atorger
Aktiv medlem
Sanktion för gravellopp / gruslopp?
Vi arrangerar i år första upplagan av ett motionslopp på grusväg. Vi har lagt ner vår själ i det och hoppas många kommer och att vi kan fortsätta hålla det många år framåt. Det görs helt ideellt ute på vischan av en liten organisation och då vi vill hålla ned kostnader och mängden administration för att orka satsa allt på att erbjuda bra banor så har vi inte sökt sanktion från cykelförbundet. Cykelförbundet erkänner inte heller gruscykling som en egen genre, och UCI har inte hunnit vara inne och lägga sin våta regelboksfilt på det. Vi har förvisso använt regelboken som guide för saker som är bra att tänka på som arrangör runt säkerhet och så vidare, men ärligt talat är jag inte jätteförtjust i all extra byråkrati man får på köpet, känns lite som det tar lite glädjen av det som är tänkt att vara ett lättsamt race som ska vara öppet för alla, inte bara fullblodscyklister. Men men, det är bara min känsla.
Och det är just det där att vi vill ha det öppet för alla som det med sanktion gnager litegranna, folk som har tävlingslicens är ju inte tillåtna att tävla i icke-sanktionerade lopp vad jag förstått. Så kanske man ska försöka få sanktion i alla fall? Hur ser ni som brukar köra gruslopp på detta? Undviker man icke-sanktionerade tävlingar, eller bryr man sig inte?
Och det är just det där att vi vill ha det öppet för alla som det med sanktion gnager litegranna, folk som har tävlingslicens är ju inte tillåtna att tävla i icke-sanktionerade lopp vad jag förstått. Så kanske man ska försöka få sanktion i alla fall? Hur ser ni som brukar köra gruslopp på detta? Undviker man icke-sanktionerade tävlingar, eller bryr man sig inte?