Storlek och cykelval (bianchi)

Hej. Har letat runt här men hittar ingen tråd som. Faktiskt ger klarhet utifrån mina förhållande.
Jag är 186 cm, innerben typ 87 cm enligt mina egna mått. har nosat fram några intressanta alternativ (bestämt mig för bianchi) som jag skulle vilja ha hjälp med.
1. En via nirone 7 med 105, strl 61. Är den för stor?? Andra tankar?
2. En impulso 105, strl 55. Är den för liten? Andra tankar? Skillnad på modell jämfört med nr. 1?
3. Vänta in rätt storlek? Vilken ska jag söka efter då tror ni? Har cyklat en del tidigare på en Trek 1.2(kommer inte ihåg strl) men kommer ihåg att jag gillade cykeln. Föredrar komfort före race då den kommer att vara för träning. Har gjort en Vätternrunda 2016 så får se om det blir aktuellt igen.

1: Troligen. Blir för utsträckt sittställning för att kallas komfort.
2: Troligen. Blir för kompakt sittställning och för mycket drop sadel-styre för att kallas komfort.
3: Ja, 57-58. Kanske titta på annat märke och modell om du är ute efter komfort? Trek Domane är erkänt komfortabel.

Helt ärlig...Bianchi med Shimano....suck...
jag vet, jag är gammaldags, men Bianchi ska ha Campa....för mig
Men till storlekfårgan..58 låter optimalt beroende lite på förhållandet hos dig mellan arm- och ben-längd
(ursäkta min svenska, jag är invandrar)

Har fått erbjudande om en ny white er PRO 20 för 9000:-, alternativt en white gx lite 20 för 5300:-.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Bättre att invänta något intressant begagnat?

är det en lvg-racer du är ute efter så blir säkert RR PRO (hittar ingen er, så jag antar) bra, vet inte om man hittar något mycket bättre/lättare för de pengarna? Det är en ganska spretig kassett däremot så det är lite större steg mellan växlarna, men den går ju lätt att byta ut.

Är det däremot en allroundhoj för året-runt-bruk du söker så hade jag valt GX med skivbroms.

Har fått erbjudande om en ny white er PRO 20 för 9000:-, alternativt en white gx lite 20 för 5300:-.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Bättre att invänta något intressant begagnat?
Jag har ägt en RR pro, tror det var 2017 års modell. Kan inte säga att den andades särskilt mycket komfort, snarare tvärtom. Väl låg framtill för att få till en komfortabel sittställning, lite märklig geometri för en cykel som främst riktar sig mot nybörjare. Detta kan ju såklart ha ändrats till årets modell, lyckas inte hitta några siffror för den.

GX lite känns inte som en cykel som de andra du funderat på. Som åretruntpendlars kan den säkert funka men vill du ha en cykel att träna landsväg på kan du nog få bra mycket roligare och lättare (uppgiven vikt på nästan 11 kg...) för inte så mycket mer pengar.

Verkar vara en äldre modell, hittar inte så många med den lacken men runt 2010-2012 kanske. Fråga annonsören vilken årsmodell det är.

Är lite sugen på denna.En bit att köra dock. Någon som kan se när den ramen kan vara ifrån?

Väldigt lik den här från 2011 https://www.bicyclebluebook.com/value-guide/product/3038661/ men det verkar ha varit samma komponenter 2012. Oklart om den fanns i celeste 2012. (Vet inte heller hur tillförlitlig siten är.)

Prisvärd är det nog bara du som kan avgöra, kanske lite i det högsta laget tycker jag. Beror lite på hur mycket som den cyklats med för allt blir slitet med tiden.

Var en 2012. Vad tror ni experter? Ett par nya sulor på den bara? Eller bättre med en white RR PRO 20 ny med samma komponenter? Är rätt okunnig...

2C2F6B99-68E9-4A80-B839-3D28358D95BD.png
Säger denna bilden er något
Om ”skick” och slitage?

Är lite sugen på denna.En bit att köra dock. Någon som kan se när den ramen kan vara ifrån?
Jag tycker nog att du ska pruta ner den någon tusenlapp. Det går att få en ny 2019 för under 11 000 (de jag hittat till det priset har dock inte varit celest). Så 8' känns lite i överkant för en från 2012, oavsett om den nu kostat 16' som ny.

Ang. Stl så är jag 184cm med 89cm innerben. Sitter på en 57:a Oltre med 110cm stam om jag minns rätt. Sitter för mig korrekt enligt Bike fit.

Var en 2012. Vad tror ni experter? Ett par nya sulor på den bara? Eller bättre med en white RR PRO 20 ny med samma komponenter? Är rätt okunnig...

Det är två eller tre generationer nyare komponenter på RR PRO:n som du tittar på, plus att allt är nytt och fräscht. Bianchin duger helt säkert att cykla runt på, men priset känns jättehögt.

Tillbaka
Topp