Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Maskarna har krävt kremering av arbetsmiljöskäl.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tur man har eget..Kommer det bli hamstring av flaskvatten nu, när MSB råkade haspla ur sig på dagens pressträff att det kan komma att bli brist på vissa kemikalier vilket i sin tur skulle kunna leda till brist på dricksvatten?
Och så brist på chaufförer också sa dom på nyheterna, så när det där flaskvattnet tar slut på butikshyllorna kan det troligtvis dröja med påfyllning i vissa butiker.Kommer det bli hamstring av flaskvatten nu, när MSB råkade haspla ur sig på dagens pressträff att det kan komma att bli brist på vissa kemikalier vilket i sin tur skulle kunna leda till brist på dricksvatten?
Min är nog inte med i registret. Borrad häromdagen. Men jag har iofs 2. Kan sälja från ena.Enligt brunnsregistret ger brunnen på tomten 1300 liter per timme. Bara att dra till biltema, skaffa en massa dunkar och sedan casha in!
Jag har aldrig varit så närma döden som jag är just nu.
Men det är det ingen som påstår. Det jag, upprepade gånger, har försökt få fram är att EN DEL av de äldre är personer som troligtvis hade dött ungefär vid den här tiden ändå, av andra sjukdomar.
För det är ju inte alla 80-plussare som dör av viruset. Men av den andelen som dör, så är det troligt att många av dem är såna som ändå hade dött ungefär nu, av andra sjukdomar.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för vissa här att begripa detta...
Bara till en viss gräns dock.Så sant så sant,
och för varje dag som går så kommer vi en dag närmare...
Sedan blir det antagligen timmar.Bara till en viss gräns dock.
Jag tror inte de flesta som inte förstår är korkade. Jag tror de väljer att missförstå eftersom det blir syntax error i hjärnan för många som tycker Corona är dåligt och Sveriges hantering är ännu sämre eftersom det måste tvinga dem att överväga att allt i världen inte är enkelt och svartvitt. Det blir för jobbigt att hålla flera saker i huvudet samtidigt och försöka se problematiken från flera håll.Folk är korkade och det är därför de inte förstår. Inget fel i din argumentation.
Knappast än på ett (bra) tag. Viruset sätter tempot. Så, innan det finns bra tester (så man kan testa istf att gissa vem som är/varit smittad) lär det vara kvar restriktioner.Är det någon som helst mening med att försöka sig på en gissning, gällande när det kan bli aktuellt att börja lätta på restriktionerna i Sverige?
Detta är intressant.Är det någon som helst mening med att försöka sig på en gissning, gällande när det kan bli aktuellt att börja lätta på restriktionerna i Sverige?
Vi får väl se. Att misstag gjordes finns det inga tvivel om. Frågan är om det planar eller inte.Apropå att se problematiken från flera håll, så ger sig Stefan Einhorn in i debatten med lite intressanta åsikter om myndigheterna...
![]()
Sverige gör stora fel i kampen mot corona
Stefan Einhorn: Experterna låser sig vid en linje trots att nya fakta kommer uppwww.aftonbladet.se
Kan ngn översätta vad Einhorn egentligen säger? Han säger ju ingenting...Apropå att se problematiken från flera håll, så ger sig Stefan Einhorn in i debatten med lite intressanta åsikter om myndigheterna...
![]()
Sverige gör stora fel i kampen mot corona
Stefan Einhorn: Experterna låser sig vid en linje trots att nya fakta kommer uppwww.aftonbladet.se
Jag menar internationellt.Vilka "drakoniska åtgärder" har Sverige vidtagit? Att begränsa folksamlingar till 50 pers är väl det tyngsta vi har. Krögare ska ha bordsservering och se till att det inte blir trängsel. UD avråder fr utlandsresor. Universitet och gymnasieskolor distansundervisar. I övrigt har vi väl inga hårda restriktioner, utan det mesta har skett på frivillig basis.
Han lyfter en aspekt som jag tycker är teoretiskt intressant: om man lyckas bromsa spridningen mha drastiska åtgärder så kan det teoretiskt hinna utvecklas behandlingar som är mer effektiva än nuvarande.Apropå att se problematiken från flera håll, så ger sig Stefan Einhorn in i debatten med lite intressanta åsikter om myndigheterna...
Spanien och Danmark börjar väl lätta en aning denna vecka. Macron säger ikväll att Frankrike fortsätter vara stängt till 11 maj, därefter ska det smygas igång.Jag menar internationellt.
Mer peka med hela handen - desto bättre.
Sen om det ger ngn verklig nyttoeffekt i det långa loppet återstår ju att se.
Jo, det är ju enkelt att säga vi borde stänga ner det mesta till det finns vaccin. Men, då bör man ju samtidigt beskriva konskekvenserna för övriga samhället.Han lyfter en aspekt som jag tycker är teoretiskt intressant: om man lyckas bromsa spridningen mha drastiska åtgärder så kan det teoretiskt hinna utvecklas behandlingar som är mer effektiva än nuvarande.
Det är ett argument som jag förvånats över inte framförts mer (även om jag tyvärr tror det är helt osannolikt med något revolutionerande framsteg i behandlingen på kort sikt så kommer man kanske kunna behandla lite bättre med mer erfarenhet som man kan få om totalkaos undviks i vården).
Eftersom vi inte rimligen kan hoppas på att skjuta upp insjuknande av stora delar av befolkningen så länge att ett vaccin utvecklats så är Einhorns argument värt att ta på allvar när man väger argument för och emot strikt avstängning av samhällsfunktioner mot varandra.
Han skriver ju tydligt att det är politikernas jobb att göra de avvägningarna, och där håller jag fullständigt med. I Sverige idag säger politikerna bara "vi lyssnar på experterna" (även om det naturligtvis pågår en diskussion bakom kulisserna), vilket gör det svårare för allmänheten att förstå att utkräva ansvar. Det blir således ett demokratiproblem när politikerna "gömmer sig" bakom experterna.Jo, det är ju enkelt att säga vi borde stänga ner det mesta till det finns vaccin. Men, då bör man ju samtidigt beskriva konskekvenserna för övriga samhället.
Vem, vilka skulle acceptera detta om konsekvensen är en tvåsiffrig arbetslöshet de kommande 10 åren och en ekonomisk utveckling som flyttar oss 40 år bak i tiden?
Det är så enkelt att tycka saker om man samtidigt inte vill diskutera konsekvenserna.
Jag håller med. Jag tycker mycket av debatten har hamnat helt fel. Man borde Först och främst diskutera vad som är möjligt att åstadkomma med någorlunda realistiska åtgärder, priset för de åtgärderna men också ”vinsten” med att inte utföra de åtgärderna/nedstängningarna.Jo, det är ju enkelt att säga vi borde stänga ner det mesta till det finns vaccin. Men, då bör man ju samtidigt beskriva konskekvenserna för övriga samhället.
Vem, vilka skulle acceptera detta om konsekvensen är en tvåsiffrig arbetslöshet de kommande 10 åren och en ekonomisk utveckling som flyttar oss 40 år bak i tiden?
Det är så enkelt att tycka saker om man samtidigt inte vill diskutera konsekvenserna.
Kan ngn översätta vad Einhorn egentligen säger? Han säger ju ingenting...
En av mina kollegor berättade nåt liknande att han hade blivit skrämd i hisshallen av sin egen spegelbild.Imorgon är det tillbaka till jobbet igen.
Får se hur många som är där då....
Förra veckan stötte jag på en kollega som jag trodde enbart jobbar hemifrån.
Både hon och jag hoppade till....
Ungefär som att. ..å fan en MÄNNISKA! !! ?
Fortsatta frågetecken kring immunitet.
![]()
Så många tillfrisknade patienter saknade antikroppar
Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina. WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19. – När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte...www.aftonbladet.se
Läste lite snabbt på annat håll att smittade under 40 hade av ngn anledning en begränsad andel antikroppar vilket gör att framställandet av vaccin blir svårt då det kan vara verkningslöst på denna grupp.Nu har jag inte aftonbladet+ så kan inte läsa artikeln men 6% utan antikroppar betyder väl 94% med antikroppar en siffra långt över vad man tror skulle behövas för en "flockimmunitet" lr vad står det mer som gör att man tvivlar?
Läste lite snabbt på annat håll att folk under 40 hade av ngn anledning en begränsad andel antikroppar vilket gör att framställandet av vaccin blir svårt då det kan vara verkningslöst på denna grupp.
Jo, det kan säkert stämma men det är en stor grupp så många blir nog hårt åtgångna i alla fall även om de har "rätt" ålder.Ja ok fast gruppen under 40 klarar ju sig väldigt bra statistisk iaf så tänker att det inte är ett så "stort" problem ändå lr?
Jo, det kan säkert stämma men det är en stor grupp så många blir nog hårt åtgångna i alla fall även om de har "rätt" ålder.