[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Jag är imponerad av att någon som inte följer dansk inrikespolitik inte har fattat att det är en rent politiskt beslut. De har inte tid att testa alla pendlare. Alltså ett rent skämt.
Låter inte så imponerande att inte fatta något som handlar om något man inte följer.

[OT] Coronatråden 3
Det första man ska ha klart för sig när det kommer till strategin för att klara sig ur den här situationen så bra som möjligt är att det är kört för i princip hela världen att försöka hindra spridningen av covid-19, som redan sagts flera gånger i denna tråd. Så det bästa man kan göra är att sätta in åtgärder för att begränsa spridningen så att den sker i lagom takt, LAGOM takt. Man vill alltså INTE att det ska gå för långsamt heller, det som händer då är att man bara skjuter på det oundvikliga, att väldigt många människor blir smittade samtidigt så fort man släpper på dessa åtgärder. Just gör de bedömningen att spridningen ännu inte är såpass omfattande i Sverige att man vill göra fler åtgärder än vad man gjort. Det kommer fler åtgärder i takt med att spridningstakten ser ut att bli för hög om man inte gör det.
Dags att kalla in lite reglertekniker?

[OT] Coronatråden 3
Det första man ska ha klart för sig när det kommer till strategin för att klara sig ur den här situationen så bra som möjligt är att det är kört för i princip hela världen att försöka hindra spridningen av covid-19, som redan sagts flera gånger i denna tråd. Så det bästa man kan göra är att sätta in åtgärder för att begränsa spridningen så att den sker i lagom takt, LAGOM takt. Man vill alltså INTE att det ska gå för långsamt heller, det som händer då är att man bara skjuter på det oundvikliga, att väldigt många människor blir smittade samtidigt så fort man släpper på dessa åtgärder. Just gör de bedömningen att spridningen ännu inte är såpass omfattande i Sverige att man vill göra fler åtgärder än vad man gjort. Det kommer fler åtgärder i takt med att spridningstakten ser ut att bli för hög om man inte gör det.
Har du nån kommentar till uttalandet att det är fel att företag uppmanar sina anställda att jobba hemma eftersom det vore "ojämlikt"? Tycker du att sådana ideologiska/politiska uttalanden fr myndighetstjänstemän bidrar till att öka förtroendet/trovärdigheten för myndigheten?

[OT] Coronatråden 3
Ja, det är den uppfattningen man får ialla fall om man överkonsumerar happy som främsta nyhetskälla sen Jon Stewart la av.
Det jag undrar är om ni tror att han klarar denna manöver och varför resten av världen inte verkar tro att de kan vänta tills det tar "lite lagom" fyr i helvete.
Lägger man då till det faktum att samtliga prognoser han gjort fram till nu varit felaktiga....

[OT] Coronatråden 3
Har du nån kommentar till uttalandet att det är fel att företag uppmanar sina anställda att jobba hemma eftersom det vore "ojämlikt"? Tycker du att sådana ideologiska/politiska uttalanden fr myndighetstjänstemän bidrar till att öka förtroendet/trovärdigheten för myndigheten?
Det var hans sätt att indirekt kritisera dessa företag och myndigheter då han helst ser en viss smittspridning bland i övrigt friska människor.

[OT] Coronatråden 3
The govt strategy on #Coronavirus is more refined than those used in other countries and potentially very effective. But it is also riskier and based on a number of assumptions. They need to be correct, and the measures they introduce need to work when they are supposed to.

Ja, det är väl ungefär det jag försöker få fram. Fast jag begriper inget så det var väl bara slump.

[OT] Coronatråden 3
Hela Spanien satt i karantän! Man får bara gå ut för att ta sig till jobbet, köpa mat och medicin, eller söka vård på sjukhus. Kul för alla turister som får sitta och trycka på hotellrummen.

[OT] Coronatråden 3
Det var hans sätt att indirekt kritisera dessa företag och myndigheter då han helst ser en viss smittspridning bland i övrigt friska människor.
Då tycker jag vi kollar upp detta. Vill han sätta detta på pränt att han tycker det går lite kass med spridningen eftersom privata initiativ sabbar smitto frekvensen?

[OT] Coronatråden 3
Hela Spanien satt i karantän! Man får bara gå ut för att ta sig till jobbet, köpa mat och medicin, eller söka vård på sjukhus. Kul för alla turister som får sitta och trycka på hotellrummen.
Vaffan, och jag som väntar på en spårvagn därifrån.
Fast det är iofs undantag för att gå till jobbet.

[OT] Coronatråden 3
Man testar bara i undantagsfall. En 9åring med andningssvårighet kvalar inte in utan det stannar som trolig corona.

Måste erkänna att jag blir lite misstänksam. Tvek på att det finns så mycket test kvar.

[OT] Coronatråden 3

Gran Canaria med?
Dottern har en resa dit bokad om nån vecka,
korkat nog har hon köpt resan utan avbokningsskydd.

[OT] Coronatråden 3
Huvudsaken pengarna kommer in. Pengar är allt ??
Nja.. men min utbildning och yrke är starkt beroende på fastighetsbranschen. Jag är inte så bortskämd att mitt företag kan stå utan jobb flera månader och fortfarande förvänta mig en inkomst.
Regeringen funderar ju på att stänga ner universitet. Studenter blir utan CSN, förlorar lägenheter, orkar förmodligen inte med studierna p.g.a. inget hem, påverkar arbetslivsmarknaden, osv osv.
Ensamstående föräldrar som har deltidsarbeten, dom stänger eventuellt förskolor och skolor. Föräldrarna måste vara hemma, får förhoppningsvis försäkring en stund.
Samhället är uppbyggt på ett flertal ekonomiska skyddsnät, lån, osv. Vad händer om detta skiter sig?

Det är betydligt fler människor och familjer som kan få sina liv förstörda utav långsiktig ekonomiska problem än det är människor som mister livet av detta virus.

Men det är bara min åsikt och självklart skulle detta vara "worst case". Hoppas att dom hittar ett vaccin snabbt!

[OT] Coronatråden 3
Gran Canaria med?
Dottern har en resa dit bokad om nån vecka,
korkat nog har hon köpt resan utan avbokningsskydd.
Vet ej säkert men ryktet säger att det gäller hela Spanien inkl GC.

Dessutom så gissar jag att Spanien stänger gränserna inom en mkt snar framtid o då är det helt kört oavsett. Avbest.skydd eller ej, tror nog force major då kommer att åberopas så då kvittar det väl?

Läste att Ryan Air låter folk boka om sina biljetter, så du kan ju hoppas att hon bokade med ett välvilligt bolag.

Överhuvudtaget att resa nu är ganska oklokt.

[OT] Coronatråden 3
Man kan tycka att UD borde avråda fr resor då, och då tror jag man har rätt att få hela resan återbetald oavsett avbokningsskydd eller inte, åtminstone om det är charter/paketresa. Dock var UD rätt sena med att föra upp hela Italien på listan, så vi får väl se hur det blir med Spanien.

Norska UD avråder som sagt från ALLA icke-nödvändiga utlandsresor nu, så det varierar hur olika länder ser på detta.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Vet ej säkert men ryktet säger att det gäller hela Spanien inkl GC.

Dessutom så gissar jag att Spanien stänger gränserna inom en mkt snar framtid o då är det helt kört oavsett. Avbest.skydd eller ej, tror nog force major då kommer att åberopas så då kvittar det väl?

Läste att Ryan Air låter folk boka om sina biljetter, så du kan ju hoppas att hon bokade med ett välvilligt bolag.

Överhuvudtaget att resa nu är ganska oklokt.
Japp, hålla sig vid poolen är vår strategi. Lite kallt vatten dock. Men ölen är välkyld
BA28BC66-E678-4C0C-9681-A9AF2CECDD49.jpeg

[OT] Coronatråden 3
När man nu slutar räkna fall så kommer ju flera länder säkerligen gå om oss i statistiken snart. Skönt, då kanske vi har det överstökat om en vecka - nu känns det genast bättre!

[OT] Coronatråden 3
Ja, det är den uppfattningen man får ialla fall om man överkonsumerar happy som främsta nyhetskälla sen Jon Stewart la av.

Vad vill du ha sagt med denna kommentar egentligen?

Det jag undrar är om ni tror att han klarar denna manöver och varför resten av världen inte verkar tro att de kan vänta tills det tar "lite lagom" fyr i helvete.

Jag egentligen för lite om epidemiologi för att öht kunna ha en åsikt om detta (inte för att det hindrar folk på detta forum i särskilt stor grad) men av de utlåtanden jag har läst/hört av folk som faktiskt kan någonting om detta verkar det som att Sverige och UK gör rätt. Anledningen att andra länder gör annorlunda är antigen för att de är i en annan fas i utvecklingen av utbrottet, att politiker baserar sina beslut på vad de själva tror är rätt utan att lyssna på expertisen eller att de tar beslut utifrån vad som får dom att verka handlingskraftiga.

[OT] Coronatråden 3
Men vad ska folk med allt toapapper till?? Iofs går det ju mer nu när man jobbar hemma, tidigare såg man ju till att förlägga de tunga besöken till kontoret, dumt att ödsla fritiden på sånt?
Ja, vafan ska man hitta på när man gått hemma ett par dagar? "Inget bra på tv, jag tar en extrasittning för att få lite omväxling."

[OT] Coronatråden 3
Japp, hålla sig vid poolen är vår strategi. Lite kallt vatten dock. Men ölen är välkyldVisa bilaga 405825
Wow, vilken vy! Är det din privata pool och vilken ort är det?

Vi har bara 2 gemensamma pooler i vår urbanisation. Ingen havsutsikt tyvärr men trädgården runt poolerna är fin. Går m a o ingen nöd på oss heller mer än att jag sitter o försöker skrubba bort ngn jävla sealant som sitter som berget...

[OT] Coronatråden 3
Allt är värdelöst så bäst att göra inget. Eller tror du också att det är bra att det tar lite fart innan man sätter till lock down?
Kanske är det bäst att göra det som experterna föreslår? Justja, experterna var/är ju inte lika bra som vanligt folk med vanligt sunt förnuft..

[OT] Coronatråden 3
Du är ju helt otrolig. Vi snackar om nåt som tar 2 min att kolla upp på nätet, det är inte en forskningsstudie. Och det borde vara väldigt relevant för en epidemiolog att hålla sig informerad om de mest troliga smittvägarna.
Det tar en statsepidemiolog (eller en vd) bara två minuter att skura en toalett. Min fråga är: är det det en statsepidemiolog (eller en vd) ska göra? Han är inte ensam i organisationen. Är det han som ska göra allt? Är det verkligen bara en person som ska göra allt, eller är det många människor och organisationer som ska göra mycket?

[OT] Coronatråden 3
Vad vill du ha sagt med denna kommentar egentligen?

Jag egentligen för lite om epidemiologi för att öht kunna ha en åsikt om detta (inte för att det hindrar folk på detta forum i särskilt stor grad) men av de utlåtanden jag har läst/hört av folk som faktiskt kan någonting om detta verkar det som att Sverige och UK gör rätt. Anledningen att andra länder gör annorlunda är antigen för att de är i en annan fas i utvecklingen av utbrottet, att politiker baserar sina beslut på vad de själva tror är rätt utan att lyssna på expertisen eller att de tar beslut utifrån vad som får dom att verka handlingskraftiga.
Handlingskraft verkar vara viktigare än rätt åtgärder. Kanske borde statsepidemiologen åka omkring på en stridsvagn på Öresundsbron och avvisa danskar?

[OT] Coronatråden 3
Wow, vilken vy! Är det din privata pool och vilken ort är det?

Vi har bara 2 gemensamma pooler i vår urbanisation. Ingen havsutsikt tyvärr men trädgården runt poolerna är fin. Går m a o ingen nöd på oss heller mer än att jag sitter o försöker skrubba bort ngn jävla sealant som sitter som berget...
Gemensamma poolen, och vi hyr bara. Men nu är vi ju typ ensamma kvar i de ca 20 lägenheterna. De fulla britterna med många tatueringar har åkt hem.

[OT] Coronatråden 3
Angående stänga skolorna-hetsen folk utan kunskap skriker om, barn verkar inte bli speciellt sjuka: https://www.nature.com/articles/s41591-020-0817-4
Nej ungarna blir sällan sjuka själva men dom för smittan vidare.
Att stänga skolor verkar vara en standardåtgärd i de länder där man framgångsrikt lyckats begränsa smittans framfart.

Dessutom verkar Italiens taktik vara framgångsrik, säkert ett av skälen till att Spanien nu följer efter.

[OT] Coronatråden 3
Det tar en statsepidemiolog (eller en vd) bara två minuter att skura en toalett. Min fråga är: är det det en statsepidemiolog (eller en vd) ska göra? Han är inte ensam i organisationen. Är det han som ska göra allt? Är det verkligen bara en person som ska göra allt, eller är det många människor och organisationer som ska göra mycket?
Men hur förväntar du dig att det ska gå till? Att Luftfartsverket ska sitta och klura ut vilka alla olika myndigheter som kan ha intresse av vilka länder vi har flygförbindelser med, det är nog bäst vi åker ut till alla och informerar utifall att? Du tror inte att DE har annat att syssla med? Jag tycker det är fullt tillräckligt att de har informationen tillgänglig på sin webplats, så kan de som har behov av den enkelt kolla upp den.

Och nej, jag förväntar mig inte att statsepidemiologen ska göra allt ens i sin egen organisation. Men det är han han som är chef och därmed ansvarig, och bör ha sett till att denna viktiga information finns nånstans i organisationen, och naturligtvis att han inhämtar den när han tänker göra uttalanden relaterade till detta. Chefens ansvar är nämligen att organisera och styra arbetet.

Men du verkar tycka att det ska gå till på nåt annat sätt? Hur då? Vems ansvar är det att statsepidemiologen inte hade denna viktiga information?

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Kanske är det bäst att göra det som experterna föreslår? Justja, experterna var/är ju inte lika bra som vanligt folk med vanligt sunt förnuft..
Experterna tycker också olika. Det är bara att läsa vad olika välmeriterade professorer tycker för att inse det. Vad är det som säger att just de på FHM har rätt? De låter ju bevisligen politisk ideologi styra vilka åtgärder de tycker är lämpliga. Jag tycker det är bättre experterna strikt håller sig till vetenskap och fakta.

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Nej ungarna blir sällan sjuka själva men dom för smittan vidare.
Att stänga skolor verkar vara en standardåtgärd i de länder där man framgångsrikt lyckats begränsa smittans framfart.

Dessutom verkar Italiens taktik vara framgångsrik, säkert ett av skälen till att Spanien nu följer efter.

Man är inte smittbärande om man inte är smittad, men visst fortsätt posta innan du tänker. Det är populärt nuförtiden.

[OT] Coronatråden 3
Du väljer alltså att ha större förtroende för det kinesiska kommunistpartiet än folkhälsomyndigheten i denna fråga?

I detta fall ja,
Kina har till skillnad från våra myndigheter praktisk erfarenhet av att bekämpa diverse farsoter.
Man fick precis som grannländerna en viss träning i den tidigare SARS epidemin för en del år sedan.
Vår s.k folkhälsomyndighet verkar ha en helt egen syn på denna smitta, i princip alla andra länder tar mer allvarligt på detta än dem.
Kan naturligtvis bero på praktiska orsaker, exempelvis det att vi saknar resurser till mer långtgående åtgärder.

[OT] Coronatråden 3
Cykla Europa runt ska vara ok står det i annan tråd.

Allvarligt talat, om Spanien har undantagstillstånd och Danmark stänger gränsen så får man nog fundera på hur man ska göra nästa vecka med barnen. Jag bor 20 minuter från Danmark. Vad skiljer?

Politiken.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Men hur förväntar du dig att det ska gå till? Att Luftfartsverket ska sitta och klura ut vilka alla olika myndigheter som kan ha intresse av vilka länder vi har flygförbindelser med, det är nog bäst vi åker ut till alla och informerar utifall att? Du tror inte att DE har annat att syssla med? Jag tycker det är fullt tillräckligt att de har informationen tillgänglig på sin webplats, så kan de som har behov av den enkelt kolla upp den.

Och nej, jag förväntar mig inte att statsepidemiologen ska göra allt ens i sin egen organisation. Men det är han han som är chef och därmed ansvarig, och bör ha sett till att denna viktiga information finns nånstans i organisationen, och naturligtvis att han inhämtar den när han tänker göra uttalanden relaterade till detta. Chefens ansvar är nämligen att organisera och styra arbetet.

Men du verkar tycka att det ska gå till på nåt annat sätt? Hur då? Vems ansvar är det att statsepidemiologen inte hade denna viktiga information?
Som sagt, jag har ingen insyn i hur deras organisation ser ut. Jag finner det dock rätt orimligt att statsepidemiologen ska träffa sina utländska gelikar, prata med press och media och utföra alla arbetsuppgifter själv. Visst, han har ansvaret. Men ska chefen avgå (eller utstå en hatstorm) om nån i hans/hennes organisation inte gjort sitt jobb? Har du nån insikt i organisationen? Ska han avgå och låta nån annan (som tycker likadant) ta över? Gör det saken bättre?

[OT] Coronatråden 3
Experterna tycker också olika. Det är bara att läsa vad olika välmeriterade professorer tycker för att inse det. Vad är det som säger att just de på FHM har rätt? De låter ju bevisligen politisk ideologi styra vilka åtgärder de tycker är lämpliga. Jag tycker det är bättre experterna strikt håller sig till vetenskap och fakta.
"Bevisligen politisk ideologi" som styr? Statsepidemiologen träffar sina utländska kollegor och de verkar vara rätt överens. Är det en politisk konspiration och inte en grupp med experter? Ja, det är svårt att sia om nåt så komplext (och väldigt lätt att veta från sidlinjen). Vad har de välmeriterande kritikerna för kritik? Det jag läst så har de förståelse för de åtgärder som utförs (rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, vilket kan bli en del variationer om man har lite olika syn på bara tidpunkten). Olika länder, olika stadier, olika förutsättningar, olika åtgärder.

[OT] Coronatråden 3
Avbokningsskydd eller ej, nog har väl vi nog med sunt förnuft att inte resa i dessa tider?!

Jo självklart har jag tjatat på henne att inte åka + att jag pröjsar hennes biljett.
Men tänker mest att om det är undantagstillstånd i Spanien så kan väl inte resebolaget flyga dit = pengarna tillbaka och pappa får behålla sina ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp