär att om det saknas rutiner eller om de som ev finns är bristfälliga, så är det hans ansvar. Det kan inte skyllas på "jag följde bara rutinerna"!

Hur statstjänstemän utses är nog en annan diskussion...
Och du har såklart insikt i hur rutinerna är/varit och huruvida han (och andra) följt/skapat dem? Om du inte har det kan man lätt betrakta din kritik som rena gissningar. Min gissning är att denna person inte är ensam i arbetet med/mot epidemier. Inte i Sverige och inte i världen. Jag misstänker att det finns ett utbyte mellan epidemiologer världen över, som analyserar de epidemier som varit och dragit slutsatser av det. Men, det är såklart bara mina gissningar.

Ja, det är säkert helt okunniga människor som utses till chefsposter inom specialområden...

[OT] Coronatråden 3
Kan man
Äh, pengar är ju bara en digital siffra på ett konto idag?

Tja, de har ju erfarenhet, Tyskland har ju tryckt upp pengar tidigare. ;)

1584103482672.png

1584103303317.png

1584103317391.png

Bilagor

• 1584103403778.png
    1584103403778.png
    565.3 KB · Besök: 264
[OT] Coronatråden 3
Smart drag av regeringen att lämpa över beslutet om ev skolstängningar på rektorerna, då slipper man ju själv ta ansvar för ev beslut i ena eller andra riktningen...
Och regeringen vet inte lika mycket om skolors behov och möjligheter att stänga ner skolor. När regeringen ska detaljstyra blir det gnäll, låter de personer/organisationer avgöra själva blir det gnäll.

[OT] Coronatråden 3

Man sänker kapitaltäckningskraven och vipps så finns mer pengar :)

[OT] Coronatråden 3
Då är det ju än mer obegripligt hur olikt man agerat länder emellan..
Och du har såklart insikt i hur rutinerna är/varit och huruvida han (och andra) följt/skapat dem? Om du inte har det kan man lätt betrakta din kritik som rena gissningar. Min gissning är att denna person inte är ensam i arbetet med/mot epidemier. Inte i Sverige och inte i världen. Jag misstänker att det finns ett utbyte mellan epidemiologer världen över, som analyserar de epidemier som varit och dragit slutsatser av det. Men, det är såklart bara mina gissningar.

Ja, det är säkert helt okunniga människor som utses till chefsposter inom specialområden...

[OT] Coronatråden 3
Helt okunniga är de nog ytterst sällan. Men om de är kunniga inom rätt område, är en annan femma...
Jag misstänker ändå att chefsläkare har nån sorts läkarbakgrund, och att statsepidemiologer har en bakgrund som epidemiologer. Men, jag luras ju hela tiden av media (och tänker för lite själv).

[OT] Coronatråden 3
Jag köpte en ny låda Apothic Red. Måste ha respekt för ett vin som översätts till "Apotekets röda" ;-)
Pasta och ris var helt slut på lunchen idag. Willys Wieselgrensplatsen. Men sålänge det finns chafförer som kan köra dit fler paket är jag inte så orolig. Får köpa ris och strösocker senare idag eller i morgon istället.
Det skrevs tidigare om att vitt bröd var slut på Ica Maxi.
På Willys var mjöl och strösocker slut. Tolkar det som att Willys-kunderna i större utsträckning än ICA-kunderna gör sitt bröd själva.
Men ingen i området verkar gilla gröt.

[OT] Coronatråden 3
Då är det ju än mer obegripligt hur olikt man agerat länder emellan..
Är det? Alla länder är inte likadana. Och hur olikt har man agerat? Tidsmässigt reagerade ju Kina först, och nu är Italien först (i Europa). Men vad skiljer egentligen i åtgärder?

[OT] Coronatråden 3
Jag misstänker ändå att chefsläkare har nån sorts läkarbakgrund, och att statsepidemiologer har en bakgrund som epidemiologer. Men, jag luras ju hela tiden av media (och tänker för lite själv).
Han har bakgrund som smittskyddsläkare, men blev byråkrat för 10-15 år sedan. Mitt intryck av DN-intervjun är att här har vi nån som hittat en lugn reträttposition och mest inväntar pensionen. Sen small det till. Det lilla förtroende jag hade kvar försvann totalt när han började prata om ”ojämlikhet”...

[OT] Coronatråden 3

Han har haft den här positionen i åtminstone 5 år. Det är nu de ev rutinerna och planerna testas skarpt. Funkar de inte är det hans ansvar, oavsett vem som skapat dem. På
5 år har man gott om tid att sätta sig in i och omarbeta planer och rutiner.

Första steget, spåra och stoppa smittspridningen har uppenbart inte funkat eftersom man underskattade problemet och inte satte in åtgärder i tid, trots att erfarenhet fr andra länder fanns. Nu har man gått vidare till nästa steg som är att skydda riskgrupper. Återstår att se hur det går med det.

[OT] Coronatråden 3
Kikade på mat.se Vissa grejer är ju helt slut, samt den billigaste 2.8% :(
Sitter själv i hemkarantän och har bara 1 folkis och 1 flaska maltdryck.

[OT] Coronatråden 3
Omni.se

" Den svenska vården är dåligt rustad för ett stort utbrott av coronaviruset. Det säger Andreas Fischer, ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm, till Expressen.

Fischer gör en kalkyl för Stockholm på om tio procent av de 2,3 miljoner invånarna skulle smittas. Då beräknas det kräva 2 300 intensivvårdsplatser. I nuläget finns det 90 platser i Stockholm.

– Tittar vi på antalet intensivvårdsplatser i Italien, där fem procent av alla smittade dött, så har de ändå mer än dubbelt så många platser som vi per invånare, säger han."

Lite otippat men inte alls oväntat, dvs att Italien har dubbelt så många intensivvårdsplatser per invånare än i Sverige.
90 platser. Det förslår inte långt om många blir sjuka. Men "ladorna är fulla med pengar" enlig Magdalena. Va bra men bättre vore väl om en del av pengarna hade lagts till att bygga ut vården. Dessutom ett område som vi vet har problem sedan länge, detta utan Corona.
Som jag tolkar dig menar du att 90 intensivvårdsplatser är för lite. Hur många menar du att Stockholm borde ha? Jag tolkar dina siffror som att du anser att det krävs en intensivvårdsplats per 100 smittade. Nu snackas det om 60-70% smittade vilket i så fall skulle innebära runt 15000 platser om alla rätt orealistiskt skulle vara sjuka samtidigt. Med en kraftig peak borde det dock kunna vara en skaplig andel av dessa som är sjuka samtidigt. Jag utgår från att de 90 existerande platserna under normala förhållanden är en hyggligt rimlig siffra i relation till behovet. Hur många platser vill du att man ska hålla igång utöver dessa som en buffert för en kommande situation i stil med vad det talas om att detta skulle kunna utvecklas till? 100 platser? 1000 platser? 10000 platser? Och hur ska man hantera personalfrågan? Jag antar att kraven på intensivvårdspersonal gör att man inte snabbutbildar sådana på några veckor.

Och med detta inte sagt att det är fel att ha en buffertkapacitet. När det handlar om sådana våldsamt annorlunda volymer än normalt blir dock dimensioneringen inte helt uppenbar.

[OT] Coronatråden 3
Japp, Obama hade givetvis fått stående ovationer om han utnämnt sig själv till virusexpert och vecka efter vecka styvnackat hävdat att allt är lugnt. Nä, jag tror du gör bäst i att avvakta bättre tillfällen att ta till brösttoner om medias snedvinkling av Trump.
Vem har påstått att Trump är en virusexpert? Vad är vitsen med att hitta på saker som ingen sagt?
Måste man vara expert för att vidta åtgärder? I så fall kan ju Sveriges regering avgå omedelbart eftersom de inte är experter men ändå har vidtagit åtgärder.

Medias hatvinkling mot Trump har pågått sen han tillträdde. Det blir bara patetiskt påtagligt när även vettiga saker utmålas som negativt. Men du gillar förmodligen den vinklingen och då är det rätt meningslöst att vi "diskuterar", då du knappast kommer kunna bedöma saken objektivt.

[OT] Coronatråden 3
Snacka om panik när man ser alla dessa peppers och desperata stollar.
Det blir intressant vad som nu kommer att ske med alla ungar som ska vara hemma på kammaren.

[OT] Coronatråden 3
Vem har påstått att Trump är en virusexpert? Vad är vitsen med att hitta på saker som ingen sagt?
Måste man vara expert för att vidta åtgärder? I så fall kan ju Sveriges regering avgå omedelbart eftersom de inte är experter men ändå har vidtagit åtgärder.

Medias hatvinkling mot Trump har pågått sen han tillträdde. Det blir bara patetiskt påtagligt när även vettiga saker utmålas som negativt. Men du gillar förmodligen den vinklingen och då är det rätt meningslöst att vi "diskuterar", då du knappast kommer kunna bedöma saken objektivt.

Jag vet inte var du gömt dig senaste veckorna, men Trumps uttalanden om viruset och om sina egna förmågor har varit svåra att undvika. Och vad gäller årgärder är väl frågan snarare vad man inte gjort än vad man gjort.

[OT] Coronatråden 3
... då är det rätt meningslöst att vi "diskuterar", då du knappast kommer kunna bedöma saken objektivt.

Att någon inte har samma sätt att se på världen som dig behöver inte innebära att de är mindre objektiva än dig. Kanske är det så att den som tycker annat än dig är mer objektiv?

[OT] Coronatråden 3
Jo, Andreas Fischer, ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna tycker uppenbarligen att det är lite o jmf med Italien som har dubbelt så många. Och ja, 90 platser i Sthlm låter lite klent, tycker du inte det? Ingen aning vilken buffert ett samhälle bör ha men brister har blivit tydliga redan nu initialt i pandemin; personalbrist, vårdplatser, handsprit, skyddskläder, testutrustning,respiratorer osv osv. Något man kanske borde ha kunnat planera för tidigare.

Såg förresten att försvarets skyddsmask 90 inte får användas annat än av försvaret. Det pga att CE-märkning saknas.

Som jag tolkar dig menar du att 90 intensivvårdsplatser är för lite. Hur många menar du att Stockholm borde ha? Jag tolkar dina siffror som att du anser att det krävs en intensivvårdsplats per 100 smittade. Nu snackas det om 60-70% smittade vilket i så fall skulle innebära runt 15000 platser om alla rätt orealistiskt skulle vara sjuka samtidigt. Med en kraftig peak borde det dock kunna vara en skaplig andel av dessa som är sjuka samtidigt. Jag utgår från att de 90 existerande platserna under normala förhållanden är en hyggligt rimlig siffra i relation till behovet. Hur många platser vill du att man ska hålla igång utöver dessa som en buffert för en kommande situation i stil med vad det talas om att detta skulle kunna utvecklas till? 100 platser? 1000 platser? 10000 platser? Och hur ska man hantera personalfrågan? Jag antar att kraven på intensivvårdspersonal gör att man inte snabbutbildar sådana på några veckor.

Och med detta inte sagt att det är fel att ha en buffertkapacitet. När det handlar om sådana våldsamt annorlunda volymer än normalt blir dock dimensioneringen inte helt uppenbar.

[OT] Coronatråden 3
Det är festligt att vissa verkar tro att bara för att man innehar en viss post (vare det sig är läkare, forumtroll eller statsmin.. svetsare) så är man garanterat kompetent att utföra uppgiften man har framför sig.

Något mer on topic i OT så tycker jag Sydkorea verkar göra saker rätt.

[OT] Coronatråden 3
En fullstor frys rymmer varierad kost till bra många dagar. De flesta jag känner har en fullstor frys som dessutom är fullproppad. Alltid.

[OT] Coronatråden 3
Svenska samhället har ju under ganska lång tid varit inriktat på att effektivisera, just-in-time leveranser, så små lager som möjligt osv. Samt att politikerna monterat ner civil & vanliga försvaret. Så det blir nog en lärdom det här, som dom kanske kommer ihåg någon månad efter att det är över....

Såklart det blir tomt i butikerna om alla plötsligt handlar mkt mer än vanligt, men inget problem, det kommer en ny lastbil på Må.

[OT] Coronatråden 3
Om man alltid har 3 veckors förråd av mat hemma vete fan om man inte ingår i stolleskaran.

Alltså jag bor en villa ensam. Är ingen prepper men har hyfsat stort kök. Tror jag har mat för 3 veckor utan någon direkt bunkring.. Kyl, frys, skafferi tömmer man inte på fyra dagar direkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp