AM/Enduro i Gränna

Daaanyy

Aktiv medlem
AM/Enduro i Gränna
Har en dag att spendera i Gränna och man har ju läst/hört en del om området. Men varken strava eller trailforks visar speciellt mycket.
Några tips, gpx filer eller liknande? Ligger en del under turtips här på Happyride där man nämner avstickare från vitmarkerad led som ska vara mer "enduro". Dessa ska tydligen vara markerade med svart.
Är det dessa spår som gäller eller man är helt fel på det då?

Mvh

AM/Enduro i Gränna
TrekSlash sa:
Hej! Vi har guidade turer i Gränna. Kontakta Gränna mtb trails på Facebook så Visar vi dig gärna allt Gränna har att erbjuda

Blir tyvärr lite tight eftersom det är på Fredag jag har tid. Men tanken är att ta en guidad tur till våren :)

AM/Enduro i Gränna
Verkar som att det försvunnit iaf nån stig som var upplagd på TF tidigare, typ i blå-inringat område. Endast för folk som betalar för guidning..? :unsure:

1587889012393.png

AM/Enduro i Gränna
Måste man betala för guidning?
Jag har fått bilden att iaf gänget bakom "Gränna MTB Trails" inte guidar pro bono, ja. Det kan vara fel.

Inget fel i att ta betalt för guidning, dock ifrågasätter jag varför en stig som tidigare fanns på TF numera är borta. Det behöver inte ha med GMT-gänget att göra iofs..

AM/Enduro i Gränna
Dom som cyklar stig/enduro i Gränna / jönköping har en FB grupp som heter "Östra vätterbranternas stigcyklister" så försök gå med i den och kolla med någon av dom

AM/Enduro i Gränna
Har en dag att spendera i Gränna och man har ju läst/hört en del om området. Men varken strava eller trailforks visar speciellt mycket.
Några tips, gpx filer eller liknande? Ligger en del under turtips här på Happyride där man nämner avstickare från vitmarkerad led som ska vara mer "enduro". Dessa ska tydligen vara markerade med svart.
Är det dessa spår som gäller eller man är helt fel på det då?

Mvh

Här finns en del info,

AM/Enduro i Gränna
guidning är ju alltid trevligt, och att hyra någons insats kan ju vara en quickfix som vi inte tvekar att använda när vi t ex är utomlands.

men vanligare i sverige är väl att mötas upp via sociala medier och sedan umgås. utbytet blir ömsesidigt, man berättar om varandras erfarenheter och fina platser man mött.

om jag är själv i ett nytt område brukar jag skärmdumpa strava heatmap. verkar där finnas gott om stigar att utforska intill gränna:)
E984B504-54A6-491D-9186-631A7DEB8CA5.png

AM/Enduro i Gränna
guidning är ju alltid trevligt, och att hyra någons insats kan ju vara en quickfix som vi inte tvekar att använda när vi t ex är utomlands.

men vanligare i sverige är väl att mötas upp via sociala medier och sedan umgås. utbytet blir ömsesidigt, man berättar om varandras erfarenheter och fina platser man mött.

om jag är själv i ett nytt område brukar jag skärmdumpa strava heatmap. verkar där finnas gott om stigar att utforska intill gränna:)
Visa bilaga 413230
Ja att betala för guidning i Sverige känns bara skevt..

AM/Enduro i Gränna
I Småland kan det inte få vara gratis...
Det verkar inte finnas någon grogrund för happyrides här utan fler och fler semiorganiserade turer låses till något företag. Senaste i raden är cykellistan som verkar ha gått över till en företagsform tillsammans med Östers cykel.

Jag har inget emot att folk tjänar pengar på sin hobby men det blir jäkligt trist i skogarna om enda sättet att hitta ut är att betala. I värsta fall får vi en situation som med ripjakten, i början kunde privatpersoner lösa jaktkort och ge sig ut. Nu köps alla kort upp av företag som sedan säljer svindyra "upplevelsepaket" på mina (och era) hemmafjäll.

Med lite tur ruttnar folk på att pynta och börjar göra riktiga happyrides här också. Dock sitter mammon fast djupt i själen hos bibelbältets folk så det är väl inget att räkna med.

AM/Enduro i Gränna
I helgen var vi ett gäng från Göteborg som besökte Arvika och fick förstklassig guidning på grymma stigar som det sannolikt lagts ner hundratals timmar på, också. Stort tack till Mikael, Oskar o co och vi återgäldar gärna det hela i Göteborg med omnejd.

Som lite motvikt mot att det 'måste' kosta.
Kan man hoppas på en liten RR i annan tråd, alltid tyckt Arvika verkar grymt men aldrig blivit av att jag testat.

AM/Enduro i Gränna
Med lite tur ruttnar folk på att pynta och börjar göra riktiga happyrides här också. Dock sitter mammon fast djupt i själen hos bibelbältets folk så det är väl inget att räkna med.

Happyrides i jönköpingstrakten hade vart guld, jag trodde allt uppstyrd cykling pågick under klubbarna här?

AM/Enduro i Gränna
Hej på er, kul att ni är intresserade av Gränna!

Vi ”locals” har inte lagt något på trailforks utan endast strava och där finns det mängder med cykling att hitta utöver de uppmärkta lederna på plats. Det finns även nybyggd flowtrail och pumptrack ovanför GBOK( Grännabygdens-OK) stugan som jag och mitt företag Ride and Develop har byggt, finiansierat av den lokala klubben.

Det är helt gratis att cykla på stigarna även om jag gärna ser att man blir stödmedlem i GBOK genom swish för ynka 100kr om året, alternativt 300kr för fullvärdig medlem. Det är en liten orienteringsklubb där vi nu kör träningar varje tisdag och är ett fåtal eldsjälar som håller det vid liv. (Googla Gränna-bygdens OK så hittar ni swish nr och info

Gränna MTB Trails är ett gäng som byggt och underhåller de flesta av lederna på berget med mer utförsfokus i ren passion och gjorde det långt innan namnet kom till. Hundratals timmar räcker inte på långa vägar utan vi pratar tusentals timmar lagda bland annat på de uppmärkta lederna som alla hittar. Vi har genom åren kört ett gäng grouprides, dual slaloms och andra evenemang på berget och tycker det är svinkul att det börjar komma mer och mer folk hit och cyklar, det är ju det vi vill! Vi hade stora planer för 2020 som nu Covid delvis satt käppar i hjulen för men vi planerar vidare. Bakom kulisserna pågår ett arbete för att få det att gå ihop med lokalbefolkning, kommun osv när det nu strömmar in folk på två hjul. Vissa stigar kan vi inte skicka folk till genom Strava segment eller uppmärkning då det bitvis är känsligt och vi jobbar på att hålla god relation och kommunikation med de som jag nämnde ovan.

Som sagt mängder med cykling att hitta genom strava och uppmärkta leder, men vill man hitta mer guldklimpar, få de effektivaste klättringarna och samtidigt kombinera guidningen med teknikkurs så finns vi här. Själv är jag elitcyklist i enduro med massvis med timmar coachning i ryggen och kan hjälpa alla att utvecklas oavsett nivå eller tidigare erfarenheter.

Bilder, filmer m.m från Gränna och de nybyggda banorna finner ni på:
Gränna MTB Trails Facebook
Ride and Develop Instagram
Philip Fagerberg Instagram

Tveka inte på att höra av er direkt till mig eller till Gränna MTB Trails om ni har några frågor.
Mvh
Philip Fagerberg
Born n raised in Gränna
MTB Sektionen i GBOK
Gränna MTB Trails
Ride and Develop

Senast ändrad:
AM/Enduro i Gränna
Måste även tillägga att det är jag/vi som har gruppen Östra Vätterbranternas Stigcyklister där vi publicerar om just grouprides osv och ska ses som en samlingsplats för stigcyklister i området medans GMTBT är specifikt för Gränna.

AM/Enduro i Gränna
Undrar samma som TS. Är i Jönköping ibland i jobbet och har tänkt att man skulle ta med cykeln och stanna till i Gränna på vägen hem någon gång. Blir lite svårt att boka nån guidning eller bestämma träff med någon då man aldrig vet hur lång tid saker tar och när man kan komma väg från Jönköping eller ens vilken dag det kommer bli.

Om man har 1.5-2 timmar på sig vad skulle ni rekommendera?
On the edge of candyland är ju självklar och även Viet Cong och Pump n' jump har man ju hört om.
Är det värt att ta sig öster ut till
* The rear of Tegner
* Vilse i ormbunkarna
* The forgotten trail

@PhilipFagerberg Finns det någon beskrivning och karta av de uppmärkta lederna någonstans?

AM/Enduro i Gränna
Happyrides i jönköpingstrakten hade vart guld, jag trodde allt uppstyrd cykling pågick under klubbarna här?

Det är väl fritt fram att lägga ut en happyride kalendern här? Man behöver ju inte vara en guide för att cykla en go tur med likasinnade. Gör man det med viss regelbundet så lär det lätt bli ett gäng ?

AM/Enduro i Gränna
Kan man hoppas på en liten RR i annan tråd, alltid tyckt Arvika verkar grymt men aldrig blivit av att jag testat.
Det är bara kontakta oss om ni har vägarna förbi. Finns en FB grupp som heter Arvika Endurocyklister och sen finns Arvika cykelklubb. Finns alltid nån som
I helgen var vi ett gäng från Göteborg som besökte Arvika och fick förstklassig guidning på grymma stigar som det sannolikt lagts ner hundratals timmar på, också. Stort tack till Mikael, Oskar o co och vi återgäldar gärna det hela i Göteborg med omnejd.

Som lite motvikt mot att det 'måste' kosta.
det var så trevligt att ha er på besök! Hoppas vi får iordning lite fler stigar till nästa gång. ?
Vi kommer nog snart ner till Gbg och leker också. ?

Tillbaka
Topp