[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Jepp...

När man läser en del kommentarer så förstår man att Sveriges regering har misslyckat att förmedla budskapen åt allmänenheten hur allvarligt detta är.
Det borde ha tagits med krafttag direkt som i de andra länderna då folk inte förstår. Det är naturligt, alla förstår bara inte.

Ett exempel till är att SL ber folk undvika att åka med dem då man har 6500 smittade i landet. Hallå!? Är det dags nu?
Jag har förstått vad de sagt (men jag är ju bara en grälsjuk internetkrigare och ingen självutnämnd virusexpert). Vilka krafttag skulle en riktig ledare ha tagit? Stängt gränserna? Tagit över SL? Vilka länder har gjort helt rätt?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag försvarar experterna. Vad är det jag skriver som är otrevligt? Är det otrevligt att ställa frågor? Om nån jämför Trumps hantering av coronaviruset med hur Sverige har hanterat coronaviruset ("i stora drag likadant") ska jag inte säga nåt? Ställa en fråga och lägga till en smiley?

Självklart skall du ställa dina frågor.
Experter skriver du, vilka är experter på Covid19?
Finns inga då detta virus är helt nytt.
Acceptera att inte alla har samma uppfattning som du.
Först efteråt vet vi vad som var bäst o vem som hade rätt.
Kanske tom är Trump (även om jag har liiite svårt att tro det)
En liten smiley kanske kan lätta upp lite ibland!

[UÄ] Coronatråden 4
Jag försvarar experterna. Vad är det jag skriver som är otrevligt? Är det otrevligt att ställa frågor? Om nån jämför Trumps hantering av coronaviruset med hur Sverige har hanterat coronaviruset ("i stora drag likadant") ska jag inte säga nåt? Ställa en fråga och lägga till en smiley?
Du försvarar dem fanatiskt, du tar inte in argument eller andra åsikter och det är flashback nivå på din fakta resistens, Om man ska ställa frågor så bör det föra samtalet framåt och det är bra om man kan mäkta med att ta till sig svaren. Det blir en rätt tradig diskussion när någon helt i otakt med världen avbryter hela tiden.
Det är svårt. Frågan är fri och alla får vara med. Men tradigt blir det.

[UÄ] Coronatråden 4
Självklart skall du ställa dina frågor.
Experter skriver du, vilka är experter på Covid19?
Finns inga då detta virus är helt nytt.
Acceptera att inte alla har samma uppfattning som du.
Först efteråt vet vi vad som var bäst o vem som hade rätt.
Kanske tom är Trump (även om jag har liiite svårt att tro det)
En liten smiley kanske kan lätta upp lite ibland!
Jag skulle tro att de som jobbat med virus, smittspridning, epidemier och pandemier i decennier är experter på smittspridning, virus, epidemier och pandemier. Iaf bättre än nån som googlar i fem minuter. Är det bara en åsikt? :) Är det rimligt att tycka att en läkare (med ett specialområde) med trettio års erfarenhet inte kan mer än vem som helst? Jag tror (något aningslöst) att virus sprider sig som virus (men, jag tror ju inte att jorden är platt heller).
Och det är helt rätt. Först efteråt vet vi mer än vad vi vet nu. Det hindrar dock inte vissa (utan kunskap) att vara tvärsäkra nu. Är det statistiskt troligt att de (tvärsäkra) vet mer än epidemiologerna?

[UÄ] Coronatråden 4
Dubbelsuck. Jag pratar om inledningsfasen. Dvs februari till 1-2 veckor in i mars. Dvs innan gemene man ens förstod att det fanns en smitta. Dvs när Tegnell stod och sade att det stannar i Kina, det går inga flyg hit, det stannar i Iran, det stannar i Italien, osv.
Från mitten på mars har man hanterat det helt ok.

Det är bara att göra en Qin Shi Huangdi så ordnar det sig.

[UÄ] Coronatråden 4
Det vi förtvivlat försöker göra är att sammanväga olika expeters åsikter och bilda oss en egen uppfattning. Denna förmåga är en förutsättning för demokrati.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag skulle tro att de som jobbat med virus, smittspridning, epidemier och pandemier i decennier är experter på smittspridning, virus, epidemier och pandemier. Iaf bättre än nån som googlar i fem minuter. Är det bara en åsikt? :) Är det rimligt att tycka att en läkare (med ett specialområde) med trettio års erfarenhet inte kan mer än vem som helst? Jag tror (något aningslöst) att virus sprider sig som virus (men, jag tror ju inte att jorden är platt heller).
Och det är helt rätt. Först efteråt vet vi mer än vad vi vet nu. Det hindrar dock inte vissa (utan kunskap) att vara tvärsäkra nu. Är det statistiskt troligt att de (tvärsäkra) vet mer än epidemiologerna?

Men då är det lite konstigt att epidemiologerna i olika länder tolkar olika.

[UÄ] Coronatråden 4
Du försvarar dem fanatiskt, du tar inte in argument eller andra åsikter och det är flashback nivå på din fakta resistens, Om man ska ställa frågor så bör det föra samtalet framåt och det är bra om man kan mäkta med att ta till sig svaren. Det blir en rätt tradig diskussion när någon helt i otakt med världen avbryter hela tiden.
Det är svårt. Frågan är fri och alla får vara med. Men tradigt blir det.
Fantatiskt? :) Det var värst... Vilka fakta har jag förnekat? Jag ställer massor med frågor men får inga svar. Visste du att Trump och Sveriges regering i det stora hela agerat likadant? Det visste inte jag. Han har kallat det för en influensa, sagt att det försvinner i April och utsett sin svärson till ett sorts response team. För att inte nämna att han skyller allt på demokrater och Obama. Kan DU ge exempel på liknande saker som hänt i Sverige?
Och jag ber om ursäkt för att jag vill ha mer fakta än: "hela världen skrattar åt Sverige". Jag har ställt frågan flera gånger: vem skrattar åt Sverige och varför? Och om de skrattar åt Sverige, vad gör de då åt USA? Men jag får inga svar. Det är väl för att jag är "i otakt med världen" och en "grälsjuk internetkrigare". En till fråga (som heller inte kommer att besvaras), ger jag folk värdeladdade epitet?

[UÄ] Coronatråden 4
Men då är det lite konstigt att epidemiologerna i olika länder tolkar olika.
Fick inget svar. Är epidemiologer bättre eller sämre på epidemier än nånnsom googlat i fem minuter? Tegnell och hans kollegor träffar regelbundet andra epidemiologer från andra länder. Jag gissar att de gått någorlunda samma utbildningar och studerat samma epidemier. Eller, vad tror du? Så, berätta hur de tolkar olika. Olika länder är olika. Således använder man olika metoder. Jag tror fortfarande på rätt åtgärd vid rätt tidpunkt. Och det som var rätt för Sydkorea behöver inte nödvändigtvis vara rätt för Sverige.

[UÄ] Coronatråden 4
Det vi förtvivlat försöker göra är att sammanväga olika expeters åsikter och bilda oss en egen uppfattning. Denna förmåga är en förutsättning för demokrati.
Gör du/ni samma förtvivlade avvägning vad gäller andra områden också? Ifrågasätter läkare som försöker behandla människors sjukdomar? Fungerar vaccin verkligen? Är det inte bara en bluff från läkemedelsindustrin? Är du/ni kompetent/a nog att kunna bilda dig/er en egen (bättre) uppfattning i komplicerade ämnen än experterna? Jag låter raketforskarna sköta raketerna. Så fanatisk är jag.

• Gilla
Reactions: BJS
[UÄ] Coronatråden 4
Läste i Expressen (!) att det kan finnas upp till 20 miljoner redan smittade i Italien. Andelen smittade utan symptom skulle isf vara mkt högre än någon trott tidigare.
Bästa nyheten idag om den stämmer.
Hur många redan smittade skulle isf potentiellt finnas i Sverige nu?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Läste i Expressen (!) att det kan finnas upp till 20 miljoner redan smittade i Italien. Andelen smittade utan symptom skulle isf vara mkt högre än någon trott tidigare.
2 miljoner gissningsvis.

[UÄ] Coronatråden 4
Om man lyfter blicken och läser tråden, så har det idag redan nämnts en färsk studie fr Kina där man nu testar alla inresande. Av de som testat positivt var det 80% som inte uppvisade några symptom. Framgick dock inte om de utvecklat symptom senare, eller om de gick igenom hela förloppet symptomfritt.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Då finns det undantagstillstånd,
då kan alla lagar tillfälligt sättas ur spel. (Tror jag).

Just ordkombinationen "Tror jag" är det mest använda i hela denna tråd :giggle:
Tror gör man i kyrkan. (Och här på happy tydligen)

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Fick inget svar. Är epidemiologer bättre eller sämre på epidemier än nånnsom googlat i fem minuter? Tegnell och hans kollegor träffar regelbundet andra epidemiologer från andra länder. Jag gissar att de gått någorlunda samma utbildningar och studerat samma epidemier. Eller, vad tror du? Så, berätta hur de tolkar olika. Olika länder är olika. Således använder man olika metoder. Jag tror fortfarande på rätt åtgärd vid rätt tidpunkt. Och det som var rätt för Sydkorea behöver inte nödvändigtvis vara rätt för Sverige.

Klart dom är bättre, men experter på Covid19?

[UÄ] Coronatråden 4

Du är ju helt besatt. Vad är det med dig?

[UÄ] Coronatråden 4
Sedan är det ju så att experterna inte är ense, det såg vi ju bara av debatten dem emellan här i Sverige, men även i UK.
När det gäller den här typen av epidemier finns nog de främsta experterna i Asien, i länder med praktisk erfarenhet av ex.vis sars. Se ex.vis artikeln om Taiwan ovan om vilken beredskap de hade och vilka resurser smittskyddsmyndigheten hade. Förhoppningsvis har även västvärlden lärt sig läxan nu.

[UÄ] Coronatråden 4
Sedan är det ju så att experterna inte är ense, det såg vi ju bara av debatten dem emellan här i Sverige, men även i UK.
När det gäller den här typen av epidemier finns nog de främsta experterna i Asien, i länder med praktisk erfarenhet av ex.vis sars. Se ex.vis artikeln om Taiwan ovan om vilken beredskap de hade och vilka resurser smittskyddsmyndigheten hade. Förhoppningsvis har även västvärlden lärt sig läxan nu.

Precis som jag skrev ovan

[UÄ] Coronatråden 4
Du är ju helt besatt. Vad är det med dig?
?
Jag har bara tråkigt. Men mest är jag orolig för ekonomin och vad som ska hända med mitt företag.
Om summan av oro ska bli 10 så är min oro så här:
- Oro för att ekonomin och företaget går åt h-vete: 9
- Oro för själva smittan och covid - 19 : 1
Summa =10
Vad oroar dig med summan 10?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag håller med om att det finns detaljer som kunde gjorts bättre.
Men jag undrar om det finns laglig rätt att sätta folk i karantän utan bevis på att de bär smittan. Strider nog mot grundlagen.
Då skulle man ha behövt testa alla människor som kom hem från misstänkta länder. Hade nog varit svårt med tanke på begränsade testmöjligheter. Eventuellt hade man också missat en hel del som var nysmittade, dvs under pågående inkubationstid.
Grundlagen förhindrar allmänt utegångsförbud. Men att sätta enskilda smittade eller misstänkt smittade i karantän ryms inom smittskyddslagen. Du behöver alltså inte vara smittad, det räcker att du misstänks bära smitta (ex.vis vistats i riskområde). Detta beskrivs även i SVT-länken du postar här ovan.

[UÄ] Coronatråden 4
Med tanke på de åtgärder som sätts in nu för att förhindra att Covid-19 orsakar att personer avlider i förtid kan man även fundera på vilka åtgärder som bör sättas in på andra områden. Globalt ser det ut på följande sätt:
5,5 miljoner per år dör i förtid pga luftföroreningar
8 miljoner per år dör i förtid pga rökning
11 miljoner per år dör i förtid pga dålig kost varav 45 % är under 70 år

I Sverige dör drygt 10 000 personer per år i förtid pga alkohol.

[UÄ] Coronatråden 4
Med tanke på de åtgärder som sätts in nu för att förhindra att Covid-19 orsakar att personer avlider i förtid kan man även fundera på vilka åtgärder som bör sättas in på andra områden. Globalt ser det ut på följande sätt:
5,5 miljoner per år dör i förtid pga luftföroreningar
8 miljoner per år dör i förtid pga rökning
11 miljoner per år dör i förtid pga dålig kost varav 45 % är under 70 år

I Sverige dör drygt 10 000 personer per år i förtid pga alkohol.

Du gömde trafiken..

[UÄ] Coronatråden 4
Eftersom Covid-19 är ett virus så är de troligtvis experter även på Covid-19. Detta är inte det första coronavirus som upptäckts. Det vet alla epidemiologer från olika nationer som träffas regelbundet. Tror du alla självutnämnda experter vet det?

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, jag "tror" som de flesta andra.

Men om dom är experter på Covid-19, varför har vi då inga mediciner eller vaccin mot detta?
Borde vara en baggis för experter! ?

[UÄ] Coronatråden 4
Eftersom Covid-19 är ett virus så är de troligtvis experter även på Covid-19. Detta är inte det första coronavirus som upptäckts. Det vet alla epidemiologer från olika nationer som träffas regelbundet. Tror du alla självutnämnda experter vet det?
Varför har du fått sådan hook-up på att de träffas regelbundet? Det är väl självklart att de gör det (hoppas jag), men det innebär inte att de är ense. Jag åker på massor av konferenser inom mitt expertområde, inte tusan är vi ense. I så fall skulle ju inga konferenser behövas...

Det vi vet är att de inte är ense, och vi vet att experterna i Asien reagerade tidigare med åtgärder än vad experterna i västvärlden gjorde. Vi vet också att Tegnell insett att vi borde reagerat tidigare i Sverige. Så nu har de en hel del att diskutera nästa gång de träffas.

[UÄ] Coronatråden 4
Nä, jag "tror" som de flesta andra.

Men om dom är experter på Covid-19, varför har vi då inga mediciner eller vaccin mot detta?
Borde vara en baggis för experter! ?
Och vad tror de flesta? Jag tror att detta coronavirus är ett coronavirus. Som sprids som andra virus.
Är du seriös med frågan varför man inte har mediciner eller vaccin mot detta?

[UÄ] Coronatråden 4
Och vad tror de flesta? Jag tror att detta coronavirus är ett coronavirus. Som sprids som andra virus.
Är du seriös med frågan varför man inte har mediciner eller vaccin mot detta?

Dom flesta tror olika!

Seriös i min fråga till dej angående "experterna" på covid-19.
Är dom som du säger "experter" på just detta virus så borde dom väl
ha ett vaccin och medicin på G! Annars kanske dom är kunniga på corona,
men inga "experter" på Covid-19.

[UÄ] Coronatråden 4
Talande att du tror att epidemiologer sysslar med läkemedelsutveckling.

Nä det tror jag inte.
Men om man är en "expert" på Covid-19 så borde man
väl veta allt om detta virus, och då borde det väl
inte vara så svårt att få fram lite meducin!

PS!
Jag försöker bara ge BFS lite tillbaka till hans (?) inlägg.

[UÄ] Coronatråden 4
Ytterst få journalister som har valt att bli journalister för att att de är bra på att räkna. Tidigare i tråden finns en rapport från en grupp som nog faktiskt kan räkna på egen hand. I rapporten kan du själv läsa vad de kommer fram till och ja Sverige är ett av de länder de analyserar. Eftersom läget är så oklart som det är redovisar de betydande osäkerhet i sina uppskattningar.
Vill man så kan man till och med använda deras modeller och räkna själv.

[UÄ] Coronatråden 4
Undrar om det finns någon som blivit journalist för att personen ifråga anser sig bra på att räkna. ?

[UÄ] Coronatråden 4
?
Jag har bara tråkigt. Men mest är jag orolig för ekonomin och vad som ska hända med mitt företag.
Om summan av oro ska bli 10 så är min oro så här:
- Oro för att ekonomin och företaget går åt h-vete: 9
- Oro för själva smittan och covid - 19 : 1
Summa =10
Vad oroar dig med summan 10?

Föräldrarna dör hostande utan respirator utan att jag får närvara: oro 9,9 (särskilt farsan)

Arbetslös gå från huset: 8

Barnen ovanligt påverkade: 7

Själv sjuk: 5

[UÄ] Coronatråden 4
Helt otroligt att han fortfarande säger sån skit. Lika jävla korkat som när han sa att man kan skaka hand "det smittar inte mellan friska".

"På följdfrågan om hemtjänstpersonal då inte kunde bli smittspridare svarade han:

”Jag är inte riktigt säker på hur man tror att den smittspridningen ska gå till i det fallet.”

[UÄ] Coronatråden 4
Grundlagen förhindrar allmänt utegångsförbud. Men att sätta enskilda smittade eller misstänkt smittade i karantän ryms inom smittskyddslagen. Du behöver alltså inte vara smittad, det räcker att du misstänks bära smitta (ex.vis vistats i riskområde). Detta beskrivs även i SVT-länken du postar här ovan.
Jag tror att du har lite väl flexibel tolkning av smittskyddslagen.
Saxat från SVT-artikeln:
”Vad man kan göra med stöd i lag är att sätta individer som smittats eller blivit utsatta för smitta i karantän. Då får de varken lämna eller ta emot besök.”
”När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
– Det är väl något hus, en skola eller liknande, säger statsepidemiolog Anders Tegnell. ”

Skulle man satt alla resenärer från Kina, Iran och norra Italien i karantän så hade det handlat om ett antal tusen. Utifrån vad man då visste hade det knappast varit i enlighet med vad smittskyddslagen tillåter. De flesta hade ju bara kanske varit utsatta för smitta.

[UÄ] Coronatråden 4
Ett tips till Tegnell är att han anlitar kunnigt folk för att reda ut lagen säger istället för att själv försöka tänka sig vad den väl skulle kunna betyda.

[UÄ] Coronatråden 4
Varför har du fått sådan hook-up på att de träffas regelbundet? Det är väl självklart att de gör det (hoppas jag), men det innebär inte att de är ense. Jag åker på massor av konferenser inom mitt expertområde, inte tusan är vi ense. I så fall skulle ju inga konferenser behövas...
De träffas (så du kan konstatera det istf att hoppas). Och min "hookup" är att somliga verkar tro att det är Tegnell som jobbar själv och bestämmer.
Och jag vet inte vilket expertområde du jobbar i, men här är det kanske inte så mycket att diskutera? Man vet hur virus spritt sig tidigare. Och man kan således dra slutsatser av det. Man samarbetar över nationsgränserna i förebyggande syfte och när det händer. Jag är inte förvånad om man får gemensamma lärdomar.
Ja, varför denna hookup att de är oense? Vad är de oense om? Vad man ska göra eller när? Ska man alltid göra på samma sätt även om det är olika länder (med deras olika förutsättningar)?

[UÄ] Coronatråden 4
Föräldrarna dör hostande utan respirator utan att jag får närvara: oro 9,9 (särskilt farsan)

Arbetslös gå från huset: 8

Barnen ovanligt påverkade: 7

Själv sjuk: 5

Det jag är mest orolig för:
-Att mitt ofödda första barnbarn (slutet på maj) inte skall komma till världen
-Att bli av med jobbet/få en pension som är omöjlig att överleva med
-Morsan snart 95, att hon skall få ligga o dö ensam
-Att brorsan (+70,nyligen hjärtopererad) inte fixar det
-Att själv få skiten och trilla av pinnen kommer klart sist.

Barnen är unga o starka så där är jag övertygad att dom grejar det.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Dom flesta tror olika!

Seriös i min fråga till dej angående "experterna" på covid-19.
Är dom som du säger "experter" på just detta virus så borde dom väl
ha ett vaccin och medicin på G! Annars kanske dom är kunniga på corona,
men inga "experter" på Covid-19.
Så, "olika" är ditt svar? Okej...

Wow, du var seriös. Jag vet inte vad du vet om vaccin men det tar tid att få fram vaccin. Och att det tar tid betyder inte att de inte är experter. Tror du att de som efter fem minuter googlat sig smartare än experterna kommer fram med ett vaccin snabbare?

[UÄ] Coronatråden 4
Ett tips till Tegnell är att han anlitar kunnigt folk för att reda ut lagen säger istället för att själv försöka tänka sig vad den väl skulle kunna betyda.
Tegnell är statsepidemiolog. Hans uppgift i detta är knappast att hålla på med lagar. Är verkligen ALLT Tegnells fel/ansvar?

[UÄ] Coronatråden 4
Så, "olika" är ditt svar? Okej...

Wow, du var seriös. Jag vet inte vad du vet om vaccin men det tar tid att få fram vaccin. Och att det tar tid betyder inte att de inte är experter. Tror du att de som efter fem minuter googlat sig smartare än experterna kommer fram med ett vaccin snabbare?

Folk tror olika, det tror jag framgår ganska tydligt, inte minst i denna tråd!

Jag är helt medveten om att det tar tid att få fram ett vaccin.
Att dina "experter" är experter på smittspridning o.d är jag helt med på.
Men att dom är experter på Covid-19 håller jag inte med om. Det är det jag har
försökt få dej att förstå!
Hade dom varit det borde dom ju förstå viruset, och då borde dom kunna få fram meducin!

[UÄ] Coronatråden 4
Du tror inte att en myndighet med 450 anställda har tillgång till jurister som har koll på den lagtext som berör myndigheten?

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att du har lite väl flexibel tolkning av smittskyddslagen.
Saxat från SVT-artikeln:
”Vad man kan göra med stöd i lag är att sätta individer som smittats eller blivit utsatta för smitta i karantän. Då får de varken lämna eller ta emot besök.”
”När Folkhälsomyndighetens jurister utrett möjligheten till åtgärder utifrån smittskyddslagen har de kommit fram till att de, förutom att de kan sätta individer i karantän, endast kan spärra av mindre områden.
– Det är väl något hus, en skola eller liknande, säger statsepidemiolog Anders Tegnell. ”

Skulle man satt alla resenärer från Kina, Iran och norra Italien i karantän så hade det handlat om ett antal tusen. Utifrån vad man då visste hade det knappast varit i enlighet med vad smittskyddslagen tillåter. De flesta hade ju bara kanske varit utsatta för smitta.
Det är ju bättre att läsa smittskyddslagen direkt istället för att lita på SVT-journalistens filtrering. Lagen säger "den som har eller kan antas ha blivit utsatt för smitta". SVT-journalisten har utelämnat nyckelorden "kan antas".

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp