Sökes: Bromsreglage för riktigt små händer

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Efter (drygt) ett år på balanscykel tog lillknodden sina första tramptag på en bättre begagnad 12" barncykel igår. Men han har inte riktigt fattat det här med bakåttrampbroms och frambromshandtaget är alldeles för stort för en (snart) 3-årings hand. Tips på små reglage med riktigt riktigt kort avstånd mellan "lever" och handtag mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Tjena!

Handtaget du länkar till går ju att justera in mot styret, vilket gör att även ett litet barn når även om handtaget är stort. Min femåring kör med XTR-handtag som är injusterade , fick dock montera en längre justerskruv.

Får bli att beställa Tektro-bromsen och pröva då. Samt ett par smalbensskydd för just nu är det fotsulebroms som nyttjas...

Eller så kanske ett par XTR-handtag är rätt väg att gå, har ju redan bromsarna på en gammal MTB...

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Får bli att beställa Tektro-bromsen och pröva
> då. Samt ett par smalbensskydd för just nu är
> det fotsulebroms som nyttjas...
>
> Eller så kanske ett par XTR-handtag är rätt
> väg att gå, har ju redan bromsarna på en gammal
> MTB...

Tjena!

Vad sitter det för broms fram, tänk på att är det en u-broms så måste du ha passande handtag. Är det v-broms så uppgradera den så mycket som möjligt, min erfarenhet (som är mer än tillräckligt) är att alla barncykel förutom några få fall (t.ex. Islabikes) har apkassa bromsar. Därav kör min son full XTR och dottern kör XT-handtag med Tektro magnesium bromsar. Grymt bett i bägge uppsättningarna och lätt att justera så dom inte gör ofrivilliga OTBs.

Det är nån typ av"single pivot side-pull" så det borde väl funka med ett V-bromsreglage men bara det blir något som stoppar den hiskeliga farten på 7-8 km/h blir jag nöjd.

De reglagen som sitter på islabikes cnoc 16 är grymma. De var perfekta på 4 årsdagen för vår grabb. Det är barnspecifika handtag, tror det är tektro

Tektrohandtag av modell jag inte kan namnet på men som liknar de du länkar funkar ju på många erkänt bra cyklar, Frog osv, och justeras då lämpligt in mot styret lagom mycket. Men som Kneecap säger så behöver ju själva bromsen vara "lättdragen" också, annars blir det bara värre med mindre handtag. Ungarnas ena kusin kom på ny cykel från stormarknaden för ett par dagar sedan, och det var knappt så jag orkade bromsa med den frambromsen trots "rätt" bromshandtag men med röten broms..

Den här Tektro har minsta reach, har jättebra kvalitet och kostar dessutom nästan ingenting:

WEB_Image Tektro JL352 Höger Bromshandtag Svart  2 tektrojl350h1345326460.Jpeg

Men e det samma broms på Isla då? Som den jag länkar till ovan. Tänker vad som är den svaga eller starka länken i detta.

Missade helt bump-frågan, sorry för det.

Gissar på nej på den frågan. V-broms är det förmodligen som gäller om det ska bli bett i bromsarna utan stor kraft från handtaget. För att få till det behöver du fästen på gaffeln/ramen som är gjorda för v-broms. Med broms av den typen du länkar är hoppet inte jättestort skulle jag säga, även om det säkert finns bra och dåliga sådana bromsar med.

Verkar finnas Hotrock-cyklar både med och utan v-broms, men antar av din tidigare länk att du saknar det.

B5361E71-02F0-453E-8B2E-4D3CCFC6603C.jpeg

EE788999-54F7-4877-9D90-3FE5F0DD1C71.jpeg

Det halvt positiva är väl att en 12-tumscykel strax är för liten och då bjuds tillfälle att köpa en bra barncykel med vettiga fram- och bakbromsar (dvs utan coaster-broms).

En dual pivot caliber brake är bäst, men då behöver cyklen vara förberet för det. Och gärna inte så långa armarna som på bild ovan.

Verkar finnas Hotrock-cyklar både med och utan v-broms, men antar av din tidigare länk att du saknar det.

Visa bilaga 411184

Visa bilaga 411185

Det halvt positiva är väl att en 12-tumscykel strax är för liten och då bjuds tillfälle att köpa en bra barncykel med vettiga fram- och bakbromsar (dvs utan coaster-broms).

Exakt. Det e den övre, utan v-broms. Men visst - den duger å ska bara rulla nån säsong. Tack för svar!

Men om jag ändå vill testa andra belägg... Tips på sådana? Tänker att de inte ska vara så "långa" om de ska funka på 12“ hjul.

Jag försöker hitta detta eller likvärdigt, men jag gåt bet efter timmars googlande.
Någon som har koll på om detta eller likvärdigt finns att få tag på till ok pengar?

Har kikat runt en del efter handtag till v-broms för barncykel och är lite inne på att testa detta:
Går att köpa höger/vänster separat.

Står inte specat för v-broms, men tycker det ser ut att vara liknande avstånd som på tektron och tänker att det borde ge rätt draglängd. Tror det är för 22mm styren.

Jag lyckades faktiskt att få tag i ett bromshandtag på LBS (Sportson) för 150 kr. Sitter på en del av Frog Bikes mindre modeller, så det är värt att kolla hos återförsäljare som säljer Frog.

Tillbaka
Topp