MTB i Bromma

lyft

Medlem
MTB i Bromma
Hallå!

Som nyinflyttad i Bromma har jag precis börjat bekanta mig med de lokala stigarna. Har kört Fornstigen en del samt vildmarksstigen i Grimsta.

Finns det fler fina stigar häromkring som ni kan rekommendera? Kör mest trail/xc.

Om någon i krokarna vill sällskapa så är det bara att skriva ett pm!

Mvh,
Lyft

MTB i Bromma
Visar man rejält med hänsyn kan man hitta lite fina spår i Judarnskogen. Litet, men fint. Som Lejon skriver; det finns mycket i Grimsta.

Senast ändrad:
MTB i Bromma
Jag testade gpx-spåret Lambarudd igår, det funkade sådär men det finns en del riktiga pärlor till stigar på den delen av Lovön. Några turer så ska man kunna reka ut en riktigt bra bana och inte lika blött som Fornstigen.

I Grimsta går det nog också att skapa en hyffsat flowig tur med hällar och bra stig. V-spåret missar en del fina partier men skogen är liten och rätt lätt att lära känna.

MTB i Bromma
Kanske man skall påminna om att undvika anlagda motionsslingor och gångvägar i möjligaste mån. Det verkar vara läge att för ett tag undvika att cykla i skogen mellan Blackeberg och Grimsta då det är många lösspringande hundar med aggressiva ägare och riktigt sura pensionärer där just nu.

Senast ändrad:
MTB i Bromma
Både Nick, Järva och Hellas är ju tyvärr rätt lång transport från Bromma om man tänkt sig att cykla till skogen. Åka bil från Bromma till Hellas en vardagskväll undviker man ju gärna när det inte är Corona-tider... (ok, Nick kan ju iof vara nära beroende på var i Bromma man bor, från mig är det rätt långt och omständligt att ta sig dit.)

Är nybörjare och har inte så mycket att tillägga. Fornstigen och stigarna där omkring är det jag kört oftast. Varje gång jag varit där har jag träffat på fler vandrare än cyklister så det gäller ju att visa hänsyn. Judarn är litet och mycket folk som rör sig men ändå roligt att köra om man bor nära och inte har så mycket tid. Grimsta har jag tänkt att testa men om det är mycket sura miner fn kanske man ska hålla sig borta....

Det finns en Facebook-grupp "Ängby Runners Cykelavdelning" som verkar cykla tillsammans i olika konstellationer flera gånger i veckan. Har dock inte vågat mig dit än...

MTB i Bromma
Ängby runners är en bra idé. Mest 40+. Lugnt tempo och trevligt. Bra stigkännedom. Det är inte som Ängby CC fast i skogen... Jag har dock inte Facebook och cyklar oftast hellre själv.

MTB i Bromma
Tusen tack för samtliga svar! Då har jag lite bättre koll. Har cyklat från Bromma till Hellas ett par gånger, men det är som sagt lite för långt, Tranebergsbron är inte nådig på hemvägen när benen är som spaghetti.

Har samma erfarenhet av både Judarskogen och Grimsta, trots att jag varit trevlig och visat hänsyn i spåren har jag fått utstå en och annan tillrättavisning av ilskna pensionärer, speciellt nu i coronatider när det rör sig mycket folk.

Ska spana in Facebookgruppen som någon nämnde. Är själv 25+ men spelar inte så stor roll hur gamla folk är, bara trevligt med lite sällskap.

Glad påsk och tack igen!

MTB i Bromma
just till hellas cyklar man gärna via essingen och årsta. brukar parkera bilen i alvik och cykla så för att undvika köer.

men efter 18 är just det inga köer kvar. om du ska på arons tisdagsraid eller så:)

MTB i Bromma
På Lovön finns många fina stigar, kolla Trailforks. Nick-spåret i Ursvik är trevligt just för att det är dedikerat cykelspår så man blir inte utskälld. På Lovön brukar alla heja och vara trevliga dock. Bara nån surgubbe i hembygdsföreningen som driver frågan om cykelförbud (inga förbud än så länge!)

MTB i Bromma
judarnskogen är alltid bra men annars finns Eneby Pumptrack eller Nälsta Bikepark men bäst enligt mig är hellas fast då får man ta bilen. Annars kan man åka på eftermiddagen runt i området där man bor och köra urban freeride och hoppas att man stöter på några andra fellow mtbikers så kallat

Tillbaka
Topp