Hur få fler anställda att cykelpendla?

Barrett

Aktiv medlem
Tjo!

Behöver lite hjälp med inspiration och vänder mig till Happy-kollektivet. Vart annars?

Ledningsgruppen på företaget jag jobbar för har kommit på att det är en minskad risk under rådande Corona-pandemi om folk inte åkte kollektivt till jobbet (i Sthlm). Eftersom man tror att det även skulle gynna hälsan generellt hos sina medarbetare om man t.ex. cyklade ist för ta bilen istället, så vill man locka/inspirera fler till att välja cykel som jobb-pendlings-medel. Win-win.

Jag kan tillägga att företaget är klassat som samhällsnyttigt och många medarbetare behövs på plats utan möjlighet att t.ex. jobba hemifrån.

Företaget har en fritidsförening där man i sin tur har en cykel förening, i vilken jag är ordförande i. Vi har redan en del aktiviteter för att främja cykel pendling och cykling rent generellt. Nu vill man från ledningen hjälpa till att boosta upp detta i hopp om att fler väljer cykel.

Bl.a. har vi årligen:
- Fri cykel service på jobbet för alla medlemmar.
- Cykeltävling med gemensamt mål samt individuell tävling (t.ex. gemensamt cykla motsvarande sträcka som ett varv runt jorden + pris till de 3 som cyklat längst + utlottning av priser till övriga)

För att nu med stöd av ledning försöka boosta detta så ska jag sätt ihop ett förslag på vad man mer kan göra. Vad jag hittills kommit fram till:

Cykeltävling
Vi fortsätter givetvis med cykeltävlingen, men det finns förbättringspotential. Idag fyller man i sin sträcka veckovis i en excel-fil på vår intranät. Yxigt värre! Kan det tänkas finnas en färdig app eller motsvarande där man skulle kunna skapa en tävling? I värsta fall vore en mindre förbättring att vi har ett webformulär via vårt intranät. Men möjligheten att själv tanka över sträcka från valfri GPS-manick. Vi vill starta tävlingen asap så att utveckla en egen app tror jag inte är aktuellt. Förslag på färdig lösning/tjänst?
Ev. kommer ledningen stötta med finare priser eller annat så på något sätt inspirerar till att cykla mer.

Cykelservice
Inga frågor på detta egentligen. Vi har redan bokat och utökat servicen samt beslutat att det är öppet för alla anställda att nyttja

Elcykel-laddning
Ja en del vill ju "fuska" ;) Vore snyggt om dom kunde ladda på jobbet. Cykelparkering inhägnat men utomhus. Hur löser man det? Vad behövs?

Förmåns cykel
Kan säker vara intressant för vissa och få någon mer att välja cykel som färdmedel. Så det här kommer att övervägas.

Vad kan man mer göra? Syftet är alltså att få dom som redan cyklar idag cykel pendlar mer samt att få folk som kör bil eller åker kollektivt att istället ta cykeln.

Om det är möjligt så låt personerna, under en begränsad period, räkna in pendlingstiden/del av pendlingstiden som arbetstid. För somliga så tar det längre tid att cykla och lättjan/tidsvinsten gör att de då väljer andra transportmedel.

Om det är möjligt så låt personerna, under en begränsad period, räkna in pendlingstiden/del av pendlingstiden som arbetstid. För somliga så tar det längre tid att cykla och lättjan/tidsvinsten gör att de då väljer andra transportmedel.
Träningsnarkomaner med undermåligt lokalsinne loggar 8 timmar pendlingstid som arbetstid varje dag ... :sneaky:

Jag skulle säga att cykelparkering, möjlighet till ombyte, dusch och klädtorkning är det som underlättar mest.

Det hjälper föga med cykeltävling eller service när man har genomsura kläder när man ska hem.
Personligen håller jag med. För tävlingsmänniskor ska man dock inte underskatta drivkraften i att vinna.

Gör som min arbetsgivare - förbjud de anställda att åka kollektivt till jobbet :-)
(antagligen helt olagligt, men funkar, vissa köpte t.o.m. cykel enkom för detta, iofs lite drivet av rädsla att bli smittad på t-banan)

Jag har arbetat på en arbtesplats som flera år blivit utsedd till bästa cykelarbetsgivare av cykelfrämjandet. Det som var nyckeln förutom bra cykelparkering och duschmöjlighet så var det ett starkt kollektiv av cyklister. Där vi ödmjukt hjälpte anställda som inte cyklat tidigare med att t.ex. köpa cykel, köpa kläder hitta bästa cykelväg till jobbet, mm. Lite lagom grupptryck hjälper till. Men det är viktigt att det inte blir ett tvång då låser det sig totalt. Cykelfixar dag på höst och vår samt gemensamma inköp av slitdelar var toppen.

Vi har haft och har liknande tävlingar. Och när vi började med heiaheia (en app) där man loggar sina aktiviteter och gör det hela mer publikt tog det definitivt mer fart. Vet inte kostnaden men så dyrt borde det inte vara.

Vi har haft fokus på många olika aktiviteter, snöar man bara in på cykling tappar folk rätt fort intresset. Vi hade mål inom sex veckors perioder, typ vätternrundan på sex veckor, Vasaloppet på sex veckor etc.

Tack för tips och synpunkter.

Idag har man möjlighet att parkera på inhägnat område som är bevakat av stationerad vakt 24/7. Så det är så säkert det kan vara, i princip. Cykelparkeringen är dock redan idag så gott som full många dagar så vi ser över möjligheterna att utöka denna.

Många anställda behöver redan idag duscha och byta om så ombyte och dusch ska gå lösa för alla som vill. Tyvärr kan vi dock inte erbjuda skåp i dagsläget (för dom som inte "måste" ha ett dvs), vilket vi dock redan startat ett projekt för att lösa. Fram tills dess får vi se om vi kan lösa provisorie eller på nått sätt erbjuda möjlighet att hänga sina kläder för tork.

Ska kolla in Heiaheia appen.

Tack för tips och synpunkter.

Idag har man möjlighet att parkera på inhägnat område som är bevakat av stationerad vakt 24/7. Så det är så säkert det kan vara, i princip. Cykelparkeringen är dock redan idag så gott som full många dagar så vi ser över möjligheterna att utöka denna.

Många anställda behöver redan idag duscha och byta om så ombyte och dusch ska gå lösa för alla som vill. Tyvärr kan vi dock inte erbjuda skåp i dagsläget (för dom som inte "måste" ha ett dvs), vilket vi dock redan startat ett projekt för att lösa. Fram tills dess får vi se om vi kan lösa provisorie eller på nått sätt erbjuda möjlighet att hänga sina kläder för tork.

Ska kolla in Heiaheia appen.

Ja det går att lägga upp lag i den så det blir mer gruppkänsla, har man avdelningar kan man ju tävla sinsemellan. Då finns det en aktuell poängställning synlig i appen, vi sitter spridda över landet så vi delades in efter län. Det kräver ju dock att någon modererar det hela, sätter ihop lag etc. och knappar in dessa.

Jag upplever faktiskt att detta hjälper många som annars inte är aktiva, för oss som tränar ändå är det ju skitsamma men för en soffpotatis kan det bli en extra push.

Cykelparkering + omklädningsrum. Extra plus för tillräckliga torkmöjligheter.
Det vore coolt om arbetsgivare insåg att om du vill att 400 av dina 800 anställda cyklar och alla börjar arbeta mellan 8 och 9 så blir det ganska trångt.
Säg att hälften vill skölja av sig...

Jag tror inte man ska hoppas på en allt för dramatisk ökning på kort sikt (men blir gärna positivt överraskad) och många byter redan om idag + att delar av personalen jobbar skift.
Potentiellt är det ett bekymmer på kort sikt att vi inte kan erbjuda skåp till alla cykelpendlare, men dusch och omklädningsmöjligheter. Men det tror jag vi kan hantera tillfälligt tills vi har en permanent lösning.

Ska man få gemene man att vilja cykla till jobbet kan man nog inte locka med gemensam träning, tävling osv. Icke cykelintresserade ser cykeln som transport och inget annat. Billigt, bekvämt, gratis service, bra och säker parkering/lås. Inte bli svettig. Förmånscyklar, och framför allt en satsning på elcyklar tror jag är det enda som kan få fler (mer än någon enstaka framtida cykelnörd förstås) att vilja ta cykeln. Gratis service är bra. Möjlighet att ladda/förvara elcykelbatterier osv. Kanske en företagsägd flotta med låne-elcyklar kan vara något?

Ska man få gemene man att vilja cykla till jobbet kan man nog inte locka med gemensam träning, tävling osv. Icke cykelintresserade ser cykeln som transport och inget annat. Billigt, bekvämt, gratis service, bra och säker parkering/lås. Inte bli svettig. Förmånscyklar, och framför allt en satsning på elcyklar tror jag är det enda som kan få fler (mer än någon enstaka framtida cykelnörd förstås) att vilja ta cykeln. Gratis service är bra. Möjlighet att ladda/förvara elcykelbatterier osv. Kanske en företagsägd flotta med låne-elcyklar kan vara något?

Nej det är sant. Men av tidigare tävlingar kan man tydligt se att en del (undertecknad inräknad) som redan cykelpendlar cyklar mer, börjar tidigare & håller igång längre på säsongen tack vare tävlingen.
Därför är cykeltävlingen bara en del av de åtgärder som kommer att föreslås.

Lånecyklar tror jag tyvärr inte på, tungt administrativt med underhåll etc. Idéen har varit uppe. Förmånscykel tror jag absolut kan locka en del, kanske främst i bland blivande el-cyklister.

Där jag jobbar har vi fina, inhängnade parkeringar och omklädningsrum med dusch och torkskåp. Torkskåpet är guld värt och man märker att det har blivit mer poppis att cykla senaste året (innan Corona) på mängden kläder i torkskåpet. Det här skulle jag säga är grunden, men det lockar bara de som redan är positivt inställda till att motionera sig till jobbet. För att locka de andra krävs nog något ytterligare incitament och det är nog tid eller pengar som gäller.

Har en kompis som har en anställd, hans anställda får en extra lönebonus/vecka om han cyklar ett visst antal mil som minimum.Den anställde måste alltså veckovis nå ett visst miltal. Det är ju inte i första hand för att den anställde ska cykla just till jobbet, utan att han ska röra på sig, sedan råkar det ju vara praktiskt att lägga milen på pendling till jobbet så det är ju ändå det som blir konsekvensen.

Jag uppskattar bra cykelparkering, omklädningsrum med möjlighet att duscha, gärna torkskåp och guldstjärna om det finns tvättmaskin.

+1

Jag har cykelpendlat I några år. Allt som förenklar vardagen är bra.

Det enda tillägget jag har är att en möjlighet att spola av cykeln är bra. Speciellt på vinter, men det kanske förutsätter cykelparkering inomhus.

I fallande prioriteringsordning enl mig:
- säker cykelparkering
- kunna ladda elcykel och förenkla maximalt för alla som inte är entusiaster
- Kunna torka kläder och skor under dagen
- bra ombyte och dusch
- kunna spola av cykel

logga: varför inte strava och skapa en ”klubb” bara för er?

Kan ni köpa/hyra några "prova på"-cyklar så anställda inte direkt behöver ta steget att köpa utan kan testa nån vecka eller så för att se hur det passar dem så kanske några extra kan konverteras? Och/eller ha en cykelpool, men det binder väl en del kapital beroende på antal och modeller..

Jag tror också på att få basinfrastrukturen på plats, sen beror det naturligtvis på var arbetsplatsen ligger. Ju enklare det är att parkera cyklar och lösa logistiken kring det, och ju svårare det är att parkera bilar, desto fler som cykelpendlar. Väderskyddad cykelparkering, skåp till alla som vill ha det, omklädningsrum och torkrum, laddmöjlighet för elcyklar, möjlighet att spola av / tvätta cyklar har redan nämnts. Finns det en kemtvätt i närheten? Jag och flera med mig som cyklar till jobbet lämnar in skjortor till lokala kemtvätten, så slipper man mycket av logistiken med cykelväskor, strukna skjortor som blir skrynkliga på vägen etc. Om det inte finns nån kemtvätt men arbetsplatsen är tillräckligt stor kan man kanske få dit någon från en kemtvätt med skåpbil en gång i veckan, så hade vi det förut när arbetsplatsen låg mer otillgängligt till. Helt enkelt handlar det om att göra allt runt cykelpendlingen så enkel som möjligt. Kryddar man med gratis cykelservice och varför inte hjälp med däcksbyte på våren/hösten så vet jag inte vad mer man kan göra..... frukost som någon var inne på för alla som cykelpendlar, men där börjar det nästan bli överkurs...

Man kan inte tänka sig en bra månadsbonus för alla som cykelpendlar? Friska och välmående medarbetare borde vara värda en slant för alla företag! Sjuklön är en kostnad även det så gör bonusen rejäl!

Köp en Brompton och låt någon ha den motsvarande ett månadskort i tid. De måste skriva om hur månaden varit och introducera nästa som lånar. Märker ni att det funkar skaffar ni en till, och en till.

Nu gillar ju jag att cykla från första början men flera kollegor och jag har diskuterat just varför man började cykelpendla och jag kan verkligen skriva under på följande punkter som framgångsfaktorer som jag själv har tillgång till.
  • Cykelgarage med mekhörna inkl pump samt rinnande varmvatten
  • Skåp att kunna lämna kläder och ombyten i
  • Torkskåp
  • Om företaget bjuder på en årlig cykelservice är det mycket positivt.
  • Cykeltävlingar och såklart företagsspecifik grupp på Strava
  • Sponsrade anmälningsavgifter till cykellopp
Sedan går det alltid att fixa lite malus-ågärder, ex hörge p-avgifter för bilar etc men där bör man gå försiktigt fram

Förmånscykel utan avdrag på lönen tror jag på. Lönebonus för de som cyklar eller extra semesterdagar.

Vad sägs om lånehanddukar där arbetsgivaren sörjer för tvätt? Tyvärr tror jag att såna förmåner bara fungerar på de som ändå kan tänka sig att cykla redan från början.
Det som fick mig att börja (el)cykelpendla var:
1) En vilja att röra på mig mer
2) Nyfikenhet på elcyklar efter tidigare misslyckade cykelpendlingsförsök.
3) Kläder efter väder och göra det så bekvämt som möjligt.

Jag köpte en egen elcykel och nu har jag hållit på drygt ett år, i ur och skur. Jag cyklar mer och mer utan elassistans och fått ett återuppväckt cykelintresse.
Jag tror att 1) är svårast att påverka. Jag tror att någon form av arbetstidsförkortning som belöning är effektivare än pengar, så länge det handlar om överbetalda kontorsnissar till soffpotatisar.

För egen del kollar jag alltid så att det finns duschmöjligheter samt skåp att förvara ombyte i. Saknas detta så är det inte ett ställe där jag är intreserad av att jobba.
Om dessa grundkriterierna uppfylls så finns såklart några bonussaker såsom: lagom långt avstånd och tillgång till gym.

När det kommer till vad som påverkat kollegor så har det, mer eller mindre, uteslutande varit elcykel som fått dem att de börjat cykla.

//j

Nu gillar ju jag att cykla från första början men flera kollegor och jag har diskuterat just varför man började cykelpendla och jag kan verkligen skriva under på följande punkter som framgångsfaktorer som jag själv har tillgång till.
  • Cykelgarage med mekhörna inkl pump samt rinnande varmvatten
  • Skåp att kunna lämna kläder och ombyten i
  • Torkskåp
  • Om företaget bjuder på en årlig cykelservice är det mycket positivt.
  • Cykeltävlingar och såklart företagsspecifik grupp på Strava
  • Sponsrade anmälningsavgifter till cykellopp
Sedan går det alltid att fixa lite malus-ågärder, ex hörge p-avgifter för bilar etc men där bör man gå försiktigt fram
Men risk för att beskyllas för att ha dold agenda så uppfyller vi hela din lista oxå. Ok, vi har ingen mekverkstad eller tvättmöjlighet. Det sista pga. Praktiska detaljer som inte gör det möjligt (just nu iaf). Men vi har iaf fin-fina cykelverktyg man får låna hem. Check på övrigt.

Jag jobbar på ett företag med en synnerligen cykelvänlig policy.
Vi har låsta cykelrum (flera st) inomhus med tillgång till mekplats/mekställ, pump och laddplats för batterier. Utanför cykelrummen kan man skölja av cykeln, bra för oss som cyklar vintertid på sopsaltad cykelbana.
Utöver detta dusch och torkrum. Det enda vi egentligen saknar är personliga låsbara skåp.
Någon gång per år kommer en cykelmeck till jobbet och servar cyklarna för en låg peng för dom som är intresserade.

Vill företaget visa att de menar allvar så tycker jag de ska visa det på samma sätt som företags drivs; ekonomisk (eller tid). Dvs låt de som cykelpendlar få -15 minuter vid varje ombyte och tex då få gå hem max 2,5h tidigare på fredag. Ta fram cykelkläder och ekipera personalen (exponerar dessutom företaget), se till att personalen får köpa dubbdäck för halva priset på hösten, låt personalen köpa reservdelar mot kvitto till ett visst belopp, ordna bra pris på hjämar (inte bara de standard 10% man får genom Benify) osv. Ni förstår konceptet, money talks!

Fixa gärna infrastrukturen med dusch, parkering, service och annat, men blanda inte in monetära eller tidsmässiga bonusar. Det slår ojämnt beroende på var man bor och skapar dålig stämning. Som exempel kan nämnas ett sommarjobb jag hade, de hade nån typ av belöning för de som promenerade till jobbet. En av de som varje månad kunde kvittera ut den bodde granne med jobbet och hade kortare promenad än vad de som åkte bil behövde gå från personalparkeringen...

Tillbaka
Topp