Covid19, distansering och träning utomhus

• Trådstartare Trådstartare pwr
  • Start datum Start datum

pwr

Aktiv medlem
Försökte skumma genom coronatrådarna, men för tok för långa för att jag skulle palla och antar att flera har det likadant och jag tycker det här är tillräckligt viktigt för att förtjäna en egen tråd:

En belgisk studie har gjorts för att se vad som är rimligt avstånd att hålla vid löpning i led:
Stillastående 1,5m avstånd motsvarar 5 m vid en hastighet på 4 km/t och 10m vid en hastighet på 14,4km/h. Är det motvind blir avståndet längre samt om hastigheten högre blir det också det rekommenderade avståndet också längre.
Jag kan inte se någon anledning till att inte detta skulle gälla cyklister också.

Referens: http://www.urbanphysics.net/COVID19_Aero_Paper.pdf

Studien visar inom vilket område man riskerar att få droppar på sig. Det är inte samma sak som att smittrisk finns (vilket de själva säger i studien). Jämför med att det faktiskt anses ok att hångla med HIV-positiva trots att saliv innehåller virus.

Träna inte med andra om man misstänker att man kan vara smittad och träna inte med andra om man tillhör riskgrupp. Behöver man hålla koll på vindriktningen och exakta avstånd?

I nån av Corona-trådarna länkades en liknande studie (samma?) och där sades att 20m avstånd var att rekommendera vid cykling.
Jag skulle inte sätta mig i en klunga med okända (nog inte kända heller) då de flesta experter numer är överens om att det smittar även asymptomatiskt, man misstänker ju t.o.m. aerosol.

Nä, det är väl det man kan hoppas på, att de som inte känner sig sjuka i vardagslivet (de asymptomatiska), ändå känner av en nedsatt prestationsförmåga när de pressar sig, och därmed avstår eller droppar av snabbt. Risken är nog större på fikarundor.

Slutsatsen är alltså att bara riktigt hårda träningsrundor är OK i grupp. Fika får man göra utan sällskap, eller hålla avstånd.

Rekommenderas...
34145361_m.jpg

Tillbaka
Topp