Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var ute och cyklade en liten ruda i det härliga vädret! När jag kom hem läste jag nyheterna på SVT, och jäklar jag är en snorduschare! Tur att jag bor på landet och cyklade ensam med fjärilar och humlor?
Om det var ett problem cyklade du för nära. Ta rulle oombett är fruktansvärt ohyfsat.Hakade på en MTB-cyklist idag.. han såg att jag gjorde det och ökade farten.. jag med... Jag hade mer klös i benen än han och det märkte han nog och raggarsnöt sig plötsligt. Klart kass.
Cyklade inte alls nära - absolut inte rulle. Jag vet vad som gäller. Han ökade tempot o det gjorde jag med - varför skulle jag inte få göra det. En raggarsnytning under andra förhållanden med det avstånd jag höll hade passerat obemärkt men nu... tycker det var kass.Om det var ett problem cyklade du för nära. Ta rulle oombett är fruktansvärt ohyfsat.
... Ofta är de själva överviktiga, otränade, suvägare som hatar alla som är fräshare än de själva.
Men snordusch måste väl ändå vara en stark kandidat till årets nya svenska ord???
Vad pratar du om egentligen?bättre att suga och svälja. eller spotta.
bättre att suga och svälja. eller spotta.
Ny kunskap för mig. Förklara gärna hur det funkar när en (sport)snytning gör att mycket av snoret letar sig upp i bihålorna.frågan är om du vill ha ditt snor inblåst i trånga luftfyllda utrymmen i huvudet? det är där rätt mycket hamnar när du snyter dig. en viss del kommer ut. resten hamnar i bihålorna.
usch :)
Hörde på christer i p3 för ett antal år sedan, någon som sett en pappa snorsuga sitt barn.när man snorduschar eller snyter sig blåser man också in samma guck i sina bihålor. där blir det kvar ett tag.
bättre att suga och svälja. eller spotta.
vanan att snorduscha är för mig olämplig och äcklig även när ingen tittar på.
Hörde på christer i p3 för ett antal år sedan, någon som sett en pappa snorsuga sitt barn.
Med munnen.
Historien förtäljer dock inte om han sedan svalde.
Det kanske var dig den till christer inringande personen såg!just på väg till en social tillställning stoppade sonen då två-tre år in en ärta i näsan. det var bara att välja, sjukan eller suga ut den med munnen. valde det senare. den kom ut lätt, men inte det trevligaste jag gjort.
man håller väl inte näsduken mot näsöppningarna direkt?Kanske därför det hittas på massa löjliga teorier om att det skulle vara dåligt på något vis.
Rimligtvis borde snordusch med ditt resonemang vara långt bättre än att snyta sig i näsduk eftersom motståndet på vägen ut från näsan är avsevärt lägre, dvs chansen att få ut snoret och inte in i bihålorna ökar utan näsduk.
Så gott folk, snorduscha mera..?
det var innanför fyra väggar:)Det kanske var dig den till christer inringande personen såg!![]()
Fy fan. Starkt jobbat. Sa han som min dotter "jag ska inte göra det igen"? (Dagis skickade henne till läkare med farmor. De kände väl inte till sugtricket)just på väg till en social tillställning stoppade sonen då två-tre år in en ärta i näsan. det var bara att välja, sjukan eller suga ut den med munnen. valde det senare. den kom ut lätt, men inte det trevligaste jag gjort.
Var skulle man hålla den om inte mot näsöppningarna?man håller väl inte näsduken mot näsöppningarna direkt?
Är man riktigt täpp åker det väl ut genom någon öppning. Då kan man säkra upp genom att hålla papperet där.Var skulle man hålla den om inte mot näsöppningarna?
Jag får inte ihop logiken i det du säger: Ditt resonemang (om jag förstår hur du tänker) kräver öppningar i båda ändorna av bihålesystemet för att det ska ske ett flöde av snor åt något annat håll än ut ur näsborren.lejon, om du utsätter näsan för en luftstöt med övertryck kommer snoret leta sig dit luften kan ta vägen. det allra mesta går förstås ut genom näsöppningarna, men det finns alltså flera luftkammare bredvid näsans hålrum, dit luft och sekret också kan ta sig.
förstås i mindre mängd, men dels är det onödigt, dels är bihålorna ställen som har potential att ställa till en hel del problem.
han blev på det hela taget rätt nöjd. vi föräldrar blev också rätt nöjda, framgången sparade mycket besvär, och räddade den sociala tillställning vi var på väg till.Fy fan. Starkt jobbat. Sa han som min dotter "jag ska inte göra det igen"? (Dagis skickade henne till läkare med farmor. De kände väl inte till sugtricket)
Exakt. Och det enda avflödet från näshålan när det kommer en stark vind från lungorna är rimligen näsborren och det är alltså dit snoret måste ta vägen. Jag kan nog inte förklara bättre än så.öppningarna i bihålesystemet är in mot näshålan.
den här tråden riskerar att bli klassisk:)??
?
![]()
Jag har aldrig ifrågasatt att bihålorna mynnar i näshålan. Det står tydligt i alla anatomiböcker också.lejon, du kan läsa lite om bihålor på t ex den här platsen.
![]()
Kronisk näs- och bihåleinflammation
Kronisk näs- och bihåleinflammation är en inflammatorisk sjukdom. Typiska symtom är ihållande nästäppa och tryckkänsla i ansiktet. Behandling botar sällan sjukdomen men lindrar symtomen.www.netdoktor.se
där står att läsa;
Bihålorna är ihåliga luftfickor i ansiktsbenen och i skallen. De är täckta med ett tunt slemhinnelager som normalt producerar en liten mängd slem, vilket håller bihålorna friska och fuktiga. Man skiljer mellan käkhålor (sinus maxillaris), pannhålor (sinus frontalis) och ett par mindre bihålor som finns vid näsroten (sinus ethmoidalis och sinus sphenoidalis).
Samtliga bihålor har en liten öppning ut till näshålan.
Här kan du prova! Det finns hur mycket nyheter som helst att läsa!Jag är mest nyfiken på hur man LÄSER nyheter på SVT.