Snordusch

Snordusch
när man snorduschar eller snyter sig blåser man också in samma guck i sina bihålor. där blir det kvar ett tag.

bättre att suga och svälja. eller spotta.

Snordusch
Var ute och cyklade en liten ruda i det härliga vädret! När jag kom hem läste jag nyheterna på SVT, och jäklar jag är en snorduschare! Tur att jag bor på landet och cyklade ensam med fjärilar och humlor?

Det är bara vissa som passar på att dra politiska poänger på sitt cyklisthat. Cykla på och var glad - det kommer alltid finnas idioter som gör allt för att sprida sitt hat över cyklister. Ofta är de själva överviktiga, otränade, suvägare som hatar alla som är fräshare än de själva.

Snordusch
Jag fräste ut lite ”tränings snor” igår ute på stig, gick en promenerare 20 meter framför mig som vände sig om och gav mig en ond blick. Väl tillbaka på parkeringen fick jag höra en pappa i en familj som tyckte att vi skogscyklister lätt skrämmer joggare som har musik i öronen och inte kan höra att vi kommer bakom dem.

Snordusch
Om det var ett problem cyklade du för nära. Ta rulle oombett är fruktansvärt ohyfsat.
Cyklade inte alls nära - absolut inte rulle. Jag vet vad som gäller. Han ökade tempot o det gjorde jag med - varför skulle jag inte få göra det. En raggarsnytning under andra förhållanden med det avstånd jag höll hade passerat obemärkt men nu... tycker det var kass.

Snordusch
frågan är om du vill ha ditt snor inblåst i trånga luftfyllda utrymmen i huvudet? det är där rätt mycket hamnar när du snyter dig. en viss del kommer ut. resten hamnar i bihålorna.

usch :)

Snordusch
frågan är om du vill ha ditt snor inblåst i trånga luftfyllda utrymmen i huvudet? det är där rätt mycket hamnar när du snyter dig. en viss del kommer ut. resten hamnar i bihålorna.

usch :)
Ny kunskap för mig. Förklara gärna hur det funkar när en (sport)snytning gör att mycket av snoret letar sig upp i bihålorna.

Snordusch
Sjukaste man hört på länge. Fast man behöver ju kanske inte snorduscha bland folk då, med risk för att bli utstirrad. Men i skogen är det ju lugnt. Där finns ingen som kan se en. Så man får sikta på svampar och bär så var väl inte duschen förgäves. :LOL:

Snordusch
lejon, om du utsätter näsan för en luftstöt med övertryck kommer snoret leta sig dit luften kan ta vägen. det allra mesta går förstås ut genom näsöppningarna, men det finns alltså flera luftkammare bredvid näsans hålrum, dit luft och sekret också kan ta sig.

förstås i mindre mängd, men dels är det onödigt, dels är bihålorna ställen som har potential att ställa till en hel del problem.

för min del ser jag hellre att detta guck hamnar någon annan stans.

vanan att snorduscha är för mig olämplig och äcklig även när ingen tittar på.

Snordusch
vanan att snorduscha är för mig olämplig och äcklig även när ingen tittar på.

Kanske därför det hittas på massa löjliga teorier om att det skulle vara dåligt på något vis.

Rimligtvis borde snordusch med ditt resonemang vara långt bättre än att snyta sig i näsduk eftersom motståndet på vägen ut från näsan är avsevärt lägre, dvs chansen att få ut snoret och inte in i bihålorna ökar utan näsduk.

Så gott folk, snorduscha mera..?

Snordusch
Hörde på christer i p3 för ett antal år sedan, någon som sett en pappa snorsuga sitt barn.

Med munnen.

Historien förtäljer dock inte om han sedan svalde.

just på väg till en social tillställning stoppade sonen då två-tre år in en ärta i näsan. det var bara att välja, sjukan eller suga ut den med munnen. valde det senare. den kom ut lätt, men inte det trevligaste jag gjort.

Snordusch
Kanske därför det hittas på massa löjliga teorier om att det skulle vara dåligt på något vis.

Rimligtvis borde snordusch med ditt resonemang vara långt bättre än att snyta sig i näsduk eftersom motståndet på vägen ut från näsan är avsevärt lägre, dvs chansen att få ut snoret och inte in i bihålorna ökar utan näsduk.

Så gott folk, snorduscha mera..?
man håller väl inte näsduken mot näsöppningarna direkt?

Snordusch
just på väg till en social tillställning stoppade sonen då två-tre år in en ärta i näsan. det var bara att välja, sjukan eller suga ut den med munnen. valde det senare. den kom ut lätt, men inte det trevligaste jag gjort.
Fy fan. Starkt jobbat. Sa han som min dotter "jag ska inte göra det igen"? (Dagis skickade henne till läkare med farmor. De kände väl inte till sugtricket)

Snordusch
lejon, om du utsätter näsan för en luftstöt med övertryck kommer snoret leta sig dit luften kan ta vägen. det allra mesta går förstås ut genom näsöppningarna, men det finns alltså flera luftkammare bredvid näsans hålrum, dit luft och sekret också kan ta sig.

förstås i mindre mängd, men dels är det onödigt, dels är bihålorna ställen som har potential att ställa till en hel del problem.
Jag får inte ihop logiken i det du säger: Ditt resonemang (om jag förstår hur du tänker) kräver öppningar i båda ändorna av bihålesystemet för att det ska ske ett flöde av snor åt något annat håll än ut ur näsborren.

När man snyter sig går flödet av luft och slem ut i den riktning öppningen finns, dvs endast mot näsborren (ok teoretiskt möjligen mot örontrumpetens mynning om trumhinnan är trasig men det tror jag ännu mindre på).
Man har ju ingen öppning i bihålesystemet mot hjärnan. Stänger man till ena näsborren och snyter sig torde endast en tryckökning ske i den tillstängda sidan av näsapparaten men inget flöde av snor sker rimligen åt något håll.

Snordusch
Fy fan. Starkt jobbat. Sa han som min dotter "jag ska inte göra det igen"? (Dagis skickade henne till läkare med farmor. De kände väl inte till sugtricket)
han blev på det hela taget rätt nöjd. vi föräldrar blev också rätt nöjda, framgången sparade mycket besvär, och räddade den sociala tillställning vi var på väg till.

mest orolig var jag att suga ner ärtan i egna vrångstrupen.

Snordusch
öppningarna i bihålesystemet är in mot näshålan.

den här tråden riskerar att bli klassisk:)?‍♂️?‍♂️?‍♂️
Exakt. Och det enda avflödet från näshålan när det kommer en stark vind från lungorna är rimligen näsborren och det är alltså dit snoret måste ta vägen. Jag kan nog inte förklara bättre än så.
Men bra jobbat med ”parents kiss” - inte alla föräldrar törs/vill utföra den manövern!

Snordusch
lejon, du kan läsa lite om bihålor på t ex den här platsen.

där står att läsa;

Bihålorna är ihåliga luftfickor i ansiktsbenen och i skallen. De är täckta med ett tunt slemhinnelager som normalt producerar en liten mängd slem, vilket håller bihålorna friska och fuktiga. Man skiljer mellan käkhålor (sinus maxillaris), pannhålor (sinus frontalis) och ett par mindre bihålor som finns vid näsroten (sinus ethmoidalis och sinus sphenoidalis).
Samtliga bihålor har en liten öppning ut till näshålan.

Snordusch
Försök till liknelse baserat på det sätt jag uppfattar Lejons resonemang:

Om det blåser storm ute och du går in och sätter dig i en grotta som bara har en liten öppning, kommer det då att blåsa där inne eller vara lä?

Snordusch
lejon, du kan läsa lite om bihålor på t ex den här platsen.

där står att läsa;

Bihålorna är ihåliga luftfickor i ansiktsbenen och i skallen. De är täckta med ett tunt slemhinnelager som normalt producerar en liten mängd slem, vilket håller bihålorna friska och fuktiga. Man skiljer mellan käkhålor (sinus maxillaris), pannhålor (sinus frontalis) och ett par mindre bihålor som finns vid näsroten (sinus ethmoidalis och sinus sphenoidalis).
Samtliga bihålor har en liten öppning ut till näshålan.
Jag har aldrig ifrågasatt att bihålorna mynnar i näshålan. Det står tydligt i alla anatomiböcker också.
Någon av oss uttrycker sig uppenbarligen otydligt eller någon har dålig läsförståelse.
Återkommer med en bild ikväll.

Snordusch
Jag är inte läkare men kan en del om strömningslära. Har inte heller orkat läsa riktigt alla inlägg... MEN, man borde kunna applicera Bernoullis ekvation på en punkt i näshålan och en i bihålan. Om man bortser från skillnaden i hydrostatiskt tryck kommer summan av det dynamiska trycket och det statiska trycket vara lika stort i dessa punkter. När man snyter sig ökar det dynamiska trycket i näshålan pga den ökade hastigheten. Då summan av trycken är konstant kommer det statiska trycket att sjunka, och därmed vara lägre än trycket i bihålan. Om något kommer därför snor/slem att ta sig ut från bihålan, inte in!

Det är också därför det är jobbigare att andas när det blåser kantvind, tror jag ;-)

Snordusch
Dagens Kurt Olsson till kais01:
För resonemanget har jag ritat en kraftigt förenklad bild. Den är förstås jätteful och anatomiskt inkorrekt men principiellt stämmer den ungefär.
(Bifogar därför en mer korrekt men krångligare bild.)
- luftflödet skapas från lungorna när man snyter sig och bihålorna har bara en öppning - den till näshålan. Därför kan det rimligen inte uppstå något direkt flöde riktat in i bihålesystemen eftersom de saknar annan väg ut än näshålan. Snoret trycks alltså inte in där.
Om man håller för en näsborre - som tex vid en snytning - stiger trycket i hela systemet på den sidan men luftflödet (och därmed snorflödet) avstannar.
Så tänker jag även om jag fruktar att min bild och förklaring bara krånglade till det. Om jag tänker helt fel får du gärna förklara bättre.

Bilagor

• 8936635F-3EAF-4D40-9D25-1AADBF8CD9B3.jpeg
    8936635F-3EAF-4D40-9D25-1AADBF8CD9B3.jpeg
    506.7 KB · Besök: 408
  • E4955653-188C-4165-9CB4-2E580B7F577F.jpeg
    E4955653-188C-4165-9CB4-2E580B7F577F.jpeg
    402.5 KB · Besök: 242
Snordusch
Jaha, det är här det händer alltså...
Spänningen är olidlig! Vem har rätt? Vem har mest snor? Vem är läkare? Vem har störst... bihålor?
Ingen vet, men chipsen är framme och jag hoppas vi får ett svar innan kvällen (och chipspåsen) är slut...

Tillbaka
Topp