Stigsabotage, varning! Täby

Anmälan inskickad till Polisen, vet att Per också har skickat in en anmälan. Tänkte även bege mig till området med bultsax och andra verktyg för att ta bort hindren och försöka se till att ingen människa eller djur kommer till skada.

Spar material, fotar och använder handskar om Polisen skulle vilja utreda.

Ps har nu använt rätt termer, en spik är en spik och skruv är en skruv Ds
anmälan.JPG

Roten till problemt är ju (även om MTBare åxå sliter på naturen) är garanterat i det här fallet enduroåkarna. Så utöka ditt uppdrag med att fotografera enduroåkare, polisanmäl, parata med kommun och länsstyrelse. Och framför allt prata de som man känner eller möter att det är både förbjudet och olämpligt.

Stalle
Vis av erfarenhet så kan folk störa sig på det mesta. I mina gamla hemmaskogar hade vi problem med att grenar släpades ut över stigarna, vi (då tonåringar) trodde det var ridfolket som drog ut hinder för att få hästarna att hoppa, tills vi en dag stötte på ett äldre par i full färd med att släpa ut sly på stigen. De skrek i falsett när de såg oss att cyklar och hästar hör inte hemma i deras skog! Vi försökte resonera men de var rabiata. Detta var på 90-talet så antalet cyklister var väldigt begränsat och vi hade aldrig sett dessa personer förut, eller haft någon konfrontation. Slutsatsen är att bara för att majoriteten här ser "andra" som problemet så kan vi i tredje parts ögon vara precis lika irriterande.

Anmälan inskickad till Polisen, vet att Per också har skickat in en anmälan. Tänkte även bege mig till området med bultsax och andra verktyg för att ta bort hindren och försöka se till att ingen människa eller djur kommer till skada.

Spar material, fotar och använder handskar om Polisen skulle vilja utreda.

Ps har nu använt rätt termer, en spik är en spik och skruv är en skruv DsVisa bilaga 410761

Ni har alltså valt att göra det som nästan garanterat inte kommer leda till ett skit eftersom polisen förmodligen kommer bry sig föga och om de mot förmodan skulle bry sig så har man ju bara adresserat symtomen och inte det riktiga problemet.

Stalle

Vis av erfarenhet så kan folk störa sig på det mesta. I mina gamla hemmaskogar hade vi problem med att grenar släpades ut över stigarna, vi (då tonåringar) trodde det var ridfolket som drog ut hinder för att få hästarna att hoppa, tills vi en dag stötte på ett äldre par i full färd med att släpa ut sly på stigen. De skrek i falsett när de såg oss att cyklar och hästar hör inte hemma i deras skog! Vi försökte resonera men de var rabiata. Detta var på 90-talet Slutsatsen är att bara för att majoriteten här ser "andra" som problemet så kan vi i tredje parts ögon vara precis lika irriterande.
Alla behöver ett projekt. Det är bara lite synd att en del gamlingar väljer cykelhat.

Ni har alltså valt att göra det som nästan garanterat inte kommer leda till ett skit eftersom polisen förmodligen kommer bry sig föga och om de mot förmodan skulle bry sig så har man ju bara adresserat symtomen och inte det riktiga problemet.

Stalle
Ja, det finns ju en risk att man tror att det är vi som orsakar kaoset av stigarna

Stalle
Ja, polisen har ju haft alla möjligheter att bötfälla folk däruppe i åratal. Det är bara att åka dit valfri helg och plocka den lågt hängande frukten. Det är väl en som blivit bötfälld, och han fick boten tillbaka dragen på nåt sätt. Så det är ju rätt uppenbart att det där inte kommer att åtgärdas.

Ja, det finns ju en risk att man tror att det är vi som orsakar kaoset av stigarna
Ja om det nu finns en risk för ihopblandning så förklarar det ju fortfarande inte varför man gör nåt så uddlöst som en polisanmälan. Det kommer ju förmodligen, som både jag och Luthman påpekar, inte leda nån vart.

Så vill man bli av med spikar och taggtråd så måste man nog bli av med enduroåkarna och för att bli av med enduroåkarna så krävs andra åtgärder än en polisanmälan (ej spikar och taggtråd, det hade ju bara blivit nån form av Moment 22 :-) ).

Stalle

Spontant tänker jag att det som potentiellt skulle kunna lösa enduroproblemet är om de lokala politikerna börjar bli angelägna om att få bort dem, då skulle möjligen resurser tilldelas eller tryck sättas på lokalpolisen. Men att få dem att agera på det här känns om möjligt ännu svårare än att få poliserna att göra något direkt på en anmälan.

Ja om det nu finns en risk för ihopblandning så förklarar det ju fortfarande inte varför man gör nåt så uddlöst som en polisanmälan. Det kommer ju förmodligen, som både jag och Luthman påpekar, inte leda nån vart.

Så vill man bli av med spikar och taggtråd så måste man nog bli av med enduroåkarna och för att bli av med enduroåkarna så krävs andra åtgärder än en polisanmälan (ej spikar och taggtråd, det hade ju bara blivit nån form av Moment 22 :-) ).

Stalle
Någon med dålig känsel får ta en för teamet och trampa på skiten och sen upprätta en anmälan om misshandel, det borde väga lite tyngre. ingen som ramlat nyligen och fått misstänkta skador som går att försköna. ?

Spontant tänker jag att det som potentiellt skulle kunna lösa enduroproblemet är om de lokala politikerna börjar bli angelägna om att få bort dem, då skulle möjligen resurser tilldelas eller tryck sättas på lokalpolisen.
Jag tror att politikerna inte ser någon större skillnad på MTB och enduromotorcyklister. Båda genererar klagomål.
Kanske tar de krafttag om/när Kristineberg byggs.

Tråkigt för alla som rör sig i området med den eller dessa spik/skruv-poliser.

Tur att vi häromkring kan samsas och dra nytta av varandra i skogarna runt Arlanda Flygplats.

Bara att gratulera. Fast om de där bilderna är någorlunda representativa för hur det ser ut, har det väldigt lite med situationen här att göra. Långa sträckor består stigarna nu av halvmeterdjupa vattenfyllda rännor. Hur mycket det beror på vilka och hur många som kör respektive hur marken är uppbyggd vore intressant att veta.

Bara att gratulera. Fast om de där bilderna är någorlunda representativa för hur det ser ut, har det väldigt lite med situationen här att göra. Långa sträckor består stigarna nu av halvmeterdjupa vattenfyllda rännor. Hur mycket det beror på vilka och hur många som kör respektive hur marken är uppbyggd vore intressant att veta.

Det du beskriver är skillnaden mellan seriösa endurospår som sköts av en klubb och "fulkörning". Enduroklubben har spåren för träning och då måste de skötas och underhållas för att fungera att träna på. Givetvis kommer det finnas surhål och "diken" men du kommer också se att de är ute och rättar till spåren.

Det du beskriver är skillnaden mellan seriösa endurospår som sköts av en klubb och "fulkörning". Enduroklubben har spåren för träning och då måste de skötas och underhållas för att fungera att träna på. Givetvis kommer det finnas surhål och "diken" men du kommer också se att de är ute och rättar till spåren.
Fulkörning överallt verkar ju vara endurocyklisters paradgren. Rännor på fd fina vandringsleder. Ska bli kul att se hur den ännu ej repade naturen kommer se ut efter novemberkåsan 2020, när naturen inte hunnit hämta sig sedan 2010...

Om det är så frekvent med enduroåkare så kanske en och annan välplacerad åtelkamera kan fånga dem på bild och göra det enklare att identifiera dem. Och om inte annat får man en uppfattning om hur ofta det körs och vid vilka tider, så man lättare kan ta dem "in action" senare.

Om det är så frekvent med enduroåkare så kanske en och annan välplacerad åtelkamera kan fånga dem på bild och göra det enklare att identifiera dem. Och om inte annat får man en uppfattning om hur ofta det körs och vid vilka tider, så man lättare kan ta dem "in action" senare.
Behövs inte.
Varje helg, vid Lövsättra. Det är flertalet ekipage med ett antal crossar på varje släp. Det sätts upp tält och grejer.
Så det är inte så att åkningen sker i nån sorts lönndom. :)
Det är en numera välkänd lekplats och det är fritt blås att köra var och hur de vill. De dokumenterar säkert det på YT också.

Sandgropen vid Lövsättra är mötesplatsen där skåpbilar och släp parkeras. 2-tatksavgaser ligger tung i skogen vindstilla dagar. Kan vara ett 20 tal enduroMC som kör omkring bara vid parkeringen vissa helger.
Lokalblaskan har skrivit om problemet ett flertal gånger det senaste decenniet. https://mitti.se/nyheter/trottnat-skogen-sonder/?omrade=vallentuna
Vore nog bättre om Familjen Douglas tog hand om marken än kommunen.

Hur kommer det sig att detta har varit ett så stort problem så länge i Täby?

Detta kan kanske vara en ledtråd https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-korts-enduro-dar-i-25-ar/dbbogC!NLehbJ13rbZQrUnMTTJPIQ/

I Sveriges största stad finns i princip ingenstans att lagligt träna norr om stan. Samtidigt har det i alla år setts mellan fingrarna på att det körs ändå. Det ger en grogrund för problem. Jag vidhåller att man skall hålla sig till lagliga spår men någonstans förstår jag att det blir som det blir.

Förstår inte poängen med att åka Enduro här? Ser ju ut som att en duktig MTB-cyklist skulle kunna cykla snabbare. Tre minuter in i filmen ser det väldigt trevligt ut. Är det Enduro-spår? Eller har dom bara gjort det till det? :P

Stalle
Precis, jag hittade ett lik i skogen men anmälde inte heller till polisen för det leder ändå inte någonstans. Ja det dryper av ironi här. Klart det måste anmälas, bara för att polisen inte ligger i bakhåll dagen efter anmälan innebär det inte att det inte händer något.

Förstår inte poängen med att åka Enduro här? Ser ju ut som att en duktig MTB-cyklist skulle kunna cykla snabbare. Tre minuter in i filmen ser det väldigt trevligt ut. Är det Enduro-spår? Eller har dom bara gjort det till det? :P

Om det är endurospår eller inte är en fråga som blir svårare och svårare att svara på.
Första delen med fyrkantiga vita skyltar är ”Naturstig Angarn” och den andra delen med orange färg på träden är Roslagsleden. Precis de stigarna som två av fegisarna i filmen försäkrat mig att de aldrig kör på.

Sandgropen vid Lövsättra är mötesplatsen där skåpbilar och släp parkeras. 2-tatksavgaser ligger tung i skogen vindstilla dagar. Kan vara ett 20 tal enduroMC som kör omkring bara vid parkeringen vissa helger.
Lokalblaskan har skrivit om problemet ett flertal gånger det senaste decenniet. https://mitti.se/nyheter/trottnat-skogen-sonder/?omrade=vallentuna
Vore nog bättre om Familjen Douglas tog hand om marken än kommunen.

Titta! Jag är med på bild!

Stalle

Bitvis rännor här med men ingen större fara, här på filmen syns dom men nu en månad senare är det helt torrt i endurospåren. Torrt så det dammade efter oss nu när vi cyklade i helgen.

Betydligt mer kuperat än vad som uppfattas i filmen. Ett rent eldorado med obegränsad tillgång till teknisk stigcykling av klass! Det här är bara ett litet skrap på ytan av allt som finns, ryktas om över 6 mil...

det är ju lite konstigt att enduro-motorcyklisterna helst gärna kör i sina gamla spår, om och om igen tills det blir oanvändbara.

vad är grejen liksom? att ha så tråkigt och förstöra så mycket som möjligt??

det är ju lite konstigt att enduro-motorcyklisterna helst gärna kör i sina gamla spår, om och om igen tills det blir oanvändbara.

vad är grejen liksom? att ha så tråkigt och förstöra så mycket som möjligt??

det är ju lite konstigt att cyklister helst gärna kör i sina gamla spår och vägar, om och om igen... vad är grejen liksom? att ha så tråkigt och förstöra så mycket som möjligt??

För de utanför tvåhjulsbubblan är vi båda irriterande, vi är i vägen. Vi kommer snabbt, vi stör djurlivet, vi hindrar folk i trafiken, vi skrämmer fotgängare, vi ger synliga skador i skogen. Listan kan göras lång. Gå för guds skull inte i fällan att göra detta till vi och dem för då kommer övriga spela ut oss på 5 minuter.

Jag är, som jag skrivit flera gånger, emot de som kör utan tillstånd eftersom jag själv är aktiv inom en motorklubb. Men jag tror inte för en sekund att jag har mer att vinna på att idiotförklara dem eftersom samma argument snabbt kan vändas emot oss. Det bästa vore om lokal klubbar kan erbjuda lagliga alternativ som lösning på problemet. För att det skall ske måste kommunen sluta blunda för problemet och samarbeta för att få fram en lösning.

Jag har faktiskt hittat på två grabbar på endurohojjar, i hellas, på blåa spåret på väg ut från hellas. De ledde dock sina hojjar och menade på att de åkt fel.

Här ute i Görväln har jag mest sett mopedister slira runt på Upplandsleden och en gång sett Max Fredriksson susa förbi på sin Cake. Inget av dem känns som det hör hemma i ett naturreservat. Men som många skriver så ses ju cyklister som "en av dem" från de som faktiskt lägger ut hinder. Men det här var verkligen något annat, inte sett nåt liknande.

det är ju lite konstigt att cyklister helst gärna kör i sina gamla spår och vägar, om och om igen... vad är grejen liksom? att ha så tråkigt och förstöra så mycket som möjligt??

För de utanför tvåhjulsbubblan är vi båda irriterande, vi är i vägen. Vi kommer snabbt, vi stör djurlivet, vi hindrar folk i trafiken, vi skrämmer fotgängare, vi ger synliga skador i skogen. Listan kan göras lång. Gå för guds skull inte i fällan att göra detta till vi och dem för då kommer övriga spela ut oss på 5 minuter.

Jag är, som jag skrivit flera gånger, emot de som kör utan tillstånd eftersom jag själv är aktiv inom en motorklubb. Men jag tror inte för en sekund att jag har mer att vinna på att idiotförklara dem eftersom samma argument snabbt kan vändas emot oss. Det bästa vore om lokal klubbar kan erbjuda lagliga alternativ som lösning på problemet. För att det skall ske måste kommunen sluta blunda för problemet och samarbeta för att få fram en lösning.
det finns en del strava-addicts som gärna kör samma runda om och om igen, närmast varje gång man är ute. men mitt intryck av mtb-cyklister i stort är att man uppskattar variationen och söker nya utmaningar. inte samma-samma hela tiden.

Tillbaka
Topp