[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
I efterhand kan man jämföra hur många som dog under den här perioden i år jämfört med tidigare år för att bilda sig en uppfattning om hur många som har dött av viruset i olika länder. I nuläget är det säkert fullt tillräckligt att hålla koll på hur många som behöver intensivvård för att bedöma spridningstakt i förhållande till vårdkapacitet. Längre fram kan det bli intressant att bilda sig en uppfattning om hur många som har haft sjukdomen.
Vi börjar nog få lite siffror på det snart. Antikropptester i Stockholm på 2000 vårdpersonal visar att en tredjedel fått positiva testsvar på antikroppar.

Detta betyder ju i sig inte att de är eller har varit påverkade av viruset, inte om de är immuna.

Men låt säga att Stockholm om två veckor är en bit över 25% med immunitet. Det skulle vara betydligt snabbare utveckling än vad jag hade vågat tro. Börjar nästan våga tro att FHMs driv verkligen är en taktik som är lagom.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag killhobbyexpertgissar att det även finns en ökad dödlighet även hos människor som inte har covid-19, som dör för att vården är överlastad, eller inte söker vård. Jag hörde att antalet strokefall har minskat, och att det troligen inte beror på att folk slutat att få stroke.

[UÄ] Coronatråden 4
Däremot går det ju väldigt långsamt i resten av landet. Jag är inte så sugen på att vara kvar i det här tillståndet i 8-12 månader till, som det kommer att vara i den här takten.

[UÄ] Coronatråden 4
Däremot går det ju väldigt långsamt i resten av landet. Jag är inte så sugen på att vara kvar i det här tillståndet i 8-12 månader till, som det kommer att vara i den här takten.
Nä, det är väl nästa fråga men om folk nu slappnar av redan så "löser" det sig själv.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är ju uppenbart att alla länder räknar olika. Då infinner sig ju frågan varför man inte har tagit fram en standardiserad metod för detta, eller åtminstone en "best practice"?
Vad är det man vill standardisera och varför? Hörde någon siffra om att USA hade ett 70-tal tester som användes varav en ganska stor del visat sig vara undermåliga. Bara där låter det besvärligt att standardisera. Sen lär man ju ha en klar idé om vad man ska använda resultaten till. Där tänker jag att länder som är i olika skeden har olika mål och dessutom väldigt olika möjligheter att testa. Och målen kan mkt väl bero på hur landet ser ut vad gäller olika riskgrupper, vårdkapacitet, etc.

Jag tror absolut att man kan ta fram "best practices" för testning men jag är inte säker på att de med nödvändighet kommer att ge data som är trivialt jämförbar mellan länder.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det man vill standardisera och varför? Hörde någon siffra om att USA hade ett 70-tal tester som användes varav en ganska stor del visat sig vara undermåliga. Bara där låter det besvärligt att standardisera. Sen lär man ju ha en klar idé om vad man ska använda resultaten till. Där tänker jag att länder som är i olika skeden har olika mål och dessutom väldigt olika möjligheter att testa. Och målen kan mkt väl bero på hur landet ser ut vad gäller olika riskgrupper, vårdkapacitet, etc.

Jag tror absolut att man kan ta fram "best practices" för testning men jag är inte säker på att de med nödvändighet kommer att ge data som är trivialt jämförbar mellan länder.
Uppenbarligen förs det en massa statisk, bl.a. av WHO dag för dag, och den blir ju helt meningslös om inte alla åtminstone har nån slags gemensam grund kring vilka som testas, hur det rapporteras, osv. Dvs nåt slags övergripande ramverk. Sedan är det klart att detaljer kring hur testet utformas osv inte går att förutses utan måste anpassas till den sjukdom som uppstår. Men just nu verkar det ju vara rena vilda västern även i de mer basala test- och rapporteringsaspekterna.

[UÄ] Coronatråden 4
Uppenbarligen förs det en massa statisk, bl.a. av WHO dag för dag, och den blir ju helt meningslös om inte alla åtminstone har nån slags gemensam grund kring vilka som testas, hur det rapporteras, osv. Dvs nåt slags övergripande ramverk. Sedan är det klart att detaljer kring hur testet utformas osv inte går att förutses utan måste anpassas till den sjukdom som uppstår. Men just nu verkar det ju vara rena vilda västern även i de mer basala test- och rapporteringsaspekterna.
Vilka som ska testas lär bero på vad målet med testandet är. Att ge WHO jämförbar statistik mellan länder tror jag inte är den primära hänsynen de som beslutar i respektive land kommer att ha. Dessutom varierar det säkert beroende på tillgång till tester, vad det är för kvalitet på testerna, vilket skede i pandemin landet befinner sig i, etc. Vad gäller rapportering kan man ju t.ex. tänka sig att man testar alla avlidna. Det skulle dock kräva resurser som i vissa länder kanske är OK medan det i andra inte är möjligt. Eller så försöker man rapportera alla misstänkta fall. Då behöve rman en konsensus kring vad ett misstänkt fall är. Där kan man tänka sig att det ändras. I början kanske man har dålig koll på exakt vad som är symptomen medan man senare får bättre koll och då uppdaterar kriterierna. Det leder dock till komplikationer om man vill jämföra länder i olika skeenden.

Sen finns det garanterat "politiska" aspekter på det hela som kan försvåra att få till någon form av konsensus.

Min gissning är att, hur trevligt man än må tycka att lätt jämförbar data vore, det inte är en helt enkel uppgift att få till det. Jag tror att forskarna kommer att få försöka hantera de olikheter som finns vad gäller testning och rapportering när de ska försöka dra slutsatser av det data som finns.

[UÄ] Coronatråden 4
Vilka som ska testas lär bero på vad målet med testandet är. Att ge WHO jämförbar statistik mellan länder tror jag inte är den primära hänsynen de som beslutar i respektive land kommer att ha. Dessutom varierar det säkert beroende på tillgång till tester, vad det är för kvalitet på testerna, vilket skede i pandemin landet befinner sig i, etc. Vad gäller rapportering kan man ju t.ex. tänka sig att man testar alla avlidna. Det skulle dock kräva resurser som i vissa länder kanske är OK medan det i andra inte är möjligt. Eller så försöker man rapportera alla misstänkta fall. Då behöve rman en konsensus kring vad ett misstänkt fall är. Där kan man tänka sig att det ändras. I början kanske man har dålig koll på exakt vad som är symptomen medan man senare får bättre koll och då uppdaterar kriterierna. Det leder dock till komplikationer om man vill jämföra länder i olika skeenden.

Sen finns det garanterat "politiska" aspekter på det hela som kan försvåra att få till någon form av konsensus.

Min gissning är att, hur trevligt man än må tycka att lätt jämförbar data vore, det inte är en helt enkel uppgift att få till det. Jag tror att forskarna kommer att få försöka hantera de olikheter som finns vad gäller testning och rapportering när de ska försöka dra slutsatser av det data som finns.
Ingen standardisering är enkel, men kan man lyckas nå konsensus på sjuttielva andra områden borde man kunna göra det här också. Och det finns definitivt mer meningslösa standarder än detta framtagna av diverse FN-organ (tro mig, jag är själv aktiv i ett och har sett massor av meningslösa standarder tas fram). Men det är naturligtvis inget man gör nu i detta läge, att ta fram detta ramverk (dvs inte specifikt för covid-19) är ju nåt som tar flera år att komma överens om men redan borde funnits på plats. Ytterligare en aspekt är att länder då vet ungefär vilken testkapacitet man bör hålla sig med (eller snabbt kunna bygga upp).

[UÄ] Coronatråden 4
Där tror jag han tar i. Om vi tror halva befolkningen får smittan innan detta är klart - betyder det 10 000 döda vid 0,2%. Jag tror dert blir lägre än så.

Ja, det kan ju vara så att en oproportionerligt stor del av de riktigt gamla och sköra, främst på olika former av boenden, smittats, blivit sjuka och dött redan nu, vilket skulle kunna innebära att en större än förväntad andel av dödsfallen redan har inträffat.

[UÄ] Coronatråden 4
Om nu Sverige hade testat alla sina 10milj inv redan 1 mars hade ju inte heller hjälpt eller bidragit till bättre statiskt. Eftersom så få hade hunnit få viruset . Tror jag också är en anledning till att fhm inte brände av allt krut i början utan sparade några tester till senare när det finns något att hitta..

[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det ni diskuterar? Är det en nyhet att folk dör när de blir gamla? Är det "okänsligt" att konstatera detta?

Finns inget i det geologen skrivit som är okänsligt. Isåfall blir diskussion om allt annat än typ färgerna i en regnbåge omöjligt.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Jamendåså, då lägger vi ner hela sjukvården. Alla ska ju ändå dö nån gång. Låt naturen ha sin gång.
Nä, självklart är det inte så svart eller vitt. Men jag har svårt för det jag ser som relativiserandet av att folk dör i förtid, om det så bara är några månader. Var dras gränsen liksom? Hur unga ska de som dör vara för att det ska vara "värt" att anstränga sig för att rädda dem?

[UÄ] Coronatråden 4
Om nu Sverige hade testat alla sina 10milj inv redan 1 mars hade ju inte heller hjälpt eller bidragit till bättre statiskt. Eftersom så få hade hunnit få viruset . Tror jag också är en anledning till att fhm inte brände av allt krut i början utan sparade några tester till senare när det finns något att hitta..
Varför skulle vi testa hela befolkningen då?

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det kan ju vara så att en oproportionerligt stor del av de riktigt gamla och sköra, främst på olika former av boenden, smittats, blivit sjuka och dött redan nu, vilket skulle kunna innebära att en större än förväntad andel av dödsfallen redan har inträffat.
Pandemin har visat vi tar hand om många åldringar på ett ovärdigt sätt. Jag skriver "många" för det.är säkert många som oxå får en alldeles fin hantering. (Min Pappa fick tex jättefin skötsel i hemmet fram till sin död).
Det verkar helt galet att vissa äldre får besök av 10-20 olika personer samma vecka...Helt otroligt att leverera en sådan tjänst utan att det blir ett j*vla liv om det. Jag hoppas Coronan sätter stopp för sådant from snarast.

[UÄ] Coronatråden 4
Jamendåså, då lägger vi ner hela sjukvården. Alla ska ju ändå dö nån gång. Låt naturen ha sin gång.
Nä, självklart är det inte så svart eller vitt. Men jag har svårt för det jag ser som relativiserandet av att folk dör i förtid, om det så bara är några månader. Var dras gränsen liksom? Hur unga ska de som dör vara för att det ska vara "värt" att anstränga sig för att rädda dem?
Fast dör en 90-åring som dör av Corona i förtid? Eller är det så att när man nått en sådan ålder så är det så att nästan vad som helst kan innebära slutet? Ja, utan corona hade personen kanske levt fem månader till. Men detsamma skulle man ju kunna säga om den där vinterkräksjukan, urinvägsinfektionen ellet vanliga influensan.

Givetvis finns det gråskala och det är uppenbart att corona tar livet av även de som har många år kvar. Fast det var inte frågan här. Geologen konstaterade krasst att corona far fram som en tsunami inom äldrevården och tar livet av de sköraste. De som ändå säkert skulle dö inom en ganska snar framtid. Därmed kan man förvänta sig att de äldre som överlevt kanske är lite "livskraftigare" och att dödligheten i övrigt kommer sjunka ett tag.

Om man inte kan resonera i dessa termer kan man ju låta bli att läsa annat än emotionella kvällstidningsnyheter.

[UÄ] Coronatråden 4
Prata om dödsfall i en tråd om en pandemi går inte för sig. Alla som på nåt sätt hänvisar till statistik är respektlösa mot de döda.* Så, lås tråden genast.

*Jag tycker naturligtvis det är väldigt tråkigt att människor dör av Covid-19, och jag beklagar sorgen om nån förlorat nån. Jag tycker också att man i en tråd om coronaviruset måste få prata om fakta. Och dit hör antalet dödsfall.

[UÄ] Coronatråden 4
Pandemin har visat vi tar hand om många åldringar på ett ovärdigt sätt. Jag skriver "många" för det.är säkert många som oxå får en alldeles fin hantering. (Min Pappa fick tex jättefin skötsel i hemmet fram till sin död).
Det verkar helt galet att vissa äldre får besök av 10-20 olika personer samma vecka...Helt otroligt att leverera en sådan tjänst utan att det blir ett j*vla liv om det. Jag hoppas Coronan sätter stopp för sådant from snarast.
Det är skillnad på hemtjänst och äldreboende. Vet inte om jag sett någon statistik över antalet döda som haft hemtjänst än.

Håller dock med om att hemtjänsten behöver ses över när det gäller hur många olika personer en sk brukare kan ha per vecka.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det ni diskuterar? Är det en nyhet att folk dör när de blir gamla? Är det "okänsligt" att konstatera detta?

Finns inget i det geologen skrivit som är okänsligt. Isåfall blir diskussion om allt annat än typ färgerna i en regnbåge omöjligt.
Men Herregud tänker ingen på de färgblinda

[UÄ] Coronatråden 4
Så tycker vissa ända till dom blir drabbade själva.

Ska vi titta på citatet ni rasar över en gång till:

"Förmodligen kommer det att bli färre än normalt under sommaren och hösten."

Vad kan vi utläsa av detta?
- Att fler folk än normalt dör nu
- Att geologen misstänker att färre folk än normalt kommer dö senare i år

Hur kan denna information skrivet helt utan värdering, bara som ett konstaterande, vara upprörande?

[UÄ] Coronatråden 4
De kommer nu rapporter om att stockholmarna verkar ha svårt för att upprätthålla social distansering.

Borde vi då inte sätta Stockholm i karantän och flytta sjukvårdresurserna till områden i Sverige där man tar sitt ansvar för de äldre och de mest sårbara och också mot alla medarbetare i vården och omsorgen?

Vi får helt enkelt acceptera att några stockholmare dör i förtid.

[UÄ] Coronatråden 4
De kommer nu rapporter om att stockholmarna verkar ha svårt för att upprätthålla social distansering.

Borde vi då inte sätta Stockholm i karantän och flytta sjukvårdresurserna till områden i Sverige där man tar sitt ansvar för de äldre och de mest sårbara och också mot alla medarbetare i vården och omsorgen?

Vi får helt enkelt acceptera att några stockholmare dör i förtid.

[UÄ] Coronatråden 4
Och lite cykelrelaterade coronanyheter. Rohan Dennis har gjort bort sig igen. Han sket i utegångsförbudet som råder och tog bilen och åkte ut. Man kan kanske förstå att vissa får nippran efter 1 månad i husarrest men att ta bilder på det och lägga ut på instagram och där förkunna att corona kan kyssa mig i röven tyder väl på en person som inte har alla cyklar i garaget? Vilken dåre! Hoppas att stallet tar i tu med honom riktigt ordentligt!

[UÄ] Coronatråden 4
Känns som vissa låtsas bry sig mer om gamlingarnas liv än dom själva faktiskt gör. Ut och kolla hur många det är som går runt i affärerna och passar ungar. Men jag vet inte jag är fortfarande inte expert

[UÄ] Coronatråden 4
Ingen standardisering är enkel, men kan man lyckas nå konsensus på sjuttielva andra områden borde man kunna göra det här också. Och det finns definitivt mer meningslösa standarder än detta framtagna av diverse FN-organ (tro mig, jag är själv aktiv i ett och har sett massor av meningslösa standarder tas fram). Men det är naturligtvis inget man gör nu i detta läge, att ta fram detta ramverk (dvs inte specifikt för covid-19) är ju nåt som tar flera år att komma överens om men redan borde funnits på plats. Ytterligare en aspekt är att länder då vet ungefär vilken testkapacitet man bör hålla sig med (eller snabbt kunna bygga upp).
Med mindre än att denna typ av pandemier blir tämligen frekvent förekommande tror jag inte det kommer att ske under någon överskådlig framtid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp