[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Befolkningen i sthln län är typ 2,36 miljoner.
Precis. Så om man ska få upp befolkningen i 600000/0.11 vilket ungefär är 5,5 miljoner lär man expandera begreppet Stockholm till att vara ngt som är mkt större än Stockholms län. Ryanair har väl gjort försök med Stockholm/Skavsta och Stockholm/Västerås, men det krävs nog mer radikala angreppssätt än det.

[UÄ] Coronatråden 4
Å andra sidan: Om dess 5000 för tidigt döda till ca (nu höftar jag helt i luften) 90% inte är nettobetalare till samhället, så borde väl detta väga upp den ekonomiska förlusten en del?

Hoppas nu ingen får moralpanik och kallar mig Dr Mengele eller ngt annat pga denna kommentar.

En klart intressant vinkel som jag inte riktigt vågade addera själv, men det är ganska troligt att högriskgruppen pga ålder och hälsa förmodligen är kostnadsdrivande snarare än netto bidragsgivande vilket gör den bakomliggande moraliska frågan ytterligare mer komplicerad.

Jag tror dock inte att 5000 fattigpensionärer och sjukskrivna räcker för att väga upp inkomstbortfallet från en masspermitering, blir lite som liknelsen att spara sig ur en kris eller bromsa sig uppför en backe, visst den initiala skadan minskas något, men det är trenden som måste brytas för att komma ur en kris.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Så kan det vara.
Men det är irriterande att reporten inte upptäcker skillnaden i siffrorna och ställer följdfrågor.
Generellt fungerar ju media här som megafon åt myndigheterna, det är väldigt få som är på tårna och kan ställa skarpa motfrågor. Det är faktiskt lite uppfriskande nu när det börjar dyka upp utländsk media på pressträffarna.

[UÄ] Coronatråden 4
Precis. Så om man ska få upp befolkningen i 600000/0.11 vilket ungefär är 5,5 miljoner lär man expandera begreppet Stockholm till att vara ngt som är mkt större än Stockholms län. Ryanair har väl gjort försök med Stockholm/Skavsta och Stockholm/Västerås, men det krävs nog mer radikala angreppssätt än det.
Ehhh...det där får stå för dig. Jag fattar inte.
Ursprungsfrågan är ju att 11% och 600K inte går ihop.
Nu tror jag inte för ett ögonblick att Giesecke skarvar eller inte har koll.
Så, vad ligger bakom att han får 11% till 600 000?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vänder på frågan. Kan du visa var han hävdar att 11% blir 600 000?

[UÄ] Coronatråden 4
Men säger han explicit att 11% är 600.000?
Du tror inte han gör (implicit) antagandet som H beskrev, dvs att 11% var en tid tillbaka i tiden och att det idag kan vara uppåt 25%, dvs 600.000?

Edit: 2:a...

[UÄ] Coronatråden 4
M
Jag vänder på frågan. Kan du visa var han hävdar att 11% blir 600 000?
Morgonstudion i morse kl 07:08.
Lyssna på intervjun. Han börjar med att konstatera det är glädjande siffror (11%) och att det betyder att 600 000 stockholmare redan haft sjukdomen.

[UÄ] Coronatråden 4
M

Morgonstudion i morse kl 07:08.
Lyssna på intervjun. Han börjar med att konstatera det är glädjande siffror (11%) och att det betyder att 600 000 stockholmare redan haft sjukdomen.
Det är nog en liten mixup. Han bakar ihop blodgivartestet (indikerar minst 11%) och jämför också med en rapport från Lisa Brauer som också indikerar omfattande spridning och sedan säger han att det innebär 600 000. Alltså de två studierna ger en samlad bild av läget.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är nog en liten mixup. Han bakar ihop blodgivartestet (indikerar minst 11%) och jämför också med en rapport från Lisa Brauer som också indikerar omfattande spridning och sedan säger han att det innebär 600 000. Alltså de två studierna ger en samlad bild av läget.
Ja, så kan det vara. Men, jag tycker reportrarna gör ett dåligt jobb som inte ställer följdfrågor så kopplingen förklaras.
Men har testat på friska personer ( blodgivare) , testet fångar inte alla kanske bara 70%, mm - men hur 11% blir 600K är bara för oss övriga att gissa oss till.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, så kan det vara. Men, jag tycker reportrarna gör ett dåligt jobb som inte ställer följdfrågor så kopplingen förklaras.
Men har testat på friska personer ( blodgivare) , testet fångar inte alla kanske bara 70%, mm - men hur 11% blir 600K är bara för oss övriga att gissa oss till.
Den snubben verkar inte vara någon du ställer frågor till utan att bli rätt förminskad tillbaka, så de drar sig nog för det.
Flipsidan är nog att snubben är standup nog att själva rätta i efterhand om något blev fel.
Däremot blir ju förklaringen lidande, på gott och ont.

Det är min högst egna tolkning.

[UÄ] Coronatråden 4
Alltså, mitt inledande svar på din fråga hur man får 600000 och 11% att gå ihop var skämtsamt (därav smileyn). När du sedan poängterar att Stockholms län har 2,36 miljoner invånare håller jag med och konstaterar att för att det ska gå ihop behöver man ha ytterligare 3+ miljoner människor som ingår i begreppet Stockholmare. Jag gör då en anspelning på Ryanairs tramsiga Stockholms-etikettering av Skavsta och Västerås men konstaterar att inte ens en så knasig definition räcker för att man ska få 600000 och 11% att vara konsistenta.

Blev det tydligare hur jag menade nu?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu säger FHM att toppen i Sthlm var 15 april, och att 1 maj räknar de med att en tredjedel av stockholmarna varit infekterade. Enl deras modeller.

[UÄ] Coronatråden 4
Kul och intressant & avslöjande & lite trist debatt där div personer på Gotland och Västkusten och Åre osv vräker ur sig en massa hat mot Stockholmare. Obs, Ironisk och lite besviken på folk. Just sitting on the bench and observing all the idiots passing by. :cool: :cool:

[UÄ] Coronatråden 4
Alltså, mitt inledande svar på din fråga hur man får 600000 och 11% att gå ihop var skämtsamt (därav smileyn). När du sedan poängterar att Stockholms län har 2,36 miljoner invånare håller jag med och konstaterar att för att det ska gå ihop behöver man ha ytterligare 3+ miljoner människor som ingår i begreppet Stockholmare. Jag gör då en anspelning på Ryanairs tramsiga Stockholms-etikettering av Skavsta och Västerås men konstaterar att inte ens en så knasig definition räcker för att man ska få 600000 och 11% att vara konsistenta.

Blev det tydligare hur jag menade nu?
Jotack, jag anade sist du menade så oxå. Nu är jag sannolikt för trist - så jag jag såg inte det komiska på samma sätt som du.
...btw kollar just presskonferns med FHM och de verkar ha blamdat ihop 100 och 1000...

[UÄ] Coronatråden 4
Kul och intressant & avslöjande & lite trist debatt där div personer på Gotland och Västkusten och Åre osv vräker ur sig en massa hat mot Stockholmare. Obs, Ironisk och lite besviken på folk. Just sitting on the bench and observing all the idiots passing by. :cool: :cool:

Menade du mitt inlägg? Det var avsett att roa.

F.ö. tycker jag att det är intressant att diverse storstadsbor i Sverige (jag inkluderar även Gbg/Malmö i den listan) tycker att de har rättigheten att bege sig till diverse avlägsna ställen under pågående farsot. Man bör stanna hemma (åtminstone i närheten av hemmet) enligt nuvarande rekommendationer. Gör man det inte får man räkna med sura kommentarer.

[UÄ] Coronatråden 4
Haha, MSB får aldrig tummen ur röva och kan inte ge nåt besked när det de ska göra kommer att vara klart...

[UÄ] Coronatråden 4
F.ö. tycker jag att det är intressant att diverse storstadsbor i Sverige (jag inkluderar även Gbg/Malmö i den listan) tycker att de har rättigheten att bege sig till diverse avlägsna ställen under pågående farsot. Man bör stanna hemma (åtminstone i närheten av hemmet) enligt nuvarande rekommendationer. Gör man det inte får man räkna med sura kommentarer.

Du menar att det inte finns diverse småstadsbor/landsbygdsbor som tycker sig ha den rättigheten?

[UÄ] Coronatråden 4
Känns som det varit snack om toppar och platåer ett tag nu. Funderar på om det kan bidra till att folk börjar "sänka garden".

[UÄ] Coronatråden 4
FHM konferensen idag. Är alla journalister sifferblinda? Helt förvirrat krin % satser och siffror. Ingen annan som irriterar sig på detta?

[UÄ] Coronatråden 4
Känns som det varit snack om toppar och platåer ett tag nu. Funderar på om det kan bidra till att folk börjar "sänka garden".
Ja, klart det är så. Jag förstår inte deras besatthet av att ständigt rapportera positivt, istf att vara mer objektiv och defensiv. Men det har ju hela tiden genomsyrat deras bedömningar, nästan så man misstänker det är nån riktlinje att de ska göra det, inte sprida oro, osv.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Från FHM presskonferens idag. Ny modellering av spridningen av Covid-19 i Stocholms län:
....
"Beräkningarna tyder på att det går ca ett bekräftat fall av covid-19 på 1000 fall totalt".

Det måste vara fel. De måste mena 100.?!

Emanuel Karlsten var den enda journalisten som krävde ett förtydligande här. Övriga framstod helt förvirrade så fort siffror nämndes. Hon med munskydder fr TV4 speciellt.
Varför blir det så här?

[UÄ] Coronatråden 4
En klart intressant vinkel som jag inte riktigt vågade addera själv, men det är ganska troligt att högriskgruppen pga ålder och hälsa förmodligen är kostnadsdrivande snarare än netto bidragsgivande vilket gör den bakomliggande moraliska frågan ytterligare mer komplicerad.

Jag tror dock inte att 5000 fattigpensionärer och sjukskrivna räcker för att väga upp inkomstbortfallet från en masspermitering, blir lite som liknelsen att spara sig ur en kris eller bromsa sig uppför en backe, visst den initiala skadan minskas något, men det är trenden som måste brytas för att komma ur en kris.

Du har nog rätt men trots allt, en kostnad är alltid en kostnad. Att konsumera sig till rikedom låter lika bakvänt i mina öron.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, klart det är så. Jag förstår inte deras besatthet av att ständigt rapportera positivt, istf att vara mer objektiv och defensiv. Men det har ju hela tiden genomsyrat deras bedömningar, nästan så man misstänker det är nån riktlinje att de ska göra det, inte sprida oro, osv.
Tittar man på deras diagram över smittade/vårdade så har de ju rätt (och hade rätt när de började prata om det). Men det är klart att om det rapporteras i refererande medier som "nu är faran över, bara att gå ut och kramas" så blir det ju problem.

Själva är ju FHM väldigt tydliga med att faran inte är över på något sätt och det är ju rimligt på en presskonferens om läget att beskriva läget som man uppfattar det.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Från FHM presskonferens idag. Ny modellering av spridningen av Covid-19 i Stocholms län:
....
"Beräkningarna tyder på att det går ca ett bekräftat fall av covid-19 på 1000 fall totalt".

Emanuel Karlsten var den enda journalisten som krävde ett förtydligande här. Övriga framstod helt förvirrade så fort siffror nämndes. Hon med munskydder fr TV4 speciellt.
Varför blir det så här?
Det är väl inte särskilt förvånande? Hur många journalister med högskoleutbildning inom teknik eller medicin tror du det finns i Sverige?

[UÄ] Coronatråden 4
Fast det som händer är ju det som händer. Är det en platå är det en platå. Jag tycker inte det hade varit bättre om de medvetet kommit med osanningar, för att påverka utfallet. En doktor som ljuger (med min omsorg i åtanke) för att jag skulle ändra mitt beteende skulle jag inte ha förtroende för. Och de säger inte att detta är över. Det kommer att ta tid, och att ett av problemen är just att folk slappnar av. Hur man löser det problemet ("Smitta hit och smitta dit, jag måste väl ändå få min massage?!") tål att diskuteras.

[UÄ] Coronatråden 4
Tittar man på deras diagram över smittade/vårdade så har de ju rätt (och hade rätt när de började prata om det). Men det är klart att om det rapporteras i refererande medier som "nu är faran över, bara att gå ut och kramas" så blir det ju problem.

Själva är ju FHM väldigt tydliga med att faran inte är över på något sätt och det är ju rimligt på en presskonferens om läget att beskriva läget som man uppfattar det.
Visst har media en roll, men det hänger på hur man presenterar det också och vilket intryck man vill ge.
Och de hade definitivt inte rätt i sina positiva bedömningar i februari.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
....

Varför blir det så här?
Därför att Journalister inte har erfarenhet av el kunskap om vetenskap eller matematisk simulering... Kolla in #1943 & #1948 :cool:

[UÄ] Coronatråden 4
Det är väl inte särskilt förvånande? Hur många journalister med högskoleutbildning inom teknik eller medicin tror du det finns i Sverige?
Jag tycker det är förvånande. De som ställer frågor tillhör alla etablerade medier och ingen verkar kunna den eklaste matte.
Vi har just nu drygt 15 000 konstaterade fall i Sverige. Typ hälften i Stockholm?
Enligt FHM rapport skulle 15 miljoner vara smittade i Sverige och typ hälften i Stockholm..
Uselt.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är förvånande. De som ställer frågor tillhör alla etablerade medier och ingen verkar kunna den eklaste matte.
Vi har just nu drygt 15 000 konstaterade fall i Sverige. Typ hälften i Stockholm?
Enligt FHM rapport skulle 15 miljoner vara smittade i Sverige och typ hälften i Stockholm..
Uselt.

[UÄ] Coronatråden 4
Du har nog rätt men trots allt, en kostnad är alltid en kostnad. Att konsumera sig till rikedom låter lika bakvänt i mina öron.

Det är fullständingt bakvänt men exakt så som vår globala modell fungerar, finns intressanta dokumentärer som beskriver hur banker kan skapa nya pengar bara det finns efterfråga att låna dessa, skrämmande och upplysande.

[UÄ] Coronatråden 4
Yep, Dags att fatta att Journalisterna på våra stora tidningar är korkbollar när det gäller mer vetenskapliga frågor. Dom har ingen koll alls på smittspridning och simuleringar, eller konfidensintervall & sannolikheter & statistik. Dom bara skriver om sina egna idiotiska åsikter ...

[UÄ] Coronatråden 4
Fast det som händer är ju det som händer. Är det en platå är det en platå. Jag tycker inte det hade varit bättre om de medvetet kommit med osanningar, för att påverka utfallet. En doktor som ljuger (med min omsorg i åtanke) för att jag skulle ändra mitt beteende skulle jag inte ha förtroende för. Och de säger inte att detta är över. Det kommer att ta tid, och att ett av problemen är just att folk slappnar av. Hur man löser det problemet ("Smitta hit och smitta dit, jag måste väl ändå få min massage?!") tål att diskuteras.
Jag hävdade inte att de borde ljuga. Allt jag gjorde var att fundera på om det är så att människor sänker garden när de får höra att toppen är nådd/att man legat på en platå ett tag. Och det helt utan något värderande inslag.

Sen tror jag att det alltid är bra att fråga sig om man kan kommunicera sitt budskap på ett annat sätt om det är så att mottagarna uppenbarligen inte uppfattar det på önskat sätt.

Ett litet sidospår med koppling till hur man kommunicerar: Vad gäller de siffror som presenteras tycker jag t.ex. att det är en förvånande fixering vid siffror för enskilda dagar. Det är alldeles för mkt brus i det för att vara intressant, i synnerhet med tanke på eftersläpning i rapportering. T.ex. borde glidande medelvärde taget över senaste sju dagarna vara ett betydligt bättre mått. I samband med påsken hade det förvisso sannolikt blivit lite snett, men annars bör det plocka bort en del av bruset.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Ett litet sidospår med koppling till hur man kommunicerar: Vad gäller de siffror som presenteras tycker jag t.ex. att det är en förvånande fixering vid siffror för enskilda dagar. Det är alldeles för mkt brus i det för att vara intressant, i synnerhet med tanke på eftersläpning i rapportering. T.ex. borde glidande medelvärde taget över senaste sju dagarna vara ett betydligt bättre mått. I samband med påsken hade det förvisso sannolikt blivit lite snett, men annars bör det plocka bort en del av bruset.

Nu såg jag inte dagens PK, men igår presenterade Tegnell diagrammen med just 7-dagars glidande medelvärde inplottad

[UÄ] Coronatråden 4
Nu såg jag inte dagens PK, men igår presenterade Tegnell diagrammen med just 7-dagars glidande medelvärde inplottad
Bra. Jag har typiskt inte haft tid att sitta och följa PK utan mer läst i efterhand och där har det varit väldigt fokus på "dagsnoteringar".

[UÄ] Coronatråden 4
Uselt.
Men det allra konstigaste var ju att Wallensten vidhöll siffran 999 när Karlsten frågade om det hela. Iofs pekade inte Karlsten ut det helt uppenbart galna med att vi isf skulle ha 15 miljoner smittade i Sverige, så Wallensten vidhöll väl bara den siffra han fått med sig (som helt uppenbart måste vara en tiopotens fel).

[UÄ] Coronatråden 4
Från SVT webb och frågedel:
Ni är många som frågar om detta uttalande:

"Beräkningarna tyder på att det finns ungefär 1 bekräftat fall på 1000 fall totalt."

Spolar ni tillbaka till 10.13 i direktsändningen ser ni de siffrorna i skrift från Folkhälsomyndigheten. Det kan röra sig om ett skrivfel – vi jobbar på att ta reda på det.

Haha...det kommer snart en rättning vill jag tro :giggle:

[UÄ] Coronatråden 4
Det blir lite lustigt det hela, när han som skriver inmälet hela tiden pratar om att vetenskap tas framåt genom debatt och vi lär oss olika saker med tiden. Visst är det så, men det sker inte genom en brandfackla i en dagstidning.
Snacka om att backtracka och förleda.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är fullständingt bakvänt men exakt så som vår globala modell fungerar, finns intressanta dokumentärer som beskriver hur banker kan skapa nya pengar bara det finns efterfråga att låna dessa, skrämmande och upplysande.

Fast den fungerar väl inte riktigt? Det är väl just det som är problemet.
Hur relationen mellan produktion och konsumtion ser ut måste vara det enda vettiga sättet att betrakta ekonomin. Allt annat är perverterat och depraverat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp