[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Lustigt att kritik mot T klassificeras som "hat", medans det är fritt fram att kalla Tegnell (för Mengele eller) vad som helst. Nåja, det är psykologi och inte Corona.

Det är bara du som gjort det.

Skärmavbild 2020-04-15 kl. 13.24.57.png

[UÄ] Coronatråden 4
Inte i denna tråden. Dom stängda trådarna finns det i, men dom är ju just stängda för att det inte är fritt fram. Släpp den amerikanske presidenten nu
Så, det som sagts i stängda trådar har inte hänt, eller? Är amerikansk hantering av viruset helt förbjudet (för att det är hatiskt) att prata om? Kan vara bra att veta.

[UÄ] Coronatråden 4
Giesecke är pensionerad sedan ett antal år tillbaka. Han var företrädare till Tegnell.

Från ingressen "Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO".

För övrigt är jag ingen anhängare av någon kålsuparteori. Jag har frågat några amerikanska experter om de kan förklara den amerikanska inställningen från ett medicinskt perspektiv.

[UÄ] Coronatråden 4
Man måste ändå beundra ivern och entusiasmen att försvara de svenska makthavarna. Ingenting, inte det minsta lilla, fel kan de begå...
Var då? Är det nånting som inte har ifrågasatts i Sverige på sistone är det ju makthavare. I stället ifrågasätts myndigheter och enskilda tjänstemän, det ska "debatteras" samtidigt som de har landets kris i knät och ska göra det bästa av situationen med de medel och förutsättningar som makten tilldelat.

[UÄ] Coronatråden 4
Var då? Är det nånting som inte har ifrågasatts i Sverige på sistone är det ju makthavare. I stället ifrågasätts myndigheter och enskilda tjänstemän, det ska "debatteras" samtidigt som de har landets kris i knät och ska göra det bästa av situationen med de medel och förutsättningar som makten tilldelat.
Det är ju ett symbios, det är ju de folkvalda makthavarna som valt att knuffa fram de tillsatta makthavarna (ja, myndigheter är i största grad makthavare, med den skillnaden att folket inte kan avsätta dem). Ganska smart då de folkvalda därmed senare kan undkomma ansvar genom att säga "vi lyssnade bara på experterna", trots att det som sker naturligtvis är beslutat gemensamt mellan myndigheter och regeringen. Ett demokratiproblem, helt enkelt. Har skrivits en hel del om detta på diverse ledarsidor.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Jag har inte kallat Tegnell för Mengele så vitt jag vet. Vet inte om jag öht kallat honom ngt?

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju ett symbios, det är ju de folkvalda makthavarna som valt att knuffa fram de tillsatta makthavarna (ja, myndigheter är i största grad makthavare, med den skillnaden att folket inte kan avsätta dem). Ganska smart då de folkvalda därmed senare kan undkomma ansvar genom att säga "vi lyssnade bara på experterna", trots att det som sker naturligtvis är beslutat gemensamt mellan myndigheter och regeringen. Ett demokratiproblem, helt enkelt.
Jag tycker ändå att det är smart att lyssna på experterna. Om jag går till doktorn så är det ju ingen demokratisk process. Han/hon tar prover och ger en diagnos och ett förslag på behandling. Min röst väger inte speciellt tungt. Jag gör inte som doktorn säger för att slippa kritik. Jag gör som doktorn säger för att jag vill bli frisk. Doktorn troligtvis är bättre på sitt jobb (även om doktorer ibland har fel) än vad jag är på deras jobb.
Och nu öppnar Finland, Danmark och Spanien upp sina restriktioner. Rätt eller fel strategi?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker ändå att det är smart att lyssna på experterna. Om jag går till doktorn så är det ju ingen demokratisk process. Han/hon tar prover och ger en diagnos och ett förslag på behandling. Min röst väger inte speciellt tungt. Jag gör inte som doktorn säger för att slippa kritik. Jag gör som doktorn säger för att jag vill bli frisk. Doktorn troligtvis är bättre på sitt jobb (även om doktorer ibland har fel) än vad jag är på deras jobb.
Och nu öppnar Finland, Danmark och Spanien upp sina restriktioner. Rätt eller fel strategi?
Jag säger inte att man inte ska lyssna på experterna, jag säger att det måste vara tydligt för folket vem det är som styr och bestämmer och som tar besluten. Just för att det senare skall vara tydligt när eventuellt ansvar skall utkrävas.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag säger inte att man inte ska lyssna på experterna, jag säger att det måste vara tydligt för folket vem det är som styr och bestämmer och som tar besluten. Just för att det senare skall vara tydligt när eventuellt ansvar skall utkrävas.
Det är politikerna som tar besluten. En statsepidemiolog har inga egentliga befogenheter. Är det samma krav på ansvarsutkrävandet i andra länder?

[UÄ] Coronatråden 4
Om detta stämmer kommer coronakrisen antagligen sätta djupare spår i vårt sätt att leva och verka, än vad någon i början hade kunnat förutse! Det kommer att påverka oss i grunden.

[UÄ] Coronatråden 4
Konstigt att jämförelser görs med närliggande stater med annorlunda statsskick/ministerstyre. Fast det är kanske överkurs i samhällskunskap?

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Det är politikerna som tar besluten. En statsepidemiolog har inga egentliga befogenheter. Är det samma krav på ansvarsutkrävandet i andra länder?
Ja, formellt är det så, men det är inte tydligt för folket att det är så. Många därute tror att det är Tegnell som bestämmer, och därför håller de honom ansvarig när det går åt pipan när det i själva verket är regeringen de ska rikta sin vrede mot.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, formellt är det så, men det är inte tydligt för folket att det är så. Många därute tror att det är Tegnell som bestämmer, och därför håller de honom ansvarig när det går åt pipan när det i själva verket är regeringen de ska rikta sin vrede mot.
Är det verkligen viktigt att rikta sin vrede rätt i dessa tider? Löser vrede nånting? Är det lönt att vara arg innan man vet om man har nåt att vara arg över? Spanien, Finland och Danmark öppnar upp nu. Ska spanjorer, finländare och danskar rikta sin vrede norrut/västerut/österut för att de "gör som Sverige"?

[UÄ] Coronatråden 4
Om detta stämmer kommer coronakrisen antagligen sätta djupare spår i vårt sätt att leva och verka, än vad någon i början hade kunnat förutse! Det kommer att påverka oss i grunden.

Innan immuniteten slagit rot (eller vaccinet kommit) blir det skakigt. Det kan komma flera vågor av smittan.

[UÄ] Coronatråden 4
Innan immuniteten slagit rot (eller vaccinet kommit) blir det skakigt. Det kan komma flera vågor av smittan.

Jag tänker att det som innan corona ansågs vara normalt då det gäller livsstil, kanske kommer att tweakas en hel del så att det nya normala blir avgjort annorlunda. Vi vänjer oss med tiden.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4

Ja precis. Att vänta ett par månader och ser hur det blev eller något är ju helt fel som privatperson när man kan rikta vrede.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tänker att det som innan corona ansågs vara normalt då det gäller livsstil, kanske kommer att tweakas en hel del så att det nya normala blir avgjort annorlunda. Vi vänjer oss med tiden.
Förhoppningsvis lär sig folk att hålla lite avstånd i köer, det blir slut på att kramande, kindpussande, och annat trams som växt fram de senaste 20 åren, osv.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag är ju varken expert eller "riktig expert" men tom jag förstår att man inte rakt av kan jämföra Sverige och Finland. Det är olika länder i olika faser i smittan (plus att jag misstänker att det var mindre skidåkande finländare i Italien). Om man tror att skillnaderna beror på öppna eller stängda caféer tror jag man har missat ganska mycket.

Jag håller med att man inte kan jämföra rakt av.
Men det där med att olika länder i olika faser, tidsjusterar man graferna så såg det "sämre" ut i Sverige än i Finland när Sverige var var Finland är nu.
Antalet skidåkande finländare i Italien har jag lika lite data om som du verkar ha, men en bidragande faktor kan ju vara att sportloven i helsingfors var ca 2 veckor tidigare än i stockholm.

Men vad som var bättre eller sämre får framtiden utvisa...

[UÄ] Coronatråden 4
Just nu är vi bara i början på ett förändringsarbete (vi tror, kanske felaktigt, att allt blir som vanligt efter sommaren). Vi tvättar händerna, noterar plastskivorna och avståndsklibborna i affärerna. Men vi vill mer än bara bunkra toapapper säkert. Kan man lösa semestrande/resande på ett bra sätt? Människan är påhittig.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det som händer med Sveriges dödstal egentligen? Flera helger, nu senast påskhelgen, har nästan inga döda rapporterats. Tegnell antydde att det är för få folk på jobb eller något liknande. Samtidigt klarar nästan alla andra länder att rapportera in dödsfall alla veckans dagar, helg, röd dag eller ej. Är den svenska rapporteringen slapp eller vari ligger den stora skillnaden?

Edit: Där kom visst svaret på den första frågan. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...cklingen-av-coronasmittan-forsiktigt-positivt

[UÄ] Coronatråden 4
Förhoppningsvis lär sig folk att hålla lite avstånd i köer, det blir slut på att kramande, kindpussande, och annat trams som växt fram de senaste 20 åren, osv.
Och att folk som tidigare jobbat sjuka håller sig hemma framöver.

[UÄ] Coronatråden 4
Men det där med att olika länder i olika faser, tidsjusterar man graferna så såg det "sämre" ut i Sverige än i Finland när Sverige var var Finland är nu.
Antalet skidåkande finländare i Italien har jag lika lite data om som du verkar ha, men en bidragande faktor kan ju vara att sportloven i helsingfors var ca 2 veckor tidigare än i stockholm.

Och det är olika länder. Den sociala distansieringen fungerar ju naturligt i Norrland och Finland (som dessutom bastar mer). Det är svårt att göra rättvisande jämförelser. Jag vet inte skillnaden på svensk och finsk äldrevård, tex. Eller andelen sk generationsboenden. Det är många parametrar. Och det är lätt att vara efterklok.

[UÄ] Coronatråden 4

Jag tror att om det är några länder det är relevant att jämföra Sverige mot så är det just Norge och Finland. Att jämföra mot mer tätbefolkade länder med mer generationsboenden (som ex.vis Sydeuropa) är nog mindre relevant. Dessa har per definition en högre risk för stor smittspridning. Ändå är det mer i linje med dessa vi ligger om man jämför antal döda per capita, än med Finland och Norge som klarat sig betydligt bättre. Aftonbladet (av alla) har en bra sammanställning med grafer över detta, justerat så att man kan följa förloppet ”rättvist”. Sedan är det så klart tidigt att dra slutsatser, ”facit” har vi när det hela dragit över.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det som händer med Sveriges dödstal egentligen? Flera helger, nu senast påskhelgen, har nästan inga döda rapporterats. Tegnell antydde att det är för få folk på jobb eller något liknande. Samtidigt klarar nästan alla andra länder att rapportera in dödsfall alla veckans dagar, helg, röd dag eller ej. Är den svenska rapporteringen slapp eller vari ligger den stora skillnaden?

Edit: Där kom visst svaret på den första frågan. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...cklingen-av-coronasmittan-forsiktigt-positivt
Visst, man kan tycka att det borde gå att få tillförlitlig data varje dag. Men, är det ett reellt problem om det är så att en del dödsfall under några helgdagar dyker upp i statistiken någon dag efter helgen, givet att det är så att dataunder större delen av veckorna är hyggligt korrekt? Att styra åtgärder baserat på enskilda dagars mätvärden är något jag vare sig tror eller hoppas att de gör.

[UÄ] Coronatråden 4

Byråkraterna på sjukhusen har väl helg som vanligt, och i halva Sverige är det väl påsklov denna vecka = de kanske är lediga då oxå...

[UÄ] Coronatråden 4

Biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten säger att han är ”försiktigt positiv” över utvecklingen.

– Just nu ser det ut som en bestående nedgång, men jag vågar inte helt utesluta en fortsatt eftersläpning.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Byråkraterna på sjukhusen har väl helg som vanligt, och i halva Sverige är det väl påsklov denna vecka = de kanske är lediga då oxå...
Kanske har "byråkraterna" viktigare saker för sig än att hålla på med rapportering? Tex att försöka hålla ner dödstalen.

[UÄ] Coronatråden 4
Om Finland hade sportlov tidigare - liksom Skåne - så kanske någon expert kan tolka detta på något vis.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att om det är några länder det är relevant att jämföra Sverige mot så är det just Norge och Finland. Att jämföra mot mer tätbefolkade länder med mer generationsboenden (som ex.vis Sydeuropa) är nog mindre relevant. Dessa har per definition en högre risk för stor smittspridning. Ändå är det mer i linje med dessa vi ligger om man jämför antal döda per capita, än med Finland och Norge som klarat sig betydligt bättre. Aftonbladet (av alla) har en bra sammanställning med grafer över detta, justerat så att man kan följa förloppet ”rättvist”. Sedan är det så klart tidigt att dra slutsatser, ”facit” har vi när det hela dragit över.
Sen finns det ju skillnader uppe i norr som ändå spelar in. I Stockholm har det väl en ganska stor andel av fallen varit i just miljöer med generationsboende med folk med rötter i andra kulturer, något i alla fall FInland rimligen har mindre av med sin betydligt lägre invandring.

Med detta bara sagt att jag tror att det kommer att vara ett ganska spretigt data med oerhört många påverkande faktorer som kommer att ge forskarna en hel del intressanta utmaningar när de ska till att analysera det i efterhand.

[UÄ] Coronatråden 4
Visst, man kan tycka att det borde gå att få tillförlitlig data varje dag. Men, är det ett reellt problem om det är så att en del dödsfall under några helgdagar dyker upp i statistiken någon dag efter helgen, givet att det är så att dataunder större delen av veckorna är hyggligt korrekt? Att styra åtgärder baserat på enskilda dagars mätvärden är något jag vare sig tror eller hoppas att de gör.

Som du säger är det nog inte ett reellt problem. Om de har insikt i hur datainsamlingen sker vet de förmodligen också vilka slags slutsatser det går att dra av materialet. Men att ha fyra-fem dagars väldigt osäkra tal tycker jag var väldigt mycket med tanke på att dagarns innan hade haft så pass dramatism utveckling.

[UÄ] Coronatråden 4
Sen finns det ju skillnader uppe i norr som ändå spelar in. I Stockholm har det väl en ganska stor andel av fallen varit i just miljöer med generationsboende med folk med rötter i andra kulturer, något i alla fall FInland rimligen har mindre av med sin betydligt lägre invandring.

Med detta bara sagt att jag tror att det kommer att vara ett ganska spretigt data med oerhört många påverkande faktorer som kommer att ge forskarna en hel del intressanta utmaningar när de ska till att analysera det i efterhand.
Tänkte just på att det vore intressant att ta bort Sthlm fr Sveriges siffror och se hur vi då ligger till. Jag gissar att vi då är betydligt närmare Norge och Finlands siffror.

[UÄ] Coronatråden 4

Det är väl det som stör mig mest; att ting får fortgå som vanligt. Nästan norska tilstander på bland byråkraterna :)

Disclaimer: Norrmän har oftast en liten annan attityd till arbete än svenskar

[UÄ] Coronatråden 4
Kanske har "byråkraterna" viktigare saker för sig än att hålla på med rapportering? Tex att försöka hålla ner dödstalen.
Jag tror det är läkarna och sjuksköterskorna som gör det jobbet. Byråkraterna som samlar siffror o skickar rapporter till FHM sitter nog mest på sitt kontor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp