Köpråd hjälm

Klas_1

Medlem
Köpråd hjälm
Hej igen och tack för era goda råd i min tidigare tråd om dämparpump.
Som jag skrev tidigare har jag just köpt en MTB och tänker att det kan vara dags även för mig att skaffa hjälm.

Så min fråga är vilken ni rekommenderar eller avråder från och varför?

Än så länge är mitt enda önskemål att den har en bra skärm eftersom jag avskyr att ha solen i ögonen och uppskattar att slippa regndroppar på glasögonen, normalt bär jag ofta keps av den anledningen.
Är det rimligt att tro att samma hjälm skall funka på höst och vinter med en hjälmmössa under eller kommer den att sitta för löst på sommaren om det ska få plats en hjälmmössa höst och vinter?

Köpråd hjälm
Testa i butik så att du vet att den sitter skönt. Det är nästan det enda råd som behövs, åtminstone så länge du testar i en cykelbutik och inte på biltema eller konsum. Själv väljer jag bara hjälm med MIPS-funktion då jag tolkat det jag läst som att det är lite säkrare, men andra tycker att det är dyrt bluff. Någon exakt sanning om det som alla är överens om kommer du inte hitta.

Jag har ett litet vred längst bak i nacken som drar åt eller släpper på det som greppar mot huvudet. Väldigt smidigt om man växlar mellan mössa och barhuvat. Det råkar vara en Scott MTB någonting med löstagbar skärm, men det kan lika gärna stå något annat på den ifall den sitter bra på huvudet.

Köpråd hjälm
Behöver också stor skärm och kör en Giro Montaro. Supernöjd. Har både kört med och utan mössa och funkar bra.

Köpråd hjälm
Håller med @Hep. Åk och testa, gärna MIPS (eller motsvarande) och välj en hjälm som känns bra. Det är lätt att rekommendera det man själv har och gillar men när det gäller hjälmar så är det viktigt att välja en hjälm som passar ditt huvud och inte någon annans.

Köpråd hjälm
Personligen cyklar jag alltid med cykelkeps under - det ökar livslängden på inredningen och är lite mer hygienskt då kepsen är lätt att tvätta ofta. Som Hep skrev är vred i nacken bra så att man kan justera beroende på hur långhårig och hur tjock keps man för tillfället har.

Oaktat hur du väljer så välj hjälm i butik - det är svårt att veta vad som passar bra så man måste nästan testa om man inte väljer en modell man vet sedan tidigare att den passar ens skalle.

Köpråd hjälm
Testa i butik så att du vet att den sitter skönt. Det är nästan det enda råd som behövs, åtminstone så länge du testar i en cykelbutik och inte på biltema eller konsum. Själv väljer jag bara hjälm med MIPS-funktion då jag tolkat det jag läst som att det är lite säkrare, men andra tycker att det är dyrt bluff. Någon exakt sanning om det som alla är överens om kommer du inte hitta.

Jag har ett litet vred längst bak i nacken som drar åt eller släpper på det som greppar mot huvudet. Väldigt smidigt om man växlar mellan mössa och barhuvat. Det råkar vara en Scott MTB någonting med löstagbar skärm, men det kan lika gärna stå något annat på den ifall den sitter bra på huvudet.

Tycker iofs att biltemas mips hjälm ser klart vettig ut för pengen. Men mer som cityhjälm då kanske.

Köpråd hjälm
Testa dig fram så hittar du det du behöver och vill ha däremot så är min erfarenhet att skärmarna inte skuggar solen så bra och vattendroppar kommer sällan uppifrån uten skvätter från marken.
Vad gäller mips så ska du ha det eller liknande system då det motverkar rotationsvåldet på huvudet när man vurpar vilket orsakar dom värsta skadorna på huvudet.
Mitt förslag på hjälm iaf är bell 4forty som har mips och en ganska stor skärm.

Köpråd hjälm
Vill varna för den spännanordning jag har på min Lazer. Vet inte om den finns fortfarande, men den spänns åt med en rulle uppe, ganska långt bak på ovansidan av hjälmen. Spänner med en tunn vajer. Inte bra!
Alla andra hjälmar med traditionellt vred ett annat i nacken är bättre.

Köpråd hjälm
Lite hjälmtester från Folksam, Länsförsäkringar & Virginiatech

Dyraste hjälmen är inte alltid den bästa. Men det man kan läsa i testerna är att hjälmar med MIPS generellt ger extra skydd främst vid rotationsvåld.

Köpråd hjälm
Folksams test ser ju ut som om det vore sponsrat av MIPS. 3 Av 4 testade egenskaper avser rotationsvåld.

Rotationsskydd är säkert jättebra men det borde finnas andra saker som också spelar roll. Det vore också intressant att se statistik från verkliga olyckor om hur mycket man reducerar skador genom att använda MIPS-hjälm.

Köpråd hjälm
Tack alla för värdefull input. Jag skall följa era råd och åka till butiken för att prova hjälmar.
Nu står följande på önskelistan:
- Justerbar storlek med rätt sorts vred.
- Stor skärm, om möjligt justerbar men det kanske ändå inte räcker till.
- MIPS.

Vänliga hälsningar, Klas

Köpråd hjälm
Tycker iofs att biltemas mips hjälm ser klart vettig ut för pengen. Men mer som cityhjälm då kanske.

Nog inget fel på den om du kollat och säger det, men jag tror (baserat på diverse andra produkter) att man riskerar att få något kasst om man går dit och tar något som såg prisvärt och trevligt ut. Risken finns såklart i en cykelbutik också, men jag tror att den är klart mindre där.

Min grannes sexåring fick i dag en biltemacykel i födelsedagspresent. Jag bar in den efter att hon tröttnat på den mitt på vår uppfart. Jag har åtminstone två 29-tummare i largestorlek som är lättare. Det har visserligen inte ett skit med den här tråden att göra, men jag såg en chans att gnälla på biltemas hemska barncyklar och tog den.

Köpråd hjälm
Jag får ont i huvudet av min Bell med mips speciellt om jag använder brillor. Den klämmer mot tinningen, skitstörigt. Har beställt en poc tectal med spin och hoppas jag slipper få ont i huvudet sen. Att prova i butik funkar ju inte det tar ju 30-40 min för det att komma igång också...?

Köpråd hjälm
Jag får ont i huvudet av min Bell med mips speciellt om jag använder brillor. Den klämmer mot tinningen, skitstörigt. Har beställt en poc tectal med spin och hoppas jag slipper få ont i huvudet sen. Att prova i butik funkar ju inte det tar ju 30-40 min för det att komma igång också...?
Vilken bell har du? Super2r hade nån hård jävla kudde under stoppningen man kunde ta bort, de löste de där problemet. Och på super3r som var likadan, saknades kudden.

Köpråd hjälm
Vilken bell har du? Super2r hade nån hård jävla kudde under stoppningen man kunde ta bort, de löste de där problemet. Och på super3r som var likadan, saknades kudden.

Det är 3r jag har, försökt komma till rätta med det hela förra säsongen. Det funkar ok utan brillor men jag vill ju kunna använda glasögon såklart. Har en poc coron som sitter svinbra på mitt huvud så jag hoppas på samma med tectal.

Köpråd hjälm
Håller med alla andra. Testa är enda sättet att veta. Vill dock slå ett slag för Specialized-hjälmar. De är otroligt bekväma och kan skriva under på att de funkar med. Fick en tur över styret häromdagen och landade huvud först på en sten. Rätt glad jag hade en bra hjälm. Blev till att beställa en ny likadan jag redan hade; en Specialized Tactic 3 Mips.

Köpråd hjälm

Vill du utveckla varför du anser att man inte ska testa på Biltema eller Konsum?

Köpråd hjälm
Jag skulle säga att 90% av hjälmarna är väldigt lika med små variationer. Välj den som passar huvudet. Sen finns de det som har något extra. Tex Fox Dropframe där hjälmen går ner över öronen eller Giro Montaro (som jag själv använder) där skärmen är extra stor och skyddar mot solen och inte bara sitter där som dekoration, eller någon av de med avtagbar hakskydd som Bell Suer Air R/ Giro Switchblade. Är man inte ute efter något special som ovan så lär de flesta hjälmar vara Ok så länge de sitter bra.

Köpråd hjälm
Har en scott grove mips som sitter som en smäck på huvudet men skulle vilja ha någon lite rejsigare hjälm men som också skyddar bra. Vill att den ska gå ner en del på bakhuvudet och även runt tinningen vilket min nuvarande gör. Beställde hem en poc omne air mips, supersnygg och skyddar nog bra men den var för bred för mitt huvud.

Någon som har något tips på någon som skyddar bra, har mips och kostar runt 1500-2000kr i strl L?

Köpråd hjälm
Leatt 3.0 Enduro kan man ju modda på olika sätt, som FF eller med öronskydd (liknar då en Fox Dropframe). Vet inte hur leatt är i huvudformen. Jag har ganska smalt huvud och Giro funkar för mig. Vill man ha mycket skydd i bak så är det nog deras Tyrant som gäller, liknar också en Dropframe.

Edit, finns även Merit om man inte vill ha öronskydd

Köpråd hjälm
Har en scott grove mips som sitter som en smäck på huvudet men skulle vilja ha någon lite rejsigare hjälm men som också skyddar bra. Vill att den ska gå ner en del på bakhuvudet och även runt tinningen vilket min nuvarande gör. Beställde hem en poc omne air mips, supersnygg och skyddar nog bra men den var för bred för mitt huvud.

Någon som har något tips på någon som skyddar bra, har mips och kostar runt 1500-2000kr i strl L?
Nu missförstod jag kanske lite, trodde du ville ha en hjälm för gravel/landsväg men det är Mtb du söker efter?

Köpråd hjälm
Har väl inte bara med hjälmen att göra, hihi!
Ett visst mått av säkerhet ger väl en märkeshjälm, men de tar bra betalt för det.

Köpråd hjälm
Tryck på skallen har jag alltid varit känslig för!
Minns när jag övningskörde MC på körskola. Man hade en mikrofon över örat under hjälmen. Vid en lektion måste micen hamnat liiiite snett och skapade ett litet men alltmer irriterande tryck på huvudets sida. Mot lektionens slut hade jag nästan nått vansinnets gräns av känslan. Ville inte bryta och rätta till under lektionen eftersom jag hade onödigt stor respekt för körläraren.

Kan idag märka att mina glasögonskalmar kan skapa irriterande tryck under cykelhjälmens remmar. Vet inte hur man skall komma åt detta.

Tillbaka
Topp