[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Jag tror kanske inte att det bra att han förefaller föra ett resonemang helt utan sammanhang och inte kan svara på frågor utan att sväva iväg.

Ditt första stycke förefaller vara mera trams från en djup källa så jag lämnar det.
Ja, experter har en tendens att "sväva iväg", då saker och ting ibland är mer komplexa än vad lekmän begriper.

Mitt första stycke var ett svar (önskan om förtydligande) på en möjlig insinuation att man inte ska lita på kompetenta människor, för de kan göra ett dåligt jobb.

[OT] Coronatråden 3
En sak som jag är lite förundrad över är att de, i Stockholm i alla fall, har slutat testa de som inte är allvarligt sjuka.

Vore det inte en bra info att även de som har haft milda symptom faktiskt vet att de sedan är immuna(re) och kan återgå till att jobba och bidra till minskad ekonomiska problem?

Själv sitter jag nu i en situation där jag har varit osocial i fjällen en vecka, så jag är troligen inte smittad. Under tiden har min sambo, som är kvar i den stora människobyn, fått ont i halsen. Om jag åker hem i morgon lördag så borde jag alltså sätta mig i karantän och inte gå till jobbet på måndag (går inte att jobba hemma). Om hon bara har en vanlig förkylning så är det ju kontraproduktivt att jag sitter i karantän två veckor, och sedan kanske ger mig ut och blir smittad?
Jag undrade samma sak, tills nån sa att det tar från begränsade resurser att testa "för många". Det är viktigare att testa de som verkligen behöver testas än att "strötesta" fler. I en perfekt värld hade det ju varit intressant/smart att testa alla.

[OT] Coronatråden 3
Ja, experter har en tendens att "sväva iväg", då saker och ting ibland är mer komplexa än vad lekmän begriper.

Mitt första stycke var ett svar (önskan om förtydligande) på en möjlig insinuation att man inte ska lita på kompetenta människor, för de kan göra ett dåligt jobb.

Ja, du har rätt. Han är expert jag är dum. Förlåt.
Nu sitter jag ändå här rejält illamående för nu är det en annan expert i tidning som säger tvärtom. Nu snurrar det skallen må du tro.

[OT] Coronatråden 3
Jag vet inte var du gömt dig senaste veckorna, men Trumps uttalanden om viruset och om sina egna förmågor har varit svåra att undvika. Och vad gäller årgärder är väl frågan snarare vad man inte gjort än vad man gjort.
Nu var det inte hans uttalanden jag skrev om, utan medias vinkling av huruvida det är bra eller dåligt att stänga gränsen mot Europa. Tror du att det ökar eller minskar spridningen?

[OT] Coronatråden 3
Lite samlat svammel:

Efter att under en lång tid ha lämnat felaktig information och viftat bort riskerna med coronaviruset försöker en pressad Trump nu göra en kovändning och skylla ifrån sig. Men en rad händelser visar att han agerat felaktigt.

✅ Sa att antalet coronafall minskar – trots att det var tvärtom
– Antalet fall kommer inom ett par dagar att minska och vara nära noll. Vi har gjort ett riktigt bra jobb. Det minskar tydligt, det ökar inte, sa Trump vid en presskonferens i Vita Huset.

✅ Sa att att vaccin snart är här - men blev rättad
Vid Vita Husets samtal med läkemedelsindustrins chefer förra måndagen hintade Trump att ett vaccin bara är några månader borta. Men han blev rättad
– Jag har hört siffror om att det går snabbt, några månader. Jag hörde att ett år är överdrivet, sa Trump.
Anthony Fauci, chef vid Nationella Institutet för Allergi och Infektionssjukdomer rättade Trump och förklarar att det tar mer än ett år att utveckla och testa vaccinet innan det når allmänheten.
✅ Undrade om inte vanligt influensavaccin räcker
Vid samma möte frågade Trump om inte vaccinet för vanliga säsongsinfluensan kan användas mot coronaviruset varpå en av de deltagande forskarna fick tala om för Trump att det inte stämde.
✅ Sa att det är som en influensa
Trump har flera ggr kallar coronaviruset för vanlig influensa och kallade i onsdags på Fox News coronaviruset för coronainfluensan.
– Det är som en influensa, sa Trump.
✅ Sa att WHO har fel
I samma intervju sa han att WHO ger falsk information om virusets dödlighet och att dödligheten är lägre.
✅ Uppmuntrade sjuka att gå till jobbet
Trump har uppmuntrat personer med coronaviruset att gå till jobbet.
– Om vi har tusentals eller hundratusentals personer som blir bättre om de bara gör ingenting eller till och med är på jobbet - en del av dem går till jobbet men de blir ändå bättre, sa Trump vilket går helt på tvärs med rekommendationerna från CDC, USA:s Centers for Disease Control and Prevention som uppmanat alla som är sjuka att stanna hemma från jobbet.
✅ Sa att viruset försvinner i april - vilket avvisas av experter
Trump har vid flera tillfällen sagt att coronaviruset försvinner i april när det blir varmare väder. Men Nancy Mesonnier, chef vid USA:s Nationella Center för Immun- och Lungsjukdomar har avvisat Trumps påstående.
Läs mer om Trumps bristfälliga agerande ang corona här https://nbcnews.to/2w1HfWV
ANALYS
Trumps felaktiga och bristande uttalanden om coronaviruset har lett till politiska problem på hemmaplan och nu riskerar Trump att drabbas inför valet."

Saxat från Marcus Oscarssons fb.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Ja, du har rätt. Han är expert jag är dum. Förlåt.
Nu sitter jag ändå här rejält illamående för nu är det en annan expert i tidning som säger tvärtom. Nu snurrar det skallen må du tro.
Inget att må dåligt över (man kan inte vara bäst på allt). Så, vad debatterar dessa två experter om?

[OT] Coronatråden 3
Lite samlat svammel:

Efter att under en lång tid ha lämnat felaktig information och viftat bort riskerna med coronaviruset försöker en pressad Trump nu göra en kovändning och skylla ifrån sig. Men en rad händelser visar att han agerat felaktigt.

– Antalet fall kommer inom ett par dagar att minska och vara nära noll. Vi har gjort ett riktigt bra jobb. Det minskar tydligt, det ökar inte, sa Trump vid en presskonferens i Vita Huset.

Vid Vita Husets samtal med läkemedelsindustrins chefer förra måndagen hintade Trump att ett vaccin bara är några månader borta. Men han blev rättad
– Jag har hört siffror om att det går snabbt, några månader. Jag hörde att ett år är överdrivet, sa Trump.
Anthony Fauci, chef vid Nationella Institutet för Allergi och Infektionssjukdomer rättade Trump och förklarar att det tar mer än ett år att utveckla och testa vaccinet innan det når allmänheten.
Vid samma möte frågade Trump om inte vaccinet för vanliga säsongsinfluensan kan användas mot coronaviruset varpå en av de deltagande forskarna fick tala om för Trump att det inte stämde.
Trump har flera ggr kallar coronaviruset för vanlig influensa och kallade i onsdags på Fox News coronaviruset för coronainfluensan.
✅ Sa att WHO har fel
I samma intervju sa han att WHO ger falsk information om virusets dödlighet och att dödligheten är lägre.
– Om vi har tusentals eller hundratusentals personer som blir bättre om de bara gör ingenting eller till och med är på jobbet - en del av dem går till jobbet men de blir ändå bättre, sa Trump vilket går helt på tvärs med rekommendationerna från CDC, USA:s Centers for Disease Control and Prevention som uppmanat alla som är sjuka att stanna hemma från jobbet.
Trump har vid flera tillfällen sagt att coronaviruset försvinner i april när det blir varmare väder. Men Nancy Mesonnier, chef vid USA:s Nationella Center för Immun- och Lungsjukdomar har avvisat Trumps påstående.
Läs mer om Trumps bristfälliga agerande ang corona här https://nbcnews.to/2w1HfWV
ANALYS
Trumps felaktiga och bristande uttalanden om coronaviruset har lett till politiska problem på hemmaplan och nu riskerar Trump att drabbas inför valet."

Du menar ungefär som statsepidemiologen i Sverige? Varför inget hat-drev mot honom? I princip allt han sagt har ju varit felaktigt.

Oj, nej just fan. Han har ju rätt värdegrund. Tänkte inte på det.

[OT] Coronatråden 3
Lite samlat svammel:

✅ Sa att WHO har fel
ANALYS

Men svenska politiker/epidemiologer är tydligen värre ändå...

[OT] Coronatråden 3
Ja, vpn kan säkert bli ett problem. Förhoppningsvis så jobbar nån på det också. Än då länge funkar det klocka. Sitter på vpn nu

Ja jag hörde av mig och adresserade problemet, vet inte om fler har haft samma problem men det borde ju vara rimligt. Hoppas det går att stärka upp.

[OT] Coronatråden 3
Du menar ungefär som statsepidemiologen i Sverige? Varför inget hat-drev mot honom? I princip allt han sagt har ju varit felaktigt.

Gör en lista på allt statsepidemiologen sagt som varit felaktigt. Har han sagt att fallen minskar? Att det är som en vanlig influensa? Sagt att viruset försvinner i April?

[OT] Coronatråden 3
Önskar forumet kunde vara en plats där allt bara fortsatte som vanligt så man inte behöver den här skiten vart man än vänder sig! :P

[OT] Coronatråden 3
Tycker det är intressant och relevant med inlägg om smittspridning, och vad stater och personer kan göra för att förhindra detta, och om beredskap, sjukvård, osv.

Men trist med inlägg om Trump & Löfven & Putin --- ?

[OT] Coronatråden 3

Hatdrev och hatmejl är precis vad statsepidemiologen Tegnell har blivit utsatt för:

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Hatdrev och hatmejl är precis vad statsepidemiologen Tegnell har blivit utsatt för:

Tycker man att det är viktigare att det är jämnlikt (jobba hemma) än att viruset sprids, då får man nog räkna med att inte alla älskar en...

[OT] Coronatråden 3
Gör en lista på allt statsepidemiologen sagt som varit felaktigt. Har han sagt att fallen minskar? Att det är som en vanlig influensa? Sagt att viruset försvinner i April?

Ingen har väl påstått att han svamlar i nivå med Trump, men nog har han klämt ur sig en och annan dumhet. Att lista dem här är rätt onödigt, då det gjorts på många andra ställen.

Han är säkert fullständigt kompetent som smittsyddsläkare, men det är inte det jobb han har längre. Han är statsepidemiolog och det är faktiskt något rätt annorlunda. I hans jobb ingår väldigt mycket mer än att vara läkare. En viktig del är kommunikation vid just såna här situationer och där är han allt annat än bra. Hur bra han är som läkare är bara delvis intressant sedan han tog det här jobbet. Om någon med hans jobb inte behöver kunna vara trovärdig vid kriser, undrar jag faktiskt om vi ens behöver ha någon på jobbet.

Lite som att den lämpligaste finansministern skulle vara den bästa ekonomen, eller ännu värre att tro att varje finansminister skulle vara fantastiska ekonomer. Eller att det är den bästa kirurgen som är klinikchef. Eller att... Jag tro det framgår vad jag menar.

[OT] Coronatråden 3
Jag vet inte om någon redan uttryckt något snarlikt men likt andra högre tjänstemän i ansvarsställning så borde hans absolut främsta uppgift vara att kommunicera, ha ansvaret och leda verksamheten. Experter har de säkerligen ett gäng till på samma myndighet och de behöver inte nödvändigtvis vara fenor på att kommunicera allihop men snubben i toppen förväntar jag mig är vass på det.

[OT] Coronatråden 3
To prepare for the onslaught of the deadly disease, nerds are changing absolutely nothing and are expected to rise up to rule the post-Coronavirus society, as they are the ones best adjusted to being sheltered in a basement, garage, or room for many days at a time marathoning Halo, Half-Life, The Legend of Zelda, Red Dead Redemption, or Horizon Zero Dawn. They're also ready for any post-apocalyptic wasteland, as they've played many, many hours of Fallout and are adept at killing bloatflies and collecting bottlecaps. Of course, many nerds are running out of hygienic products, but they say that's "not an issue."

[OT] Coronatråden 3
To prepare for the onslaught of the deadly disease, nerds are changing absolutely nothing and are expected to rise up to rule the post-Coronavirus society, as they are the ones best adjusted to being sheltered in a basement, garage, or room for many days at a time marathoning Halo, Half-Life, The Legend of Zelda, Red Dead Redemption, or Horizon Zero Dawn. They're also ready for any post-apocalyptic wasteland, as they've played many, many hours of Fallout and are adept at killing bloatflies and collecting bottlecaps. Of course, many nerds are running out of hygienic products, but they say that's "not an issue."
Vi kommer inte vara de som dör av psykologisk stress av sysslolöshet vid storskalig karantän iaf :-)

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3

Read "Ready player One" !

[OT] Coronatråden 3
Jahopp då har jag plockat upp corona. Känner mig lite yr men förhoppningsvis slipper sjukvården se mig. Med så är det oxå bara ett 6-pack.

[OT] Coronatråden 3
Ingen har väl påstått att han svamlar i nivå med Trump, men nog har han klämt ur sig en och annan dumhet. Att lista dem här är rätt onödigt, då det gjorts på många andra ställen.

Han är säkert fullständigt kompetent som smittsyddsläkare, men det är inte det jobb han har längre. Han är statsepidemiolog och det är faktiskt något rätt annorlunda. I hans jobb ingår väldigt mycket mer än att vara läkare. En viktig del är kommunikation vid just såna här situationer och där är han allt annat än bra. Hur bra han är som läkare är bara delvis intressant sedan han tog det här jobbet. Om någon med hans jobb inte behöver kunna vara trovärdig vid kriser, undrar jag faktiskt om vi ens behöver ha någon på jobbet.

Lite som att den lämpligaste finansministern skulle vara den bästa ekonomen, eller ännu värre att tro att varje finansminister skulle vara fantastiska ekonomer. Eller att det är den bästa kirurgen som är klinikchef. Eller att... Jag tro det framgår vad jag menar.
Jo, jämförelsen har faktiskt gjorts. Och jag tycker det är bättre med en kompetent person som förklarar nåt komplext än en kommunikatör som inte ens har förståelsen (på happynivå). Jag har tex inga krav på att en läkare ska gulla med mig för att jag ska lyssna. Trots att även läkare kan göra fel tror jag inte att jag vet bättre. Jag vet, inte så handlingskraftigt att tvivla på min känsla, men rent statistiskt är det troligare att läkaren har rätt.

[OT] Coronatråden 3
Den som lever får se. Nu, vidare tack.

Albin Ekdal har drabbats men är vid god hälsa. Vi ses på andra sidan.

[OT] Coronatråden 3
Blev väl lite glad när jag hörde att min arbetsgivare inte hade höjt priset på våra produkter. Men fabriken går på max och en etisk oberoende kommitté är tillsatt för att avgöra vem vi ska sälja till.
Vi sätter oss också själva i viss karantän och kommer prioritera jobben lite annorlunda ute på sjukhusen.

• Gilla
Reactions: Bsk
[OT] Coronatråden 3
Mer goda nyheter
"Toapappers-chefen: Lugn, vi kan leverera"

Det visar sig att pappersproduktionen är mer välmående här än i Japan.

(Och på tal om ledarskap, här är en kille som har allt. Titel, kommunikation och troligen expertis)

[OT] Coronatråden 3
Vanliga havregrynen slut på City Gross i Jönköping idag, enligt min sambo. Så nu är skafferiet fullt av svindyra ekologiska. Nu är det på riktigt!

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Ojoj, trauma! Coop Västberga
6B5DE1D0-D72F-48AF-B517-FAAF30A22898.jpeg
D01740CB-EB52-4784-984B-A4D9DEAAB3AC.jpeg
35211A66-DD03-433B-B313-A0338AFD3677.jpeg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp