Sanktion för gravellopp / gruslopp?

atorger

Aktiv medlem
Vi arrangerar i år första upplagan av ett motionslopp på grusväg. Vi har lagt ner vår själ i det och hoppas många kommer och att vi kan fortsätta hålla det många år framåt. Det görs helt ideellt ute på vischan av en liten organisation och då vi vill hålla ned kostnader och mängden administration för att orka satsa allt på att erbjuda bra banor så har vi inte sökt sanktion från cykelförbundet. Cykelförbundet erkänner inte heller gruscykling som en egen genre, och UCI har inte hunnit vara inne och lägga sin våta regelboksfilt på det. Vi har förvisso använt regelboken som guide för saker som är bra att tänka på som arrangör runt säkerhet och så vidare, men ärligt talat är jag inte jätteförtjust i all extra byråkrati man får på köpet, känns lite som det tar lite glädjen av det som är tänkt att vara ett lättsamt race som ska vara öppet för alla, inte bara fullblodscyklister. Men men, det är bara min känsla.

Och det är just det där att vi vill ha det öppet för alla som det med sanktion gnager litegranna, folk som har tävlingslicens är ju inte tillåtna att tävla i icke-sanktionerade lopp vad jag förstått. Så kanske man ska försöka få sanktion i alla fall? Hur ser ni som brukar köra gruslopp på detta? Undviker man icke-sanktionerade tävlingar, eller bryr man sig inte?

Sanktionering är inte det viktiga och är väl ganska lätt att fixa. Tillstånd av Länsstyrelse, markägare och väghållare mfl är det som är det jobbiga i processen (och det som så vitt jag vet ingen orkat ta tag i angående motionslopp/race på grusväg)

Först säger du "arrangera motionslopp" och sedan "tävla i icke-sanktionerade lopp". (oavsett vad ni ska arrangera, tävling eller motionslopp, så bryr sig nog inte någon med licens).

Men att arrangera svart-race ute på öppna vägar med trafik/skördetröskor utan tillstånd är inget jag som arrangör skulle vilja göra alltför länge tror jag. Kanske inte mest för risken för rättsliga konsekvenser vid olyckor utan snarare för samvetet.

Trafik är inte ett problem här kan jag säga, ibland ska man ha fördel av att hålla till i norrlands glesbygd :-). Tillstånd från markägare har vi fixat med och håller på bereda en del mer tillstånd också, inte för att det kommer vara problem med att få men vi vill ju att det görs "rätt", så det är inte frågan om ett svart-race :-). Hursomhelst det var i samband med det detta med sanktion från cykelförbundet kom upp.

Jag har inte så stor insyn i cykelvärlden på elitnivå, men jag antar att det precis är som (jag tror) du säger att de med tävlingslicens är tämligen sällsynta och är alltid elit och de håller inte på och kör motionslopp eller gravel överhuvudtaget. Så det är kanske ett icke-problem. Det var så jag trodde, men då jag ser att det faktiskt finns några gravel-lopp som har sanktion trots att det är motionslopp, till exempel Gotland Gravel, så började jag bli lite osäker.

Det är dock cykelföreningar som anordnat de loppen som har sanktion (vi är en allmän arrangörsförening, inte ansluten till något idrottsförbund), så de kanske har fixat med sanktion helt enkelt för att de alltid gör det till allt de arrangerar.

Jag har inte så stor insyn i cykelvärlden på elitnivå, men jag antar att det precis är som (jag tror) du säger att de med tävlingslicens är tämligen sällsynta och är alltid elit och de håller inte på och kör motionslopp eller gravel överhuvudtaget. Så det är kanske ett icke-problem. Det var så jag trodde, men då jag ser att det faktiskt finns några gravel-lopp som har sanktion trots att det är motionslopp, till exempel Gotland Gravel, så började jag bli lite osäker.
Nej då, licenserade cyklister finns överallt. (jag är en av dem och inte elit alls). MTB-cyklister, CX mfl. Elit, juniorer till H60.
Jag syftade mer på att vi inte bryr oss. Är eventet litet så är det strunt samma. Men hur ni marknadsför det spelar roll tycker jag, det är onödigt att skapa mer konflikter. Tävling, Motionslopp, Guidad runda, Checkpoints-runda etc.

Trafik är inte ett problem här kan jag säga, ibland ska man ha fördel av att hålla till i norrlands glesbygd :-). Tillstånd från markägare har vi fixat med och håller på bereda en del mer tillstånd också, inte för att det kommer vara problem med att få men vi vill ju att det görs "rätt", så det är inte frågan om ett svart-race :-). Hursomhelst det var i samband med det detta med sanktion från cykelförbundet kom upp.

Det låter ju otroligt lovande i alla fall. Länsstyrelserna och trafikverket har ju haft en förmåga att kännas som en böld för de allra flesta arrangörer på senaste tiden.. (SM-debatten tex https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/trafikverket-stoppar-sm-i-landsvagscykling-2020 https://scf.se/forbundet/tack-for-ert-otroliga-engagemang-och-stod-kring-sm-landsvag-2020/ )

Nej då, licenserade cyklister finns överallt. (jag är en av dem och inte elit alls). MTB-cyklister, CX mfl. Elit, juniorer till H60.
Jag syftade mer på att vi inte bryr oss. Är eventet litet så är det strunt samma. Men hur ni marknadsför det spelar roll tycker jag, det är onödigt att skapa mer konflikter. Tävling, Motionslopp, Guidad runda, Checkpoints-runda etc.

Ok, mycket bra att veta. Jag såg att cykelförbundet hotar de licenserade med påföljder om de deltar i icke-sankionerade lopp, men jag antar att det är med tävlingslinnen i löpningen (som jag kan bättre, varit med och arrangerat många löptävlingar, men cykel är lite nytt), ingen bryr sig på småtävlingar. Vi har lyckligtvis hela tiden marknadsfört det som motionslopp och har inte gett sken av att det är något annat. Fast det har ju tidtagning och en resultatlista, men det bara för att de som tycker det är kul att få lite "tävlingskänsla" ska få det, det är ju inga prestationspriser eller så. Anmälningsavgifterna skänks bort till välgörande ändamål.

Det som oroar mig mest nu som kan sätta käppar i hjulen är Covid-19, men vi ska inte köra förrän i augusti så jag tror det kommer gå.

Det var så jag trodde, men då jag ser att det faktiskt finns några gravel-lopp som har sanktion trots att det är motionslopp, till exempel Gotland Gravel, så började jag bli lite osäker.

Det är dock cykelföreningar som anordnat de loppen som har sanktion (vi är en allmän arrangörsförening, inte ansluten till något idrottsförbund), så de kanske har fixat med sanktion helt enkelt för att de alltid gör det till allt de arrangerar.

Ja jag vet inte vad Gotland och förbundet har för överenskommelse. Men sanktion går det få även på motionslopp, det är inga konstigheter. Det viktiga är väl att inte ha resultatlistor. GG kör väl dessutom med orienteringspinne som bör ta ner hetsen vid spurt och liknande. Att de däremot går ut "öppet" och säger det råder tävling på deras Strava-segment är väl mer klurigt..

Men ja, det måste nog vara en förening ansluten till SCF som söker sanktioneringen. Men det kan ofta en cykelförening i er närhet lösa med kanske :)

Ok, mycket bra att veta. Jag såg att cykelförbundet hotar de licenserade med påföljder om de deltar i icke-sankionerade lopp, men jag antar att det är med tävlingslinnen i löpningen (som jag kan bättre, varit med och arrangerat många löptävlingar, men cykel är lite nytt), ingen bryr sig på småtävlingar. Vi har lyckligtvis hela tiden marknadsfört det som motionslopp och har inte gett sken av att det är något annat. Fast det har ju tidtagning och en resultatlista, men det bara för att de som tycker det är kul att få lite "tävlingskänsla" ska få det, det är ju inga prestationspriser eller så. Anmälningsavgifterna skänks bort till välgörande ändamål.

Det som oroar mig mest nu som kan sätta käppar i hjulen är Covid-19, men vi ska inte köra förrän i augusti så jag tror det kommer gå.

Resultatlistan är ju bara plocka bort.. Tidtagning kan ni ha ändå.

Men ja, det måste nog vara en förening ansluten till SCF som söker sanktioneringen. Men det kan ofta en cykelförening i er närhet lösa med kanske :)

Cykling i norrlands inland är inte så stort, här är det skidor som gäller. Det finns ingen cykelförening alls lokalt(!). Vi som arrangerar brinner för cykling som motionsform och gruscyklingstrenden är en gåva till det vägnät som finns här. När alla ville ha asfalt under däcken fanns det bara några få sträckor att nöta på, från att ha haft tämliga begränsade möjligheter för cykling har vi helt plötsligt fantastiska. Så vi vill helt enkelt bara bidra till att saker händer här lokalt och ta vara på den här trenden, och responsen vi fått så långt är över förväntan.

Måste läsa på mer om resultatlistor vad som verkligen gäller, för vi vill nog väldigt gärna ha dem, helt enkelt för att många tycker det är roligt även om man inte tar det på allvar. Men det är klart man kan ju ha dem dolda och så får man söka på sitt nummer för att få se sin tid. Det är lite av det där paragraf-rytteriet jag vill slippa dock, att förbundet ska gå in och peka på hur vi ska arrangera, inom en genre de inte ens har en avdelning för. Vi vill ju bara cykla, springa, paddla, osv. Vi har många intressen, men få som orkar arrangera saker och ska det då krävas specialföreningar för varenda aktivitet blir det bara fööör drygt.

Att de däremot går ut "öppet" och säger det råder tävling på deras Strava-segment är väl mer klurigt..

Jag tror det är en krock mellan hur "vanliga motionärer" ser på saker och de som är bevandrade i licensering och formell tävlan. Folk "tävlar" ju på strava-segment hela tiden ute på träningsrundorna, och man tävlar mot kompisar osv, utan att man för dess skull ser det som något formellt. Inga priser eller prispallar. Bara en kul grej. Gravel events så långt är också lite mer "flummiga" skulle jag säga, det är lite mer som upplevelse-events som i marknadsbudskap riktar sig till motionärer av alla de slag mer än inbitna tävlingscyklister.

Men vi vill ju inte skapa konflikt i onödan. Om vi rör upp en massa negativa känslor med att ha en resultatlista på ett motionslopp så måste vi nog se över det.

Får ursäkta om jag verkar ha lite "noll koll" på detta, jag är van löpartävlingar och där har vi både motionsklass och tävlingsklass, men har aldrig varit kontrovers om att ha tidtagning och resultatlista i motionsklassen också, så det har vi (och andra) ändå.

Senast ändrad:
Hur ni än väljer att göra är det kul att folk engagerar sig och arrangerar. Lycka till, och överarbeta inte!

Jag tror det är en krock mellan hur "vanliga motionärer" ser på saker och de som är bevandrade i licensering och formell tävlan. Folk "tävlar" ju på strava-segment hela tiden ute på träningsrundorna, och man tävlar mot kompisar osv, utan att man för dess skull ser det som något formellt. Inga priser eller prispallar. Bara en kul grej. Gravel events så långt är också lite mer "flummiga" skulle jag säga, det är lite mer som upplevelse-events som i marknadsbudskap riktar sig till motionärer av alla de slag mer än inbitna tävlingscyklister.

Men vi vill ju inte skapa konflikt i onödan. Om vi rör upp en massa negativa känslor med att ha en resultatlista på ett motionslopp så måste vi nog se över det.

Får ursäkta om jag verkar ha lite "noll koll" på detta, jag är van löpartävlingar och där har vi både motionsklass och tävlingsklass, men har aldrig varit kontrovers om att ha tidtagning och resultatlista i motionsklassen också, så det har vi (och andra) ändå.

Jag personligen älskar ju hetsen som blir när det tävlas, både på en skojrunda på kvällen eller på SM. (kan tillägga att jag också engagerar mig i att arrangera events av olika slag på bland annat grus). Resultatlistan i sig rör nog inte upp särskilt många negativa känslor hos deltagarna. Det tråkiga problemet är dock när det blir på en nivå där vi står inför en klungspurt på grusvägen och det börjar bli stökigt och ni på något vis kan hållas ansvariga.

Men ja, Gravel runt om i världen är mer flummiga, men det handlar också om att det läggs upp "flummigt" från arrangörer. Obligatoriska fikastopp, enduro-stil med bara race på kontrollerbara segment, orienteringspinnar som tar bort spurtbeteende mm mm.
I grunden är ju bara ert lopp ett snabbkört MTB-lopp (eller ett Strade-bianche). Jag ser det inte som en ny disciplin så länge tävlingarna inte följer några specifika Gravel-regler (som tex hur tidtagning går till, hur cyklarna måste se ut etc etc)

Det finns massor med motionslopp på cykel som inte har sanktion från cykelförbundet. Det viktiga är att ni har tillstånd från markägare, länsstyrelse och polis. Sedan bör ni ha någon kommunikationsmetod (funkar mobiler överallt?), sjukvårdare och transport av sådana som bryter loppet av någon anledning. Vill ni ha tidtagning, så får listan inte sorteras i tidsordning, men startnummer- eller namnordning går bra. De flesta kommer dock inte bry sig utan klockar själva. Deltagarna kommer uppskatta om ni bjuder på något efter målgång. Lycka till!

Måste läsa på mer om resultatlistor vad som verkligen gäller, för vi vill nog väldigt gärna ha dem, helt enkelt för att många tycker det är roligt även om man inte tar det på allvar. Men det är klart man kan ju ha dem dolda och så får man söka på sitt nummer för att få se sin tid. Det är lite av det där paragraf-rytteriet jag vill slippa dock, att förbundet ska gå in och peka på hur vi ska arrangera, inom en genre de inte ens har en avdelning för. Vi vill ju bara cykla, springa, paddla, osv. Vi har många intressen, men få som orkar arrangera saker och ska det då krävas specialföreningar för varenda aktivitet blir det bara fööör drygt.
Jag vet inte hur viktigt det är med resultatlistor i sig. Inga motionslopp på cykel har dem (eller får ha dem). Din tid kan du ju ändå söka upp eller se.
För de 5-10-20st i tätklungan/spurten vet ju ändå vem som vann och kom tvåa och den som blev 15e tror hen var mellan 10-20 nånstans.
Om loppet sedan ändå är mer "den avslappnade gravel-stilen" så kommer ju majoriteten ändå inte bry sig om resultat och tidshets utan mer se det som ett äventyr precis som du säger själv :)

Mjo, jag får se hur vi gör. Om vi ändå inte har sanktion kan vi ju göra precis som vi vill. Grejen är att jag kommer från löparvärlden/skidvärlden/paddlingsvärlden i fråga om arrangemang och då är jag van att göra på ett visst sätt, man tar tid och visar resultat, motion eller ej spelar mindre roll, det är bara en klassindelning. Jag hade dock i bakhuvudet att cykel är lite annars så därför jag började kolla upp.

Van från andra motionssammanhang och ny inom cyklingen (inte att cykla, men som arrangör) kan jag tycka det är lite löjligt detta med att man inte ska få visa en resultatlista. Det verkar inte vara så att alla håller stenhårt på det heller. Ta Dalsland Gravel Race, det är ett motionslopp, och de finns på swecyclingonline så jag utgår från att de har sanktion. De har också resultatlista.

Nåja, det är inte en religiös fråga för mig, kommer nog mjuka upp det hela med resultaten lite.

Vi använder förstås tävlingsreglerna som guide oavsett, står mycket bra där om säkerhet och sådant, cykling genom sin karaktär kräver mer än exempelvis löpning (men drunkningsrisken är relativt låg jämfört paddling :-) ). Mobiltäckningen ska nog vara helt ok, men kommer rekognoseras ytterligare, kan hända att det finns radioskugga bakom nåt av bergen. Storleken på arrangemanget blir ju inte ens i närheten av vad man kan få ihop i södra Sverige. Totalt tror jag det kommer bli cirka 50 deltagare (gräns satt till 100) så det blir nog rätt gemytligt.

Jo jag kan se att man kan vilja klämma in dessa tävlingar som marathon XC (och det är det man gör nu), men gravel och de cyklar som gjorts specifikt för genren är en revolution på de platser där vi anordnar loppet, så jag tycker man borde se det som en egen disciplin, det tycker jag den är värd.

Läste just er trevliga hemsida, hoppas loppet blir en framgång ! Blev nästan sugen på att vara med, men det är långt borta för mig. Tycker oxå att paragrafrytteri & regler har gått till överdrift, verkar ju helknasigt om man kan sortera resultaten på namn men inte på tider -- ? Men skicka ut resultaten i en excelfil så kan ju folk sortera kolumnerna som dom vill sen -:)

Efter lite funderande tror jag att vi kommer göra så här: det kommer finnas en resultatlista, men endast med tider, inte placering, så det lönar sig inte vinna en spurt. Blir lite lugnare för tidtagarna också (det kommer vara manuell tidtagning).

Hej på dig!

Är också arrangör sedan tidigare av just gruslopp.
Det som gäller är tillstånd från polisen om offentlig tillställning.
I mitt fall behövdes det inte ens eftersom vi håller oss på grusväg och kör tidtagning på strava enligt X-enduro modell.
Har alla tillståndspapper, kommunikation etc. Du kan PM:a mig om du behöver hjälp.

Vad gäller SCF finns det numera prejudicerande domar från motorsporten som gör det omöjligt för SCF att straffa licensierade cyklister eller arrangörer.

Så, kort och gott - håll dig till gällande ordningsföreskrifter så är du safe!
/Jakob

Mjo, jag får se hur vi gör. Om vi ändå inte har sanktion kan vi ju göra precis som vi vill. Grejen är att jag kommer från löparvärlden/skidvärlden/paddlingsvärlden i fråga om arrangemang och då är jag van att göra på ett visst sätt, man tar tid och visar resultat, motion eller ej spelar mindre roll, det är bara en klassindelning. Jag hade dock i bakhuvudet att cykel är lite annars så därför jag började kolla upp.

Van från andra motionssammanhang och ny inom cyklingen (inte att cykla, men som arrangör) kan jag tycka det är lite löjligt detta med att man inte ska få visa en resultatlista. Det verkar inte vara så att alla håller stenhårt på det heller. Ta Dalsland Gravel Race, det är ett motionslopp, och de finns på swecyclingonline så jag utgår från att de har sanktion. De har också resultatlista.

Nåja, det är inte en religiös fråga för mig, kommer nog mjuka upp det hela med resultaten lite.

Vi använder förstås tävlingsreglerna som guide oavsett, står mycket bra där om säkerhet och sådant, cykling genom sin karaktär kräver mer än exempelvis löpning (men drunkningsrisken är relativt låg jämfört paddling :-) ). Mobiltäckningen ska nog vara helt ok, men kommer rekognoseras ytterligare, kan hända att det finns radioskugga bakom nåt av bergen. Storleken på arrangemanget blir ju inte ens i närheten av vad man kan få ihop i södra Sverige. Totalt tror jag det kommer bli cirka 50 deltagare (gräns satt till 100) så det blir nog rätt gemytligt.

Jo jag kan se att man kan vilja klämma in dessa tävlingar som marathon XC (och det är det man gör nu), men gravel och de cyklar som gjorts specifikt för genren är en revolution på de platser där vi anordnar loppet, så jag tycker man borde se det som en egen disciplin, det tycker jag den är värd.
Det är ju ett mindre tekniskt långlopp som ska ordnas? Även om tydligen gruscyklar inte funnits däruppe förr så kommer folk komma både på cykelcross och xc MTB.

Trodde gravelfolket ville ifrån tävlingshetsen, för det är så det brukar låta. Fler events är det ju aldrig en nackdel med såklart ?. Kom ihåg att ett motionslopp med tidtagning kommer att bli tävling...

Efter lite funderande tror jag att vi kommer göra så här: det kommer finnas en resultatlista, men endast med tider, inte placering, så det lönar sig inte vinna en spurt. Blir lite lugnare för tidtagarna också (det kommer vara manuell tidtagning).

Spurter lönar sig alltid att vinna! ;)
(nä men skämt o sido... om en kört 140km hårt och kommer in mot en mållinje tillsammans i täten med minst en annan cyklist. Då kommer någon spurta. Oavsett hur tiden tas)

(folk spurtar ju otroligt nog även på Vätternrundan, trots att tiden stannas en bra bit innan mållinjen)

Men som sagt, kör ni utanför SCF och Länsstyrelse/polis så spelar det ju ingen roll hur ni gör, då är det bara köra på precis som ni önskar

Så, kort och gott - håll dig till gällande ordningsföreskrifter så är du safe!

Polistillståndet är sökt, svaret dröjer. Vi chansade att öppna anmälan innan, vill vara igång tidigt så vi har hela säsongen på oss att folk får kännedom om denna nya satsning. Det är lite beiget att ha en sida öppen och inte kunna anmäla sig då glöms det lätt bort av de som var intresserade vid första besöket. Går det mot förmodan åt h-vete i slutänden får alla tillbaka sina pengar förstås, men jag har grymt svårt att tro att det skulle falla på tillståndsbiten som arrangemanget ser ut. Vi behöver inga flaggvakter eller upphäva stopplikt (finns ingen stopplikt på hela banan) eller dirigera om trafik. Vi behöver bara få finnas på vägen som vanligt, och det är extremt lågtrafikerat, 80% går på enskild väg. Jag brukar träffa på i snitt två bilar på sju mils cykling i det området :-). Dessutom kommer vi inte vara jättemånga, det är inte cykelvasan precis. Tack för tipsen hursomhelst, och jag PM:ar om jag har några frågor framöver.

Det kan hända att jag får bakläxa på första ansökan, jag körde nämligen med den enklare blanketten "anmälan av idrottsevenemang" då jag tycker att det inte framgick riktigt tydligt om den andra verkligen behövs. Vi kör ju inte på offentlig plats, start- och målområdet är på privat mark och enskild väg i en liten by (vi har förstås tillstånd från markägare/väghållare och bybor :-) ). Jag misstänker att den andra behövs ändå så det blir nog kanske bakläxa, men tänkte det var värt prova med den enklare först då det är både billigare och enklare.

"Anmälan av idrottsarrangemang" till Polisen använder vi till motionslopp på landsväg med 500-1000 deltagare. Sedan skickar vi också in ansökan till Länsstyrelsen om arrangemang av "tävling" (även om det inte är tävling). De sköter sedan remisshantering till Trafikverket, Räddningstjänsten mm. Det kan vara bra för de att känna till vilka arrangemang som är på gång och att inget krockar. Därutöver kontaktar vi Trafikverket för att höra om eventuella vägarbeten eller andra planerade trafikstörningar som kan påverka oss.

För övrigt tror jag att det är tillåtet med resultatlista på motionslopp i MTB, eftersom de in går på allmän väg. Det man vill undvika är hetsande i trafiken.

Tror att du blivit mer medveten bara.
Är lika mycket fel att arra löpning, kanot eller vilket sport som helst som ligger under riksidrottsförbundet vingar utan förbundets tillstånd och välsignelse ..
Man ska ha licens om man tävlar eller om man så sparkar på en boll. Sen att dom dragit gränsen mellan tävling och motion vid resultatlista och tidtagning är väl inte så konstigt .

Edit: eller arrangera får man väl göra , det är väl att deltaga i osanktionerade tävlingar utanför förbundet som blir fel om man nu redan har en licens under förbundet .

För övrigt tror jag att det är tillåtet med resultatlista på motionslopp i MTB, eftersom de in går på allmän väg. Det man vill undvika är hetsande i trafiken.

Makes sense! Känns som polletten trillade ner hos mig nu, har tidigare inte riktigt fattat varför man sätter sån vikt vid det och varför det skiljer från andra sporter och inte sett någon riktig förklaring innan. Vi kommer ha extremt lågtrafikerade enskilda vägar och relativt lite folk så hetsrisken är inte så stor, men det gäller ju inte i många andra sammanhang.

Kör tidtagning på korta segment och mys-cykling däremellan så får du det bästa av bägge världar.
Har du en runda med 10 långa backar så kan du ju köra med stravasegment på dem.
Vinnaren är den som har mest KOM för dagen..
Då blir det dessutom utrymme för lite snackecykling mellan segmenten och utrymme att hålla koll på trafiken

Makes sense! Känns som polletten trillade ner hos mig nu, har tidigare inte riktigt fattat varför man sätter sån vikt vid det och varför det skiljer från andra sporter och inte sett någon riktig förklaring innan. Vi kommer ha extremt lågtrafikerade enskilda vägar och relativt lite folk så hetsrisken är inte så stor, men det gäller ju inte i många andra sammanhang.
Nej beror inte på trafiken. Det är själva tävlandet.

Riksidrottsförbundet vill ha monopol på sina idrottare och inte massa olika ligor till höger och vänster.
Som boxarna som har 7 olika världsmästarbälten .. vem är champ igentligen? Därför man inte kan vara proffsboxare och vara med i os samtidigt . Utan man måste välja om man ska va med i RF eller inte

Släpper dom på det kommer Nisse att arrangera sm i fotboll och Pelle ser en affärsidé att arra sm i hockey. Och det får dom göra . Men RF tillåter inte sina licensierade delta i andra ligor än deras egna .

Nej beror inte på trafiken. Det är själva tävlandet.

Riksidrottsförbundet vill ha monopol på sina idrottare och inte massa olika ligor till höger och vänster.
Som boxarna som har 7 olika världsmästarbälten .. vem är champ igentligen?

Släpper dom på det kommer Nisse att arrangera sm i fotboll och Pelle ser en affärsidé att arra sm i hockey. Och det får dom göra . Men RF tillåter inte sina licensierade delta i andra ligor än deras egna .

Jag tror vi pratar om varandra lite. Det handlar inte om att låtsas att man har en tävling som konkurrerar med förbundet och lägger in poäng i nån liga nånstans. Det är väldigt tydligt ett motionslopp, och man kan naturligtvis inte tillgodogöra sig det resultatet på något som helst vis. Det är bara resultat från det loppet där och då. Vi håller inte på starta ett nytt cykelförbund. Och detta med synen på att sorterade resultat från motionsklass är känsligt är så vitt jag kan se unikt för cykel.

Edit: eller arrangera får man väl göra , det är väl att deltaga i osanktionerade tävlingar utanför förbundet som blir fel om man nu redan har en licens under förbundet .

Jo det är jag med på, monopol och så. Man kan diskutera om det spelar någon roll det handlar om motionslopp, inte konkurrerande förbund, men jag förstår principen. Jag tror att en anledning att man har så är förstås att man vill att det ska finnas starka incitament för arrangörer att ansluta sig.

Det är just därför vi funderar på sanktion, för att öppna upp för licenserade att delta. Man stänger ju inte för motionärer. Sen blev detta med resultatlistans kontrovers ett litet störningsmoment bara...

Jag tror vi pratar om varandra lite. Det handlar inte om att låtsas att man har en tävling som konkurrerar med förbundet och lägger in poäng i nån liga nånstans. Det är väldigt tydligt ett motionslopp, och man kan naturligtvis inte tillgodogöra sig det resultatet på något som helst vis. Det är bara resultat från det loppet där och då. Vi håller inte på starta ett nytt cykelförbund. Och detta med synen på att sorterade resultat från motionsklass är känsligt är så vitt jag kan se unikt för cykel.

Det är nog pga ett gammalt och i många fall stelt förbund och internationellt sådant också (som nationella förbunden oftast hänvisar till)
Men lika mycket tror jag det är för att det är en sport som sker på fordon ute på allmänna vägar. Där det sker olyckor hele tiden. Både i klungor och med då potentiell övrig trafik. Jag vet inte om det finns någon annan sport som kan jämföras med. Rally fast som istället körs på öppna vägar i ena körfältet istället för avstängda grusvägar? (LVG-tävlingar har ofta mötande trafik under tävling eftersom det är nästan omöjligt att få tillstånd till att stänga av väg helt under en stund)

Någonstans måste gränsen dras inom cykelsporten för säkerheten. Om Länsstyrelsen/trafikverk och övriga tillät klubbar att stänga av vägar helt och hållet skulle inte förbundet heller tveka att sanktionera lopp. Men vi har ju en situation i Sverige där inte ens Cykelförbundet lyckas få tillstånd från Trafikverket att arrangera SM på en vägsnutt i fjällen under sommaren.

För mig som individ skulle jag gärna se att det var hur lätt som helst att köra cykellopp och arrangera dessa, utan tillstånd eller sanktioneringar, det är ju kul som fan. Men för oss som kollektiv (cyklister) är frågan en helt annan och där kan jag förstå att det måste finnas regler och gränsdragningar. Vill jag tävla kör jag tävlingar. Vill jag få motion, upplevelse (och ibland viss känsla av tävling) kör jag motionslopp eller något socialt event av något slag.

Men du konkurrerar ju med förbundet om du vill anordna tävling! Det är ju deras affärsidé och dom lever på lincenspengarna.
Och det är inte bara i cykel, men löpning har nog fler utövare som inte har licens ..?
Är väl bara ett tydligt och enkelt sätt skilja på träning motion o tävling att dra gränsen vid resultatlista.

Men samtidigt oroar du dig i onödan tror knappast du mister nån deltagare pga av att den har licens, högst osannolikt att nån kommer bli straffad heller .

Sen är det som du säger att disciplinen inte finns heller inom RF så då kanske det inte är en cykeltävling heller utan en tävling i något annat ...

Sedan skickar vi också in ansökan till Länsstyrelsen om arrangemang av "tävling" (även om det inte är tävling). De sköter sedan remisshantering till Trafikverket, Räddningstjänsten mm. Det kan vara bra för de att känna till vilka arrangemang som är på gång och att inget krockar. Därutöver kontaktar vi Trafikverket för att höra om eventuella vägarbeten eller andra planerade trafikstörningar som kan påverka oss.

Sett länsstyrelsegrejen, även om jag försöker låta präktig har jag funderat på att svartköra just den biten (2900 spänn, *arrghhh*), och istället bara kolla med alla enskilda väghållare (som man ändå måste göra) och räddningstjänst och trafikverket direkt. Det kommer vara förhållandevis lite folk, vara över dagen och i ett alla-känner-alla-samhälle och vägar med ~0 trafik som vi tränar på hela tiden. Men det är ju klart, blir någon sur för att man ställt ut en skylt med en pil på eller det händer någon skit är det bra att ha papperna på plats.

Tips! Trafikverket gillar inte att få frågor om arrangemang utan att ha fått remiss från ansökan till Länsstyrelsen. Vi var sena med ansökan ett år och då började karusellen efter att jag hört av mig till Trafikverket med frågor. De har processer som skall följas.

Tips! Trafikverket gillar inte att få frågor om arrangemang utan att ha fått remiss från ansökan till Länsstyrelsen. Vi var sena med ansökan ett år och då började karusellen efter att jag hört av mig till Trafikverket med frågor. De har processer som skall följas.

Uh-oh ?. Hmm... Alltså grejen är att vi ligger ju en bit bort från där de flesta cyklister är, vi kan ju drömma men det kommer inte vara ett massivt event, det kommer snarare vara som ett lite större gruppträningspass i södra Sverige, fast utan trafik, och den lilla snutt allmän väg som passeras skadar inte om det är lite vägarbete på, det är ju gravel. Spendera flera tusen i tillstånd på något sådant relativt litet känns lite slösaktigt. Man vill ju göra rätt, men... 2900 spänn ?. För en stor klubb och stort vinstdrivande arrangemang är det småpotatis, för oss är det big money.

Det viktiga ur praktisk synvinkel för detta är tillstånd från enskilda väghållare så inte bommarna ligger igenlåsta och sånt (kostar några telefonsamtal), och att räddningstjänsten är informerad ifall nån skadar sig svårt. Polistillstånd är relativt billigt, klar man sig bara med anmälan-blanketten är till och med gratis om jag förstått polisens info rätt (annars ca 900 spänn). Vet du om räddningstjänsten är mer samarbetsvillig än trafikverket, eller måste de också ha fått remiss?

Räddningstjänsten tror jag inte tar något betalt, men vill veta att något är på gång för att vara förberedda. Det är våra radiokillar (FRO) som sköter den korrespondensen. (FRO betalar vi en del till.) De har sedan direktlina in till räddningstjänsten, men det behöver ni förstås inte.

Om ni har möjlighet så skicka en MC före täten och en efter kön. Det finns väl alltid någon som vill köra lite mot soppapeng?

Jo funderar på ledare och följare. Följare är enklare förstås, duger med elcykel där. Ledare är lite knepigare då de kommer behöva köra rätt fort i vissa partier särskilt om vi får några snabba cyklister, alltså inte på platten och uppför då, men när det börjar gå utför, så det måste vara nån som har bra uppsikt bakåt och samtidigt kan köra säkert 50+ på lite halvkasst underlag, jag vet inte riktigt om man höjer eller sänker säkerheten med en sån... en följecyklist/mopedist/motorcyklist vore inte fel som kan funka som flygande mekaniker också om någons cykel havererar.

Det ska dock vara mobiltäckning överallt (ska dubbelkolla så snart snön smälter), vi hade främst tänkt klara oss på det och att funktionärerna ute vid depåerna har bilar att hämta upp om det behövs. Man vill ju inte bekymra räddningstjänst med ett brutet nyckelben. Vi kommer samla ihop så många funktionärer vi kan, men prioritera sjukvårdskunnande över cykelmekaniker, så den som havererar med cykeln och inte kan fixa själv kan behöva ha lite tålamod...

Björn & Heidi är väl med ?

Jag vet inte. Vi som arrangerar har förvisso anknytning till byn men kommer inte därifrån. De har hittills bara vara inblandade på så vis att de varit med om att ge tillstånd till att loppet får hålla till där. Även om ingen kommer tro det så är anledningen att starten är lagd där inte känd-från-teve-anledningen, utan för att det är ett av de bästa ställena däromkring för att kunna dra bra banor, och det är främst det vi vill erbjuda. Vägar för skogsbruket är ganska ofta återvändsgränder, men i det där området finns det möjlighet att dra väldigt många olika banor inom ett relativt litet geografiskt område för att vägarna sitter ihop i ett nät. Där hittade vi den fina kombinationen med bra banor, möjlighet att erbjuda olika banlängder, och möjlighet att ringla ihop banorna så att det går relativt snabbt att ta sig med bil till de olika ställena om något dåligt skulle hända.

Jo funderar på ledare och följare. Följare är enklare förstås, duger med elcykel där. Ledare är lite knepigare då de kommer behöva köra rätt fort i vissa partier särskilt om vi får några snabba cyklister, alltså inte på platten och uppför då, men när det börjar gå utför, så det måste vara nån som har bra uppsikt bakåt och samtidigt kan köra säkert 50+ på lite halvkasst underlag, jag vet inte riktigt om man höjer eller sänker säkerheten med en sån... en följecyklist/mopedist/motorcyklist vore inte fel som kan funka som flygande mekaniker också om någons cykel havererar.

Ledarcykeln/bilen gör ju inget om den kommer 30sek-2min före och mest informerar om att det kommer folk :)

Då var man anmäld...min favorit för övrigt är ju GGC,(cykelintresset) även den i länet, de borde ju ha svar på de flesta frågor du har.
Förövrigt funkar ju deras tidtagning(strava) ypperligt. Mao ingen kommunicerad resultatlista.

Cyklar nog på en cross eller stålracer eller stel eller racer eller...oavsett blir det med fälgbroms. Mvh E

Senast ändrad:
Jag har fått en del tips i PM och så vidare, och vi ska gå igenom vår webb lite och tona ner de ställen man råkat slinka ur ordet "tävling". Vi har alltid tänkt ha det som ett motionslopp och inte formell tävling, men har varit lite slarvig med ordvalen här och var. Det handlar inte bara om att tillfredsställa cykeltraditionen som sådan för eventuell framtida SCF-sanktion, utan även att vi verkar klara oss undan svindyrt Länsstyrelsetillstånd om det är ett mindre arrangemang som inte bedöms som en tävling. Nån slags tidtagning kommer vi ha och det ska inte vara ett problem, men exakt på vilket sätt och exakt hur den kommer presenteras lämnar vi till lite senare. Prio ett är att det ska vara tydligt för myndigheter att det inte ska räknas som tävling.

Vår guidade tur "Abloc Winter Challenge" för 90-100 pers som är ledarledd cykling runt Vättern fyra klungor om 25pers styck i mellandagarna tyckte Trafikverket/Länstyrelsen var en tävling. Så vad som är tävling, träning eller fika är helt subjektivt för myndigheterna. De som vet vad AWC är vet mycket väl att det inte finns något som liknar varken motionslopp eller tävling där.. Samt att det gick på den dagen på året som historiskt sett har minst trafik av alla.
Slutade med att vi fick skita i Vättern i år och lägga en ny runda

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp