Hur mäta sag på gaffeln

Henk2055

Aktiv medlem
Hur mäta sag på gaffeln
Hej!

Jag har tittat på många youtube klipp om hur man får ordning på dämpningen men jag blir inte klok på hur man får rätt sag på framgaffeln. Det verkar vara ett delat läger här, vissa säger att man ska sätta sig som vanligt på cykeln som när man trampar och mäta sagen utifrån det, och andra säger att man ska ställa sig i en lite mer aggressiv framåtlutad position och mäta sagen. Vad säger forumet här? De två olika metoderna gör en himla skillnad på utslaget.

Hur mäta sag på gaffeln
Hur cyklar du? Sittande eller med lite attack? Utgå från det.

Sedan när du cyklat och märker om du använder för mycket/för lite slag kan du finjustera.

Hur mäta sag på gaffeln
Hej!

Jag har tittat på många youtube klipp om hur man får ordning på dämpningen men jag blir inte klok på hur man får rätt sag på framgaffeln. Det verkar vara ett delat läger här, vissa säger att man ska sätta sig som vanligt på cykeln som när man trampar och mäta sagen utifrån det, och andra säger att man ska ställa sig i en lite mer aggressiv framåtlutad position och mäta sagen. Vad säger forumet här? De två olika metoderna gör en himla skillnad på utslaget.

Sag är en stor del av gaffelns egenskaper och får du rätt sag är resten finjustering (ang. kommentaren ovan att det bara är en parameter så håller jag inte med, det är den viktigaste parametern). För att få rätt sag mäter du sittandes i grundposition, det ger bäst repeterbarhet. beroende på gaffel skall sag vara mellan 20-30%, det står oftast i manualen men beror också på slaglängden. När du fått till rätt sag kan du finjustera, generellt glömmer många returen fastän att den gör mer för körupplevelsen på stökiga stigar. testa EN (1) sak i taget och känn efter om det blir bättre eller sämre.

Hur mäta sag på gaffeln
Jag tror aldrig man lyckas få fram ett repeterbart resultat med en belastad gaffel. Att bara stå på pedalerna är lättast att återskapa.

+1.

Exakt siffra är också rätt orelevant egentligen. För referens för en själv så räcker det egentligen att ha bra reperterbarhet.

F.ö så skulle jag inte rekommendera att följa rådet att släppa ut luft tills man börja använda all slaglängd.
Finns betydligt vassare metoder att tunea in sina dämpare. ;-)

Hur mäta sag på gaffeln
20-30% är ett stort spann och gaffeln går oftast rätt trögt där så repeterbarheten är ändå rätt risig. Använd en pall eller stol för att gå av och på så är det mindre chans att gunga till för djupt när man går av.

Det finns två läger angående slaglängden, de som vill åka runt och inte använda hela slaget för att man kanske någon gång ibland eventuellt behöver det sista. Och de som vill använda hela slaget.
Men det justerar man inte bara med trycket imho.

Hur mäta sag på gaffeln
Många bra synpunkter! I slutändan kanske man ändå får köra sin favoritstig om och om igen med lite olika inställningar och testa sig fram!

Hur mäta sag på gaffeln
Nu pratar ts gaffel och inte övriga dämpare. Vilken metod föreslår du som är avsevärt bättre?

Ja, gafflar har väl generellt ännu mer tuningmöjligheter (tokens, kompressions-dämpning etc) än bakdämpare så då borde man definitivt inte behöva kompromissa med för lågt/högt lufttryck för att klara urbottning.

Del två av det hela är väl hur vida det är väsentligt att sikta på 100% använd slaglängd som en parameter.
Kan tipsa om denna podcast med Darren Murphy från Push. Första 20 sek ger en bra hint. ;-)

Tillbaka
Topp