[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är relevant vad andra länder gör i kampen mot coronaviruset. Att ljuga och dra sig ur WHO tycker jag låter som en extremt dum idé. Liksom jag tyckte det var dumt att säga att viruset dör i April. Eller att öppna upp ett samhälle innan samhället är redo för det. Men jag lär inte få nån respons nu heller (eftersom det är en "handlingskraftig" person som gjort allt detta).
Jag kan räkna upp en liknande lista med uttalanden som visat sig vara felaktiga från Tegnell. Och han ska ju ändå vara expert...

[UÄ] Coronatråden 4
Ser att det politiska Trumphatet är igång här igen nu. Dags för moderatorerna att stämma i bäcken och varna de som drar igång det gång på gång kanske?
det som står om trump på just den här sidan ser jag varken som hatiskt eller politiskt. han är ändå ett fenomen värt att diskutera.

[UÄ] Coronatråden 4
det som står om trump på just den här sidan ser jag varken som hatiskt eller politiskt. han är ändå ett fenomen värt att diskutera.
Det beror nog på vilka glasögon man har på sig. Det har politikvarnats för annat som i mina ögon är betydligt mindre politiskt.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag kan räkna upp en liknande lista med uttalanden som visat sig vara felaktiga från Tegnell. Och han ska ju ändå vara expert...
Sist jag skrev ner Trumps påståenden fick jag inga liknande påståenden tillbaka. Ska vi ta det igen?

[UÄ] Coronatråden 4
Alltså, Trumps uttalanden kring corona/WHO måste ju rimligtvis ses i ljuset av det geopolitiska spelet mellan Kina och USA...

[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag vet har ingen svensk expert sagt att corona är som influensan. Eller att den ska försvinna (like a miracle) i April. Ingen svensk expert har hittat på egna siffror. Eller påstått att det är en bluff från oppositionen. Eller rekommenderat malariamedicin. Eller berömt Kina för att sen attackera WHO för att de inte sagt nåt. Nåt indraget stöd till WHO vet jag inte om nån svensk expert rekommenderat heller. Eller att vi ska öppna upp veckan efter påsk. Inga attacker mot kommunerna vet jag inte om heller. Inga #fire____ taggar heller. Men, det är samma sak.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag vet har ingen svensk expert sagt att corona är som influensan. Eller att den ska försvinna (like a miracle) i April. Ingen svensk expert har hittat på egna siffror. Eller påstått att det är en bluff från oppositionen. Eller rekommenderat malariamedicin. Eller berömt Kina för att sen attackera WHO för att de inte sagt nåt. Nåt indraget stöd till WHO vet jag inte om nån svensk expert rekommenderat heller. Eller att vi ska öppna upp veckan efter påsk. Inga attacker mot kommunerna vet jag inte om heller. Inga #fire____ taggar heller. Men, det är samma sak.

Tegnell har sagt att det är som en influensa. Och i mars skulle det peaka och försvinna. Du håller uppenbarligen för öronen när Tegnell öppnar munnen.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo du fick en lista över en massa felaktigt som Tegnell sagt, jag skrev det själv.
Är det verkligen i samma klass som Trumps felaktigheter? Att ställa en prognos (som inte visar sig stämma) är likställt med att säga att viruset försvinner i April?

[UÄ] Coronatråden 4
Är det verkligen i samma klass som Trumps felaktigheter? Att ställa en prognos (som inte visar sig stämma) är likställt med att säga att viruset försvinner i April?

Det skulle försvinna redan i mars här, sen skulle det bli varmt väder och allt elände försvinner.

[UÄ] Coronatråden 4
Tegnell har sagt att det är som en influensa. Och i mars skulle det peake och försvinna.
Men han sa inte "It's the flu.". Det sprids som en influensa. Men dödligheten är högre. Tegnell har inte hittat på egna siffror som Trump gjort. Och Tegnell missade peaken. Har du ett citat?

[UÄ] Coronatråden 4
Faktiskt inte. Hittar jag också rekommendationer av Tegnell att använda malariamedicin? "What have you got to lose?"

Du är helt besatt av Trump och därför vill du inte hitta något av vad Tegnell sagt. Fokusera på Sverige istället, dom flesta av oss på Happy bor här.

[UÄ] Coronatråden 4
Du är helt besatt av Trump och därför vill du inte hitta något av vad Tegnell sagt. Fokusera på Sverige istället, dom flesta av oss på Happy bor här.
Inga sådana (huvudlösa) rekommendationer av Tegnell, alltså. Vilket jag tycker är bra. Inga rekommendationer att öppna upp samhället innan det är lämpligt heller. Vilket jag också tycker är bra. Vad jag vet finns fortfarande lediga IVA-platser lediga (trots Tegnell). Det är också bra (mitt i allt elände), tycker jag. Speciellt med tanke på att Sverige gjort allt fel.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju relativt uppenbart att de tjoget och två inte gillar FHM:s sätt att hantera situationen. Jag inser att artikeln säkert är skriven rätt kvickt. För att sälja in sitt budskap känns det dock viktigt att underlaget är tämligen oomtvistligt eller åtminstone att de starkt kan argumentera för att det är rimligt hanterat. Som det är nu har de snarast försvagat sin tes genom att gå till hårt angreåå och visa sig ha svagheter i uppbackningen.

Nu säger de förvisso inte uttryckligen att siffrorna är felaktiga. Antingen är det för att de inte vill säga "vi hade fel om det" eller så är det för att de inte tycker att det tjänar saken att inleda en strid om enskilda siffror och att de mer ser dem som exempel i en stor mängd data som pekar åt ett visst håll. Det senare har jag dock lite svårt att inse logiken med. Om de tycker FHM:s invändningar är galna borde det ju snarast ge dem extra

Om det nu är som FHM säger att siffrorna är tveksamma borde väl någon av de undertecknande ha varit medvetna om detta!? Det är trots allt 22 personer som bör vara vana att läsa med kritiska ögon och de företräder ett ganska brett spektrum av olika discipliner. Rimligen är det väl ett fåtal av de 22 som skrivit inlägget. Är det så att de inte brydde sig om att analysera siffrorna och deras ursprung och att resten mest satte sitt namn på artikeln utan att kritiskt lusläsa?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
"De citerade siffrorna i sig är i vårt tycke mindre viktiga än den principiella utveckling av pandemin vi försöker peka på."
Jag tror och hoppas att de 22 använt riktiga/viktiga siffror i sin egen forskning. Annars har jag principiella invändningar.

[UÄ] Coronatråden 4
Utan att ha läst i detalj så ser jag både politik och tjafs komma seglandes. Lägg av omedelbart!

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är inte säker på att jag fattar vad du menar riktigt, men som jag tolkar dig så saknar du studier som undersöker av vad (och när) de som dött av covid-19 annars skulle ha dött i framtiden? Det verkar vara en svår studie att göra nu när Saida är död och än så länge helt omöjlig innan det gått en tid efter corona.
Korrekt, inga starka påståenden kan göras innan det gått en tid då retrospektiva studier kunnat genomföras.

[UÄ] Coronatråden 4
Edit: Äh, skitsamma.

Senast redigerad av en moderator:
[UÄ] Coronatråden 4
Men det är det ingen som påstår. Det jag, upprepade gånger, har försökt få fram är att EN DEL av de äldre är personer som troligtvis hade dött ungefär vid den här tiden ändå, av andra sjukdomar.

För det är ju inte alla 80-plussare som dör av viruset. Men av den andelen som dör, så är det troligt att många av dem är såna som ändå hade dött ungefär nu, av andra sjukdomar.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för vissa här att begripa detta...
Jag förstår, jag tror dock att påståendet är felaktigt. Då ingen av oss har facit får vi helt enkelt vänta och se.
Om vi överlever vill säga ;)

[UÄ] Coronatråden 4
Kan de dö två gånger alternativt leva för evigt om de inte dör i Corona? Jag förstår nog inte riktigt.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad jag vet har ingen svensk expert sagt att corona är som influensan. ...

Det hade jag också svårt att tro. Intervjun är alltså från 19 mars 2020. Johan Giesecke presenteras som virusexpert och svensk tror jag han är. I Italien hade då mellan 20 februari och 18 mars 1591 människor intensivvårdats vilket då kanske inte var allmänt känt men en expert borde ha haft någon sorts kännedom om det.

[UÄ] Coronatråden 4
Det har trillat in lite anmälningar för politik när vi pratar Trump. Jag tycker inte det är något att dela ut varningar för men försök hålla det på rätt sida om gränsen, ok?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Ser att det politiska Trumphatet är igång här igen nu. Dags för moderatorerna att stämma i bäcken och varna de som drar igång det gång på gång kanske?

Öht så vinner alla debatter på att det enkelspåriga och infantila hatet dämpas. Vi är så vana vid en viss typ av hat att vi ibland inte ens ser det. Dock påverkar det vår analys- och tankeförmåga negativt ändå. Enkla fiender efterfrågas och konstrueras hela tiden. Att de oftast inte finns på riktigt bortser man från.

[UÄ] Coronatråden 4
Det hade jag också svårt att tro. Intervjun är alltså från 19 mars 2020. Johan Giesecke presenteras som virusexpert och svensk tror jag han är. I Italien hade då mellan 20 februari och 18 mars 1591 människor intensivvårdats vilket då kanske inte var allmänt känt men en expert borde ha haft någon sorts kännedom om det.

Han skriver "svår", plus att han också säger att det är en skyldighet att ta höjd (dvs de restriktioner som införts är bra). Jag tolkar det inte som att han avfärdar det som en vanlig influensa (vilket andra världsledare gjort). Eftersom man reagerar/reagerat på ett helt annat sätt än inför en vanlig influensa.

[UÄ] Coronatråden 4
Man måste ändå beundra ivern och entusiasmen att försvara de svenska makthavarna. Ingenting, inte det minsta lilla, fel kan de begå...

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är väl utmärkt att alt-right börjar tröttna på hat och infantila argument. Det bådar gott. Om det kombineras med några ytterligare insikter.

[UÄ] Coronatråden 4
Öht så vinner alla debatter på att det enkelspåriga och infantila hatet dämpas. Vi är så vana vid en viss typ av hat att vi ibland inte ens ser det. Dock påverkar det vår analys- och tankeförmåga negativt ändå. Enkla fiender efterfrågas och konstrueras hela tiden. Att de oftast inte finns på riktigt bortser man från.
Lustigt att kritik mot T klassificeras som "hat", medans det är fritt fram att kalla Tegnell (för Mengele eller) vad som helst. Nåja, det är psykologi och inte Corona.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp