Få tag i en svart eker till en racer

Rolv

Medlem
Har gått å varit irriterad sen i fredags på följande scenario, så jag måste få vädra lite :) :
Förra veckan skulle jag lämna in min högst ordinera Scott Speedster på service. På vägen dit gick det en eker i framhjulet. Vilket innebar att det även fick fixa det. När cykeln lämnades in fick jag frågan " om det inte finns en svart eker att få tag i, går det bra med en i silver?". "Ja" ,fick jag ur mig, något överraskad av frågan.
I fredags hörde et av sig och meddela att min cykel var klar, och då säger han. "Tyvärr fick vi inte tag i en svart eker, vi har letat över kung och fosterland". Det är just dessa ord som får mig så irriterad, Är det verkligen så svårt att få tag i en svart eker till en helt vardaglig racer med "vanliga" hjul?! Var och varannan cykel säljs ju med svarta ekrar.
Jag googlade efter samtalet, och jag fanns mängder av ställen som sålde svarta ekrar.
Är ekrar väldigt specifika?
Hade han sagt att de inte hade någon hemma hade jag nog accepterat det, men nu kändes de bara lata, och att de tar mig för en idiot som de kan lura.
Ska tilläggas att denna cykelhandlare tidigare var en lokal handlare, som nu under vintern togs över av en kedja pga pension. Tidigare ägare fick dit svara ekrar....
Jag vet att det "bara" är en eker, och jag sa att jag acceptera en silver. men det är snarare hans svar som får mig å koka. Å är det svarta ekrar, är det ju det jag vill ha. Dessutom när man ser det på var och varannan cykel. hade det varit bruna eller tex ljusblå ekrar hade jag förstått problemet...

Så är det lathet, eller är det svårt att få fram en svart eker. :)

det är idag närmast svårt att hitta löst sålda highend-ekrar som inte är svarta.

kolla på ebay får du se.

gissar det beror på att det går åt mera ekrar för mtb-åkare.

Vad är det för eker du ska ha? Vilken längd? Vilken infästning? Vilken diameter? Är den reducerad? Har den blad och isåfall vilket mått på bladet?

Har gått å varit irriterad sen i fredags på följande scenario, så jag måste få vädra lite :) :
Förra veckan skulle jag lämna in min högst ordinera Scott Speedster på service. På vägen dit gick det en eker i framhjulet. Vilket innebar att det även fick fixa det. När cykeln lämnades in fick jag frågan " om det inte finns en svart eker att få tag i, går det bra med en i silver?". "Ja" ,fick jag ur mig, något överraskad av frågan.
I fredags hörde et av sig och meddela att min cykel var klar, och då säger han. "Tyvärr fick vi inte tag i en svart eker, vi har letat över kung och fosterland". Det är just dessa ord som får mig så irriterad, Är det verkligen så svårt att få tag i en svart eker till en helt vardaglig racer med "vanliga" hjul?! Var och varannan cykel säljs ju med svarta ekrar.
Jag googlade efter samtalet, och jag fanns mängder av ställen som sålde svarta ekrar.
Är ekrar väldigt specifika?
Hade han sagt att de inte hade någon hemma hade jag nog accepterat det, men nu kändes de bara lata, och att de tar mig för en idiot som de kan lura.
Ska tilläggas att denna cykelhandlare tidigare var en lokal handlare, som nu under vintern togs över av en kedja pga pension. Tidigare ägare fick dit svara ekrar....
Jag vet att det "bara" är en eker, och jag sa att jag acceptera en silver. men det är snarare hans svar som får mig å koka. Å är det svarta ekrar, är det ju det jag vill ha. Dessutom när man ser det på var och varannan cykel. hade det varit bruna eller tex ljusblå ekrar hade jag förstått problemet...

Så är det lathet, eller är det svårt att få fram en svart eker. :)
Hej, förstår din frustration.
Dock så svarade du JA på frågan om det gick lika bra med en i silver.
Jag tror att verkstaden snarare var serviceminded och såg till att du fick ordning på din cykel så snabbt som möjligt.
Om han ej hade en svart eker av rätt dimension hemma så hade du fått vänta på cykeln och vem vill göra det ;), därav frågan.

Jag fick också en silver en gång, men då var det helt ok efter förutsättningarna. ?

Två dagar innan ett motionslopp gick en eker på min mtb. In till lbs, som letade i sina lådor, de hade bara silver i rätt dimension. Killen sa att han kanske kunde ha en hemma (privat) och vi kom överens om att de skulle sätta dit en silver om de inte lyckades trolla fram en svart.
Det blev motionslopp med en silverfärgad, och sen ytterligare ett byte till svart när det kom sådana. Jag köpte några extra att ha i eget lager till nästa gång det går en eker.

Men som sagt, efter omständigheterna var jag ju nöjd ?

Nästa gång får ts nog specificera mer noga till vilket pris han kan tänka sig en svart eker. Hur lång tid det får ta, vad det får kosta osv.
Tror bara lbs försökte få din hoj klar snabbt så du kan rulla vidare. Rätt säker på att de inte försökte lura dig.

Efter en liknande incident förra året åker jag runt med en (1) silvrig ekernippel på min höst ordinära Scott speedster. Ligger inte sömnlös för det.

Om jag skulle hänga upp mig på kommentarer som cykelreparatörer eller bilmekaniker eller brevbärare eller rörmucklare eller andra häver ur sig... då skulle jag aldrig kunna sova.

Håller med om att det är lättare att hitta svarta än silvriga. (Rose säljer iaf silvriga i 20-pack.) Som Rock skrev kan du ju inkludera specen, så kanske nån här har extra i gömmorna.

Jag har ett par svarta ekrar till övers som jag kan skicka för en billig penning. Är det jättenoga vilken längd det är på ekern? :P

Fantastiskt att det bara är kais01 som läser ts inlägg och ger svaret på frågan: Nej, det är inte svårt att få tag på svarta ekrar.

Skulle säga att:
Vad är det för eker du ska ha? Vilken längd? Vilken infästning? Vilken diameter? Är den reducerad? Har den blad och isåfall vilket mått på bladet?
Är ett svar på den andra frågan i texten.

Och att:
Håller med om att det är lättare att hitta svarta än silvriga. (Rose säljer iaf silvriga i 20-pack.) Som Rock skrev kan du ju inkludera specen, så kanske nån här har extra i gömmorna.
Är ett svar på frågan " Är det verkligen så svårt att få tag i en svart eker till en helt vardaglig racer med "vanliga" hjul?"

Om det är andra inköp på g så kan jag rekommendera bike24, de har massor av olika ekrar med olika spec och längder.

100 spänn frakt och 1-2 dagars extra leveranstid. Så länge man kan leva med det så har de typ allt.

Just ekrar av rätt längd, färg och typ kan ju vara svårt att hitta från en random butik annars.

på mtb kör jag runt med några relevanta reservekrar inne i styret. har silver, svarta, och röda (pillar).

att ts lbs inte 'hittar' svarta ekrar är en närmast att betrakta som bluff? eller okunnighet, inte mycket bättre det.

att ts lbs inte 'hittar' svarta ekrar är en närmast att betrakta som bluff? eller okunnighet, inte mycket bättre det.
De flesta cyklar sålda detta årtusende har väl svarta hjul? Råkade ut för samma sak som ts för några år sedan när jag behövde svarta ekernipplar och gick till min lbs (inte XXL) och fick kromade. Alla cyklar i butiken hade svarta hjul, men de hade inte passande ekernipplar.

på mtb kör jag runt med några relevanta reservekrar inne i styret. har silver, svarta, och röda (pillar).

Jag fick till slut tag på en cykelhandlare i stan som ville sälja mig de ekrar jag behövde. Första cykelhandlaren erbjöd mig bara vad som låg på hyllan. Den andra cykelhandlaren var ärlig nog att säga att minimumorder var 72 st. Jag behövde 32 st, så då blev det billigare att köpa direkt från tysken och betala frakt från Tyskland.

Jag fick till slut tag på en cykelhandlare i stan som ville sälja mig de ekrar jag behövde. Första cykelhandlaren erbjöd mig bara vad som låg på hyllan. Den andra cykelhandlaren var ärlig nog att säga att minimumorder var 72 st. Jag behövde 32 st, så då blev det billigare att köpa direkt från tysken och betala frakt från Tyskland.
Oftast är det ju detta det handlar om, och då är det ju ärligare att haspla ur sig det än att dra nån vals att man "letat över(?) kung och fosterland"...

Tillbaka
Topp