[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, vissa verkar inte bry sig ett skvatt, ska nästan trycka näsan i ryggen på en. Men jag gissar det är många som fortf inte har en aning om vad som pågår, finns så många i detta land som verkar leva i sin egen värld helt utan intresse vad som händer i samhället eller var det är på väg.
Tänkte inte här främst på min själv utan på äldre som jag sett försöka mota bort personer som stått för nära i kassakön. Dessvärre inte bara "oförstående ungdomar".

Har förresten lyckats sticka mig själv i handen med genmodifierat rabiesvirus en gång i tiden. Osäker om det kommer vara bra eller dåligt för en ev påföljande coronainfektion.

[UÄ] Coronatråden 4
Har förresten lyckats sticka mig själv i handen med genmodifierat rabiesvirus en gång i tiden. Osäker om det kommer vara bra eller dåligt för en ev påföljande coronainfektion.

Ojojoj, för en lekman (dvs jag) låter det som typ science fiction och att du nu rimligtvis är immun mot allt, tål radioaktivitet, har röntgensyn samt kommer överleva en håkärring :-)

[UÄ] Coronatråden 4
Aha. Jag hörde häromdagen en radiointervju med nån som tagit sig hem fr Sydamerika i sista stund. De hade mellanlandat i Madrid och bott en natt där, och då nämndes det att han och frun åkt i varsin taxi till/från hotellet. Jag tyckte det lät lite extremt, men detta var alltså förklaringen.

Men vem kör taxin då ? Eller får man köra taxin själv ? ... ;)

[UÄ] Coronatråden 4
Måste säga att nivån på diskussionen i den här tråden oavsett meningsskiljaktigheter är väldigt hög i jämförelse med vilken tråd som helst på facebook som handlar om coronan.

Det finns väldigt många experter ute i stugorna. Till och med fler än under hockey- eller fotbolls vm. ?

Hoppas alla får en fin helg trots allt. Själv ska jag göra det jag gjort sen min fru gick bort i höstas; köra lite fredagsfys innan fredagsmys med några av mina grannar.

[UÄ] Coronatråden 4
Jahopp, då blir det tillslut att fara iväg på jobb tre veckor framåt från söndag för mig. Har fått ett letter of guarantee så jag ska få komma in hos dansken. Misstänker att det kommer vara en rätt gles flight till Kastrup...

[UÄ] Coronatråden 4
Det var ju någon rapport om någon som rivit en uppspänd plast som skulle skydda en taxiförare för några dagar sedan. Så jag fantiserar om byggplast och liknande lösningar.

[UÄ] Coronatråden 4
VR:
Som det ser ut just nu räknar vi med att kunna ge våra deltagare besked den 6 april

[UÄ] Coronatråden 4
Det var ju någon rapport om någon som rivit en uppspänd plast som skulle skydda en taxiförare för några dagar sedan. Så jag fantiserar om byggplast och liknande lösningar.
Är det inte plastskydd i taxi bilarna i Madrid?

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Men vem kör taxin då ? Eller får man köra taxin själv ? ... ;)
Reglerna för taxi i Spanien är att passageraren ska sitta diagonalt bakom föraren. För stortaxi tror jag det var max 1 person per rad också där, diagonalt/zig zag, så det går att åka fler än 1 pers så länge det är en större taxi med flera rader.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Reglerna för taxi i Spanien är att passageraren ska sitta diagonalt bakom föraren. För stortaxi tror jag det var max 1 person per rad också där, diagonalt/zig zag, så det går att åka fler än 1 pers så länge det är en större taxi med flera rader.
Underbart tydlig regel för oss som bott i samma hus i 2 veckor och ska transfereras vidare mot närmaste fullpackade plan :)

[UÄ] Coronatråden 4
Nope, då blir det 600€ i böter på studs. 1 o 1 gäller överallt (i bilar, gå med hund, i mataffären).
SocialGimp, kanske du vet mer om det här?
Läste att den katolska kyrkans allmakt är helt tillbaka i Spanien, för mässan firas fortfarande i kyrkorna, man får bara sitta en meter ifrån varandra. Helt otroligt tycker jag. Spanien är en av de mest drabbade länderna med mycket strikta regler just nu (lite som en polisstat). Men ändå sitter varje söndag stora grupper av (framförallt gamla) människor i kyrkor för en mässa. Det är ju helt vansinnig.

Samma sak som det här i Ukraine; 7000 människor i en stor procession mot coronavirus. Mot ett virus. Helt otroligt ..

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
SocialGimp, kanske du vet mer om det här?
Läste att den katolska kyrkans allmakt är helt tillbaka i Spanien, för mässan firas fortfarande i kyrkorna, man får bara sitta en meter ifrån varandra. Helt otroligt tycker jag. Spanien är en av de mest drabbade länderna med mycket strikta regler just nu (lite som en polisstat). Men ändå sitter varje söndag stora grupper av (framförallt gamla) människor i kyrkor för en mässa. Det är ju helt vansinnig.

Samma sak som det här i Ukraine; 7000 människor i en stor procession mot coronavirus. Mot ett virus. Helt otroligt ..

Inget jag känner igen. Påsk t ex är en av Spaniens största helger och allt påskfirande är inställt. Har sett regler för begravningar och där är det strikt begränsat hur många som får delta.

Jag kan inte tänka mig att det samlas gamlingar i kyrkan men du får gärna länka till info om du hittar.

[UÄ] Coronatråden 4
Inget jag känner igen. Påsk t ex är en av Spaniens största helger och allt påskfirande är inställt. Har sett regler för begravningar och där är det strikt begränsat hur många som får delta.

Jag kan inte tänka mig att det samlas gamlingar i kyrkan men du får gärna länka till info om du hittar.
Hoppas du förstår för det var i belgiska och holländska tidningar :) Såsom den här artikeln i Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...e-onze-correspondenten-doen-verslag~be5fc18a/

[UÄ] Coronatråden 4
Hoppas du förstår för det var i belgiska och holländska tidningar :) Såsom den här artikeln i Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...e-onze-correspondenten-doen-verslag~be5fc18a/
Tack Google för översättningsfunktionen! :giggle:
Artikeln skrevs den 18:e, några dagar efter lock down trädde i kraft. Då var ett av undantagen att man fick gå till frisören, vilket många skrattade åt. Det undantaget togs snabbt bort.

Jag vet inget mer om just kyrkobesöken men Svenska Kyrkan är stängd i varje fall med hänsyn till utegångsförbudet.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, jag såg också 18mars men kämpade med den %&¤%#"svenska språket så du var förre mig med ditt inlägg :)

Edit. Tack för svaret :)

[UÄ] Coronatråden 4
Har man tråkigt så kan man ju kika in i den här fb-gruppen och slås av vilka kioskmongon det finns ute bland oss andra i samhället. Men det är bra att de vet mer än alla över 500 anställda på FHM. Är det den reservkåren vi tar hjälp av sen då om FHM haft fel?

[UÄ] Coronatråden 4
Är man en dålig människa om man är mer orolig för de ekonomiska konsekvenserna än för själva sjukdomen? Frågar åt en kompis.
Om du har en stor önskan om att få vara en dålig människa så ska det nog inte vara helt omöjligt att hitta någon som rubricerar dig som det baserat på denna oro.

För egen del är jag inte så rädd för själva sjukdomen. Då är jag mer orolig för risken för direkta effekter för vissa mig närstående människor. Sen avundas jag verkligen inte de som jobbar inom sjukvården och framöver kommer att bestämma om liv och död och göra det på oerhört otillfredsställande sätt och troligen med ytterst vag faktamässig grund. Jag hoppas verkligen att de orkar med det hela både fysiskt och inte minst mentalt.

De ekonomiska följdverkningarna och deras effekter på samhället känns mycket oklara vad gäller hur illa de kommer att bli. Om jag bara tittar på mig själv är det sannolikt att effekterna totalt sett kommer att bli värre där än av själva sjukdomen.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag frågade en kompis, som tyckte "Nej".
Hittade för övrigt en intressant artikel i Expressen, Regeringen har tydligen och nyligen instruerat FHM att ägna sig åt en massa tjafs, inte åt epidemier: https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Jeez, man blir ju bara matt... Ska vi inte blanda in lite pseudovetenskap i det hela oxå för att röra till det lite extra, eller det kanske redan är ordnat?

[UÄ] Coronatråden 4
Å ena sidan å andra sidan...
Rätt så bra artikel ändå kan jag tycka.

[UÄ] Coronatråden 4
Jeez, man blir ju bara matt... Ska vi inte blanda in lite pseudovetenskap i det hela oxå för att röra till det lite extra, eller det kanske redan är ordnat?
Givet att det Hakelius skriver om beskrivningen är sant (orkade inte försöka kolla) så skulle det nog onekligen inte vara helt fel med en viss ansning och renodlande. Låter lite som ett uppsamlingsheat för diverse saker som någon tyckte var viktigt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp