Uppgradera instegsracer

Raftö

Aktiv medlem
Uppgradera instegsracer
Tänkte åka till XXL och köpa en keps, då visade det sig att de hade cykelrea 50% (lokalt i Arninge på vissa cyklar)..

Det blev en märklig cykel som heter White RR Lite Carbon 18

Specifikationer:
- Ram: Kolfiber
- Gaffel: Kolfiber
- Växel: Shimano Sora
- Framväxel: Shimano Sora
- Bakväxel: Shimano Sora
- Bromsar: Tektro R-314
- Bromshandtag: Tektro R-314
- Kassett: Shimano Alivio CS-HG400-9, 11-32T
- Kedja: KMC X-9
- Vevlager: Shimano BB-ES300
- Vevlager: Shimano FC-345-L
- Hjulstorlek: 28" - Fälgar: Araya SA-730 double-wall
- Nav: RB-31-FQR Rear RB-32-8QR
- Ekrar: 14G Stainless - Brass nipples
- Däck: Schwalbe Lugano 700 x 25C

Min undring är vad jag kan göra för att uppgradera den till en vettig nivå, Tiagra kanske eller får jag plats med en 105-kassett så kanske jag kan köra en 105-grupp rakt igenom? Nya hjul?

Ingen drömhoj kanske men mer cykel än jag är cyklist iaf och så kommer jag ut och träna för en rimlig peng, dessutom med en slant över till uppgraderingar. :)

Uppgradera instegsracer
Jag köpte själv en gammal Bianchi för några år sedan för att nöta lite landsväg. Har uppgraderat delar allt eftersom de blivit utslitna. Förra året blev det en Tiagra 4700 drivlina och bromsar (behöll vevpartiet och köpte bara nya drev). Nu senast fick cykeln nya hjul. Inget märkvärdigt men det gjorde stor skillnad och minskade vikten med 500 gram!

Uppgradera instegsracer
Tänkte åka till XXL och köpa en keps, då visade det sig att de hade cykelrea 50% (lokalt i Arninge på vissa cyklar)..

Specifikationer:
- Ram: Kolfiber
- Gaffel: Kolfiber
- Växel: Shimano Sora
- Framväxel: Shimano Sora
- Bakväxel: Shimano Sora
- Bromsar: Tektro R-314
- Bromshandtag: Tektro R-314
- Kassett: Shimano Alivio CS-HG400-9, 11-32T
- Kedja: KMC X-9
- Vevlager: Shimano BB-ES300
- Vevlager: Shimano FC-345-L
- Hjulstorlek: 28" - Fälgar: Araya SA-730 double-wall
- Nav: RB-31-FQR Rear RB-32-8QR
- Ekrar: 14G Stainless - Brass nipples

Min undring är vad jag kan göra för att uppgradera den till en vettig nivå, Tiagra kanske eller får jag plats med en 105-kassett så kanske jag kan köra en 105-grupp rakt igenom? Nya hjul?

Ingen drömhoj kanske men mer cykel än jag är cyklist iaf och så kommer jag ut och träna för en rimlig peng, dessutom med en slant över till uppgraderingar. :)
Spana efter några fina hjul här på "Köp och Sälj", sedan en begagnad 2x10-grupp kanske?
Bättre hjul brukar vara en skjuts framåt.

Uppgradera instegsracer

….

Om jag vore du skulle jag nöja mig med att byta däck (+slangar) och kassett; 11-32 9-delat är inte bra på ngt sätt särskilt inte för träning på lvg, 12-25 (eller möjligen 12-27) är ett bättre val särskilt med 9-delat, när jag hade 9-delat nöjde jag mig med 12-23)
utöver det endast möjligen sådant som påverkar komforten; tex sadel o styrlinda + då vid styrlindebytet kanske även sådant som finjustering av styrets vinkel och reglagens placering på styret.

Däck, slang + kassett skulle jag byta direkt!
Men sadel o styrlinda efter att jag hade använt cykeln och hade fått koll på vad som funkar för mig

Men hur är det med sådant som pedaler och skor?
Ingår det, eller är det sådant som du redan har? Eller blir även det ett nyköp?

Jag skulle inte kosta på den cykeln vare sig nya hjul (möjligen beg om du får dem för ett bra pris) eller en ny grupp,
annat än till väldigt bra pris.

Uppgradera instegsracer
Blev aldrig så att jag uppgraderade den budgetcykel jag köpte. När jag väl hade slitit klart på drivlinan så hade cykelvärlden gått vidare till nya standarder. Instämmer i rådet att byta däck, slang och kassett. Sen skulle jag personligen se till att få valuta för pengarna, och eventuellt lägga mer på nästa cykel.

Uppgradera instegsracer
lyssna på håkan, skaffa bättre däck utan en massa skuldergummi att ständigt slösa kraft på att deformera. en förbättrad version av de där däcken är fortfarande dåliga.

sen tätare växlad kassett (självklart) utan 11t. de är billiga till niodelat.

om sen cykelns själ, dess ram med gaffel (och även geometri) visar sig harmonisk, ergonomisk, komfortabel och snabb, men bara vid check på samtliga; kan den för ditt egos skull vara värd bättre grejor. men det går inte fortare med 11-delat än 9-delat. tyvärr.

Uppgradera instegsracer
Äh, den är nog redan optimal för enligt XXL.se så är den ju "Troligtvis den snabbaste pendlingscykeln på marknaden!" :-)

Men vad ska du ha den till? Pendling, träning eller lite av varje? Asfalt, grus eller båda? Det avgör väl däckvalet lite...

Uppgradera instegsracer
Om jag vore du skulle jag nöja mig med att byta däck (+slangar) och kassett; 11-32 9-delat är inte bra på ngt sätt särskilt inte för träning på lvg, 12-25 (eller möjligen 12-27) är ett bättre val särskilt med 9-delat, när jag hade 9-delat nöjde jag mig med 12-23)
utöver det endast möjligen sådant som påverkar komforten; tex sadel o styrlinda + då vid styrlindebytet kanske även sådant som finjustering av styrets vinkel och reglagens placering på styret.

Men sadel o styrlinda efter att jag hade använt cykeln och hade fått koll på vad som funkar för mig

Jag skulle inte kosta på den cykeln vare sig nya hjul (möjligen beg om du får dem för ett bra pris) eller en ny grupp,
Däck och slang byts direkt, check. Kassett hoppas jag få plats med 10-delat, få se om någon har koll här iaf det får plats, det ger möjlighet att byta handtag, bromsar osv för att få det enhetligt.

Pedaler köpte jag, skor å lite annat har jag sedan innan. Kan jag lösa uppgraderingarna med begagnat så är ju det jättebra. Köpa nytt till ordinarie pris till denna går bort.

Äh, den är nog redan optimal för enligt XXL.se så är den ju "Troligtvis den snabbaste pendlingscykeln på marknaden!" :-)

Men vad ska du ha den till? Pendling, träning eller lite av varje? Asfalt, grus eller båda? Det avgör väl däckvalet lite...
?Jag tänkte först och främst träna på asfalt och tar gärna däcktips men kan även gräva i forumet. Det är det jag gör på den cykel jag har nu men saknar det där sista släppet man får med en racer, även en enklare sådan faktiskt tycker jag. Iaf jmf med den Nishiki-hybrid jag kuskat runt på i typ 15 år iaf. Får jag upp cykelförmågan ska vill jag pendla. Så ren racer, just denna blir utan stänkor å annat.

lyssna på håkan, skaffa bättre däck utan en massa skuldergummi att ständigt slösa kraft på att deformera. en förbättrad version av de där däcken är fortfarande dåliga.

sen tätare växlad kassett (självklart) utan 11t. de är billiga till niodelat.

om sen cykelns själ, dess ram med gaffel (och även geometri) visar sig harmonisk, ergonomisk, komfortabel och snabb, men bara vid check på samtliga; kan den för ditt egos skull vara värd bättre grejor. men det går inte fortare med 11-delat än 9-delat. tyvärr.
Den känns faktiskt riktigt trevlig i övrig så uppgraderingarna blir lite för egot och lite för att det ska vara bättre grejor men sist och inte minst för att det ska gå lättare att sälja när jag byter.

Senast ändrad:
Uppgradera instegsracer
Däck och slang byts direkt, check. Kassett hoppas jag få plats med 10-delat, få se om någon har koll här iaf det får plats, det ger möjlighet att byta handtag, bromsar osv för att få det enhetligt.
På de bodys där 9-delade shimanokassetter passar, passar även 10-delade shimanokassetter
Ska du uppgradera till 10-delat och ett enhetligt utseende tycker jag du bör kolla på en komplett grupp (vevpartiet syns ju tydligare än tex framväxeln)
Varför inte Shimano Tiagra 4700, som kostar 357,13 € här (går säkert att hitta billigare), personligen skulle jag välja 12-28 kassett och då SS-växel
Jag skulle även kosta på mig kapslade lågfriktionsväxelwirar+höljen, kostar 36,75 € här.
Enl min erfarenhet kan de göra stor skillnad. Finns även motsv för broms, kostar 31,50 € här.

Uppgradera instegsracer

Kul att du hittat en cykel du gillar!

För det första, det är inga fel på sora!

Om du vill byta till finare och lättare grejer så kan jag förstå det, men att utgå från en cykel på 11kg är dömt att gå dåligt.

Att byta till en 10-delad kassett passar garanterat och då har du ju en växel extra på bakhjulet. Det kommer inte få cykeln att bli lättare eller rulla snabbare, men däremot så kommer ny bakväxel och reglage kosta åtminstone 2000kr.

Använd cykeln och ha kul, lägg pengar på snygga kläder istället! ;-)

Uppgradera instegsracer
Tack för svar alla. Jag börjar med däck och slang(eller slanglöst) 12-25 kassett, lindor och lågfriktionsvajrar. redan där är jag ju av med en bra slant så får vi se vad jag tycker det är värt att satsa på sen. Tiagra-gruppen som HåkanC länkade till har jag spanat in också!

Jag såg också att det stod 11 kg på ett ställe men det stod 9 på ett annat. Men får jag bort lite vikt runt hjulen så får jag en bra kompis iaf en säsong! Jag cyklar i löparkläder så garderoben behöver uppgraderas också. Är man ny så är man ☺

Uppgradera instegsracer
Tack för svar alla. Jag börjar med däck och slang(eller slanglöst) 12-25 kassett, lindor och lågfriktionsvajrar. redan där är jag ju av med en bra slant så får vi se vad jag tycker det är värt att satsa på sen.
Låter som en bra plan, men kolla om hjulen verkligen klarar slanglöst och hur breda däck som får plats, enl specen skall cykeln komma med 25mm men kan du gå upp till 28 mm är det ingen nackdel, tvärtom!
Conti GP5000 för slang i 28mm kostar 389,15 SEK/däck här

Jag cyklar i löparkläder så garderoben behöver uppgraderas också.
Förutom hjälm o handskar, så är det väl bara cykelbyxor som verkligen behövs, skaffa flera par när du har hittat en modell du trivs med, eftersom de bör användas utan ngt under och därför tvättas ofta!

Uppgradera instegsracer

50/34 och 12-25 på niodelat fungerar utmärkt.

Vad är det som väger så mycket på cykeln? Den är ju mycket tyngre än min pendlarcross med stålram!

Uppgradera instegsracer
Förutom komponenterna tror jag inte att det är en vågat chans att gissa på hjulen.
Nja, det finns nog en hel del metallramar + gafflar som är lättare
För även om hjulen inte är några lättviktare så är de inte hela förklaringen. Fälgarna är angivna till 545 g/st: Araya SA 730 och naven till 156 + 388 g: Formula RB-31 + RB-32 och däcken 280g/st

Uppgradera instegsracer
Nja, det finns nog en hel del metallramar + gafflar som är lättare
För även om hjulen inte är några lättviktare så är de inte hela förklaringen. Fälgarna är angivna till 545 g/st: Araya SA 730 och naven till 156 + 388 g: Formula RB-31 + RB-32 och däcken 280g/st

Skulle tro att det är stålkanttråd i de däcken som levereras, då vägar de 365 g. Och säkert 100 g Kenda-slang. Och ekrarna med nipplar därtill.
Men visst, en 850 g ram är det antagligen inte.

Uppgradera instegsracer
Vikt utan pedaler: 9,3kg står det på Whites hemsida. Fortfarande ingen lättviktare men en bit under 11kg iaf. Men jag ska sätta samman lite vikter och dokumentera vilka skillnaderna blir så kommer förhoppningsvis en intressant utvärdering av denna tråd inom ett tag.

EDIT: Jag har vägt den och 9.3kg stämde bra.

Senast ändrad:
Uppgradera instegsracer
Jag tror inte du kommer få jättestor skillnad av att gå från 9 delat till 10 delat men om du hittar Tiagra 4600, 105 5700 eller Ultegra 6700 serierna så funkar de med dina sora komponenter i övrigt o du behöver bara byta till 10 delad kasett, kedja och reglage. På min cross har jag tiagra 4600 med sora vevparti o klingor. 10 delad XT kasett och kedja. I mitt fall för att kunna ha 36 kasett så har jag 9 delad XT bakväxel men sora bakväxln lirar fint med en 10 delad kasett upp till 32 tänder tillsammans med alla 10 delade shimanoreglage förutom tiagra 4700.

Uppgradera instegsracer
Just att uppgradera eller bygga på lös ram är den dyra vägen att få ihop en cykel på. Att först köpa en billig komplett cykel just för att den är billig (tolkade ditt första inlägg så åtminstone) och sen uppgradera diverse saker innebär förmodligen att du hamnar högre i pris än om du köpt en bättre cykel redan från början. Lösa reglage och nya hjul är dyra uppgraderingar. Jag har gjort den resan flera gånger och lär mig aldrig.?

Slang och framförallt däck gör mycket för känslan i cykeln. Jag har inte cyklat på Sora men väl Claris 8-delade grupp och det fungerar i stort sett klanderfritt, speciellt om man inte tidigare vant sig in med snärtigare växlar osv (vilket jag förvisso gjort men ändå överlevt lågprisgrejer). Cykla ett tag och ta beslut om vad som är värt att lägga pengar på när du har fler mil i benen!

Uppgradera instegsracer
Just att uppgradera eller bygga på lös ram är den dyra vägen att få ihop en cykel på. Att först köpa en billig komplett cykel just för att den är billig (tolkade ditt första inlägg så åtminstone) och sen uppgradera diverse saker innebär förmodligen att du hamnar högre i pris än om du köpt en bättre cykel redan från början. Lösa reglage och nya hjul är dyra uppgraderingar. Jag har gjort den resan flera gånger och lär mig aldrig.?

Slang och framförallt däck gör mycket för känslan i cykeln. Jag har inte cyklat på Sora men väl Claris 8-delade grupp och det fungerar i stort sett klanderfritt, speciellt om man inte tidigare vant sig in med snärtigare växlar osv (vilket jag förvisso gjort men ändå överlevt lågprisgrejer). Cykla ett tag och ta beslut om vad som är värt att lägga pengar på när du har fler mil i benen!
Jag har ingen Grand Plan för denna cykel, det var rea och jag klippte till och tänkte att med några billigare uppgraderingar kan den vara helt ok en säsong. Jag är nog mer intresserad av cykling än av cykeln tror jag så det är gött att vara igång och träna bara, snart på lättrullande hjul! Nästa cykel blir en Canyon Endurace CF SL, får se när bara. ;)

Uppgradera instegsracer
Om du ska ha den som en hoj för att komma ut och träna, så känns det tycker jag onödigt att uppgradera för mycket. Det riskerar att bli en dyr historia men hjul och nya däck kommer säkert göra att du i alla fall känner dig lite snabbare, men det är ju också en känsla som man snabbt vänjer sig vid. Rätt snabbt är man lika seg som vanligt. :) Det bästa sättet att bli starkare är helt enkelt att cykla mer. Jag har en cykelpolare här som kör på en Decathlon-hoj och White Fatbikes. Mina cyklar är nog ett antal nivåer dyrare, men han har kört hårt hela vintern så nu är det jag som får bita i styrlindan. Men standardhjul brukar sällan vara så roliga, så det kan ju vara värt att kolla på. Men blir du biten så kommer du ändå byta hoj snart, så spara pengarna till dess är mitt tips. :)

Uppgradera instegsracer
att du redan tänker på att köpa nästa cykel tyder på att du inte skall ösa ut några pengar att tala om på din uppgradering.

halva priset är väl ok, men att köpa en cykel som nästan kostar som den man vill ha är att nästan kunna undvika att snabbt vilja byta bort den.

Uppgradera instegsracer
att du redan tänker på att köpa nästa cykel tyder på att du inte skall ösa ut några pengar att tala om på din uppgradering.

halva priset är väl ok, men att köpa en cykel som nästan kostar som den man vill ha är att nästan kunna undvika att snabbt vilja byta bort den.
Uppgraderingarna är redan beställda, däck, slang och nya kabel/vajer-dragningar.

Men jag lärde mig en sak av denna tråd, uppgraderingar ska utföras på en cykel man kan ha några år men jag lärde mig även en sak av min nya cykel: Kolfiber är underbart, även på en enklare cykel!

Uppgradera instegsracer
det var verkligen vettiga uppgraderingar.

men som sagt om cykeln visar ha den själ du önskar och kanske bättre än priset antytt, kan det eventuelt vara värt att gå all in, och kanske skita i det där nästa cykelköpet. men det lär ta ett tag innan du vet hur du känner.

det är vissa som propagerar för enkla cyklar med fina komponenter. men en best är en best, även med fin skrud.

om hjärtat, själen, ramen är bra är det enligt mig njutbarare att rida en 'riktig' cykel även om växlarna inte går som smör. det dynamiska och inte motsträviga svaret när man trampar, den trots tunna däck komforttabla framfarten över brunnslock. frånvaron av kast när man råkar passera någon ojämnhet och andra svårfångade glädjeämnen på en bra cykel, är något som diverse komponentbyten aldrig kan optimera.

Uppgradera instegsracer
det var verkligen vettiga uppgraderingar.

men som sagt om cykeln visar ha den själ du önskar och kanske bättre än priset antytt, kan det eventuelt vara värt att gå all in, och kanske skita i det där nästa cykelköpet. men det lär ta ett tag innan du vet hur du känner.

det är vissa som propagerar för enkla cyklar med fina komponenter. men en best är en best, även med fin skrud.

om hjärtat, själen, ramen är bra är det enligt mig njutbarare att rida en 'riktig' cykel även om växlarna inte går som smör. det dynamiska och inte motsträviga svaret när man trampar, den trots tunna däck komforttabla framfarten över brunnslock. frånvaron av kast när man råkar passera någon ojämnhet och andra svårfångade glädjeämnen på en bra cykel, är något som diverse komponentbyten aldrig kan optimera.
Du gör flera poänger. Cykeln verkar faktiskt ha “det” men samtidigt har du även rätt i att det kan ta ett tag innan jag vet mer säkert hur vi passar ihop. Jag jobbade en sommar på en ranch i USA och där lärde jag mig talesättet ”You gotta earn your spurs” och det gäller kanske även cyklar. Det kanske är göttigare att unna sig en bättre, och fyra gånger så dyr(!), hoj när jag är en bättre cyklist.

Uppgradera instegsracer
eller också har du haft tur, och hittat rätt redan. och isf kan en uppgradering efterhand bli aktuell.

men det är ovanligt att det händer; den billiga cykelns billiga ram brukar vara just billig. men undantag finns:)

Tillbaka
Topp