Flera sprickor i Sram 11 delad kedja, hur?

Hej,

Inte ofta jag postar men nu har jag huvudbry.
Fick en kedjebrott på första turen för i år, när jag kikar närmare på kedjan ser jag 20-30 sprickor som den på bilden!
Sprickorna finns på båda sidor och korrelerar inte på något sätt.

Kedjan är en Sram PC-X1 och har gått cirka 70 mil med bra underhåll.

Hur kan sprickorna uppstå, och så många? Har någon varit med om liknande?

Hälsn. Viktor

Bilagor

• kedja.jpg
    kedja.jpg
    371 KB · Besök: 622
Har för mig att jag såg en liknande tråd för ca ett år sedan. Någon vars (sram?) kedja sprack på liknande vis. Kanske var det samma batch :LOL:

i de andra minst två trådarna i samma fråga har iaf sram varit hyggliga nog att byta skräpet mot nytt skräp.

mina tre mtb råkade ha sramväxlar, och föralldel varit nöjd där. stått emot mycket smuts och misshandel, och växlar utan knot mitt i värsta uppförsbacken. men den där double-tap på landsväg kommer inte över min tröskel. aka konsten att runda ett patent på mest möjligt krystad väg.

Måste uppkomma för att man växlar under kraft eller dåligt justerat.

Sram vs Shimano i cykelsammanhang är lite som Abu vs Shimano/daiwa när det gäller rullar; de förstnämnda är lite glappt och kräver mer underhåll men funkar.

se upp med vilka rengöringsmedel du använder, Muc-Off gick ut för några år sedan och varnade att deras rengöring kunde orsaka sprickor i vissa kedjor.

se upp med vilka rengöringsmedel du använder, Muc-Off gick ut för några år sedan och varnade att deras rengöring kunde orsaka sprickor i vissa kedjor.
du bör nog försöka få till en verifierad källa på ett så totalt orimligt samband. på nätet är det lätt hänt att information förvanskas.

eftersom srams kedjor nu är kända för det härdningsfel eller vad det nu är för materialfel som orsakar deras sprickande kedjor, är väl det tills vidare vad vi kan gå på. om nu någon av de drabbade använt muc-off är bollen snart i rullning?

Shimano:
"Clean the chain with an appropriate chain cleaner regularly. Never use alkali based or acid based solvents, such as rust cleaners. If those solvent be used chain might break and cause serious injury"

SRAM:
"Do not use alkaline or acidic solvents to clean the chain and cassette cogs. Do not soak or store the chain or cassette in any cleaning product. They will become brittle and can break under load, which can cause the rider to crash resulting in serious injury and/or death. "

Två fina get-out-of-jail-free-cards från de två stora.

Jag tror inte Muc-Off har gått ut med att deras tvättprodukt pajar kedjor, men jag vet att Shimano gärna pekar finger vid reklamationsfall.

Shimano:
"Clean the chain with an appropriate chain cleaner regularly. Never use alkali based or acid based solvents, such as rust cleaners. If those solvent be used chain might break and cause serious injury"

SRAM:
"Do not use alkaline or acidic solvents to clean the chain and cassette cogs. Do not soak or store the chain or cassette in any cleaning product. They will become brittle and can break under load, which can cause the rider to crash resulting in serious injury and/or death. "

Två fina get-out-of-jail-free-cards från de två stora.

Jag tror inte Muc-Off har gått ut med att deras tvättprodukt pajar kedjor, men jag vet att Shimano gärna pekar finger vid reklamationsfall.
Det är inte alls omöjligt att det stämmer. En del grejer kan diffundera in i ytan på stål och orsaka förändringar i materialet. Men då ska man nog bada kedjan i olämplig kemikalie bra länge.

I det här fallet tror jag på tillverkningsfel. För stort härddjup, till exempel, kan göra kedjan alldeles för spröd.

det finns väl knappt något rengöringsmedel med neutralt ph. tvål är också alkaliskt. livsfarligt för en kedja av stål tydligen. vilka tomtar på sram och shimano.

Kastade på en pc1130 nu när jag bytte grupp på vardagspendlar-konan, hoppas den håller. Får inspektera lite då och då.

Jag har kört med 1130 länge på grushojen. Rengör f.ö. med grönsåpa vid behov. De är billiga, är kanske inte så slitstarka men det är nog inte många kedjor som körs på våt eller dammig grus - men av går de inte.

En gång för länge sen var vi inbjudna till Köpenhamn och cykla en sväng med team Saxo/Sungard. Den stora snackisen just då var kedjorna.... bilden är på Kurt Asle Arvesens teamcykel, vad är det som inte stämmer?

IMGP0082.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp